وبلاگ

دلایل گیرپاژ کردن پمپ آب و روش جلوگیری از گیرپاژ

گیرپاژ کردن پمپ آب

برای افزایش فشار آب ساختمان‌ها در مناطقی که دچار افت فشار آب هستند، افراد زیادی از پمپ استفاده می‌کنند. اما گاهی دلایل مختلفی منجر به گیرپاژ کردن پمپ آب می‌شود. درواقع اگر در این زمان پمپ بلافاصله تعمیر نشود می‌سوزد و دوباره باید سیم پیچی شود.

 یکی از دلایل این اتفاق وجود ذراتی مانند شن و ماسه در آب است. این ذرات معلق در پروانه پمپ آب گیر می‌کنند و به روتر پمپ اجازه چرخش نمی‌دهند.

 علاوه‌بر این، زنگ زدگی پروانه و محفظه پمپ آب از دیگر دلایل گیرپاژ کردن پمپ آب هستند. برای داشتن اطلاعات بیشتر در زمینه گیرپاژ کردن پمپ لطفا تا به انتها مقاله همراه ما باشید.

 

گیرپاژ کردن پمپ آب یعنی چه؟

گیرپاژ پمپ آب

رفع گیرپاژ پمپ

گیرپاژ کردن پمپ آب یعنی قفل شدن روتور داخل هسته الکتروموتور یا روتور در داخل هسته به سادگی نمی‌چرخد. به عبارت دیگر، گیر کردن پره موتور را به اصطلاح گیرپاژ کردن می‌گویند. این مسئله علت‌های گوناگونی دارد. در نتیجه، به صورت جامع اصلی‌ترین دلایل این مشکل را بررسی کرده‌ایم.

 

دلیل گیرپاژ کردن پمپ آب

دلایل گیرپاژ پمپ آب

بررسی دلایل گیرپاژ پمپ

یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که برای پمپ آب ممکن است رخ دهد گیرپاژ کردن است. که همواره موجب سلب آسایش دارندگان این دستگاه می‌شود. زمانی که پروانه پمپ و شفت به تنه اصلی دستگاه قفل شود، کارشناسان به مشکل گیرپاژ کردن پی می‌برند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین علت‌های گیرپاژ کردن می‌پردازیم.

خرابی بلبرینگ‌های موتور

یکی از اساسی‌ترین دلایل گیرپاژ کردن خرد شدن و کار نکردن بلبرینگ‌های موتور در اثر عدم رسیدگی است. خرابی بلبرینگ‌های موتور موجب می‌شود که پره‌ها دیگر امکان چرخیدن نداشته باشند. در این زمان تعمیرکار پمپ با تعویض بلبرینگ‌های جلو و عقب موتور این مشکل را رفع می‌کند.

تایده شدن شافت علت گیرپاژ کردن پمپ آب

به میلگرد استیل با روکش کروم و سختی بالا شافت پمپ می‌گویند. درواقع شافت نیروی مکانیکی الکتروموتور را دریافت می‌کند. شافت پس از دریافت نیرو آن را به پروانه انتقال می‌دهد. علاوه‌بر این‌، شافت با تبدیل نیروی مکانیکی به نیروی چرخشی مسیر پمپاژ کردن پروانه را آماده می‌کند. علت‌های تابیده شدن پمپ عبارتند از:

  • خورد شدن بلبرینگ‌ها که خود سبب فرار کردن شافت از محور اصولی پمپ می‌شود.
  • روشن و خاموش کردن پشت سر هم پمپ که خود این کار منجر به افزایش دما می‌شود.
  • استاندارد نبودن محلی که پمپ را نصب می‌کنید. در واقع نامناسب بودن محل نصب ارتعاشاتی را ایجاد می‌کند که منجر به تابیدگی شافت و گیرپاژ پمپ خواهد شد.
  • شکسته شدن پروانه ها که موجب درگیر شدن شافتدر هر چرخش خواهد شد.

تابیده شدن می تواند برای کل سیستم چرخشی پمپ آب از جمله پروانه، موتور، بلبرینگ ها و پوسته پمپ خطرناک باشد. در واقع شافت به میزان بلبرینگ نیز می تواند در گیرپاژ کردن پمپ آب نیز موثر باشد.

پوسیدگی و زنگ زدگی برخی از قطعات پمپ

پوسیدگی و زنگ زدگی برخی از قطعات پمپ از جمله پروانه و پوسته پمپ از دیگر دلایل شایع گیرپاژ است. این قطعات نیز از جنس فلز هستند و پس از مدتی کار کردن دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می‌شوند. ایجاد رسوبات و زنگ آب در جداره محفظه پروانه منجر می‌شود برای گردش پروانه فضای کافی وجود نداشته باشد. در واقع در این حالت پره‌ها به سختی عمل چرخش را انجام می‌دهند.

وجود شن و ماسه یا بالا بودن سختی آب

درجه سختی و میزان ناخالصی‌های آب مصرفی در برخی نقاط زیاد است. همچنین، شامل ذرات معلقی مانند شن و ماسه هستند. درواقع این ذرات در طولانی مدت دور پروانه‌های پمپ انباشته می‌شوند. در نتیجه این اتفاق سرعت چرخش پره‌ها  را کم می‌کند. علاوه‌بر این، در آخر منجر به عدم کارکرد پره‌ها می‌شود.

 

نشانه‌های گیرپاژ کردن پمپ آب

گیرپاژ پمپ هیچ‌گاه به صورت ناگهانی ایجاد نمی‌شود. پمپ آب قبل از وقوع گیرپاژ با نشان دادن علائمی مانند سروصدا و داغ کردن و عدم تنظیم فشار آب به شما هشدار می‌دهد که دستگاه نیاز به تعمیرات دارد. همچنین، در حال رخ دادن گیرپاژ خواهد بود.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

چگونه می‌توان از گیرپاژ کردن موتور پمپ آب جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از گیرپاژ پمپ حتما محل نصب پمپ را بازبینی کنید، تا مبادا ارتعاشی در آن ایجاد شده باشد. علاوه‌بر این، در بازه‌های زمانی ثابتی پمپ آب خود را سرویس کنید. درواقع این کار شامل تعویض بلبرینگ‌ها هر 3 ماه یک بار و گریس کاری است. همچنین، به این نکته ساده دقت کنید که هرگاه با نوسان فشار پمپ روبرو شدید بدانید باید بلافاصله آن را خاموش کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله به صورت کلی به پیشگیری، نشانه‌ها و ضروری‌ترین دلایل گیرپاژ کردن پمپ آب پرداخته‌ایم. پمپ آب از دستگاه‌های بسیار کاربردی به شمار می‌رود، که با رسیدگی اصولی می‌توان از مزایای آن بهره برد. قطعا گیرپاژ کردن پمپ موجب کاهش طول عمر پمپ‌ها می‌شود بنابراین، به تمام نکات گفته شده توجه کنید. همچنین اگر سوالی در این زمینه داشتید با مشاوران… در تماس باشید.

منبع: anglianpumping

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

  • چگونه مشکل گیرپاژ کردن پمپ آب را رفع کنیم؟
    با سرویس کردن به موقع پمپ می‌توانید از بروز این مشکلات پیشگیری کنید. درواقع با تعویض کردن هر یک از قطعاتی از جمله بلبرینگ، پروانه و کاسه نمد که خراب شده است. همچنین، بهتر است از یک کارشناس راهنمایی‌های لازم را جهت هواگیری پمپ آب و موارد شبیه به این را بگیرید.
  • چرا پروانه در پمپ آب نمی‌ چرخد؟
    پروانه می‌تواند به دلیل فرسودگی سایر قطعات، زنگ زدگی، رسوب گرفتن، نقص فنی و خرابی بلبرینگ‌ها دچار قفل شدگی می‌شود.
  • دلیل برعکس چرخیدن پمپ آب چیست؟
    اختلال ناشی از نوسانات برق منجر به داغ کردن دینام و در نهایت سوختن دینام می‌شود.  علاوه‌بر این، تغییر فازها نیز می‌تواند سبب برعکس چرخیدن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *