وبلاگ

آموزش نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب

ست کنترل پمپ

نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب مستلزم یادگیری چیستی این وسیله است؛ یعنی شما در‌ صورتی می‌توانید این کار را به‌ترتیب و به‌درستی انجام دهید که ابتدا با آن آشنایی کاملی داشته باشید. در‌واقع، گفته می‌شود ست‌کنترل قلب پمپ آب بوده و باید روی این دستگاه قرار داشته باشد. از آن­جایی‌که اغلب افراد برای ساختمان و آپارتمان خود از این دستگاه کاربردی استفاده می‌کنند، افزایش آگاهی در این مورد بسیار اهمیت دارد.

وقتی بتوانید با کلید اتوماتیک همه چیز را در این دستگاه مورد کنترل قرار دهید، دیگر لازم نیست همیشه برای استفاده از آب، آن را روشن و خاموش کنید.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

ست کنترل چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، پیش از آنکه بخواهید به مبحث نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب بپردازید، باید با چیستی و چگونگی کارکرد آن آشنا شوید. این وسیله یا قطعه که روی پمپ‌های خانگی قرار می‌گیرد، با نام کلید اتومات دیجیتال هم شناخته می‌شود. این قطعه مدت زیادی نیست که تولید یا حتی وارد ایران شده، اما از همان ابتدا کارایی به‌خصوص و عالی خود را نشان داده است.

با این وجود، نکاتی وجود دارد که باید پیش از خریداری و تهیه آن به این موارد هم دقت داشته باشید. زمانی می‌توانید از کلید اتومات دیجیتال استفاده کنید که فشار آب زیاد باشد؛ در ‌غیر این‌صورت، این وسیله هیچ کاربردی نخواهد داشت. نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب زمانی برایتان مفید واقع می‌شود که ورودی آن با فشار بالایی همراه باشد.

برای مثال نمی‌توانید برای منبعی که درون آن آب زیادی وجود دارد از کلید اتومات استفاده کنید؛ چراکه فشار در آن 0 است. این قطعه که در ‌واقع یک برد الکترونیکی است، با باز‌کردن شیر آب به دستگاه‌تان فرمان پمپاژ‌کردن را می‌دهد.

وقتی شیر را باز می‌کنید، دیافراگم متصل به برد عملکرد خود را آغاز کرده و دستگاه را روشن می‌کند. نکته قابل توجه در این بخش آن است که اگر فشار لازم وجود نداشته باشد، این اتفاق رخ نخواهد داد. دلیل اصلی وجود ان قطعه، مربوط به کنترل نوسانات و شدت جریان آب است. با این کار می‌توانید از آسیب‌رسیدن به دستگاه‌تان و همچنین لوله‌های اصلی جلوگیری کنید.

پیش نیاز تنظیم ست کنترل پمپ

 

ست کنترل

پیش نیاز تنظیم ست کنترل

 

 

پیش از آنکه به نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب بپردازید، ابتدا باید مقدمه کاملی از شرایط کارکرد آن را مطالعه کنید. این قطعه زمانی کار می‌کند که فشار آب بالا‌تر از نیم باشد؛ در ‌واقع، منظور از این فشار همان آب درون لوله‌های شهری است. با این حساب، نمی‌توان برای کنترل مایعی که درون استخر، منبع، چاه و… قرار دارد، از این برد الکترونیکی استفاده کرد.

با آنکه فشار برای شما 0.5 است، اما برای دستگاه‌تان 0 تلقی می‌شود. بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند اگر منبع را بالا‌تر از دستگاه قرار دهند، می‌توانند فشار لازم را به‌وجود بیاورند. دانستن نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب زمانی به‌کار می‌رود که شما ابتدا بدانید هر چه هم منبع را بالا‌تر از آن قرار دهید، هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

در اصل، هر چه ارتفاع را بالا‌تر هم ببرید، باز هم این فشار برای مصرف‌کننده که همان پمپ است، هیچ خواهد بود.

پیچ تنظیم ست کنترل کجاست؟

پیش از آنکه بخواهید به‌دنبال این قسمت بگردید، ابتدا باید بدانید که آیا کلید اتوماتی که تهیه کرده‌اید چنین بخشی دارد یا خیر! به‌طور کلی، این برد‌های الکترونیکی در بازار در 2 مدل یافت می‌شوند. یکی از مدل‌ها دارای پیچ تنظیم نبوده و مدل دیگر این قسمت را دارد. با‌توجه به همین مسئله، با دقت روی آن امکان سردرگمی را برای خود به‌وجود نیاورید.

برای آشنایی با نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب، باید به وجود یا عدم وجود پیچ تنظیم دقت کنید؛ چراکه برای این کار نیاز به چنین پیچی دارید.

مدل‌هایی که این پیچ را ندارند، در ‌واقع نوع ساده‌تر و قدیمی‌تری از این قطعه هستند که کیفیت لازم را به شما نمی‌دهند. برای آنکه بخواهید کلید اتومات دیجیتال را تنظیم کنید، ابتدا باید آن نوعی را بخرید که چنین پیچی را دارا است. برای پیدا‌کردن محل دقیق آن هم کافی است، پشت دستگاه را مورد بررسی قرار داده و با پیچ‌گوشتی یا هر وسیله دیگری که در دسترس است بچرخانید تا تنظیم شود.

مراحل تنظیم ست کنترل برای کسب بهترین عملکرد

 

توضیح قطعات ست کنترل پمپ آب

مراحل تنظیم ست کنترل برای کسب بهترین عملکرد

 

مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب به آن توجه داشته باشید، انجام به‌ترتیب مراحل است. باید تمامی این مرحله‌ها را پشت هم سپری کنید تا در ‌نهایت به نتیجه دلخواه خود برسید. تمامی کار‌هایی که باید در این فرآیند انجام دهید را در ادامه نام برده و توضیح می‌دهیم.

شیر آب یکی از واحد ها را تا انتها باز کنید

همان‌گونه که از تیتر این بخش مشخص است، ابتدا باید شیر یکی از واحد‌های ساختمان را به‌خوبی باز کنید. در این مرحله هیچ فرقی نمی‌کند که کدام یک از واحد‌ها را برای انجام چنین کاری انتخاب می‌کنید. تنها باید شیر را تا انتها باز کرده و بگذارید آب برود. برای مثال در اولین مرحله از نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب، می‌توانید شیر سینک آشپزخانه، حمام یا هر جای دیگری که می‌خواهید را باز کنید.

شیر خروجی پمپ آب را کامل ببندید

پس از آنکه یکی از شیر‌های واحد را باز کردید، حال زمان آن فرا رسیده تا به دستگاه‌تان مراجعه کرده و شیر خروجی را ببندید. این کار باعث می‌شود تا دستگاه خاموش شده و امکان انجام حرکت بعدی برایتان فراهم شود. البته باید دقت داشته باشید برای جلوگیری از هدر‌رفتن آب و صرفه‌جویی در آن بهتر است فردی را به سمت پمپ بفرستید تا وقتی شیر ساختمان را باز کردید، کار‌تان سریع‌تر انجام شود.

شیر خروجی را اندکی باز کنید

در این مرحله از تنظیم ست کنترل پمپ آب، پس از آنکه شیر خروجی را بستید و دستگاه را با این کار خاموش کردید، حال باید آن را به‌اندازه بسیار کم باز کنید تا مایع درون لوله‌های شهری به اندازه مایعی که از سماور خارج می‌شود، به بیرون بیاید. با این کار دوباره پمپ را راه‌اندازی می‌کنید تا برای مراحل بعد آماده شود.

 

کلید اتومات دیجیتال

مراحل تنظیم کلید اتومات دیجیتال

 

چرخاندن پیچ ست کنترل به سمت منفی

وقتی خروجی دستگاه را کمی باز کنید، خواهید دید که پمپ شروع به کار کرده و در‌واقع روشن می‌شود. زمانی‌که دستگاه‌تان با انجام همین کار، فعالیت خود را آغاز کرد، حال باید پیچ تنظیم را به سمت منفی بچرخانید. این سمت دارای علامت واضحی است که می‌توانید به‌راحتی آن را برای تنظیم ست کنترل پمپ آب تشخیص دهید.

با انجام این کار به پمپ‌تان دستور می‌دهید تا در چنین شرایطی که فشار چندان زیاد نبوده و سیال کمی در جریان است، روشن نشود. برای آنکه از هوا‌گیری پمپ آب جلوگیری کنید، باید به انجام این مرحله و چرخاندن پیچ به سمت منفی بپردازید. در این شرایط استهلاک دستگاه‌تان را پایین می‌آورید تا همیشه حتی با این میزان سیال در‌جریان هم روشن نشود.

مراحل یک تا چهار را دوباره تکرار کنید

حال باید تمامی مراحلی که گذرانده‌اید را دوباره تکرار کنید. شاید با اولین تکرار به نتیجه دلخواه خود برسید، و شاید هم نتیجه برایتان حاصل نشود؛ اما نتیجه‌ای که می‌خواهیم از این کار بگیریم چیست؟ برای تنظیم ست کنترل پمپ آب باید مراحل یک تا 4 را به‌اندازه‌ای تکرار کنید تا دیگر در مرحله چهارم پمپ‌تان روشن نشود. وقتی دیگر دستگاه‌تان در این شرایط کار نکرد، حال موفق شده‌اید که کلید اتومات آن را تنظیم کنید.

تنظیم ست کنترل – باز کردن شیر خروجی

در ‌نهایت باید شیر خروجی را تا نیمه باز کنید، در این وضعیت دستگاه باید روشن شده و تنظیم‌بودن را نشان دهد؛ اما اگر پمپ‌تان روشن نشده و شروع به‌کار نکرده است، باید پیچ تنظیم را کمی به سمت مثبت بچرخانید. حال باید باز هم این کار را تکرار کنید تا از تنظیم ست کنترل پمپ آب خود مطمئن شوید.

 

آیا تنظیم ست کنترل پمپ آب برای همه دستگاه ها یکسان است؟

 

پمپ آب

تنظیم ست کنترل انواع پمپ ها

 

فرقی نمی‌کند که از چه مارک کلید اتومات دیجیتالی برای دستگاه خود استفاده می‌کنید؛ در هر صورت با انجام‌دادن تمامی مراحل بالا می‌توانید به تنظیم آن بپردازید. البته باید بدانید که هر ست کنترل دارای پیچ تنظیم قابلیت انجام این کار را دارد. می‌توان از دلتا، فوکا، ویگو و… به‌عنوان برخی از انواع این وسیله نام برد که تفاوتی میان آن‌ها با تنظیم اتوماتیک ایمر و استریم وجود ندارد.

کشور‌های سازنده هم هیچ تاثیری روی جا‌به‌جا‌شدن این فرآیند ندارند. فرقی نمی‌کند که این برد الکترونیکی‌تان برای ایران یا ایتالیا است؛ در هر صورت تنظیم ست کنترل پمپ آب در هر نوع، به‌صورت یکسان انجام می‌شود.

خرید ست کنترل قابل تنظیم

چنانچه قصد خرید این قطعه را دارید، ابتدا باید به نوع قابل تنظیم‌بودن آن دقت کنید. می‌توانید این برد الکترونیکی را به‌صورت اینترنتی سفارش داده یا آن را حضوری بخرید. در هر صورت باید پیش از هر چیزی اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید!

 

جمع بندی

برای تنظیم ست کنترل پمپ آب، ابتدا باید کلید اتومات دیجیتالی در این نوع را خریداری کرده و سپس طبق دستور‌العملی که به‌ترتیب برای آن شکل داده شده، عمل کنید. از آنجایی که نوع دیگر، دارای بخش پیچ تنظیم نبوده و کیفیت چندانی هم ندارد، نمی‌توانید این کار را روی آن انجام دهید. این بخش، در پشت برد الکترونیکی کلید اتومات قرار دارد که می‌توان با چرخش به سمت مثبت یا منفی، آن را تنظیم کرد.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

1. ست‌کنترل با چه نامی شناخته می‌شود؟

ست کنترل پمپ با نام کلید اتومات دیجیتال نیز شناخته می شود.

2. اولین مرحله تنظیم ست کنترل پمپ آب چیست؟

باز‌کردن شیر آب یکی از واحد‌ها تا انتها از اولین مراحلی است که باید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *