وبلاگ

آموزش روش رفع نشتی پمپ آب خانگی به صورت کامل

نشتی پمپ آب

یکی از مشکلات داشتن پمپ آب خانگی، احتمال نشتی دادن آن است. با قطعی­‌های مکرر آب افراد زیادی  اقدام به خرید پمپ آب جدید کرده اند. اگر حداقل روش‌ رفع نشتی پمپ آب خانگی خود را بلد باشید، از افراد زیادی جلوتر هستید. چالش خرابی یا نشتی پمپ این روزها دغدغه بسیاری از خانه‌ها شده است. ما با آموزش ساده‌ای از چگونگی رفع نشتی پمپ آب خانگی به شما برای پیروزی در این چالش کمک می‌کنیم.

علت نشتی و آب دادن پمپ آب خانگی چیست؟

نشتی پمپ آب

علت نشتی پمپ آب

شما هم اگر ببینید پمپ آبی که برای رفع مشکل کم آبی خریداری کرده‌اید دچار نشتی شده، عصبانی می‌شوید. اما اگر بدانید که علت این نشتی چیست، می‌­توانید برای حل آن اقدام مناسبی انجام دهید. یکی از رایج­‌ترین دلایل آب دادن پمپ آب، نفوذ آب به کاسه نمد داخلی آن است. این مشکل مربوط به بخش داخلی پمپ و نفوذ آب به داخل موتور و در نتیجه ایجاد خرابی می‌­شود. یک نوع خرابی دیگر هست که به بخش خارجی پمپ ربط دارد. خرابی خارجی می­‌تواند از بدنه پمپ به دلیل فرسودگی و زنگ زدگی پیچ و مهره­‌ها باشد. این نوع خرابی ممکن است به­‌دلیل خرابی در اتصالات و لوله­‌کشی‌­های خارجی دستگاه نیز اتفاق بیفتد.

علائم وجود نشتی در پمپ آب خانگی

نشتی پمپ خانگی

علائم نشتی پمپ

نشتی در پمپ­‌های آب خانگی علائمی دارد. در صورت مشاهده هرکدام باید سریعا نسبت به حل آن مشکل اقدام کنید. اگر در اسرع وقت به رفع نشتی نپردازید، ممکن است یک هزینه کوچک تعویض قطعه به سوختگی پمپ منجر شود. این سهل‌انگاری هزینه­‌های مالی زیادی خواهد داشت، ضمن آنکه عصبانیت شما را نیز برانگیخته خواهد کرد. در ادامه این علائم گفته و شرح داده شده تا با دانستن آن‌­ها سریعا به حل مسئله بپردازید.

کاهش فشار آب

هنگامی که پمپ شما مانند قبل کار نمی‌­کند و فشار آب نسبت به حالت قبل کم‌تر می‌­شود، حتما سری به پمپ بزنید. کم شدن فشار یعنی آب به جای رسیدن به دست شما هدر می‌رود و نشتی در مرحله بحرانی است.­

روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب خانگی

هنگامی که پمپ آب خانگی شما بی‌­دلیل هی روشن و خاموش می‌­شود، یک جای کار می­‌لنگد. این یعنی در جایی غیر از محل باز کردن شیر آب، آب در حال خارج شدن است. پمپ هنگام کاهش فشار آب باید روشن شود، پس نشتی آب را کمبود فشار آب فرض کرده و روشن می‌­شود.

افزایش شمارشگر کنتور و هزینه بالای برق

اگر فکر می‌­کنید قبض برق این ماهتان غیرعادی آمده است، بهتر است سری به پمپ آب خود بزنید. نشتی آب و درنتیجه روشن و خاموش شدن مکرر پمپ منجر به افزایش مصرف برق یا تابلو برق می‌­شود.­

به‌وجود آمدن حباب در آب مصرفی

وقتی شیر آب را باز می‌­کنید و به جای آبی صاف و روان، حباب هوا از آن بیرون می‌­آید، کمی نگران شوید. این علامت به شما می‌­گوید که از جایی هوا وارد آب رسیده به دست شما شده است پس شاید نیاز به هواگیری پمپ آب داشته باشید.

نشتی داخلی پمپ آب خانگی و راه حل رفع آن

نشتی داخلی پمپ آب خانگی

تعمیر نشتی داخلی پمپ آب خانگی

همانطورکه در بخش­‌های قبل اشاره کردیم، یکی از حالات نشتی آب در پمپ­‌های خانگی، نشت داخلی است. نشت داخلی اغلب به دلیل خرابی در کاسه نمد اتفاق می‌افتد. در ادامه به چگونگی رفع نشتی آب در پمپ آب خانگی در هنگام خرابی داخلی آن می‌­پردازیم.

خرابی کاسه نمد پمپ آب خانگی؛ تعویض به موقع مانع از سوختگی پمپ

کاسه نمد پمپ یک قطعه چدنی است که وظیفه آب­رسانی و جلوگیری از نفوذ آب به الکتروموتور را دارد. کاسه نمد در دراز مدت و کارکردن زیاد خسته و فرسوده می­‌شود. بهتر است قبل از آنکه این قطعه دچار سوختگی شود و مجبور به خرید الکتروموتور شوید، تعویضش کنید.

نشتی خارجی پمپ آب خانگی و راه حل رفع آن

نشتی خارجی پمپ آب خانگی

تعمیر نشتی خارجی پمپ آب خانگی

نشت خارجی نیز همانطور که قبلا اشاره شد از دو بخش اتصالات یا بدنه خواهد بود. برای حل این مشکل نیز برای شما راه‌حل‌های ساده‌­ای ارائه کردیم. با به کار بردن این راهکارها از متحمل شده هزینه سوختگی پمپ فرار کنید.

نشتی در قسمت شافت پمپ آب خانگی؛ یک دستمال کشیدن ساده

شافت یا بدنه پمپ خانگی ممکن است در برخی مواقع دچار آسیب شود. این آسیب بیشتر به صورت زنگ‌­زدگی و فرسودگی اتصالات و پیچ و مهره­‌های شافت خود را نشان می‌­دهد. راحت‌­ترین کار برای مقابله با این مشکل تمیزی کردن پیچ و مهره­‌ها و اتصالات است. به کمک آچار پیچ و مهره­‌ها را باز کنید و زنگ‌­زدگی‌­ها را تمیز کنید. اگر رزوه اتصالات خراب شده آن­‌ها را تعویض کنید.

نشتی در اتصالات خارجی پمپ

اتصالات خارجی شامل لوله اتصال تانکر آب به پمپ و اتصال خروجی پمپ به لوله­‌کشی ساختمان است. خرابی در هرکدام از این لوله­‌ها می­‌تواند موجب نشتی آب شود. برای حل این مشکل نیز راه‌­حل ساده­ای وجود دارد. لوله­‌های اتصال را از پمپ جدا کنید و اگر رسوب­ گرفته­‌اند، ­آن­‌ها را تمیز کنید. نوارهای پیچیده دور اتصالات را نیز با نوارهای تازه عوض کنید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

جمع بندی

نشتی آب یکی از مزمن‌­ترین مشکلات پمپ‌­های آب خانگی است. ما در این مقاله علل و روش رفع نشتی پمپ خانگی را بررسی کردیم. اولین قدم استفاده صحیح در مصرف آب است. در قدم بعدی همیشه حواستان به علائم گفته شده در این مقاله باشد. اگر در مراحل اولیه وقوع نشتی، مشکل را حل کنید، قطعا از وقوع مشکلات بعدی مخصوصا سوختن پمپ جلوگیری کرده‌­اید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

  • چرا پمپ آب نشتی دارد؟
    ممکن است در برخی جاها دچار مشکل شده باشد. اعم از لق شدن اتصالات، فرسودگی کاسه نمد یا خرابی شافت پمپ.
  • علت هزینه بالای قبض برق چیست؟
    یکی از دلایل آن نشتی پمپ آب و خاموش و روشن شدن مکرر پمپ می‌تواند باشد.
  • با خرابی اتصالات پمپ چه کنیم؟
    اگر خرابی حاد نیست، با جدا کردن اتصالات و تعویض رزوه و لوله‌های اتصال مشکل رفع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *