وبلاگ

آموزش روغن کاری پمپ آب

امروزه، پمپ‌های آب به بکی از مهم‌ترین بخش‌های صنایع مختلف تبدیل شده‌اند؛ به‌طوری که، وجود آن‌ها در هر خانه و صنعت الزامی است. در سال‌های اخیر، کم‌آبی موجب شده تا استفاده از این تجهیزات افزایش یابد. نکته قابل توجه این است که روغن کاری پمپ آب، یکی از چالش‌های همیشگی افراد به ‌شمار می‌رود. انجام صحیح این کار، موجب افزایش عمر مفید تجهیزات و جلوگیری از ایجاد هزینه برای خرید پمپ آب جدید می‌شود که در نتیجه در کاهش هزینه‌ها نیز موثر است.

 

روغن کاری پمپ آب چه اهمیتی دارد؟

 

روغن ریختن روی پمپ آب

دلیل روغن کاری پمپ

 

انواع پمپ‌ها به روغن‌کاری نیاز دارند؛ تفاوتی ندارد که پمپ، کشاورزی یا خانگی باشد. پمپ‌هایی که برای استفاده‌های مختلف نصب می‌شوند، به‌صورت مداوم کار می‌کنند. حتی ممکن است که این تجهیزات در طولانی مدت و به‌طور متعدد کار کنند. این امر موجب می‌شود تا روغن‌کاری پمپ آب از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

روغن‌کاری پمپ‌های آب، به این دلیل اهمیت دارد که می‌تواند موجب افزایش کارایی این تجهیزات شود. علاوه‌بر افزایش کارایی، عملکرد و کیفیت پمپ‌ها بهبود می‌یابد.

 

نکات مهم روغن کاری پمپ آب ساختمان

روغن کاری پمپ آب، فرآیندی پیچیده و سخت نیست. فقط کافی است تا نکات مهم در هنگام انجام آن، رعایت شود. همچنین، باید با استاندارد‌ها و لوازم مورد‌نیاز آشنا شوید. با رعایت این نکات، می‌توانید پمپ‌ها را به بهترین شکل بازیابی کنید.

خواندن دفترچه راهنمای پمپ

یکی از مهم‌ترین نکات و اولین گام برای روغن‌کاری پمپ‌های آب، مراجعه به دفترچه راهنما است. از‌ آن‌جایی که، پمپ‌ها بسته به کاربردی که دارند، ساختار متفاوتی دارند؛ این محصولات، اغلب به همراه یک دفترچه راهنما تولید می‌شوند. در این دفترچه‌ها، تمام نکات و استاندارد‌های مربوط به محصول نوشته شده است.

با‌توجه به اهمیت روغن‌کاری این تجهیزات، دستور‌العمل‌هایی برای انجام آن نیز ارائه می‌شود. به‌عنوان مثال، میزان روغن مورد‌نیاز برای روغن کاری پمپ آب بسته به نوع پمپ متفاوت است. شما می‌توانید میزان روغن مورد‌نیاز پمپ مورد‌نظر را از روی دفترچه راهنما متوجه شوید.

اطلاع از سرعت پمپ

یکی‌دیگر از نکات مهم برای روغن کاری پمپ آب، اطلاع از سرعت آن است. در‌ صورتی که، از میزان سرعت پمپ آب اطلاع داشته باشید؛ می‌توانید روغن مناسب پمپ را تهیه کنید. برخی از موتور‌ها سرعت بسیار بالایی دارند و در دور‌های تند کار می‌کنند. این نوع تجهیزات، نیازمند روغن هستند. این در‌ حالی است که، پمپ‌هایی که با سرعت پایین کار می‌کنند؛ نیازی به روغن ندارند. بلکه می‌توان برای آن‌ها از گریس هم استفاده کرد.

تعیین زمان مناسب برای روغن کاری پمپ آب ساختمان

الزامی است که برای روغن زمان مناسبی را تعیین کنید. این امر با‌توجه به شرایط پمپ و آب‌و‌هوا می‌تواند متغیر باشد. در زمستان، هوای سرد و خشک موجب می‌شود تا فعالیت پمپ‌ها و تجهیزات سخت‌تر شود. از‌این‌رو، روغن‌کاری باید بیشتر و در دوره‌های کوتاه‌تری انجام شود.

همچنین، در برخی از مناطق حجم گرد‌و‌غبار بیشتری بر‌روی تجهیزات می‌نشیند. در این‌هنگام، باید پیش از روغن کاری پمپ آب، آن را تمیز کنید. توصیه می‌شود که زمان و تاریخ روغن‌کاری پمپ را ثبت کنید. با این کار می‌توانید دوره‌های منظمی را برای روغن‌کاری داشته باشید.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

روغن مناسب برای روغن کاری پمپ آب

به‌طور کلی، می‌توان از محصولات متنوعی برای روغن‌کاری پمپ‌ها استفاده کرد. انواع گریس و روغن برای روغن کاری پمپ آب کاربرد دارند. امروزه، محصولات متفاوتی با تنوع بالا از این مواد تولید می‌شوند. در‌ صورتی که دمای تجهیزات زیاد باشد و سیستم به‌صورت اصولی و درست آب‌بندی شود، بهتر است از روغن استفاده کنید. این در‌ حالی است که برای روغن‌کاری پمپ‌هایی که دمای پایینی دارند، از گریس استفاده می‌شود.

توصیه می‌شود برای انجام روند روغن‌کاری، از روغن‌های مناسب و مربوطه بهره بگیرید. به‌طور معمول، در دفترچه‌های راهنمای محصولات، درباره نوع روغن مناسب نیز اطلاعاتی ارائه شده است. روغن‌هایی که برای روغن‌کاری تولید می‌شوند، مناسب دما‌های مختلف هستند.

 

مراحل روغن کاری پمپ آب

 

روغن کاری یاتاقان پمپ

مراحل روغن کاری پمپ چیست؟

 

اولین گام برای روغن کاری پمپ آب، قطع کردن اتصالات است. باید تمامی اتصالات را قطع کنید تا مشکلی در حین روغن‌کاری ایجاد نشود. نکته قابل‌توجه این است که قطع کردن برق پمپ آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بدون‌شک، برق‌گرفتگی می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی سنگینی را ایجاد کند.

سپس باید میزان روغن مورد‌نیاز پمپ را تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از افراد با‌تجربه یا دفترچه راهنما کمک بگیرید؛ چرا‌که، اضافه کردن روغن زیاد می‌تواند باعث سوختن پمپ شود. حال باید با رعایت تمام نکات ایمنی، پیچ نگه‌دارنده را شل کنید. سپس مخزن روغن را جدا کرده و سرپوش بالای یاتاقان یا استارتر را بردارید. فضای خالی میان یاتاقان یا استارتر را به روغن پر کنید.

پس از این مرحله، باید مخزن روغن را با همان روغن قبلی پر کنید. مخزن را در لوله مخزن نصب کنید و فشار دهید. با این کار، این قطعه بر‌ روی پوشش سطح مخزن ثابت می‌شود. این کار را تا زمانی که به تقریب تا 2 سوم مخزن پر شود، ادامه دهید.

 

روغن کاری پمپ آب خانگی

تفاوتی ندارد که پمپ مورد‌استفاده شما چه نوع پمپی باشد؛ روغن کاری پمپ آب امری الزامی است. روغن‌کاری پمپ‌های خانگی بسیار آسان است و به‌راحتی انجام می‌شود؛ اما برای این کار باید مراحل را با دقت انجام دهید.

شناسایی نوع پمپ آب

اولین و مهم‌ترین اقدام برای روغن‌کاری پمپ خانگی، باید ابتدا نوع پمپ یا بوستر پمپ را مشخص کنید. طراحی برخی از پمپ‌ها به‌صورت خصوصی است. این تجهیزات، نیازی به روغن‌کاری ندارند. از‌این‌رو، باید از نیاز پمپ به روغن‌کاری اطمینان حاصل کنید.

یکی از روش‌ها برای تشخیص نیاز پمپ به روغن، مراجعه به دفترچه راهنما است. در‌ صورتی که، پمپ نیازی به روغن نداشته باشد، در این دفترچه ذکر می‌شود. اگر هم پمپ شما باید روغن‌کاری شود، نوع روغن، مقدار آن و نحوه انجام روغن‌کاری در دفترچه ارائه شده است.

خرید روغن مناسب

بدون‌شک، برای روغن کاری پمپ آب، به روغن نیاز دارید. نکته قابل‌توجه این است که یک محصول با‌کیفیت و مناسب تهیه کنید. شما باید با‌توجه به نوع پمپ، عملکرد و دمای آن، بهترین روغن یا گریس را خریداری کنید.

باز کردن نقطه روغن کاری

پمپ‌های خانگی، اغلب به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که دارای یک نقطه مشخص هستند. این نقطه، به‌صورت یک پیچ یا سوپاپ ایجاد شده و به‌عنوان نقطه روغن‌کاری شناخته می‌شود. این نقطه به‌طور معمول در قسمت بالایی پمپ قرار دارد. برای بازکردن آن، ابتدا باید اقداماتی را انجام دهید. یک کاسه یا ظرف را در زیر آن قرار داده تا روغن قبلی در ظرف خالی شود.

تخلیه روغن قدیمی

روغن قدیمی که در پمپ وجود دارد، باید به‌طور کامل تخلیه شود. نکته مهم این است که روغن باید به‌صورت کامل تخلیه شود. برای این کار، یک پیستون در پمپ تعبیه شده است. باید پیستون را به‌صورت دستی به حرکت در‌آورید تا روغن قبلی کامل تخلیه شود. در این مرحله، می‌توانید برای تعویض فیلتر روغن هم اقدام کنید.

جایگزین کردن روغن جدید

در این مرحله از روغن کاری پمپ آب، باید روغن جدید را جایگزین کنید. پس از اینکه از خالی­شدن کامل روغن اطمینان حاصل کردید، باید روغن جدید را اضافه کنید. ابتدا مقدار مورد‌نیاز پمپ را مشخص کنید. سپس این مقدار روغن را، از‌ طریق نقطه روغن‌کاری به پمپ اضافه کنید.

بستن نقطه روغن کاری و روشن کردن دستگاه

پس از اینکه روغن مورد‌نیاز را اضافه کردید، باید نقطه روغن کاری پمپ آب را ببندید. در این‌ هنگام، باید از عدم نشتی و خرابی در پمپ نیز مطمئن شوید. بهتر است که پمپ را به‌طور کلی، بررسی کنید. پس از آن، تابلو برق یا برق قطع شده پمپ را وصل کنید. سپس پمپ را روشن کرده و عملکرد آن را بررسی کنید. پمپ باید بدون هیچ مشکلی کار کند.

با روش های حل مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی بیشتر آشنا شوید.

 

شخصی در حال ریختن روغن روی پمپ کولر

آموزش روغن کاری انواع پمپ

 

روغن کاری پمپ آب کف کش

پمپ آب کف کش، یکی از انواع پمپ‌ها است. از این پمپ برای پمپاژ آب‌های سطحی یا زیر‌زمینی بهره گرفته می‌شود. از‌ آن‌جایی که، این محصول وظیفه برداشت آب در محیط‌های مرطوب را بر‌ عهده دارد، در ‌برابر رطوبت و عوامل دیگر مقاوم است. در برخی از مواقع، این پمپ‌ها به‌همراه فلوتر‌های برقی به کار گرفته می‌شوند که در این ‌هنگام، برای قطع و وصل­ کردن اتوماتیک پمپ کاربرد دارند.

در حال حاضر، انواع مختلفی از روغن‌ها برای روغن کاری پمپ آب کف کش ایجاد شده است. از این محصولات می‌توان به روغن پمپ کف کش ساده، پمپ کف کش فلوتردار، خنک، آب خنک و خازن داخل اشاره کرد.

 

روغن کاری پمپ سیرکولاتور

یکی‌دیگر از انواع پمپ‌های آبی، پمپ سیرکولاتور است. این پمپ، یک الکترو‌پمپ کوپلینگ مستقیم است که جنس بدنه آن متفاوت است. بدنه این محصول به‌طور معمول، از آهن، چدن یا استیل ساخته می‌شود. پروانه این پمپ از جنس پلی‌آمید است که در‌برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است. روغن کاری پمپ آب سیرکولاتور، می‌تواند موجب افزایش عملکرد و راندمان شود. همچنین، باعث کاهش آسیب‌های وارده و هزینه‌ها می‌شود.

 

جمع بندی

انواع پمپ‌های آبی، نیازمند روغن‌کاری هستند. این امر، می‌تواند در زمینه‌های مختلفی موثر باشد؛ به‌طوری که، شاهد راندمان بالای پمپ خواهید شد. البته برخی از پمپ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیازی به روغن­کاری ندارند؛ اما در حالت کلی، روغن کاری پمپ آب از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه می‌شود تمام مراحل روغن‌کاری با دقت انجام شود. با این کار، می‌توانید نتیجه قابل‌قبولی از روند انجام آن کسب کنید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

 

سوالات متداول

1. فواید روغن کاری پمپ‌های آب چیست؟

با روغن‌کاری این پمپ‌ها شاهد بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها و آسیب‌های وارده به پمپ خواهید بود.

2. روغن مناسب برای روغن‌کاری کدام است؟

برای اینکه بتوانید از یک روغن مناسب و کاربردی بهره بگیرید باید به نوع پمپ و عملکرد آن توجه داشته باشید؛ چرا‌ که، برخی از روغن‌ها مناسب دمای بالا برخی دیگر مناسب دمای پایین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *