وبلاگ

بهترین روش برای تعیین محل ایستگاه های پمپاژ

تعیین محل ایستگاه های پمپاژ

ایستگاه پمپاژ، تجهیزاتی است که در سیستم آب و فاضلاب کاربرد گسترده‌ای دارد. این تجهیزات، بسته به کاربردی که دارند، در محل‌های مختلفی اجرا می‌شوند. بدون‌شک، شرایط محیطی و مناطق هم در تعیین محل ایستگاه های پمپاژ موثر هستند. اغلب این ایستگاه‌ها در محل وجود آب مانند چاه، چشمه و رودخانه ایجاد می‌شوند.

نکته قابل‌توجه این است که با نصب این تجهیزات، خطراتی می‌تواند آن‌ها را تهدید کند. به‌عنوان مثال، خطر طغیان یا شرایط آب‌و‌هوایی بد در رودخانه وجود دارد.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

محل ایستگاه پمپاژ وقتی منبع تغذیه چشمه باشد

زمانی که، محل نصب ایستگاه‌های پمپاژ در نزدیکی چشمه باشد؛ باید نکات مهمی رعایت شود. تعیین محل ایستگاه های پمپاژ در نزدیکی چشمه، نیازمند دقت و توجه است. اگر ارتفاع چشمه از ارتفاع مخازن ذخیره بیشتر باشد؛ نیازی به پمپاژ نیست. زیرا آب به‌صورت مستقیم و در ‌اثر عمل ثقل به مخزن ذخیره هدایت می‌شود.

در برخی از موارد، فاصله محل برداشت و مخزن آب کم است. در ‌این هنگام، حوضچه‌ای جنبی در کنار چشمه ایجاد می‌شود. سپس با کمک گرفتن از ارتباط آب چشمه و حوضچه، دبی مورد‌نظر از حوضچه برداشت می‌شود. این امر از تجمع گرد‌و‌غبار، آلودگی‌ها و رسوبات جلوگیری می‌کند. در این‌صورت، تاسیسات پاک باقی مانده و آب با پمپاژ به مکان توزیع منتقل می‌شود.

دوری و نزدیکی محل پمپاژ آب و ذخیره آن در تعیین محل ایستگاه های پمپاژ موثر است. در مواردی، فاصله این 2 مکان بسیار زیاد می‌شود. برای اینکه از لوله‌کشی‌های طولانی و پر‌هزینه جلوگیری شود، راه‌حل‌های مناسبی برای تعیین محل این ایستگاه‌ها ارائه می‌شود.

محل ایستگاه پمپاژ وقتی منبع تغذیه چاه باشد

یکی‌دیگر از منابعی که امکان برداشت آب از آن وجود دارد، چاه است. نکته قابل‌توجه این است که چاه‌ها، شرایط مختلفی برای تعیین محل ایستگاه های پمپاژ دارند. اگر چاه مورد‌نظر به‌صورت یکه و منفرد باشد، ایستگاه پمپاژ به‌صورت دقیق بر ‌روی چاه قرار می‌گیرد که در ‌این هنگام، فاصله میان سطح آب و محور پمپ باید ۴.۵ تا ۶ متر باشد.

در برخی از چاه‌ها، این فاصله بسیار بیشتر از ۶ متر می‌شود و در این زمان، راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن مشکلات ناشی از این فاصله ایجاد می‌شود. اولین راه‌حل، قرار دادن الکتروموتور بر‌روی چاه است. در‌ادامه، پمپ بر‌روی سطح آب قرار می‌گیرد و حرکت محور موتور توسط یک میله به محور پمپ منتقل می‌شود.

دومین راه‌حل، به‌گونه‌ای است که موتور و پمپ در یک پوسته آب‌بندی می‌شوند. این پوسته یکی پوسته فلزی است که در داخل چاه شناور می‌شود. اگر پمپاژ آب از چند چاه انجام شود، شرایط تغییر می‌کند. در این هنگام، ممکن است برای هر‌ کدام از چاه‌ها یک پمپ در ‌نظر گرفته شود. در این‌صورت، مشکلات و مسائل اقتصادی به وجود می‌آیند.

برای برطرف کردن آن‌ها، تاسیسات مختلف در یک ساختمان مشترک قرار می‌گیرند. سپس هر ‌کدام از لوله‌های رانش به یک محفظه مستقل به نام کلکتور متصل می‌شوند. این کلکتور‌ها برای تامین مخزن مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. برای پمپاژ از چند چاه، تعیین محل ایستگاه های پمپاژ از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی‌دیگر از روش‌های پمپاژ آب از چند چاه، بهره‌مندی از یک پمپ قوی و مشترک است. به‌طوری که، از یک ایستگاه مشترک استفاده کرده و تاسیسات را به‌صورت تکی اجرا نکنید، پس در خرید پمپ آب باید توجه بسیار زیادی داشت.

 

بررسی تفاوت بین استفاده از منبع تغذیه چاه و منبع تغذیه چشمه

 

ایستگاه پمپاژ

تعیین بهترین مکان برای احداث ایستگاه پمپاژ

 

بدون‌شک، تعیین محل ایستگاه های پمپاژ در هر‌یک از این منابع متفاوت است. همین مورد، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این 2 منبع به‌شمار می‌رود. نکته قابل‌توجه این است که تفاوت‌های منابع آب چاه و چشمه بسیار زیاد است. برای اینکه، پمپاژ آب به بهترین شکل انجام شود، باید درباره تمام تفاوت‌های این منابع اطلاعات کسب کنید.

خرج

هزینه‌های مورد‌نیاز برای نصب ایستگاه پمپاژ در هر‌ کدام از این منابع، متفاوت است. اگر برای نصب تجهیزات ایستگاه پمپاژ در منابع آب چاه، فاصله میان چاه‌ها زیاد باشد، هزینه‌ها افزایش می‌یابد؛ زیرا تاسیسات و تعداد ایستگاه‌های مورد‌نیاز برای پمپاژ آب، افزایش می‌یابند. در نتیجه، هزینه‌های منابع چاه می‌تواند بیشتر از چشمه باشد.

از نقطه نظر برداشت

یکی‌دیگر از تفاوت‌های این منابع، برداشت آب است. این مورد پس از تعیین محل ایستگاه های پمپاژ از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌عنوان مثال، در هنگام برداشت از چند چاه که تحت یک پمپ قوی قرار دارند، لوله‌های مکش این چاه‌ها به یک کلکتور متصل هستند. در این ‌هنگام، امکان تغییر دبی چاه‌ها وجود خواهد داشت. این امر می‌تواند مشکلات مختلفی را در روند برداشت ایجاد کند.

از نقطه نظر راندمان کار

 

پکیج ایستگاه پمپاژ

احداث ایستگاه پمپاژ

 

راندمان هر ‌کدام از این منابع مختلف است؛ زیرا شرایط هر ‌کدام از آن‌ها متفاوت است. اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که هر ۲ منبع با بیشترین دبی خود کار کنند؛ راندمان آن‌ها با یک‌دیگر متفاوت خواهد بود. راندمان واحد بزرگ‌تر بیشتر از راندمان واحد کوچک‌تر خواهد بود.

حتی راندمان این واحد بزرگ، از عملکرد تعداد زیادی واحد کوچک بیشتر می‌شود. از‌این‌رو، منابع چاهی راندمان بهتری ارائه می‌دهند. اگر می خواهید در مورد روش افزایش راندمان ایتسگاه پمپاژ بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم که مقاله مصرف انرژی در ایستگاه پمپاژ را مطالعه نمایید.

از نقطه نظر بهره برداری و سرعت راه اندازی

اهمیت تعیین محل ایستگاه های پمپاژ در این تفاوت نیز دیده می‌شود. برای پمپاژ آب از چاه‌ها، تمام آن‌ها به یک پمپ متصل می‌شوند. در‌صورتی که، لوله‌کشی طولانی باشد، امکان ایجاد خلاء در زمان راه‌اندازی وجود دارد. در برخی از مواقع، این مشکل بعد از راه‌اندازی تجهیزات پس از مدت طولانی نیز دیده می‌شود.

این در‌حالی است که، در هنگام پمپاژ از چشمه، انعطاف‌پذیری بیشتری دیده می‌شود. همچنین، می‌توان از واحد‌های کوچک‌تر و ساده‌تر استفاده کرد.

 

جمع بندی

تعیین محل ایستگاه های پمپاژ، در وهله اول به منابع بستگی دارد. به‌طور کلی، منابع مختلفی برای پمپاژ آب وجود دارد؛ اما چشمه و چاه از پر‌کاربرد‌ترین آن‌ها هستند. برای پمپاژ آب از این منابع باید به تفاوت آن‌ها توجه شود. این منابع از‌نظر موارد مختلفی متفاوت هستند. برای اینکه بتوانید از تجهیزات مناسب برای پمپاژ آب استفاده کنید؛ باید به نوع منبع توجه داشته باشید. همچنین، راندمان و کارایی این منابع در مقایسه با یک‌دیگر متفاوت متفاوت هستند.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

1. برداشت آب از منبع چشمه به چه صورت است؟

برای پمپاژ آب از چشمه، باید یک مخزن ذخیره تهیه شود. به‌طور کلی، نحوه برداشت آب از چشمه به وسیله پمپ، با‌توجه به شرایط متفاوت است.

2. برداشت آب از چاه چگونه انجام می‌شود؟

این امر، پس از تعیین محل پکیج ایستگاه پمپاژ توسط لوله‌های مکش انجام می‌شود.

3. تفاوت منابع چشمه و چاه چه مواردی هستند؟

از تفاوت برداشت آب از این منابع می‌توان به راندمان، سرعت و هزینه اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *