وبلاگ

ست کنترل پمپ آب چیست؟ معرفی بهترین برندهای آن

کلید اتومات قرمز رنگ پمپ آب

تا‌به‌حال ست کنترل پمپ یا اتوماتیک پمپ را زیاد شنیده‌اید. اما نمی‌دانید که برای چه چیزی استفاده می‌شود. ما در این مقاله در مورد کلید اتوماتیک پمپ و اینکه ست کنترل پمپ آب چیست؟ صحبت خواهیم کرد؛ پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

 

ست کنترل پمپ آب چیست؟

کلید اتومات

کلید اتومات چیست؟

ست کنترل پمپ وسیله‌‌ای است که برای کنترل جریان، میزان روشن و خاموش شدن پمپ و کنترل آسیب‌های وارد شده از نوسانات جریان به  پمپ و بوستر پمپ استفاده می شود. برای استفاده از این وسیله سیستم آب‌رسانی موجود باید از حداقل فشار استاندارد برخوردار باشد.

کلید اتوماتیک پمپ آب یک قطعه الکترونیکی جهت اتوماتیک کردن پمپ آب‌خانگی و انواع پمپ دیگر است. همچنین، برای کنترل فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نحوه عملکرد کلید اتومات دیجیتال

درون این قطعه یک فلوسوئیچ قرار دارد. جریان آب باعث فعال شدن فلوسوئیچ می‌شود. در‌نتیجه، کلید شروع به کار می‌کند. هنگامی‌که شیرهای آب بسته می‌شوند، چند ثانیه طول می‌کشد تا جریان متوقف شود و در‌ادامه فلوسوئیچ از کار می‌افتد و  کلید خاموش می‌گردد. روی هر کلید اتومات، سه چراغ وجود دارد که شما می توانید مفهوم چراغ قرمز پمپ آب و سبز و زرد را در مقاله مربوطه به آن مطالعه نمایید.

 

انواع ست کنترل

انواع ست کنترل پمپ آب

مدل های مختلف ست کنترل پمپ

کلید اتوماتیک از لوازم یدکی و جانبی پمپ محسوب می‌شود. این قطعه در انواع مختلفی تولید می‌شود که در ادامه انواع آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • ست کنترل ساده کاربری ساده

کلید اتوماتیک ساده ساده‌ترین نوع این قطعه است و بدون تنظیمات در ساختمان‌های کم واحد و کم طبقه کاربرد دارد. عملکرد آن بر مبنای فشار آب و ارتفاع آب‌دهی است. همچنین، به راحتی با  اتصال پمپ آب ۰/۵ اسب قابل استفاده است‌.

  • ست کنترل دارای پیچ تنظیم

این مدل قطعه دارای یک پیچ تنظیم است. معمولا برای پمپ‌های جتی، بشقابی و یک اسب بخار استفاده‌ می‌شود.

  • ست کنترل دیجیتال

این نوع از کلید اتوماتیک، برای کارکرد در سیستم‌های آب‌رسانی با طبقات بالا و واحدهای بیشتر طراحی شده است. در برخی از این قطعات میزان اختلاف فشار استارت و استاپ به‌منظور جلوگیری از خاموش و روشن شدن مکرر پمپ به صورت اتوماتیک و یا دستی قابل تنظیم است.

این‌مدل از کلید علاوه‌بر پیچ تنظیم، دارای یک منبع تحت فشار باد نیز است. منبع فشار آب را با فشار بیشتری به طبقات بالاتر منتقل می‌کند. کلید دیجیتال به‌طور‌معمول تا توان دو اسب بخار ساخته می‌شود‌.

اجزای ست کنترل و مشخصات فنی ست کنترل پمپ آب

اجزای ست کنترل پمپ آب چیست؟

قطعات کلید اتومات پمپ آب

یک ست کنترل مناسب و استاندارد شامل قطعات زیر است:

  • برد الکترونیکی

نوسانات برقی یکی از عوامل مختلف در خراب شدن برد الکترونیکی است. به‌این‌دلیل که نوسان مورد استفاده در کلید اتوماتیک موجب سوختن قطعات الکترونی می‌شود. همچنین، نفوذ آب به داخل برد الکتریکی یکی از عوامل دیگر سوختن این قطعه است.

  • شیر یک‌طرفه

شیر یک طرفه در داخل این قطعه به‌طور‌معمول از جنس‌های پلاستیک و برنج ساخته شده‌است. هنگامی که آب زلال نباشد، موجب آسیب‌رسانی به قطعه می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از خرابی آن بهتر است از جنس برنجی که استحکام بیشتری دارد استفاده شود.

  • دیافراگم

وظیفه این بخش تامین فشار است و در قسمت کلگی دستگاه قرار دارد. دیافراگم ممکن است پس از مدتی کار کردن فرسوده و سوراخ شود. این اتفاق موجب اختلال در عملکرد دستگاه خواهد شد.

  • فشارسنج

همان‌گونه که از اسم آن پیداست فشار وارد بر پمپ را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین، بررسی وجود این بخش در قطعه یکی از عوامل مهم در خرید کلید اتوماتیک پمپ است.

  • کابل برق

کابل برق داخل دستگاه مانند بخش‌های دیگر از لوازم مهم در تولید کلید است‌. به‌نحوی‌که قرارگیری نادرست آن موجب قطعی برق می‌شود.

  • پیچ تنظیم فشار

در قسمت کلگی یا در انتهای کلید اتوماتیک پیچی وجود دارد. این پیچ تنها برای تنظیم نیست. علاوه‌بر تنظیم فشار، برای کنترل آب در کلید اتوماتیک ضروری است. در‌صورتی‌که آب وارد دستگاه شود و نتواند از آن خارج گردد، فشار بیش از اندازه اعمال می‌کند. دراین‌هنگام آب از طریق این پیچ خارج می‌شود. خروج آب از پیچ تنظیم فشار موجب آسیب‌رسانی به دستگاه‌‌ می‌گردد.

  • گیج‌فشار

گیج‌فشار برای نشان دادن فشار ست کنترل طراحی شده‌است. اگر فشار را به درستی نشان ندهد می‌توان این عامل از دلایل خراب شدن ست کنترل دانست.

برای بهره‌مندی از یک ست کنترل مناسب هنگام خرید به اجزای آن و ویژگی‌های مهم آن توجه زیادی به خرج دهید تا کارکرد آن در رده حداکثر ممکن برای شما باشد.

 

نصب و تنظیم کلید اتوماتیک ست کنترل

کلید اتومات سفید رنگ

روش نصب ست کنترل پمپ آب

ابتدا باید بدانید که اگر کلید دارای فشار زیر نیم بار باشد کاربردی نخواهد داشت. بنابراین، از این دستگاه در مکان‌هایی استفاده کنید که دارای حداقل فشار آب یعنی 0.5 بار باشد.

نکات نصب ست کنترل

هنگام نصب کلید اتوماتیک باید یک سری نکات ایمنی رعایت کنید تا از سلامت خود، همچنین سلامت پمپ را حفظ کنید. در ادامه به برخی از نکات مهم هنگام نصب ست کنترل پمپ اشاره می‌کنیم.

  • کلید باید متناسب با نوع مصرف انتخاب شود. با فشار و ارتفاع ساختمان مورد نظر همخوانی داشته باشد. در غیر این‌صورت شاهد سوختن ست کنترل پمپ خواهیم شد.
  • کلید را در مکانی که احتمال خیس شدن آن با توسط باران وجود دارد نصب نکنید.
  • برای حفظ ست کنترل آن را در مقابل تابش مستقیم خورشید نصب نکنید.
  • بین کلید اتوماتیک و پمپ هیچ شیری نباید باشد. شیر یک‌طرفه باید درست بالای پمپ و بالاتر آن قرار بگیرد.

نصب صحیح کلید اتوماتیک پمپ آب از آسیب به پمپ آب‌خانگی جلوگیری می‌کند. همچنین، باعث افزایش عمر مفید آن خواهد شد. بنابراین، مهم است که در هنگام نصب کلید اتوماتیک  آب نکات گفته شده را رعایت کنید. اگر تمایل دارید در این زمینه بیشتر بدانید؛ پیشنهاد می کنیم که مقاله تنظیم ست کنترل پمپ آب را مطالعه نمایید.

 

نحوه راه اندازی ست کنترل پمپ آب چیست؟

خرید ست کنترل پمپ

طرز کار کلیدهای اتومات پمپ آب

راه‌اندازی ست کنترل در چند مرحله صورت می‌گیرد که ما گام به گام این مراحل را به شما توضیح می‌دهیم.

  • مرحله اول شیر آب یکی از واحدها را تا انتها باز کنید

به‌عنوان مثال شیر ظرفشویی آشپزخانه یا آب روشویی را در یکی از واحدهای ساختمان تا انتها باز کنید.

  • شیر خروجی پمپ آب را به طور کامل ببندید

به محلی که پمپ‌تان را نصب کرده‌اید بروید و شیر خروجی آن را کامل ببندید تا پمپ خاموش شود.

  • خروجی را کمی باز کنید

هنگامی‌که پمپ از کار افتاد، به مقدار خیلی کمی شیر خروجی پمپ را باز کنید به اندازه‌ای که یک باریکه نازک آب از آن خارج شود.

  • ست کنترل را به سمت منفی بچرخانید

وقتی‌که پمپ روشن شد، پیچ تنظیم دستگاه را به سمت علامت منفی بچرخانید. این‌کار باعث قطع شدن کامل آب باریکه می‌شود. پیچاندن دستگاه به سمت منفی باعث می‌شود در شرایطی که آب کم است پمپ خاموش باشد.

  • مراحل گفته‌شده را دوباره تکرار کنید

دوباره این مراحل گفته‌شده را انجام دهید تا جایی که پمپ روشن نشود. اگر پمپ روشن نشد یعنی تنظیمات به طور کامل انجام شده است.

  • مرحله آخر باز کردن شیر خروجی

در این مرحله شیر خروجی پمپ را تا نیمه باز کنید. پمپ‌ در این‌حالت روشن می‌شود که نشان دهنده تنظیم بودن ست کنترل است. هنگامی‌که شیر خروجی را نیمه باز کردید ولی پمپ روشن نشد، درجه تنظیم کلید را مقدار کمی از سمت منفی به سمت مثبت بچرخانید.

اگر از پمپ ست کنترل برای طبقات بالای ساختمان استفاده می‌کنید، بهتر است درجه کلید را به سمت مثبت بچرخانید. اگر فشار به دو برسد پمپ روشن می‌شود؛ اما هنگامی‌که پیچ تنظیم در حالت منفی قرار دارد، پمپ روی 0.5 بار استارت خواهد خورد.

 

موارد استفاده از ست کنترل پمپ آب چیست؟

کاربرد ست کنترل پمپ آب چیست؟

کاربرد ست کنترل پمپ آب

از موارد استفاده این دستگاه می‌توان به استفاده در برج‌های مسکونی اشاره کرد. این مورد برای تنظیم فشار و بالا بردن آب به سمت طبقات بالای ساختمان است. هنگامی‌که آب منطقه کم باشد می‌توان از این پمپ استفاده کرد تا آب کافی به تمام طبقات ساختمان برسد.

استفاده غیر مسکونی از ویژگی‌های مهم استفاده از کلید است. به‌عنوان‌مثال آتش‌نشانان این دستگاه را روی پمپ‌های آتش نشانی نصب می‌کنند. با نصب کلید هنگامی‌که پمپ روشن می‌شود، تا لحظه تخلیه کامل مخزن آتش نشانی، موتور خاموش نخواهد شد.

یکی از نکات استفاده از این وسیله در مجتمع‌ها این است که برای هر واحد مسکونی یا تجاری از یک کلید مجزا استفاده کنیم. هنگامی‌که چندین واحد به صورت مشترک از یک دستگاه مشترک استفاده کنند، دفعات زیاد خاموش و روشن شدن پمپ باعث استهلاک موتور و افزایش مصرف تابلو برق خواهد شد.

 

مزایای ست کنترل پمپ آب

کلید اتوماتیک پمپ آب آبی رنگ

مزیت های استفاده از کلید اتوماتیک پمپ

استفاده از ست کنترل پمپ آب در مراکز مسکونی و غیر مسکونی از مزایای خوبی برخوردار است. به‌طوری‌که تقاضای روزافزون برای استفاده از این محصول بالا می‌رود. در ادامه به برخی از مزایای ست کنترل پمپ آب اشاره می‌کنیم.

بالا بودن عمر مفید

هنگامی‌که شما از این دستگاه برای پمپ آب خود استفاده کنید، پمپ به دفعات زیاد خاموش و روشن نمی‌شود. همچنین، در مواقعی که آب کم است، پمپ را خاموش می‌کند. بنابراین، طول عمر پمپ بالا خواهد رفت. درنتیجه، شما با استفاده از کلید پمپ آب می‌توانید تا چندین سال از پمپ آب بدون خراب شدن و نیاز صرف هزینه بالا برای تعمیر استفاده کنید.

نیاز نداشتن به شیر بای پس در زمان قطعی برق

شیر بای‌پس شیری است که در مواقع ایجاد مشکل در سیستم لوله‌کشی از متوقف شدن حرکت سیال جلوگیری می‌کند. اگر شما از کلید پمپ آب استفاده کنید نیازی به نصب شیر بای پس نخواهید داشت؛ چون‌که این قطعه کار شیر بای‌پس را برای شما انجام خواهد داد.

ثابت بودن فشار آب

با داشتن کلید اتوماتیک پمپ نیازی به تنظیم فشار مجدد در هر بازه زمانی ندارید؛ زیرا با نصب این کلید از ثابت بودن فشار آب خود مطمئن خواهید شد و از افزایش فشار آب خانه لذت خواهید برد.

وابسته نبودن به مخزن تحت فشار

مخزن تحت فشار مخزنی است که فشار را در سیستم آب‌رسانی تثبیت می‌کند. همچنین، موجب کاهش استهلاک پمپ می‌شود. استفاده از کلید پمپ موجب کاهش مصرف برق خواهد شد.

خاموش کردن سریع پمپ در زمان قطع آب

همان‌طور‌که اشاره کردیم، زمانی‌که آب کم یا قطع باشد با نصب ست کنترل پمپ، پمپ شما خاموش خواهد شد. بنابراین، نیاز نیست که به محل پمپ برای خاموشی در زمان قطعی آب بروید؛ زیرا این دستگاه این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

افزایش آبدهی یا دبی با ست کنترل پمپ

دبی به معنای میزان آب عبوری از یک ناحیه مشخص مانند لوله آب در مدت زمان مشخص است.

هنگامی‌که شما از کلید  استفاده کنید، میزان آب عبوری از پمپ یا کانال آب شما افزایش خواهد یافت. بنابراین، با مشکل کم‌بود آبدهی یا دبی روبرو نخواهید شد.

استفاده آسان از کلید اتوماتیک

استفاده از این وسیله چندان سخت نیست و شما با یک بار نصب کردن اصولی می‌توانید چندین سال از آن استفاده کنید.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

معایب ست کنترل پمپ

کلید اتوماتیک علاوه‌بر مزایایی که دارد یک سری معایب هم دارد. پس به معایب ست کنترل پمپ هم توجه کافی خرج دهید.

منع استفاده در مکان‌های کم‌فشار

نمیتوان از این دستگاه در جاهایی که آب ورودی از فشار کافی برخوردار نیست استفاده کرد، زیرا بلبرینگ و نافی پمپ به دلیل کارکرد طولانی زود خراب می‌شوند.

منع استفاده هنگام افت فشار آب‌شهری

هنگامی‌که فشار آب شهری افت کند و فشار آن کم‌تر از میزان استاندارد شود، کلید  عمل نخواهد کرد.

تا ارتفاع 25 متری کاربرد دارد

ست کنترل تنها تا ارتفاع 25 متری قابل استفاده است؛ چرا‌که فشار استارت باید کمتر از فشار ورودی آب‌شهری باشد. در ارتفاعات بالا چون فشار بیشتر خواهد بود، بنابراین استفاده از کلید اتوماتیک کاربردی نیست.

 

بهترین برندهای کلید اتوماتیک دیجیتال

انواع برند کلید اتومات پمپ

معرفی بهترین برندهای کلید اتومات پمپ آب

در بازار برندهای مختلف کلید اتوماتیک زیادی وجود دارد. شما می‌توانید بسته به نیاز خود برند مناسب را انتخاب کنید. در ادامه اگر می خواهید بدانید بهترین برندهای ست کنترل پمپ آب چیست؟ همراه ما باشید.

ست کنترل برند پنتاکس

این برند کلید اتوماتیک با دو نام کنترل هیدروماتیک و هیدروتانک که هر کدام نوع متفاوتی از این برند هستند در بازار موجود است. کلید هیدروماتیک جهت مصارف سبک‌تر و ساختمان‌های سه طبقه کاربرد دارد.  برای ساختمان‌های بلندتر از هیدروتانک استفاده می‌کنند.

ست کنترل برند چینی

بین برندهای چینی معروف‌ترین کلید اتوماتیک استریم می‌باشد که در بیش از 10 مدل در بازار موجود است. اکثر فروشندگان پمپ در ایران از این برند استفاده می‌کنند. همچنین، فروشندگان کیفیت آن را بالا می‌دانند.

ست کنترل برند لگراند

کلید  لگراند جز بهترین برندهای فرانسوی است. این شرکت قدرت‌مندترین لوازم الکترونیکی جهانی را تولید می‌کند. به دلیل سابقه و کیفیت بالای محصولات آن جز برترین برندهای فعال است.

ست کنترل برند ال اس

ال اس به عنوان یک شرکت بزرگ در حوزه تولید کلید اتوماتیک شناخته می‌شود. محصولات این شرکت برای مصارف خانگی ایده آل است.

ست کنترل برند زیمنس

زیمنس یکی از بزرگترین شرکت‌های اروپا است. به‌طوری‌که یکی از پرتقاضاترین محصولات تولید شده شرکت زیمنس کلید اتوماتیک است که کیفیت بالایی دارد.

ست کنترل برند ایتون

یک شرکت آلمانی که در حوزه تولید کلید اتوماتیک محبوبیت زیادی بین جهانیان دارد شرکت ایتون است. این شرکت در حال حاضر به بیش از ۱۳۶ کشور دنیا محصولات خود را صادر می‌کند.

ست کنترل برند هیوندایی

این شرکت یک برند کره‌ای است که محصولات خود را به بیش از 100 کشور صادر می‌کند. کلید اتوماتیک‌های این شرکت نسبت به برندهای دیگر تولید کننده از عمر طولانی‌تری برخوردار هستند.

 

جمع بندی

در این مقاله به‌طور‌کلی اینکه ست کنترل پمپ آب چیست را در این مقاله بررسی کردیم‌. اکنون شما می‌توانید با در نظر داشتن موضوعات جدیدی که در این مقاله به شما توصیه شد در مورد خرید ست کنترل پمپ تفکر کنید.‌

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

  • چرا ست کنترل را جوری تنظیم می‌کنیم که پمپ در شرایط کم آبی روشن نشود؟
    برای این‌که استهلاک پمپ را پایین بیاورید لازم است پمپ را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که به صورت یک‌سره کار نکند. یک‌سره کار کردن موجب خرابی و هواگیری آن خواهد شد.
  • آیا تنظیم ست کنترل پمپ آب برای همه دستگاه‌ها یکسان است؟
    ست کنترلی که پیچ تنظیم داشته باشد به همان شیوه‌ای که آموزش داده شد تنظیم خواهد شد بنابراین تنظیم ست کنترل‌های با برندهای مختلف هیچ تفاوتی ندارد و تمامی آن‌ها از فرایند مشابهی برخوردار هستند. این قضیه برای کشورهای سازنده نیز صدق می‌کند. به طوری که تنظیم ست کنترل چینی با ایرانی و ایتالیایی مشابه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *