وبلاگ

راهکارهای افزایش فشار آب خانه

شیر آب

امروزه مشکل افت فشار و تلاش برای افزایش فشار آب خانه در ساختمان های مسکونی به یکی از شایع ترین دغدغه های ساکنین تبدیل شده است. بروز پدیده های کم آبی در کنار رشد جمعیت و به دنبال آن افزایش ساختمان های مرتفع در سطح کشور موجب شده است تا پدیده افت فشار آب که بیشتر در ساعات اوج مصرف رخ می دهد، آسایش ساکنان این ساختمان ها را برهم بزند.

روشهای مختلفی مانند استفاده از مخزن آب، منبع تحت فشار و خرید پمپ آب برای رفع این مشکل وجود دارد؛ اما پیش از آن که به دنبال راه حل افزایش فشار آب باشیم، باید دلیل این افت فشار را پیدا کنیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب تری برسیم. در ادامه به بررسی مهمترین دلایل کاهش فشار آب در هر ساختمان می پردازیم:

 

افت فشار آب در ساختمان به چه دلایلی رخ می دهد؟

 

شیر آب دستشویی

روش افزایش فشار آب خونه

 

افت فشار آب در ساختمان ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از :

 

افزایش تراکم جمعیت در یک منطقه

با افزایش ساخت و ساز در یک منطقه یا تغییر بافت خانه های ویلایی به آپارتمان های چند طبقه، ممکن است شبکه آبرسانی توان پاسخگویی به حجم مصرفی آب را نداشته باشد و مشکل افت فشار در آن منطقه رخ دهد. در چنین مواقعی بهترین راه حل استفاده از پمپ  آب و منبع می باشد.

رسوب گرفتن لوله ‌ها

بروز این مشکل به خصوص در خانه های رخ می دهد که دارای لوله کشی گالوانیزه فلزی هستند و رسوبات داخل لوله به مرور زمان موجب کاهش فشار آب می شود. راه حل چنین مشکلی تنها جایگزین کردن لوله های فلزی با انواع پی وی سی  می باشد.

وجود نشتی در سیستم آب

وجود نشتی در لوله های آب نیز می تواند عامل کاهش فشار آب باشد. تشخیص این نشتی در اکثر مواقع ممکن است با بررسی لوله های آب امکان پذیر نباشد؛ به همین منظور تمامی شیرهای آب را ببندید و شماره کنتور را یادداشت کنید و پس از چند ساعت مجدد شماره کنتور را بررسی نمایید؛ تغییر این عدد با وجود بسته بودن تمامی شیر ها، نشان دهنده وجود نشتی در لوله کشی ساختمان است.

رسوب گرفتن صافی شیرهای آب

اکثر شیر آلات بهداشتی استفاده شده در لوله کشی قبل از خروجی دارای صافی هایی هستند که ذرات ریز و رسوبات آب به مرور در این صافی ها جمع شده و فشار آب را کاهش می دهند. با باز کردن شیر و تمیز کردن این صافی ها می توانید موجب افزایش فشار آب شوید.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

راه های افزایش فشار آب خانه

به منظور افزایش فشار آب در ساختمان می توان از انواع مینی پمپ یا بوستر پمپ استفاده نمود که در ادامه کاربرد هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم؛

استفاده از مینی پمپ

مینی پمپ ها در ساختمان وظیفه انتقال آب تحت فشار به منابع خروجی را بر عهده دارند. هر چند این تجهیزات برای انتقال آب در حجم بالا مناسب نیستند اما برای افزایش فشار آب در ساختمان های  با ارتفاع کم گزینه مناسبی به شمار می آیند. با به کارگیری یک مینی پمپ می توان فشار جریان آب را تقویت و افزایش داد.

این تجهیزات، دارای ابعاد، وزن و توان پایینی بوده و فاقد مکش هستند و برای این که عملکرد صحیحی داشته باشند، نیاز به فشار حداقلی آب ورودی از منبع اصلی ساختمان دارند.

استفاده از بوستر پمپ

روش دیگر افزایش فشار آب به خصوص در ساختمان های مرتفع، استفاده از بوستر پمپ می باشد. در این قبیل ساختمان ها با توجه به اینکه نیاز به فشار آب حداکثری به صورت همیشگی نیست و میزان حداقل و حداکثر مصرف آب نیز تفاوت زیادی با هم دارد؛ استفاده از یک پمپ برای تامین افت فشار نمی تواند جوابگو باشد و به همین علت از بوستر پمپ استفاده می شود.

ساختار بوستر پمپ از چندین پمپ کوچک تشکیل شده است که با استفاده از تابلو برق، بررسی افت فشار و میزان مصرف، پمپ ها بر حسب نیاز روشن و وارد مدار می شوند.

 

راهکارهای افزایش فشار آب خانه بدون نیاز به پمپ

 

پمپ آب در داخل یک خانه

روش رفع افت فشار آب

 

در برخی موارد ممکن است علیرغم فشار آب مناسب در منطقه یا وجود پمپ های آب در ساختمان، باز هم با مشکل کمبود فشار مواجه باشیم. انجام برخی راهکارها می تواند بدون اینکه نیازی به نصب پمپ باشد، موجب افزایش فشار آب شود. برخی از مهمترین این اقدامات را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد؛

کنترل فیلتر و صافی شیرآلات

همان گونه که گفته شد؛ گاهی اوقات تجمع رسوبات مختلف در شیر آلات می تواند موجب کاهش فشار آب شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی بهتر است هر چند ماه یکبار به کمک آچار های مخصوص فیلتر و صافی شیر آلات را از نظر وجود رسوب بررسی کرده و در صورت نیاز تمیز نمایید.

کنترل پکیج و آبگرمکن

گاهی اوقات با وجود فشار آب سرد مناسب، با افت فشار آب گرم در ساختمان روبرو می شویم. در چنین مواقعی باید به سراغ پکیج یا آبگرمکن رفت. به طور معمول جمع شدن رسوب و جرم در این قبیل تجهیزات طبیعی بوده و می تواند عامل اصلی کاهش فشار آب گرم باشد و افزایش این رسوبات به مرور در عملکرد آب گرم کن یا پکیج نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

برای جلوگیری از چنین حالتی لازم است تا سرویس های سالانه این دستگاه ها به طور مرتب انجام شود تا علاوه بر افزایش طول عمر این تجهیزات؛ مشکل افت فشار آب نیز برطرف شود.

کنترل نشتی

نشتی آب در ساختمان نیز از جمله دلایل دیگر کاهش فشار آب است. چنانچه این نشتی در حدی نباشد که باعث خیس شدن دیوار یا سقف شود؛ می توان برای تشخیص آن از دستگاه های نشت یاب هوشمند استفاده کرد؛ روش دیگر تشخیص نشتی، بستن تمامی شیر های خروجی آب و بررسی شماره کنتور در فاصله چند ساعت است.

عدم تغییر شماره کنتور آب در چنین حالتی نشان دهنده سالم بودن انشعابات می باشد. اما در صورت نشتی داشتن باید به کمک دستگاههای نشتی یاب محل دقیق نشت آب مشخص شود و اقدام به تعمیر و باز سازی لوله کشی در آن ناحیه گردد تا مشکل افت فشار آب نیز رفع شود.

توجه داشته باشید که بی توجهی به وجود نشتی در لوله کشی ساختمان علاوه بر کاهش فشار آب؛ می تواند موجب مشکلاتی از قبیل برق گرفتگی، مشکلات تنفسی و رماتیسمی برای ساکنین و همچنین خطر ریزش ساختمان شود.

گرفتگی لوله ها

عامل دیگر کاهش فشار آب همان طور که گفته شد؛ گرفتگی لوله های آب به خصوص در ساختمان های قدیمی و لوله کشی های فلزی می باشد.

نحوه شناسایی گرفتگی لوله ها در خانه به این صورت است که ابتدا نقشه تمام لوله های آب سرد و گرم را رسم کرده و سپس به ترتیب با باز کردن شیر های آب موجود در ساختمان، میزان فشار آب را کنترل نمایید و بدین ترتیب محل تقریبی گرفتگی در انشعابات را مشخص کنید. بهترین راه در حل مشکل گرفتگی لوله ها تعویض آن با لوله و اتصالات جدید می باشد.

خرابی شیرآلات ساختمان

یکی از دلایل ساده ای که می تواند منجر به کاهش فشار آب شود؛ خرابی شیرآلات ساختمان است که گاهی اوقات با  فرسوده شدن شیر، جدا شدن بخشی از واشر های آب بندی یا تجمع رسوب در بخش های داخلی شیر می تواند عامل ایجاد افت فشار آب ساختمان باشد.

برطرف کردن هر کدام از این موارد و انجام تعمیرات لازم و گاهی اوقات تعویض شیرهای فرسوده با شیر های جدید، می تواند موجب رفع مشکل افت فشار آب شود. البته پیش از تعویض شیرآلات باید مطمئن شوید که عامل دیگری برای کاهش فشار آب در ساختمان وجود نداشته باشد تا از صرف هزینه های اضافی جلوگیری نمایید.

لوله کشی قدیمی ساختمان را بازسازی کنید

 تعویض لوله های قدیمی آب می تواند تا حد زیادی در افزایش فشار آب موثر باشد، اما قبل از این که اقدام به بازسازی کامل لوله کشی ساختمان نمایید باید به این نکته توجه داشته باشید که مفهوم میزان جریان با فشار آب متفاوت است. چنانچه لوله هایی با قطر کمتر را در لوله کشی ساختمان انتخاب کنید، فشار آب خروجی بیشتر می شود.

البته با جریان کمتر و برعکس نصب لوله های قطور تر موجب افزایش جریان یا حجم خروجی آب می شود البته با فشار کمتر. هر چند نصب لوله های باریک تر می توان موجب افزایش فشار آب شود و ظاهرا راه حل مناسبی به نظر می رسد؛ اما باید توجه داشت که احتمال گرفتگی این لوله ها نسب به لوله های قطور تر در اثر تجمع رسوبات موجود در آب بیشتر است.

ضمن اینکه هدر رفت انرژی برای انتقال جریان آب در لوله های باریک نیز بیشتر می باشد. بهتر است برای تعیین قطر دقیق لوله های مورد استفاده در بازسازی انشعابات آب ساختمان از مشورت افراد متخصص استفاده نمایید تا بروز مشکلات احتمالی به حداقل برسد.

 

دوش آب حمام

چگونه فشار آب طبقات بالای خانه را زیاد کنیم؟

 

حل مشکل فشار آب در طبقات بالا

هرچند مشکل کمبود فشار آب حتی در ساختمان های یک طبقه و ویلایی نیز ممکن است رخ دهد؛ اما با توجه به این اصل که آب با توجه به فشار اولیه خود تنها تا ارتفاع مشخصی توان بالا رفتن دارد، معضل کاهش فشار آب در طبقات بالای هر ساختمان بیشتر حس می شود به گونه ای که نبود راه حل مناسب برای جبران این افت فشار آب، گذران یک زندگی نرمال را غیر ممکن می سازد.

در ادامه این مطلب برخی از بهترین راه کارهایی که در زمینه تامین آب با فشار مناسب برای طبقات بالای ساختمان وجود دارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛

نصب پمپ آب در طبقات بالا

یکی از مطمئن ترین راه های افزایش فشار آب خانه در طبقات بالای ساختمان استفاده از پمپ های آب خانگی به همراه مخزن تحت فشار می باشد. این تجهیزات قادرند تا آب ورودی به مجتمع را با فشاری در حدود 2 بار به تمامی طبقات پمپاژ کنند و معضل کمبود فشار آب را برطرف نمایند. به کارگیری پمپ آب موجب می شود تا فشار آب یکسانی در تمامی واحد های ساختمان داشته باشیم.

این پمپ های آب را می توان در هر نقطه ای بعد از کنتور آب نصب کرد؛ اما نباید فراموش کرد که قبل از پمپ آب حتما باید مخزن تحت فشار یا منبع آبی تعبیه شده باشد.

اتصال پمپ به طور مستقیم به کنتور آب علاوه بر اینکه از نظر قوانین سازمان آب مجاز نمی باشد، موجب آسیب دیدن پمپ آب نیز خواهد شد. چنانچه لوله کشی ساختمان از بالا به پایین انجام شده باشد، می توان پمپ و مخزن تحت فشار را بر روی پشت بام نصب کرد تا علاوه بر کاهش سر و صدای اضافی ناشی از کارکرد پمپ ها، فضای کمتری نیز از ساختمان اشغال شود.

نکته دیگری که می تواند موجب افزایش بازدهی پمپ های آب خانگی شود، نصب ست کنترل به همراه پمپ است. به کارگیری این تجهیزات موجب می شود تا از یکسره کار کردن پمپ جلوگیری شده و همچنین بازه زمانی خاموش و روشن شدن پمپ کنترل شود. علاوه بر ست کنترل، کاربرد اتصالاتی مانند 5 راه و شیرهای یک طرفه نیز می تواند در ارتقاء راندمان پمپ آب خانگی بسیار موثر واقع شود.

نصب پمپ آب داخل واحد

گاهی اوقات ممکن است در یک ساختمان چند طبقه، ساکنین در مورد نصب یک بوستر پمپ یا مخزن تحت فشار و پمپ به صورت مشترک برای تمامی واحد ها به توافق نرسند. یا اینکه طبقات پایین که دارای فشار آب مناسبی هستند حاضر به پرداخت هزینه برای نصب این تجهیزات نشوند.

در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که هر کدام از واحد ها به تنهایی برای تامین آب مورد نیاز خود اقدام به نصب مینی پمپ نمایند. البته نصب این پمپ ها در شرایطی امکان پذیر است که هر واحد دارای اشتراک و کنتوری اختصاصی باشد. اغلب پمپ هایی که در این موارد استفاده می شود پمپ های 0.5 یا 1 اسب هستند که به راحتی قادر به تامین فشار آب مورد نیاز یک واحد مسکونی با مصرف متعادل می باشند.

برندهای مختلفی از این قبیل پمپ ها در بازار موجود است که می توانید با مشورت با افراد متخصص اقدام به خرید و نصب آنها نمایید.

نصب تانکر ذخیره آب در پشت بام

راه حل دیگری که برای حل مشکل افت فشار آب در ساختمان می توان در نظر گرفت، استفاده از مخازن ذخیره آب در پشت بام است. انواع مختلفی از این مخازن با ظرفیت های مختلف در بازار موجود است که با توجه به نیاز و حجم مصرف ساختمان می توان نسبت به تهیه این مخازن که اکثرا پلی اتیلنی هستند، اقدام نمود.

این مخازن مقادیری آب را در خود ذخیره کرده و در زمان اوج مصرف که با کاهش فشار روبرو می شویم به طبقات بالای ساختمان انتقال می دهند. البته نباید فراموش کرد که نصب این مخازن به تنهایی نمی تواند فشاری برابر 2 بار را برای آخرین طبقات فراهم کند و نیروی جاذبه به تنهایی در چنین مواردی کارآیی لازم را ندارد.

به همین منظور لازم است تا این تانکر و مخزن به  پمپ آب خانگی متصل شود یا اینکه ارتفاع مخزن آب در پشت بام حداقل 1.5 متر بالاتر از سقف آخرین طبقه باشد تا بتواند فشار آب مناسب حتی برای آخرین طبقه را فراهم کند.

 

جمع بندی

همان طور که گفته شد؛ مشکل افت فشار آب یکی از رایج ترین مشکلاتی است که به خصوص در مجتمع های مسکونی چند طبقه گریبانگیر ساکنین این ساختمان هاست و اقدامات متعددی برای افزایش فشار آب خانه انجام می شود تا این مشکل برطرف شود. از جمله مهمترین دلایلی که می تواند موجب بروز این مشکل شود، علاوه بر اوج مصرف منطقه، می توان به مواردی از قبیل وجود نشتی، گرفتگی لوله ها، خرابی شیر آلات و وجود رسوب در شیر آلات ، آبگرمکن یا پکیج اشاره کرد.

در این مطلب تلاش شد تا ضمن بررسی دلایل مختلف افت فشار آب، راه حل های مناسبی از جمله استفاده از پمپ آب و مخازن نیز برای رفع هر کدام از این موارد معرفی شود. البته چنانچه با انجام اقدامات گفته شده باز هم مشکل افت فشار آب برطرف نشد، بهتر است که از مشورت کارشناسان تاسیسات برای بررسی دقیق تر علل ایجاد چنین مشکلی و تامین فشار مناسب آب کمک گرفته شود.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

  • چرا فشار آب در خانه من پایین است؟
    دلایل متعددی می‌تواند باعث کاهش فشار آب شود، از جمله خطوط آب فرسوده، لوله‌های یخ‌زده، مسدودی ها در سیستم لوله‌کشی یا مشکلات در تأمین آب از شبکه عمومی.
  • چگونه می‌توانم فشار آب را افزایش دهم؟
    برای افزایش فشار آب، می‌توانید از یک پمپ آب استفاده کنید که آب را به فشار بالاتری پمپ کند یا از سرویس تعمیر لوله‌کشی برای بررسی و رفع مشکلات سیستم لوله‌کشی خود استفاده کنید.
  • چگونه می‌توانم فشار آب خود را اندازه‌گیری کنم؟
    برای اندازه‌گیری فشار آب، می‌توانید از یک فشارسنج آب استفاده کنید. این دستگاه را به شیرهای آب یا لوله‌ها متصل کرده و فشار آب را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *