وبلاگ

حل مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی

نبود آب با فشار مناسب یکی از مشکلاتی است که ممکن است با وجود داشتن پمپ آب، گاهی با آن مواجه شویم. بروز چنین مشکلی می تواند به دلایل متعددی رخ دهد. در برخی موارد با شناخت علت کار نکردن و روشن نشدن پمپ آب خانگی می توانیم به تنهایی یا با کمک گرفتن از افراد متخصص بدون آنکه نیاز به تعمیرات اساسی یا خرید پمپ آب باشد؛ مشکل روشن نشدن پمپ آب را برطرف کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم تا ابتدا برخی از مهمترین دلایل کار نکردن پمپ آب و سپس روش های نگهداری و افزایش طول عمر این تجهیزات را مورد بررسی قرار دهیم.

 

پمپ آب خانگی که دچار مشکل شده

تعمیر پمپ آب خانگی

 

اصلی ترین دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی

همان گونه که می دانید هر پمپ آب از مجموعه ای قطعات مکانیکی تشکیل شده است که در صورت سالم بودن و عملکرد صحیح می تواند موجب انتقال جریان و تقویت فشار آب موجود در سیستم لوله کشی شود. البته با وجود عدم نقص پمپ آب نیز ممکن است بروز برخی مسائل، از روشن شدن پمپ آب خانگی جلوگیری کند که در ادامه برخی از مهمترین این دلایل را بیان می کنیم:

قطع شدن آب ورودی ساختمان

اولین عاملی که در بررسی علت روشن نشدن پمپ آب باید بررسی شود؛ عدم قطعی آب ورودی ساختمان است. بسته بودن شیر فلکه اصلی ساختمان نخستین و ساده ترین علتی است که می تواند سبب غیر فعال شدن پمپ آب شده باشد.

مشکل در برق ورودی به پمپ آب

علت بسیار ساده دیگر که می تواند موجب روشن نشدن پمپ آب خانگی شود؛ اختلالات ناشی از تغییرات ولتاژ و جریان در تابلو برق و برق ورودی پمپ است که ممکن است توانایی روشن کردن پمپ را نداشته باشد.  پس از  بررسی دقیق میزان ولتاژ و شدت جریان ورودی پمپ و اطمینان از عدم وجود مشکل می توان به سراغ دیگر علل روشن نشدن پمپ رفت.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

قطع شدن کابل برق ورودی به پمپ آب خانگی

به طور کلی برق ورودی به پمپ ممکن است در سه حالت زیر با مشکل مواجه شده و موجب روشن نشدن پمپ آب شود:

  • قطعی اتصالات در پریزی که وظیفه برق رسانی را برعهده دارد یا ذوب شدن برخی از قطعات داخلی پریز به علت گرمای زیاد می تواند عامل قطع جریان برق ورودی به پمپ شود.
  • عامل دیگر قطعی برق به پمپ ممکن است کشیدگی کابل های برق در اثر جابجایی یا تحت فشار بودن باشد. به همین منظور می توان پس از جدا کردن دوشاخه از پریز، تمام طول کابل را از لحاظ ظاهری بررسی نمایید تا هیچ گونه زدگی، بر آمدگی یا قطع شدگی در کابل وجود نداشته باشد. همچنین تمامی سوکت ها را نیز بررسی کنید تا اتصالات بر اثر کشیده شدن، جدا نشده باشند.
  • علت دیگری که می تواند موجب قطع برق پمپ شود، بروز مشکل در سیم پیچ پمپ است که در چنین مواردی باید از افراد متخصص برای بررسی و تعمیر پمپ کمک گرفت.

مشکل در سیم کشی پمپ

عدم تطابق سیم کشی پمپ با دستورالعمل شرکت تولید کننده که معمولا در کاتالوگ محصول موجود است و در برخی موارد بر روی بدنه پمپ نیز درج می شود؛ می تواند در کارآیی پمپ تاثیر گذاشته و موجب روشن نشدن پمپ آب گردد.

تنظیمات اشتباه کلید اتومات یا خرابی فشارسنج

توجه داشته باشید که پمپ زمانی روشن می شود که فشار نمایش داده شده در فشار سنج از فشار استارت پمپ پایین تر باشد؛ مگر اینکه ساختار پمپ دچار مشکل شده باشد. البته در برخی مواقع ممکن است رسوبات پمپ آب بر روی عقربه فشار سنج تاثیر گذاشته باشد و در عملکرد فشار سنج اختلال ایجاد کند. اما اگر فشاری که فشار سنج نشان می دهد بالاتر از فشار استارت پمپ باشد؛ به هیچ عنوان پمپ روشن نخواهد شد. برای تست نحوه عملکرد صحیح فشار سنج می توانید پس از باز کردن یک شیر آب در ساختمان، عقربه فشار سنج را بررسی کنید. در حالت نرمال اگر درجه فشار سنج پایین تر فشار پمپ باشد، باید پمپ آب روشن شود.

گاهی اوقات با وجود جریان آب با فشار مناسب در ساختمان و کارکردن پمپ، ممکن است درجه پمپ آب خانگی ثابت بماند. این وضعیت نشان دهنده خرابی فشارسنج و نیاز به تعویض آن می باشد.

نشتی و مشکل در کلید اتومات پمپ

عامل دیگر روشن نشدن پمپ آب ممکن است وجود نشتی پمپ آب در اتصالات اتوماتیک پمپ آب باشد. جنس لوله آب متصل به اتومات معمولا از جنس مس، استیل یا pvc است و چنانچه فیتینگ این لوله به اتومات به درستی انجام نشده باشد، یا اینکه اتصالات دچار پوسیدگی و خوردگی شده باشند، کلید اتومات توان روشن کردن پمپ با پایین آمدن فشار آب را نخواهد داشت. علاوه بر نشتی آب قبل از اتومات؛ احتمال نشتی و درز آب در سایر بخش های لوله کشی پمپ را نیز باید در نظر گرفت و در صورت روشن نشدن پمپ باید تمام اتصالات را بررسی نمود.

زنگ زدگی در کانتاکت کلید اتوماتیک

پمپ های آب خانگی از چندین قطعه مکانیکی و الکتریکی به همراه تعداد زیادی قطعات آببند و اتصالات تشکیل شده اند که فرسودگی هر کدام از این قطعات می تواند عملکرد پمپ را با مشکل مواجه کند. از جمله این مشکلات زنگ زدگی در کنتاکت کلید اتوماتیک است که یکی از رایجترین علل روشن نشدن پمپ به شمار  می آید. در صورت زنگ زدگی سوئیچر اتومات  می توان به ترتیب زیر عمل نمود:

  • در مرحله اول مطمئن شوید که برق پمپ به طور کامل از پریز قطع شده است.
  • پس از آن قاب روی اتومات باز کنید.
  • پیچ های نگه دارنده سوئیچر را با استفاده از آچار پیچ گوشتی مناسب باز کنید، البته قبل از اقدام به این کار باید مطمئن شوید مشکل پمپ از اتصال سوئیچر است.
  • با استفاده از یک برس سیمی نرم و با مقدار کمی گازوئیل سوئیچر را بدون فشار زیادی که منجر به تغییر شکل آن شود، تمیز نمایید.

گرفتگی منبع تحت فشار ست کنترل یا لوله اتصال دهنده پمپ

پمپ های آب خانگی به طور معمول در کنار ست کنترل یا منبع تحت فشار نصب می شوند و یک لوله باریک ارتباط بین پمپ آب و این تجهیزات را برقرار می کند. این لوله های رابط به دلیل قطر کمی که دارند ممکن است توسط رسوبات دچار انسداد شوند و مانع از عملکرد صحیح ست کنترل یا منبع تحت فشار در برابر تغییرات فشار آب شوند. با بروز چنین حالتی ممکن است تصور شود که کلید اتوماتیک یا ست کنترل خراب شده است ؛ اما علت اصلی انسداد لوله متصل به کلید اتوماتیک پمپ آب می باشد. بروز چنین حالتی در شرایطی که آب مصرفی ساختمان دارای املاح زیادی بوده و سختی بالای داشته باشد، با احتمال بیشتری روبرو خواهد بود.

گرفتگی در این اتصالات موجب می شود حتی زمانی که فشار داخل پمپ پایین تر از حد نیاز برای استارت رسیده باشد نیز ، پمپ و کلید اتومات روشن نشوند. بهترین روش برای برطرف کردن این مشکل تعویض لوله اتصال دهنده پمپ و کلید اتوماتیک است تا با باز شدن مسیر عبور آب، عمل روشن شدن پمپ نیز به درستی انجام شود.

عدم انجام هواگیری پمپ آب خانگی

از دیگر دلایلی که ممکن است موجب روشن نشدن پمپ آب خانگی شود می توان به عدم هواگیری صحیح پمپ اشاره نمود.

این مشکل هنگامی رخ می دهد که میزان زیادی از هوا در داخل پمپ حبس شده باشد به حدی که توان مکش آب توسط پمپ از بین برود و پروانه پمپ نتواند مکش آب را به درستی انجام دهد.

چنانچه دلیل روشن نشدن پمپ آب خانگی، عدم هواگیری صحیح آن باشد با انجام مراحلی ساده می توان این مشکل را حل نمود و هوای درون پمپ را تخلیه نمود.

روش کار به این صورت است که بر روی تمامی پمپ های آب یک پیچ هواگیری تعبیه شـده است. به کمک یک آچار مناسب شروع به باز کردن این پیچ نمایید و زمانی که صدای تخلیه آب به گوش رسید، پیچ را در همان حالت نگه داشـته و پمپ را روشن کنید. با روشن شـدن پمپ هوای اضافی درون پمپ نیز بیرون می آید. بیـرون زدن آب از کنار شیر هواگیری به معنی خروج کامل هوای درون پمپ است و در این حالت مجددا شیر هواگیری را سفت نمایید. با انجام این کار ساده، عمل هواگیری به درستی انجام می شود و مشکل روشن نشـدن پمپ نیز برطرف خواهد شد.

 

پمپ آب خراب

روش جلوگیری از خرابی پمپ آب خانگی

 

روش های جلوگیری از خرابی پمپ آب خانگی

برای این که پس از تهیه و نصب یک پمپ آب بتـوان هزینه های نگهداری و تعمیرات آن را کاهش داد، لازم است تا با روش های اصولی مراقبت و سرویس این قبیل تجهیزات بیشتر آشنا شویم. در ادامه این مطلب به بیان برخی از مهمترین روش هایی که می تواند موجب جلوگیری از خرابی پمپ آب خانگی و افزایش طول عمر آن شود، خواهیم پرداخت:

محافظت در برابر یخ زدگی

در فصول سرد سال و به خصوص در مناطقی که سرمای هوای بیشتری دارند، احتمال یخ زدگی پمپ های آب نیز افزایش پیدا می کند. یـخ زدن پمپ هیچ ارتباطی با برند سازنده یا نوع پمپ ندارد و تمامی انواع پمپ را شامل می شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، می توان پمپ آب و اجزای آن را کاملا عایق کاری کرد. علاوه بر آن ساخت محفظه ای برای نصب پمپ آب نیز می تواند تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کند.

از روشن کردن پمپ بدون آب خودداری نمایید

از مهمترین مواردی که می تواند موجب آسیب پمپ آب شود، روش کردن آن بدون آب می باشد. برای پیشگیری از چنین حالتی لازم است تا از منابع آب متناسب با میزان مصرف ساختمان استفاده شود. البته در نصب این منابع باید محدودیت های سازمان آب در نظر گرفتـه شود تا موجب افت فشار آب در مناطق اطراف نشوند.

عدم به کار گیری این منابع موجب می شود تا در صورت قطع جریان آب و روشن شدن پمپ بدون آب، قطعه ای به نام مکانیکال در پمپ آسیب ببیند و نیاز به تعمیر پیدا کند. با نصب یک مخزن ذخیره آب پیش از پمپ آب می توانید مطمئن باشید که تا حد زیادی از بروز چنین مشکلی جلوگیری کرده اید.

روغن کاری پمپ آب در فواصل زمانی منظم

از جمله اقدامات مفید برای افزایش طول عمر پمپ آب، روغن کاری پمپ به شکل مرتب است. در انجام این سرویس باید به این نکته توجه داشت که برای پمپ هایی که دمای بالایی تولید می کنند و دارای سیستم آب بندی کاملی هستند، باید از روغن استفاده نمود و در مقابل برای پمپ هایی که با دور کم کار می کنند و دمای کمتری نیز تولید می کنند می توان از گریس برای روغن کاری استفاده نمود.

جلوگیری از داغ کردن زیاد پمپ آب

استفاده از پمپ های آب به خصوص در ساختمان های چند طبقه که با افت فشار آب در طبقات بالا روبرو هستند، یک نیاز ضروری است. از طرفی یکسره کار کـردن پمپ آب نیز کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد و می تواند موجب استهلاک زیاد پمپ، گرمای زیاد و در نهایت سوختن پمپ آب شود.

راهکار معمول جلوگیری از داغ کـردن زیاد پمپ های آب، استفاده از تجهیزات اتوماتیکی به نام ست کنترل است. نحوه عملکرد ست کنترل بدین صورت است که باز شـدن هر شیر آب در سیستم لوله کشی موجب روشـن شدن پمپ می شود و با بسته شـدن آن، پمپ نیز خاموش خواهد شد.

باید توجه داشت که هرگونه نقص در این تجهیزات ممکن است به خاموش نشدن پمپ منجر شود و در نتیجه با افزایش دمای پمپ و احتمال آسیب به آن مواجه خواهیم شد.

هواگیری صحیح پمپ آب در فواصل زمانی مشخص

همان طور که می دانید پمپ های آب به منظور فراهم نمودن آب با فشار مناسب در هر ساختمان نصب می شود و هر گونه اختلالی در عملکرد صحیح آنها باید پس از علت یابی به سرعت برطرف شود. در این میان یکی از اقداماتی که می تواند از بروز ناگهانی روشن نشدن پمپ آب خانگی جلوگیری کند، هواگیری صحیح پمپ است که باید هر چند وقت یکبار انجام شود. این سرویس دوره ای به خاطر سادگی توسط خود فرد نیز امکان پذیر است و معمولا نیاز به نیروی متخصص نمی باشد. در بخش های قبل به طور کامل روش هواگیری پمپ های آب توضیح داده شـده است.  فراموش نکنید که هواگیری به موقع پمپ موجب کاهش هزینه های تعمیر و نگه داری از پمپ خواهد شد.

بررسی خازن پمپ آب به صورت دوره ای

قطعاتی  الکتریکی در پمپ به نام خازن، وظیفه ذخیره انرژی را بر عهده دارند. در هر پمپ آب، یک عدد از این خازن ها در هنگام استارت پمپ و خازنی دیگر در حالی که پمپ روشن است، مورد استفاده قرار می گیرند. بروز هرگونه ایراد در عملکرد این خازن ها موجب نقص کار پمپ خواهد شد و از این رو لازم است تا هر شش ماه یکبار سلامت این قطعات مورد بررسی قرار گیرد تا از خرابی زود هنگام پمپ آب پیشگیری شود.

نصب صحیح پمپ آب

نصب صحیح پمپ آب می تواند تاثیر بسیار زیادی در عملکرد مناسب و افزایش طول عمر مفید پمپ داشته باشد. برخی از مهمترین مواردی که در نصب پمپ آب باید به آنها توجه شود عبارتند از:

  • نصب پمپ در یک سطح صاف و بدون شیب انجام شود
  • پمپ در محلی مرطوب و در معرض بارش نصب نشود.
  • بین پمپ آب و منبع آب نباید هیچ گونه شیری نصب شود.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

 جمع بندی

به دلیل اهمیت بسیار زیاد پمپ آب در هر ساختمان، لازم است تا با مهمترین دلایل روشن نشـدن پمپ آب آشنا شویم. در این مطلب تلاش شـده است تا ضمن معرفی شایعترین دلایل روشن نشـدن پمپ، به صورت مختصر روشهای رفع چنین مشکلاتی نیز مورد بررسی قرار گیرد. همچنین به بیان برخی از مهمترین اقداماتی پرداختیم که می توانند موجب کاهش خرابی پمپ های آب و افزایش طول عمر این دستگاه ها شوند.

البته باید توجه داشت که در صورت بروز هر گونه مشکلی در عملکرد پمپ های آب بهتر تا از مشورت کارشناسان متخصص در این زمینه کمک گرفـته شود تا از بروز خساراتی که ممکن است در اثر تعمیرات و سرویس های غیر اصولی رخ دهد؛ جلوگیری شود.

شما می توانید با خرید پمپ آب از گروه صنعتی تلمبه موتور غرب خیالتان از بابت کیفیت پمپ و پشتیبانی و خدمات پس از خرید آن راحت باشد.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

  • پمپ آب خانگی من روشن نمی‌شود. چه کار باید انجام دهم؟
    ابتدا مطمئن شوید که برق به پمپ آب می‌رسد و سیم‌کشی‌ها در وضعیت سالمی قرار دارند. سپس مطمئن شوید که مدار قطع‌کننده یا رله‌های ایمنی به درستی کار می‌کنند. اگر همه این موارد درست است و پمپ همچنان روشن نمی‌شود، پیشنهاد می‌شود که ابتدا یک تعمیرکار متخصص برای بررسی و تعمیر پمپ به شما کمک کند و در نهایت اگر راه حلی نبود به خرید پمپ آب جدید بیاندیشید.
  • پمپ آب خانگی من فقط برخی از زمان‌ها روشن می‌شود. چه مشکلی می‌تواند باشد؟
    این ممکن است به دلایل مختلفی باشد. یکی از دلایل معمول مشکل در ترموستات یا سوئیچ فشار آب باشد. بررسی کنید که آیا ترموستات درست تنظیم شـده و سوئیچ فشار آب در وضعیت مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *