وبلاگ

آموزش سریع ترین روش هواگیری پمپ آب

از جمله مشکلات رایج ساختمان هایی که از پمپ برای تقویت فشار آب استفاده می کنند، هواگرفتن پمپ است که می تواند باعث از کار افتادن این دستگاه شود و شما را مجبور به خرید پمپ آب جدید کند.

اما راه حل این مشکل بسیار ساده است و تنها با دنبال کردن چند مرحله ساده انجام می شود. در ادامه این مطلب به بیان سریعترین روش هواگیری پمپ های آب خواهیم پرداخت.

 

چرا پمپ آب را هواگیری می‌کنیم؟

زمانی که هوا درون پمپ خانگی آب حبس شده باشد، عمل پمپاژ به درستی انجام نمی شود به همین دلیل باید به دنبال راهی برای تخلیه این هوا بود. خوشبختانه به دلیل رایج بودن این مشکل، کارخانه های تولید پمپ، راه حل های ساده ای را در ساختار پمپ ایجاد کرده اند و در بعضی انواع پمپ نیز این هواگیری به صورت اتوماتیک انجام می شود.

اما در صورت تکرار هوا گرفتن پمپ باید به دنبال علت آن بگردیم تا نیاز به هواگیری های متعدد پمپ از بین برود.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

علل اصلی هوا گرفتن پمپ آب

پمپ های آب به صورتی طراحی شده اند که تنها قادر به پمپاژ آب هستند و ورود هوا درون آنها ایجاد خلاء کرده و در کار پمپاژ آب اختلال ایجاد می کند. بروز چنین حالتی که اصطلاحا  هوا گرفتن پمپ آب نامیده می شود؛ ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از مهمترین این دلایل عبارتند از:

  • خرابی واشر یا اورینگ پمپ
  • تمام شدن آب مخزن و کار کردن پمپ بدون آب
  • وجود شکستگی یا ترک در لوله ها یا پمپ
  • یخ زدن پمپ
  • مشکل در اتصالات پمپ و تنظیم ارتفاع آن
  • انجام تعمیرات و باز و بسته کردن اتصالات لوله کشی متصل به پمپ

 

مردی در حال هواگیری پمپ

بهترین روش هواگیری پمپ آب

 

آموزش هواگیری پمپ

برای انجام عمل هواگیری پمپ آب خانگی کافیست تا مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

مقداری آب آماده کنید

اولین مرحله در هواگیری پمپ آب این است که به مقدار لازم آب در کنار خود داشته باشید. حجم آب مورد نیاز بستگی به محل نصب پمپ دارد و چنانچه هواگیری پمپ را از مخزن آب که در کنار پمپ است می خواهید انجام دهید؛ تنها چند لیتر آب برای این کار کافی است و اگر پمپ در مسیر چاه قرار دارد بهتر است که از شیلنگ آب برای هواگیری استفاده نمایید.

برق پمپ را قطع کنید و فشار لوله ها را کاهش دهید.

در مرحله بعد باید برق پمپ را قطع کنید تا پمپ در زمان هواگیری به صورت خودکار روشن نشود و همچنین با باز گذاشتن یک شیر آب در ساختمان موجب کاهش فشار آب لوله ها و تخلیه آب شوید. اگر آب لوله ها تخلیه نشود ، زمانی که می خواهید لوله ها را پر کنید تا هوا تخلیه شود، احتمال نفوذ آب به مسیر برق پمپ یا خیس شدن شما وجود خواهد داشت.

باز کردن در پرایم

در مرحله سوم هواگیری پمپ، به سراغ پرایم می رویم. در پمپ های خانگی از نوع جت معمولا بخش آبریز با همان پرایم در محل مشخصی به شکل شش ضلعی یا مربع وجود دارد. ابتدا توسط یک آچار فرانسه درب پرایم را باز می کنیم و با استفاده از قیف یا یک وسیله دیگر درون پرایم آب می ریزیم تا آب تا بالای این شش ضلعی یا مربع برسد.

پس از چند لحظه حباب های هوا تخلیه شده و می توانیم درب پرایم را ببندیم. پس از انجام این کار خروجی آب را باز کرده و پمپ را روشن کنید. در این حالت اگر هواگیری به طور کامل انجام شده باشد، پمپ باید با صدایی نرم و آرام کار کند و فشار آب در لوله ها نیز متناسب باشد و در صورت عدم هواگیری کامل، می توانید عمل هواگیری را تکرار نمایید.

 

نکات حائز اهمیت در زمان هواگیری پمپ آب

هر چند هواگیری پمپ های آب کار ساده ای به نظر می رسد؛ اما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ و انجام دقیق تر این کار لازم است تا به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • به دلیل اتومات بودن اغلب پمپ آب های خانگی در هنگام هواگیری حتما برق دستگاه و تابلو برق را قطع نمایید.
  • اگر در زمان هواگیری متوجه وجود نشتی در پمپ یا لوله های متصل به آن شدید، پیش از هواگیری تعمیرات لازم را توسط فرد متخصص انجام دهید.
  • اگر به طور مکرر با مشکل هوا گرفتن پمپ روبرو می شوید لازم است تا مشکلات فنی لوله کشی ساختمان توسط افراد فنی بررسی شوند.
  • قبل از آنکه علت اصلی هوا گرفتن پمپ را پیدا نکرده اید؛ اقدام به دستکاری پمپ ننمایید.
  • هواگرفتن پمپ تنها یکی از علل یکسره کار کردن پمپ است و چنانچه پس از هواگیری مشکل رفع نشد باید به دنبال رفع مشکلات دیگر پمپ باشید.
  • در بیشتر مواقع پس از انجام تعمیرات در لوله کشی ساختمان ممکن است پمپ به طور مداوم کار کند که نشانه هواگرفتن پمپ می باشد.
  • برخی از انواع پمپ به طور اتوماتیک هواگیری می شوند؛ پیش از دستکاری پمپ از نوع آن مطمئن شوید.

 

بهترین زمان هواگیری پمپ آب خانگی

زمانی که پمپ به صورت یکسره کار کند و همچنین نتواند با فشار مناسب آب را پمپاژ کند، احتمالا زمان آن است که هواگیری پمپ را انجام دهیم . گاهی اوقات نیز میزان کم هوای درون پمپ ممکن است تغییر چندانی در مکش ایجاد نکند، اما تغییراتی در صدای پمپ ایجاد می شود که نشان دهنده وجود خلاء و هوا می باشد. در چنین مواقعی نیز بهتر است هواگیری پمپ انجام شود تا از آسیب های احتمالی به پمپ جلوگیری شود.

علاوه بر این موارد، همانگونه که گفته شد، پس از انجام تعمیرات در تاسیسات لوله کشی ساختمان نیز احتمال هوا گرفتن پمپ زیاد است و توصیه می شود تا عمل هواگیری پمپ انجام شود.

 

جمع بندی

در این مطلب با روش سریع هواگیری پمپ آب خانگی آشنا شدیم و دانستیم که با کمترین تجهیزاتی می توان مشکل هوا گرفتن این تجهیزات را برطرف نمود. علاوه بر آن به معرفی برخی از مهمترین دلایل هوا گرفتن پمپ آب نیز پرداختیم.

با این وجود نباید فراموش کرد که هوا گرفتن مکرر یک پمپ آب مسئله ای طبیعی نیست و در صورت وجود این مشکل باید به کمک کارشناس متخصص، دلیل اصلی بروز چنین مشکلی را برطرف نمود. شما می توانید با متخصصان شرکت تلمبه موتور غرب تماس حاصل نمایید و راهنمایی های مربوط به نصب و تعمیر و خرید الکتروموتور، انواع پمپ، بوستر پمپ و تابلو برق صنعتی را دریافت کنید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

  • چرا پمپ هوا می گیرد؟
    وقتی که هوا وارد لوله یا پمپ آب می‌شود و مانع انتقال آب می‌شود باید بدانید که احتمالا پمپ شما نیاز به هواگیری دارد. این مشکل معمولاً به علت تخلیه نامنظم پمپ، تراکم هوا در آب یا تعویض لوله‌ها رخ می‌دهد.
  • چگونه می‌توان از جمع شدن هوا در پمپ آب جلوگیری کرد؟
    – مطمئن شوید که مخزن پمپ همیشه حاوی آب است تا جلوی ورود هوا به سیستم گرفته شود.
    – اتصالات و لوله‌ها را به درستی نصب و نگهداری کنید تا از نشت هوا جلوگیری کنید.
    – سیستم را به صورت منظم بررسی کرده و عیوب را تعمیر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *