وبلاگ

دلایل یکسره شدن پمپ + راه حل آن

پمپ آب قرمز رنگ

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای پمپ آب پیش بیاید، یکسره شدن آن است. یکسره شدن پمپ مشکلی است که لازم است در اسرع وقت برای حل آن اقدام کنید و آن را به تاخیر نیندازید. زیرا خود می‌تواند باعث داغ شدن بیش‌از‌حد پمپ، سوختن الکتروموتور، ایجاد نشتی و پارگی واشر و بالاخره از کار افتادن پمپ شود.

در این مقاله به برخی از رایج‌ترین دلایل یکسره شدن پمپ و روش حل آن می‌پردازیم. اگر با این مشکل مواجه شده‌اید، تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید تا جواب برخی سوالات خود را بگیرید.

 

چرا پمپ آب قطع نمی‌شود؟

 

پمپ آب یکسره شده

دلیل یکسره شدن پمپ

 

قطع نشدن و یکسره شدن پمپ آب مشکلی شایع است که ممکن است برای هرکسی که پمپ دارد، پیش بیاید. احتمالا از سروصدای زیاد و بی‌وقفه پمپ آب متوجه وجود مشکل در آن می‌شوید. اما ممکن است ندانید که مسئله دقیقا از کجا آب می‌خورد.

یکی از اولین دلایلی که به ذهن متخصصان این امر می‌رسد این است که احتمالا شیر یک‌طرفه خراب شده است. اما شاید ندانید شیر یک‌طرفه چیست و چه کاری انجام می‌دهد. وقتی شما شیر آبی را در خانه باز می‌کنید، مقداری افت فشار به وجود می‌آید. این امر باعث می‌شود که پمپ شروع به کار کند.

بنابراین، وقتی شیر آب را می‌بندید انتظار این می‌رود که پمپ نیز متوقف شود. در پمپ‌ها شیر یک‌طرفه به این دلیل به کار می‌رود که از برگشت آب به داخل پمپ جلوگیری کند. این مکانیزم باعث می‌شود فقط هنگامی که آب مصرف می‌شود پمپ کار کند و آب را از لوله ساختمان مکش کند.

درواقع جریان آب یک‌طرفه است و قابل برگشت نیست. حالا اگر این شیر یک‌طرفه خراب شود و آب بتواند به هر دو طرف جریان داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ آب به درون پمپ و لوله‌ها برگشت می‌کند و فشار آن کاهش می‌یابد. در نتیجه پمپ آب هم برای جبران افت فشار یکسره کار می‌کند.

 

دلایل یکسره شدن پمپ آب خانگی

 

یکسره شدن پمپ آب

بررسی دلایل یکسره شدن انواع پمپ

 

همان‌طور که گفتیم دلیل عمده این مشکل خراب بودن شیر یک‌طرفه است. اما در ادامه این مقاله به تمام دلایلی که ممکن است در یکسره شدن پمپ آب خانگی نقش داشته باشند اشاره خواهیم کرد.

نشتی لوله‌کشی علت یکسره شدن پمپ آب

گاهی اوقات هم ممکن است یکسره شدن پمپ صرفا نشانه عملکرد طبیعی آن باشد. یعنی وقتی جایی در لوله‌کشی ساختمان نشتی اتفاق افتاده باشد، مثل این است که شیر آبی یکسره باز باشد. ما هم گفتیم وقتی شیر آب باز می‌شود پمپ به کار میفتد. پس در صورتی که نشتی رخ داده باشد، اتومات پمپ فشار کافی برای قطع کردن آن دریافت نمی‌کند و پمپ روشن می‌ماند.

در این مورد دو حالت ممکن است به وجود بیاید؛ یکی اینکه آب پمپ از یک مخزن محدود فراهم شود؛ دوم اینکه پمپ به آب و لوله‌کشی شهری وصل باشد. در حالت اول زمانی که آب مخزن تمام شود، بالاخره پمپ هم متوقف می‌شود، مثل اینکه کسی بالاخره شیر آب را بسته باشد.

اما در حالت دوم پمپ به یک منبع نامحدود متصل است. در نتیجه اگر به‌موقع به داد آن نرسید تا زمانی که الکتروموتور آن خراب شود، یکسره کار خواهد کرد..

مشکل فنی در اتومات پمپ آب

کلید اتومات پمپ برای این به کار می‌رود که وقتی کسی شیر آب را در جایی باز می‌کند پمپ روشن شود. و نیز با بسته شدن شیر آب پمپ هم خاموش شود. اگر اتومات پمپ به‌درستی تنظیم نباشد، این عملکرد دچار مشکل خواهد شد. یعنی ممکن است پمپ نه فقط در زمان مصرف آب، بلکه مداوم روشن باشد و کار کند.

همچنین ممکن است کلید اتومات خال زده باشد! خال زدن اصطلاح رایجی بین تعمیرکاران پمپ است. وقتی اتومات خال ی‌زند برخی اجزای آن دچار چسبندگی می‌شوند. مثلا تصور کنید کلید روشن کردن یک وسیله را در حالتی که روشن است به طریقی بچسبانید. اینجا هم چنین اتفاقی می‌افتد و باعث یکسره کار کردن پمپ می‌شود.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

باز بودن شیر آب دلیل بر یکسره کار کردن پمپ

در برخی موارد نه کلید اتومات پمپ خراب است و نه نشتی پمپ وجود دارد. بلکه به‌سادگی باز ماندن واقعی یکی از شیرهای آب می‌تواند دلیل یکسره شدن پمپ آب باشد. هریک از موارد زیر می‌تواند باعث روشن ماندن پمپ شود:

  • شلنگ آبی که در دستگاه تصفیه آب خانگی وجود دارد.
  • شلنگ متصل به آبگرمکن.
  • شلنگی که به کولر آبی وارد می‌شود.
  • شلنگ متصل به مخزن فلاش تانک در سرویس بهداشتی.

پس گاهی اوقات باز بودن شیر آب می‌تواند باعث یکسره کار کردن پمپ شود. این مورد می‌تواند در هر جایی از خانه رخ داده باشد. باید از شلنگ آبگرمکن و کولر گرفته تا شلنگ دستگاه تصفیه آب را چک کنیم و مطمئن شویم که مشکل از این‌ها نباشد.

هواگرفتن پمپ علت یکسره شدن پمپ آب

این اتفاق خیلی شایع نیست و کم پیش می‌آید که هواگرفتن پمپ دلیلی باشد برای یکسره شدن آن. درواقع احتمال اینکه نه آب از فشار مناسبی برخوردار باشد و نه کلید اتومات فعال شود، خیلی کم است. اما به‌هرحال بهتر است در فواصل زمانی منظمی هواگیری پمپ آب را انجام دهید.

حل مشکل یکسره کار کردن پمپ آب

برای درست کردن این مشکل می‌توانید از تعمیرکار و فردی که در کارهای فنی تخصص دارد، کمک بگیرید. اما اگر می‌خواهید خودتان دست‌به‌کار شوید، می‌توانید گام‌های زیر را اجرا کنید.

ابتدا برق پمپ یا تابلو برق را قطع کنید تا حین کار دچار حوادث مربوط به جریان برق نشوید. سپس فشار مخزن را بررسی کنید. بعد از این کار، شیر خروجی زیر مخزن را باز بگذارید تا از آب خالی شود. در مرحله بعد به یک دستگاه سنجش باد نیاز دارید. با این دستگاه میزان باد درون مخزن تحت‌فشار را اندازه بگیرید تا اگر سوراخی در این قسمت وجود دارد، بتوانید آن را تشخیص دهید.

سپس تیوپ درون مخزن تحت‌فشار را تا زمانی که به 0.9 برسد، با دستگاه باد پر کنید. حالا می‌توانید درپوش مخزن را ببندید و شلنگ رابط را برگردانید سر جای خود. کلید اتومات دستگاه را در این وضعیت می‌توانید بررسی کنید. بعد از آن، دستگاه اتوماتیک را باز و سیم‌پیچی‌ها را نگاه کنید. اگر مشکلی در سیم‌ها وجود دارد به آن رسیدگی کنید و در نهایت آن‌ها را سر جایشان برگردانید.

 

چگونه بفهمیم اتومات پمپ خراب است یا خیر؟

 

مردی در حال تعمیر پمپ آب

خراب بودن اتومات پمپ

 

برای این کار می‌توانید پیچ هواگیری را باز کنید و پمپ آب خانگی خود را هواگیری کنید. سپس وقتی این کار انجام شد، خروجی پمپ را ببندید و دکمه استارت پمپ را فشار دهید. اگر اتومات پمپ راه افتاد یعنی احتمالا خراب نیست.

همچنین می‌توانید تمام شیرهای آب را ببندید و نزدیک‌ترین شیر نسبت به پمپ را باز کنید. این کار فشار پمپ را کاهش داده و اتومات را راه میندازد. سپس شیر آب را ببندید و با زمان‌سنج به‌طور اندازه بگیرید که طی چه مدتی اتومات فعال می‌شود. سپس دوباره شیر آب را باز کنید و همین کار را تکرار کنید. اگر دو زمانی که یادداشت کرد‌ه‌اید متفاوت باشد، یعنی مشکلی در اتومات وجود دارد.

 

از کجا بفهمیم که علت یکسره شدن پمپ آب نشتی لوله نیست؟

برای این کار می‌توانید تمامی انشعابات و شیرهای آب را ببندید و پمپ را به راه بیندازید. سپس دست خود را کنار بدنه پمپ قرار دهید. اگر پمپ به‌آرامی شروع به داغ شدن کند یعنی کلید اتومات آن خراب است. در نتیجه می‌توان گفت علت یکسره شدن پمپ در این مورد نشتی لوله‌ها نیست. همچنین اگر متوجه لرزشی در پمپ شدید می‌توانید مطمئن باشید که اتومات یا کانکتور دچار مشکل هستند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله از دلایل یکسره شدن پمپ آب گفتیم. ابتدا کمی ساختار پمپ آب و عملکرد آن با تاکید بر جایگاه شیر یک‌طرفه را توضیح دادیم. سپس گفتیم دلیل بسیاری از موارد یکسره کار کردن پمپ می‌تواند خراب شدن شیر یک‌طرفه باشد. در ادامه سایر دلایل نظیر خرابی اتومات، نشتی لوله‌کشی، باز ماندن شیر آب و… را هم بررسی کردیم.

سپس به این اشاره کردیم که از کجا بفهمیم اتومات پمپ خراب است یا مشکل به علت نشتی لوله‌ها نیست. البته روش حل کردن این مشکل را هم برای افراد کنجکاو و آچاربه‌دست ذکر کردیم. گفتنی است که اگر حس کردید به کمک تعمیرکار و متخصص نیاز دارید حتما این کار را انجام دهید. درواقع سعی کنید در صورت نیاز از خودتان و پمپ آبی که دارید، کمک‌های تخصصی را دریغ نکنید.

منابع: alopiping، roobipump

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

  1. دلیل قطع نشدن و صدای زیاد پمپ آب چیست؟
    یکسره کار کردن پمپ آب دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که یکی از عمده‌ترین آن‌ها خراب شدن شیر یک‌طرفه است. همچنین ممکن است مشکل از نشتی لوله‌کشی یا باز ماندن شیر آب در خانه باشد. وجود مشکل در کلید اتومات و در برخی موارد نادر هوا گرفتن پمپ هم می‌تواند از دلایل این امر باشند.
  2. یکسره شدن پمپ آب مشکلی ایجاد می‌کند؟
    البته؛ ممکن است اجزای پمپ دچار داغ شدن شوند. اگر دما بیشتر از حد تحمل قطعات باشد می‌سوزند و پمپ از کار می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *