وبلاگ

علت عدم مکش پمپ آب و راه حل آن

امروزه، از انواع پمپ در زمینه‌های مختلف بهره گرفته می‌شود. در ‌این ‌میان، تامین آب ساختمان یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های این پمپ‌ها است؛ زیرا روند تامین آب و روش انتقال آن، نیازمند توجه و ارائه راه‌حل‌های مناسب است. در بسیاری از ساختمان‌هایی که دارای طبقات زیاد هستند، آب کافی به طبقات بالا‌تر نمی‌رسد. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. یکی از این دلایل، عدم مکش پمپ آب است که باید به‌صورت تخصصی مورد‌بررسی قرار گیرد.

 

دلایل عدم مکش پمپ آب

 

شخصی در حال بررسی مشکل عدم مکش پمپ آب

دلایل عدم مکش پمپ آب

 

عدم رسیدن آب کافی به طبقات مختلف، می‌تواند به چالشی بزرگ تبدیل شود. از‌آن‌جایی که، آب در بسیاری از فعالیت‌های روزانه افراد نقش دارد؛ وجود آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در‌صورتی که، ساختمان های مختلف با مشکل عدم مکش پمپ آب مواجه شوند؛ باید به دنبال مشکل اصلی این اتفاق باشند.

به‌طور کلی، این امر می‌تواند در‌ اثر عوامل مختلفی ایجاد شود؛ بنابراین، باید مشکلات به‌صورت اصولی برطرف شوند.

علت های اولیه که بایستی قبل از چک کردن خود پمپ بررسی شود:

اگر پمپ ساختمان با مشکل مواجه شد؛ به‌طوری که، توانایی تامین آب مورد‌نیاز طبقات را نداشت. پیش از بررسی پمپ، باید موارد دیگر بررسی شوند؛ زیرا در برخی از مواقع، مشکل ایجاد شده مربوط به پمپ نیست.

یکی از این عوامل، مشکلات سیستم‌های لوله‌کشی است. این امر اغلب برای سیستم‌های لوله‌کشی قدیمی اتفاق می‌افتد. زنگ‌زدگی و تجمع رسوب از مشخصات بارز این مشکل است. به‌منظور برطرف کردن این مشکل، باید لوله‌کشی قدیمی را جایگزین کرده و آن را تمیز کنید.

فشار آب نا‌مناسب یکی‌دیگر از دلایل عدم مکش پمپ آب است. در‌صورتی که، منبع آب شهری فشار کمی داشته باشد؛ فشار آب در طبقات نیز کم خواهد بود. نکته قابل‌توجه این است که با انجام راه‌حل‌های مناسب می‌توان این مشکل را برطرف کرد. تهیه و نصب مخرن آب، تقویت فشار هیدروپنوماتیک و استفاده از پمپ افزایش فشار آب، راه‌حل‌های این مشکل هستند.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

علت هایی که به خود پمپ مربوط می شود:

حال، در برخی از مواقع عدم مکش پمپ آب همچون نیاز به روغن کاری پمپ آب به خود پمپ بستگی دارد. به‌عبارت دیگر، پمپ مورد‌استفاده دچار مشکل شده است. اگر با بررسی عوامل دیگر مشکلی پیدا نشد، باید پمپ آب را بررسی کنید. مشکل ایجاد شده توسط پمپ می‌تواند به هر دلیلی اتفاق افتاده باشد.

علت نکشیدن آب توسط پمپ روبین

پمپ روبین یکی از محصولات کاربردی و با‌کیفیت به‌شمار می‌رود. این پمپ می‌تواند در طولانی مدت کار کرده و عملکرد خوبی داشته باشد. بدون‌شک، این پمپ نیز در طولانی مدت با مشکل مواجه خواهد شد. از‌آن‌جایی که، ساختار این پمپ همانند سایر پمپ‌های آب است؛ دلیل عدم مکش پمپ آب روبین می‌تواند به عوامل مختلفی ایجاد شود.

برای تشخیص دلیل نکشیدن آب توسط این پمپ، باید موارد مختلفی بررسی شود. مشکل در اتصالات و آسیب رسیدن به پمپ می‌تواند زمینه عدم مکش را در پمپ روبین ایجاد کرده باشد.

علت نکشیدن آب توسط پمپ از چاه

از پمپ‌ها در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این موارد، مکش آب از چاه‌ها است که به‌طور معمول از این روش برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. این پمپ‌ها ممکن است پس از مدتی توانایی مکش آب را از دست بدهند. این امر به‌دلیل عواملی همچون آسیب دیدن پمپ ایجاد می‌شود. در‌صورتی که، پمپ قابلیت مکش خود را از دست بدهد؛ باید آن را به‌صورت تخصصی بررسی کنید.

 

راه حل های حل مشکل عدم مکش پمپ آب

 

پمپی با مشکل مکش

روش های حل مشکل عدم مکش پمپ آب

 

پس از اینکه بررسی‌های لازم انجام شد، باید برای برطرف کردن مشکل عدم مکش پمپ آب اقدام شود. توصیه می‌شود برای تعمیر آسیب‌هایی که به پمپ وارد شده است، از افراد با‌تجربه کمک گرفته شود؛ زیرا، برخی از مشکلات ایجاد شده بسیار تخصصی هستند و باید توسط افراد ماهر تعمیر شوند. نکته قابل‌توجه این است که شما می‌توانید با رعایت نکات مهم، موجب افزایش عمر مفید پمپ‌ها شوید.

مراقبت کردن از صافی ها

صافی‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای پمپ‌ها به‌شمار می‌روند. اغلب مواقع این صافی‌ها به‌عنوان مخفی‌گاه شناخته می‌شوند. از‌این‌رو، بسیاری از افراد از وجود آن‌ها آگاه نیستند. این در‌حالی است که، تجمع رسوبات و اجسام خارجی موجب گرفتگی این قطعات می‌شوند. با مراقبت از صافی‌ها و برطرف کردن گرفتگی‌های ایجاد شده و هواگیری پمپ آب؛ مشکل عدم مکش پمپ نیز برطرف خواهد شد.

فیلتر ها

فیلتر‌ها هم از بخش‌های بسیار مهم در ساختار پمپ‌های آب محسوب می‌شوند. این فیلتر‌ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند؛ از‌این‌رو، باید در ‌هنگام نصب به کیفیت آن‌ها توجه داشته باشید. این تجهیزات، همانند صافی‌ها در معرض عوامل محیطی قرار دارند؛ بنابراین، امکان گرفتگی آن‌ها وجود خواهد داشت. این امر یکی از دلایل عدم مکش پمپ آب است.

توصیه می‌شود این فیلتر‌ها پس از پمپ‌های تقویت‌کننده نصب شوند. این کار از آسیب رسیدن به فیلتر‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین، باید این تجهیزات را به‌صورت منظم تمیز کنید. نکته قابل‌توجه این است که شما می‌توانید با بررسی فیلتر‌ها متوجه شوید که آیا به تمیز‌کاری نیاز دارند یا خیر. برای این کار، گیج‌های فشار در هر ‌طرف فیلتر را بررسی کنید. بالا بودن دیفرانسیل، نشان‌دهنده نیاز فیلتر به تمیز‌کاری است.

 

شخصی در حال تعمیر پمپ

عدم مکش پمپ آب

 

باز کردن دریچه های قطع کننده

یکی‌دیگر از دلایل عدم مکش پمپ آب، بسته شدن دریچه‌های قطع‌کننده است. برای برطرف کردن این مشکل باید دریچه‌های قطع‌کننده را باز کنید. با این کار، تمام مشکلات عدم رسیدن آب کافی رفع خواهد شد. مهم است که پس از بازکردن این دریچه‌ها، آن‌ها را به‌صورت چند‌باره بررسی کنید.

سختی گیر های آب

سختی‌گیر‌های آب باید متناسب و با‌توجه به پمپ انتخاب شوند. استفاده از سختی‌گیر‌های کم‌حجم می‌تواند یکی از دلایل عدم مکش پمپ باشد. استفاده از سختی‌گیر‌های کم‌حجم و ارزان قیمت نمی‌تواند روش مناسبی باشد.

توصیه می‌شود که برای بررسی این مشکل، فشار آب را در حجم‌های بالا بررسی کنید؛ زیرا ممکن است که درجه فشار سختی‌گیر مشکل داشته باشد. این تجهیزات باید با‌توجه به پمپ و متناسب با آن نصب شوند. دقت داشته باشید که سختی‌گیر‌ها باید پس از تقویت‌کننده پمپ اجرا شوند.

 

جمع بندی

عدم مکش پمپ آب یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که در ساختمان‌های مختلف اتفاق می‌افتد. البته این مشکل، اغلب در ساختمان‌های بلند دیده می‌شود. نکته مهم این است که عوامل مختلفی در عدم کشیدن آب توسط پمپ، نقش دارند. ممکن است که خود پمپ یا اتصالات مربوط به آن آسیب دیده باشد. در حال حاضر، روش‌های مختلفی برای بر‌طرف ­کردن عدم مکش پمپ ایجاد شده است. با رعایت این روش‌ها و نکات مهم، می‌توانید از مکش پمپ آب ساختمان اطمینان حاصل کنید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

1. دلایل ابتدایی عدم مکش پمپ آب چیست؟

این مشکل می‌تواند در ‌اثر زنگ‌زدگی و تجمع رسوب در لوله‌ها و اتصالات ایجاد شده باشد. همچنین، ممکن است که فشار منبع آب کم باشد.

2. دلایل مربوط به پمپ در نکشیدن آب چیست؟

ممکن است که ساختار پمپ آسیب دیده و با مشکل مواجه شده باشد.

3. راه‌حل‌های برطرف کردن عدم مکش پمپ کدامند؟

برای برطرف کردن این معضل باید از صافی و فیلتر‌ها مراقبت کنید؛ علاوه‌برآن دریچه‌های قطع‌کننده را باز کنید و یک سختی‌گیر مناسب انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *