وبلاگ

دلایل سوختن پمپ آب و روش جلوگیری از آن

سوختن پمپ آب

سوختن یک وسیله مانند پمپ آب که امروزه با شرایط کم آبی کشور در هر خانه وجودش لازم است، خوشایند نیست. برای پیشگیری از خسارت و خرید پمپ آب جدید، اندکی وقتتان را به خواندن دلایل سوختن پمپ آب و روش جلوگیری از آن اختصاص دهید. تنها با دانستن همین مطالب ساده که در این مقاله به آن­‌ها می‌­پردازیم می‌­توانید از سوختن پمپ جلوگیری کنید.

 

نشانه‌های سوختن پمپ آب

 

یک پمپ آب سوخته

دلایل سوختن پمپ آب

 

قطعا پمپ آب شما به‌یکباره تصمیم به خودکشی نخواهد گرفت. قبل از سوختن و روشن نشدن پمپ خانگی نشانه‌هایی بروز داده خواهد شد. با دانستن این نشانه­‌ها در زمان بروز می‌­توانید از تکرار وقوع آن و سوختن وسیله خود جلوگیری کنید.

خاموش و روشن شدن مکرر

خاموش و روشن شدن مکرر پمپ یکی از آژیرهای خطری است که اگر به آن توجه نکنید، برایتان دردسر می‌­شود. یکی از دلایل این مسئله نشتی آب است که پمپ آن را کمبود آب تلقی می‌­کند. به همین دلیل مکررا خاموش و روشن می‌­شود که ممکن است به سوختن آن منجر شود.

داغ شدن بیش از حد پمپ آب

اگر پمپ آب را در محلی که در معرض نور آفتاب است قرار می‌­دهید، حتما برای آن سایه‌­بان تهیه کنید. داغ شدن باعث خرابی و سوختن پمپ آب آن می‌­شود. ممکن است خود پمپ حتی در محیط بسته گرم شود. ترجیحا پمپ را در محیطی خنک و در معرض عبور جریان هوا قرار دهید.

کاهش هوای داخل منبع تحت فشار

منبع تحت فشار دارای دو جزء اصلی بدنه و دیافراگم است. در مخزن­‌های استاندارد، لایه‌های داخلی و خارجی مخزن برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی رنگ می‌­شوند. نصب دیافراگم نیز برای مصرف آب شرب است. آبی که از پمپ خارج می­‌شود، با جریان در تیوپ، فشار هوای (ازت) موجود در لایه‌ی داخلی مخزن را تحمل می‌­کند.

فشار وارده به جریان آب محدوده خاصی دارد. بیشتر تانکرهای تحت‌فشار، دارای عقربه درجه هستند که فشار هوای داخل مخزن را نمایش می‌­دهد. زمانی­که هوای داخل تانکر کم و زیاد یا تیوپ آن سوراخ شود، پمپ مکرر قطع و وصل می‌­شود. در صورت ادامه این روند امکان سوختن پمپ آب وجود دارد.

یکسره شدن پمپ آب

پمپ آب زمانی روشن می‌­شود که فشار آب داخل لوله از مقدار معین کمتر شود. اگر پمپ شما دائم روشن است حتی زمانی‌­که می‌­دانید فشار آب مناسب است، یک جای کار ایراد دارد. یکسره کار کردن پمپ منجر به داغ شدن آن و بالا رفتن احتمال عدم مکش آب و به مرور سوختن می‌­شود.

تنظیم نبودنِ کلید اتوماتیک یا پرشر سوئیچ

با تنظیم نبودن کلید اتومات، پمپ هنگام خاموش و روشن شدن دچار مشکل می­‌شود. اگر قبلا این مشکل وجود نداشته اما حالا پمپ دیگر تنظیم نیست، حتما آن را چک کنید. یکی از نشانه­‌های سوختن پمپ از تنظیم خارج شدن پرشر سوئیچ و خاموش نشدن پمپ است.

گیرپاژ کردنِ پمپ

اگر برخی قطعات پمپ خراب، فرسوده، دچار زنگ‌­زدگی و کثیفی شده باشند، پمپ گیرپاژ می‌­کند. دراین‌صورت ممکن است منجر به سوختن پمپ شود. این مسئله به نوع آب شهر نیز بستگی دارد. هرچند که این موضوع دست شما نیست، اما شن و ماسه و ذرات ریز در آب وارد موتور پمپ می‌­شوند. این ذرات در پروانه مانع چرخش آن هستند و در نتیجه پمپ گیرپاژ می‌­کند و با ادامه این روند سوختن پمپ آب حتمی است.

نشتیِ پمپ

نشتی پمپ آب چه داخلی باشد چه خارجی یک موضوع دردسرساز است. اگر به­‌موقع محل و علت نشتی را پیدا نکنید، احتمال سوختن پمپ بالاتر می‌­رود. برای دانستن تمام اطلاعات لازم به مقاله روش رفع نشتی پمپ آب خانگی مراجعه کنید. در این مقاله هر آنچه برای رفع این مشکل نیاز دارید، نوشته شده ­است.

کم شدن جریان آب

هنگامی که پمپ آب شما بدحال باشد، به درستی هم کار نمی‌­کند. شما این موضوع را با کم شدن جریان و فشار آب متوجه می‌­شوید. کاهش فشار آب آن‌هم زمانی‌­که فشار آب طبیعی هنوز قطع نشده نشان‌دهنده نشتی یا نیم‌­سوز شدن پمپ آب است.

صدای زیاد پمپ آب

پمپ­‌ها به طور معمول صدای زیادی ندارند. هنگامی که سروصدای پمپ بالا رفت و تبدیل به دادوهوار شد، به دادش برسید. این سروصدا، زبان بی‌­زبانی پمپ است که اعلام خرابی می­‌کند. هنگامی که سروصدای پمپ از حد معمول بالاتر رفت و به گوش همسایه‌ها رسید، حتما یک سرویس­‌کار بیاورید. ممکن است پمپ شما درحال سوختن باشد یا اصلا سوخته باشد.

 

علائم نیم سوز شدن پمپ آب

در بخش­‌های قبلی با نشانه­‌های سوختن پمپ آب خانگی آشنا شدید. دقیقا دو علامت نشان‌­دهنده نیم‌­سوز شدن پمپ شماست. یکی کم فشار شدن جریان آب خروجی از پمپ برخلاف میزان جریان آب روز اول است. علامت دیگر سروصدای زیاد پمپ است که باید به آن توجه کنید.

 

راهکار برای جلوگیری از سوختن پمپ آب

امروزه پمپ آب خانگی یکی از پرمصرف‌­ترین کالاهای داخل کشور است. خرابی و سوختن آن هزینه به مراتب بیشتری از تعمیر و نگهداری دارد. اولین راهکار و ساده­‌ترین راهکار، سرویس ماهانه پمپ حتی توسط خودتان است. باتوجه‌به مواردی که در این مقاله گفته شد می‌­توانید ماهانه، محل­‌های وقوع خرابی را چک کنید. با مشاهده هر نشانه یا علامت در ارتباط با نیم‌­سوز شدن یا نشتی پمپ، حتما به سرویس­‌کار کاربلدی زنگ بزنید.

 

نکات نگهداری پمپ آب

 

یک پمپ آب سوخته در گل

روش جلوگیری از سوختن پمپ آب

 

برای آنکه پمپ آب به بهترین نحو کار کند و عمر مفید بیشتری داشته باشد، بهتر است برخی نکات را رعایت کنید. اولین نکته نصب صحیح و قرار دادن در مکانی مناسب است. سرویس دوره‌­ای پمپ فراموش نشود. برخی بررسی­‌ها که می‌­توانید برای نگهداری صحیح پمپ انجام دهید، در ادامه خلاصه‌­وار گفته شده است.

  • از گردش صحیح آب در مسیر پمپ به لوله­‌های آب شهری اطمینان حاصل کنید. اگر احساس می‌کنید مشکل دارد، آن را تعمیر کنید.
  • به صدای پمپ توجه کنید. اگر مانند قبل نیست و سروصدای اضافه­‌ای دارد، حتما موضوع را چک کنید.
  • اتصالات و پیچ و مهره­‌ها را به لحاظ نداشتن نشتی یا زنگ‌­­زدگی بررسی کنید

در نهایت بهتر است بدانید که پس از مدتی کار کردن، نیاز به تعمیر پمپ خانگی و سرویس اتفاقی اجتناب ناپذیر است. در برخی مواقع ممکن است حتی قطعه­‌ای نیاز به تعویض نیز داشته باشد. علت سوختن پمپ آب و راه جلوگیری از آن مسئله بغرنجی نیست و نیاز به نگرانی ندارد. با راهکارهایی ساده می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی شد تا دلایل سوختن پمپ آب خانگی و روش جلوگیری از آن به بیان ساده آموزش داده شود.  ابتدا پمپ خود را از فروشگاهی معتبر که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد، تهیه کنید و در اقدامات بعدی حواستان به استفاده مناسب و سرویس دوره‌­ای برای رفع مشکلات پمپ باشد تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

  • پمپ آب روشن میشه ولی آب نمیاد توی لوله دلیلش چیه؟
    دلایل زیادی مانند نبود آب، خراب شدن پروانه، نیم سوز شدن پمپ و… دارد که برای تشخیص درست بهتر است توسط تعمیرکار معاینه شود.
  • علائم خرابی پروانه پمپ آب دقیقا چیه؟
    روشن نمیشه ولی یه صدا میاد از پمپ ؟ سروصدای پمپ یکی از علائم سوختن پمپ است که صدا دارد اما آب نمی­‌رسد بهتر است اصلا به برق نزنید چون اگر گیر کرده باشد، میسوزد.
  • پمپ ما یکسره کار می‌کنه این نشونه خراب شدنه؟
    اگر پمپ آب یکسره کار میکند مشکل از اتومات پمپ می باشد که قطع نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *