وبلاگ

علت روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب چیست؟ + بهترین راه حل آن

چراغ قرمز پمپ آب

اگر از پمپ آب و همچنین کلید اتومات آن بهره می‌برید، به احتمال زیاد می‌دانید که این کلید وظیفه دارد تا دستگاه را خاموش و روشن کند. در‌واقع، این قطعه که روی دستگاه قرار می‌گیرد، با نام ست‌کنترل هم شناخته شده و دارای بخش‌های مختلفی است. یکی از این بخش‌های اصلی را می‌توان به 3 چراغ قرمز پمپ آب، سبز و زرد آن اختصاص داد.

هر‌ کدام از این رنگ‌ها هشدار مختص به یک بخش از دستگاه را نمایان می‌کنند. وقتی با چراغ قرمز مواجه می‌شوید، باید بدانید که این قطعه فعال شده است. دلایل متعددی برای فعال‌شدن این بخش وجود دارند که پیش از تصمیم به خرید پمپ آب جدید، باید هر ‌کدام را به‌خوبی بررسی کنید.

چراغ Failure پمپ آب چیست؟

 

چراغ قرمز پمپ آب

چراغ قرمز پمپ آب چیست؟

 

با شناختن تمامی رنگ‌های چراغ روی ست‌کنترل، می‌توان به‌راحتی تشخیص داد که قرمز یا همان چراغ Failure آن نشان از هشدار خطر را برایتان نمایان می‌کند. قرمز همیشه نمادی از وجود یک خطر یا مشکل بوده و به شما این اخطار را می‌دهد تا هر چه سریع‌تر مشکل را برطرف کنید. اگر متوجه باشید، این رنگ در چراغ راهنمایی و رانندگی که روی چهار‌راه‌ها نصب می‌شود هم، نشان از ایست دارد.

با این حساب، در برخورد با آن در این وسیله مکانیکی‌تان باید بدانید که با ایست مواجه شده‌اید و باید خطای اصلی را پیدا کنید. چراغ قرمز پمپ آب در میان دیگر چراغ‌ها از اهمیت اصلی برخوردار است. به هر حال تمامی این قطعه‌های کوچک، یک پیام مهم برایتان دارند که باید آن‌ها را جدی بگیرید تا با مشکل غیر‌قابل حل رو‌به‌رو نشوید!

چراغ سبز رنگ کلید اتومات پمپ آب

این لامپ کوچک سبز‌رنگ که روی کلید اتومات تعبیه شده، یکی از 3 چراغ اصلی را تشکیل می‌دهد. با بررسی دقیق برچسب روی ست‌کنترل به‌راحتی متوجه می‌شوید که کارایی آن چیست. از آن­جایی‌که در کنار آن کلمه Power On قرار داده شده، وقتی روشن شود نشان از آن دارد که پمپ به شبکه برق وصل شده و می‌تواند کار خود را آغاز کند.

به‌صورت کلی می‌توان چراغ قرمز پمپ آب را در مقابل رنگ سبز قرار داد. وقتی هم دستگاه اصلی، هم کلید اتومات و هم جریان برق به‌درستی عملکرد خود را نشان دهند، چراغ سبز‌رنگ هم روشن خواهد شد.

چراغ زرد رنگ کلید اتومات پمپ آب

این رنگ زمانی نمایان می‌شود که حدود 2 ثانیه از ورود جریان برق به پمپ و روشن‌شدن آن گذشته باشد. وقتی این اتفاق رخ دهد، ست‌کنترل متوجه می‌شود که پمپ روشن شده و حال باید عملیات مختص به خود را آغاز کند. در ادامه همین فرآیند، همان قسمت که پیش از این به رنگ سبز بود، رنگ زرد به خود می‌گیرد؛ منظور از همان قسمت، در ‌واقع بخش Power On است.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

چراغ قرمز کلید اتوماتیک پمپ آب

چراغ قرمز پمپ آب هم همانند 2 نوع قبل، از اهمیت بسیاری برخوردار است و برایتان پیام مهمی را در پی دارد. زمانی ‌که پمپ روشن شده و شروع به کار می‌کند، چند ثانیه اول برای آن است که فشار مورد‌نیاز برای تامین آب داخل لوله‌ها را به‌وجود آورده و سیستم را به‌گونه‌ای راه‌اندازی کند که آب را درون لوله‌ها پر کند. هنگامی‌که این فرآیند اولیه آغاز فعالیت کلید اتومات مختل شود، چراغ قرمز که با نام Failure هم شناخته می‌شود، روشن خواهد شد.

در‌ واقع، به زبان ساده‌تر می‌توان گفت وقتی پمپ نتواند آب لازم را پمپاژ کرده و کار خود را به‌درستی انجام دهد، این چراغ روی کلید اتومات تعبیه شده تا چنین مشکلی را اخطار یا هشدار دهد. پس از مواجهه با چراغ قرمز پمپ آب، باید به بررسی نواحی که به آن‌ها شک دارید، بپردازید. البته تمامی نقاط ست‌کنترل مستلزم بررسی نیستند!

علت روشن شدن چراغ Failure

وقتی این چراغ روشن شده و روشن باقی می‌ماند که یک ایراد یا عیب در دستگاه‌تان وجود داشته باشد؛ اما این عیب را از چه جایی می‌توان متوجه شد؟ زمانی‌که با این اتفاق رو‌به‌رو شدید، ابتدا باید علت اصلی را جویا شده و به آنالیز کامل آن بپردازید تا بتوانید از بروز دیگر مشکلات جلوگیری کنید. نصب و تنظیم ست‌کنترل پمپ روی دستگاه اصلی تنها برای آن نیست که روشن و خاموش‌شدن پمپ را به‌صورت اتوماتیک انجام دهید.

با این کار می‌توانید با مشاهده چراغ قرمز پمپ آب یا حتی رنگ‌های دیگر چراغ، کنترل دستگاه‌تان را هم در دست بگیرید. وظیفه ست‌کنترل یا همان کلید اتومات دیجیتال آن است که پمپ را اتومات کرده، از همیشه روشن‌بودن آن جلوگیری کند و به تنظیم فشار آب بپردازد. وقتی بتوانید تمامی اخطار‌ها و هشدار‌های آن را جدی بگیرید، خواهید دید که چگونه به بهترین شکل ممکن وظایف خود را به‌درستی انجام می‌دهد.

روند دستگاه هنگام روشن شدن چراغ Failure پمپ آب

وقتی این قطعه که روی دستگاه اصلی نصب شده تشخیص دهد آب درون پمپ جریان ندارد و در‌واقع وارد آن نشده، این چراغ را روشن می‌کند. با این حساب چراغ قرمز پمپ آب زمانی روشن می‌شود که دستگاه اصلی توانایی پمپاژ‌کردن سیال را نداشته باشد. در چنین موقعیتی ست‌کنترل نه‌تنها چراغ را روشن، بلکه پمپ را هم خاموش می‌کند تا دستگاه آسیب ندیده و در‌واقع دچار سوختگی نشود؛ پس یکی از دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی می تواند این موضوع باشد .

احتمال آنکه این وسیله در چنین وضعیتی بسوزد، بسیار بالا است؛ به همین دلیل کلید اتومات دیجیتال وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهد. البته باید بدانید که این قطعه در ابتدا پمپ را خاموش کرده و سپس با چراغ Failure وجود مشکل را به شما اخطار می‌دهد تا هر چه سریع‌تر آن را رفع کنید. از اصلی‌ترین دلایل روشن‌ماندن چراغ قرمز پمپ آب می‌توان به نبود جریان آب در دستگاه و همچنین عدم توانایی آن برای پمپاژ‌کردن اشاره کرد.

چه عواملی سبب روشن شدن چراغ خطا پمپ آب می شوند؟

 

چراغ قرمز پمپ آب در ست کنترل

دلایل روشن شدن چراغ Failure پمپ آب

 

عوامل متعددی در ایجاد این مشکل نقش مستقیم دارند که در‌ صورت روشن‌شدن چراغ قرمز باید به بررسی آن‌ها بپردازید. در‌واقع، این چراغ به شما هشدار می‌دهد که در یکی از بخش‌های اصلی مربوط به این قسمت مشکل یا اختلال خاصی وجود دارد که باید آن را رفع کنید تا بتوانید در ادامه از دستگاه‌تان به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و از آن بهره ببرید.

قطع بودن آب منبع یا آب ورودی به پمپ آب

یکی از دلایل اصلی روشن‌شدن چراغ قرمز پمپ آب را می‌توان در قطع‌بودن جریان سیال جستجو کرد. اگر می‌خواهید برای منبعی که دارید، پمپ را به‌همراه ست‌کنترل نصب کنید، باید نوع غیر‌تنظیمی آن را بخرید؛ چراکه نوع دارای پیچ تنظیم برای این کاربری مناسب نبوده و عمل نمی‌کند. در هر صورت، اگر منبعی که در اختیار دارید، خالی بوده یا حجم آب درون آن بسیار کم باشد، پمپ‌تان کار نکرده و کلید اتومات روی آن به شما هشدار می‌دهد.

این اتفاق ممکن است برای لوله‌های شهری هم بیفتد و چنین مسئله‌ای را به‌وجود بیاورد. وقتی هیچ آبی درون لوله‌ها وجود نداشته باشد، پمپ هرچقدر هم که کار کند، نمی‌تواند سیال مورد‌نظر خود را بکشد؛ در این حالت، چراغ قرمز پمپ آب روشن شده و این وضعیت را به شما اخطار می‌دهد.

در‌ واقع، در چنین شرایطی، دستگاه خشک کار می‌کند! هنگامی که با آن مواجه شدید، بهتر است ابتدا قطع یا وصل‌بودن آب را بررسی کنید. اگه با قطعی مواجه شدید، با دستگاه کار خاصی نداشته باشید تا دوباره آب در لوله‌ها جریان پیدا کند.

کوچک بودن قطر لوله آب ورودی به پمپ در مقایسه با دهانه ورودی پمپ

وقتی قطر لوله ورودی در مقایسه با دهانه ورودی کوچک‌تر باشد، دستگاه با خطا مواجه می‌شود؛ چراکه این وضعیت، از حالت استاندارد خارج است. حالت استاندارد به‌طور دقیق برعکس این ماجرا را در پی دارد. اگر می‌خواهید با چراغ قرمز پمپ آب مواجه نشوید یا از همان ابتدا کار را به‌صورت استاندارد انجام دهید، باید قطر لوله ورودی را بیشتر از قطر دهانه ورودی بگیرید.

اگر چنین استانداردی را رعایت نکنید، فشار آب و همچنین حجم آن کم شده و پمپ به‌راحتی این مسئله را متوجه می‌شود. در صورتی‌که فشار سیال به سمت دستگاه اصلی کم شود، پمپ و همچنین کلید اتومات این کم‌بودن حجم و فشار را تشخیص داده و با‌توجه به همین موضوع، ست‌کنترل دستگاه را خاموش می‌کند.

بسته شدن بیش از حد پیچ تنظیم فشار کلید اتومات پمپ آب

همان‌طور که گفته شد، کلید‌های اتوماتیک دیجیتال دارای 2 نوع دارای پیچ تنظیم و عدم وجود آن روی دستگاه هستند. به‌طور معمول، چراغ قرمز پمپ آب بیشتر روی مدل دارای پیچ تنظیم خودنمایی کرده و از کیفیت بیشتری برخوردار است. این مدل دارای پیچی در پشت برد الکترونیکی است که 2 حالت منفی و مثبت در کنار خود دارد.

بسیاری از افراد نمی‌دانند باید چگونه این پیچ را به شکل درست تنظیم کنند، به همین دلیل آن را بسیار محکم و سفت می‌بندند.

وقتی این پیچ بیش از اندازه لازم بسته و فشرده شده باشد، پمپ نمی‌تواند کار خود را به‌راحتی انجام دهد. حال کدام کار پمپ مختل می‌شود؟ این دستگاه برای روشن‌شدن و همچنین پمپاژ‌کردن آب باید در این حالت، فشار بیشتری به خود بیاورد. برای آنکه به رفع مشکل چراغ قرمز پمپ آب بپردازید، باید پیچ موجود را به‌خوبی و به‌اندازه تنظیم کنید.

وجود هرگونه رسوب و انسداد در ورودی آب به پمپ آب

 

وجود رسوب در لوله پمپ آب

رسوب در لوله علت روشن شدن چراغ قرمز پمپ

 

وقتی هیچ مشکل خاصی از لحاظ فشار سیال یا نحوه لوله‌کشی پیدا نکرید، باید به وجود رسوب و انسداد شک کنید. هر نوع سنگ‌ریزه یا شن می‌تواند دلیلی برای روشن‌شدن این چراغ باشد. حتی سیالی که تصفیه شده باشد هم دارای املاحی است که امکان دارد در لوله ورودی یا خروجی رسوب کند. برای آنکه با چنین مشکلی مواجه نشوید، باید هر چند وقت یک بار لوله‌ها را بررسی و سرویس کنید تا در آینده به این علت نیاز به تعمیر پمپ خانگی یا کشاورزی خود نیز نداشته باشید.

سوختن کیت الکترونیکی ست کنترل

در اصل این دستگاه از یک برد الکترونیکی ساخته شده است؛ وقتی همین ماهیت اصلی آن سوخته و خراب شود، دیگر از‌ کار افتاده محسوب می‌شود. چراغ قرمز پمپ آب در این حالت روشن شده و اخطار از‌کارافتادگی کیت الکترونیکی یا همان برد را می‌دهد. اگر برد‌تان بسوزد، می‌توانید مورد خراب را از دستگاه جدا کرده و یک کیت سالم را جایگزین آن کنید.

نحوه رفع مشکل روشن شدن چراغ خطا پمپ آب

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دلایل متعددی برای بروز این خطا وجود دارد. در هر صورت پیش از آنکه به بررسی هر مورد بپردازید، بهتر است دکمه Restart را فشار داده و منتظر بمانید. اگر دستگاه‌تان دوباره شروع به کار کرد، یعنی مشکل اصلی از رسوب و گرفتگی لوله‌های ورودی یا خروجی است. در غیر این‌صورت باید ابتدا علت اصلی روشن‌شدن چراغ قرمز پمپ آب را پیدا کرده و سپس به رفع آن بپردازید.

جمع بندی

به‌طور معمول پمپ‌های خانگی دارای بخشی به نام کلید اتومات یا همان ست‌کنترل هستند که روی این کلید 3 چراغ اصلی به رنگ‌های قرمز، زرد و سبز قرار دارد. هر یک از این رنگ‌ها نشان‌دهنده پیام و مفهوم خاصی هستند که باید به آن‌ها دقت داشت. وقتی با چراغ قرمز پمپ آب مواجه می‌شوید که مشکل یا ایراد خاصی وجود داشته باشد و دستگاه قصد دارد از این طریق این اشکال را به شما اخطار دهد.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

1. از دلایل اصلی روشن‌شدن چراغ قرمز چیست؟

قطعی آب یا کوچک‌بودن قطر لوله از دلایل اصلی بروز این اخطار هستند.

2. به‌صورت کلی چند چراغ برای کلید اتوماتیک در‌نظر گرفته شده است؟

3 چراغ زرد، سبز و قرمز برای کلید اتومات پمپ در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *