وبلاگ

خرید و قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

هرچند کاربرد تمامی پمپ های آب فراهم کردن فشار مناسب آب در ساختمان است؛ اما خصوصیات ساختاری هر ساختمان تعیین کننده نوع مناسب این تجهیزات می باشد و نیاز است تا با مشاوره و بررسی دقیق این ویژگی ها، اقدام به خرید پمپ آب نمود. به طور کلی برای ساختمان های 4 طبقه تک واحدی اغلب پمپ های 1 اسب جتی یا 1.5 اسب دو پروانه مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه بیشتر در مورد قیمت پمپ آب برای ساختمان های مختلف توضیح خواهیم داد.

اغلب پمپ آب به کار رفته در ساختمان های 4 طبقه که جزء پمپ های خانگی به شمار می آیند را می توان در محدوده قیمتی 3 تا 4.5 میلیون تومان تهیه کرد و انواع 1.5 و 2 اسب نیز با قیمت هایی بین 9 تا 11 میلیون تومان در بازار یافت می شوند که البته در ساختمان های 4 طبقه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به تنوع محصولات در بازار و تعدد پمپ های آب خانگی در این مطلب تلاش می کنیم تا ضمن آشنایی شما با انواع پمپ های مورد استفاده در ساختمان های 4 طبقه، برای داشتن یک انتخاب مناسب توصیه های مفیدی به شما ارائه دهیم:

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

 چه پمپ آبی برای ساختمان 4 طبقه مناسب است؟

مهمترین عوامل در انتخاب یک پمپ مناسب برای ساختمان های 4 طبقه، توجه به هد و دبی مورد نیاز مجتمع می باشد. به عنوان مثال چنانچه پمپ آبی با توان بالا برای ساختمانی با طبقات کم نصب کنیم ، فشار اضافی که به شیر آلات و لوله ها وارد می شود، به زودی موجب ترکیدگی و خرابی این تجهیزات خواهد شد.

در مقابل استفاده از پمپ های آب با قدرت پایین در ساختمان های با ارتفاع زیاد، نمی تواند نیاز به تامین آب با فشار مناسب را برطرف سازد و در ساعات اوج مصرف آب ، حتی طبقات پایین تر نیز با مشکل آبرسانی مواجه خواهند شد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است تا ضمن آشنایی مقدماتی با انواع پمپ هایی که می توانید در ساختمان خود استفاده نمایید، برای خرید این تجهیزات به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید؛ تا هم مشاوره مناسبی در زمینه خرید دریافت نمایید و هم دامنه انتخاب وسیعتری داشته باشید. در ادامه به معرفی انواع مختلف پمپ های مورد استفاده در یک ساختمان 4 طبقه خواهیم پرداخت.

 

انواع پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

پس از بررسی کامل ویژگی های یک ساختمان از قبیل ارتفاع، میزان آب مورد نیاز با توجه به تعداد واحد ها و مصرف متوسط آن ها و همچنین بررسی سطح فشار آب در منطقه  نوبت به انتخاب پمپ مناسب ساختمان می رسد. با توجه به تمام فاکتورهایی که گفته شد؛ به طور معمول استفاده از پمپ های با توان بین 1 تا 2 اسب بشقابی می تواند گزینه مناسبی باشد.

همچنین در صورت بالا بودن تعداد واحد های مجتمع یا داشتن مخزن ذخیره آب، می توان از انواع پمپ های جتی یا دو پروانه نیز استفاده نمود. باید توجه داشت که مشکلات مربوط به آبرسانی در ساختمان در ارتفاعات بالا و معمولا از طبقه سوم به بعد رخ می دهد و علاوه بر ارتفاع، نوع سیستم لوله کشی ساختمان نیز از می تواند در انتخاب پمپ آب موثر باشد.

در ادامه برخی از انواع پمپ مورد استفاده در ساختمان های 4 طبقه با توجه به فشار ورودی مناسب در محل یا وجود مخزن و واحد های بالای مجتمع، به صورت پیشنهادی ارائه شده است:

نوع ساختماندر صورت فشار ورودی مناسبدر صورت وجود مخزن یا تعداد واحد بالا
4 طبقه تک واحدیپمپ بشقابی یک اسبپمپ جتی یک اسب
4 طبقه دو واحدیپمپ بشقابی یک و نیم اسب پمپ جتی یک اسب
4 طبقه سه واحدیپمپ بشقابی یا دو پروانه دو اسبپمپ بشقابی دو پروانه دو اسب (با ایجاد ارتفاع منفی)

البته نباید فراموش کرد که این جدول با توجه به شرایط بهره برداری نرمال در هر ساختمان تنظیم شده است و  عواملی مانند استفاده از مخازن تحت فشار، یا کلید اتومات و انواع ست کنترل، مساحت واحد های مجتمع و تعداد آنها، محل قرارگیری تاسیسات در طبقات منفی، سال ساخت و راه اندازی تاسیسات آبرسانی ، سیستم لوله کشی فلزی یا طولانی بودن انشعابات لوله کشی نیز می توانند در انتخاب نوع پمپ مناسب ساختمان تاثیر گذار باشند.

در این موارد بهتر است که از مشاوره افراد متخصص در زمینه تاسیسات و ساختمان کمک گرفته شود. انواع پمپ های آب خانگی را معمولا بر اساس کاربرد و قدرت آنها تقسیم بندی می کنند که در ادامه به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم.

انواع پمپ ساختمان از لحاظ کاربرد

 

پمپ آب برای ساختمان

قیمت پمپ آب برای ساختمان

 

پمپ های آب خانگی با توجه به نوع کاربرد معمولا به سه گروه پمپ بشقابی، پمپ جتی و پمپ محیطی دسته بندی می شوند. تمامی این انواع جهت افزایش و تقویت فشار آب خانه به کار برده می شوند؛ با این وجود تفاوت هایی از نظر نوع عملکرد و استفاده دارند که در بخش های بعدی این مطلب به طور کامل بیان خواهد شد.

انواع پمپ ساختمان از لحاظ قدرت

با توجه به نوع قدرت تولیدی هر پمپ نیز می توان پمپ های آب ساختمان را به چندین گروه مختلف تقسیم بندی نمود. این پمپ ها معمولا در دامنه 0.5 اسب تا 4 اسب تولید می شوند. البته برخی نمونه های دو پروانه با توان بالاتر نیز در بازار موجود می باشد. برای اینکه بتوانید توان مناسب پمپ در هر ساختمان را تعیین کنید، می توانید از راهنمای زیر استفاده نمایید:

نوع پمپ آبساختمان مورد استفاده
پمپ آب 0.5 اسبقابلیت استفاده در ساختمان 1 طبقه با حداکثر متراژ 150 متر را دارد
پمپ آب 1 اسبپمپ آب بشقابی با توان 1 اسب برای ساختمان های حداکثر 3 طبقه و 6 واحد با حداکثر متراژ 75 متر باشند مناسب است. همچنین پمپ آب جتی با توان 1 اسب برای 4 طبقه و 8 واحد حداکثر 70 متری  و پمپ آب 1 اسب دو پروانه برای 4 طبقه و 8 واحد حداکثر 75 متری مناسب است.
پمپ آب 1.5 اسبپمپ آب خانگی با توان 1.5 اسب دو پروانه برای ساختمان با تعداد طبقات حداکثر 5 طبقه و 10 واحد 100 متری مورد استفاده قرار می گیرد
پمپ آب 2 اسبپمپ آب با توان 2 اسب برای حداکثر 5 طبقه و 14 واحد 100 متری مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمای خرید و قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

همان طور که گفته شد؛ مهمترین عوامل برای تعیین نوع پمپ آب مورد نیاز ساختمان عبارتند از دبی یا میزان آب دهی پمپ و هد یا ارتفاع مورد بهره برداری. در ادامه این مطلب این معیار ها را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

حداکثر دبی (میزان آبدهی)

از جمله مشخصات مهم هر پمپ که به عنوان عاملی مهم در قیمت پمپ آب برای ساختمان تاثیر گذار است، دبی یا میزان آب دهی است. . دبی مقدار یا حجم آبی که توسط پمپ جابجا می‌شود را مشخص می کند و واحد اندازه گیری آن نیز متر مکعب بر ثانیه می باشد. دبی هر پمپ به ما نشان می دهد که در یک زمان مشخص چه میزان آب را می توان با پمپ انتقال داد.

اهمیت  تهیه پمپ آب با دبی مناسب در مجتمع های مسکونی به این دلیل است که باید میزان آبدهی در تمامی واحدها یکنواخت باشد و چنانچه دبی پمپ آب خانگی پایین باشد، در طبقات بالای ساختمان شاهد آبرسانی ضعیف تری خواهیم بود.

حداکثر هد (میزان ارتفاع)

مشخصه دیگر هر پمپ آب، میزان هد است. این عدد نشان دهنده اختلاف ارتفاع محل نصب پمپ  تا بالاترین ارتفاعی است که پمپ توانایی انتقال آب را دارد. برای محاسبه هد مورد نیاز در تهیه پمپ باید ارتفاع تمامی طبقات به اضافه طول لوله کشی مسیر و سایر عوامل کاهش و اتلاف فشار را در نظر گرفته و سپس پمپ با هد مناسب انتخاب شود.

به عنوان مثال در یک ساختمان 4 طبقه با در نظر گرفتن تمامی این عوامل، پمپ هایی با هد 45 در شرایط استاندارد می توانند گزینه مناسبی باشند؛ البته هر چقدر تعداد واحد های مجتمع بیشتر باشد ، قاعدتا این عدد نیز افزایش پیدا می کند.

 

بهترین پمپ آب خانگی یک اسب

 

پمپ آب ساختمان به رنگ سبز

بهترین پمپ آب خانگی برای ساختمان

 

همانگونه که گفته شد؛ انتخاب ، خرید و قیمت پمپ آب برای ساختمان به عوامل مختلفی از قبیل تعداد طبقات و واحد های مسکونی، متراژ ساختمان، تعداد شیر ها، اندازه لوله ها و جایگاه نصب پمپ آب بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موارد می توان دبی و هد مورد نیاز ساختمان را تشخیص داده و پمپ مناسب ساختمان را خریداری نمود.

از جمله پرکاربردترین پمپ هایی که برای ساختمان های مسکونی به کار می روند، پمپ های یک اسب هستند که برای نصب در ساختمان هایی که نهایتا 4 طبقه و 8 واحد دارند، گزینه ایده آلی به شمار می آیند. ضمن اینکه یک پمپ مناسب علاوه بر اینکه باید فشار آب مورد نیاز مجتمع را تامین نماید، لازم است تا ویژگی های زیر را نیز داشته باشد:

  • کم صدا باشد.
  • فضای کمی را اشغال کرده و ابعاد استانداردی داشته باشد
  • نصب ساده ای داشته باشد
  • از تکنولوژی ساخت روز برخوردار باشد.
  • خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی داشته باشد
  • دارای بدنه مستحکم و قطعات با کیفیت باشد.

برند های مختلفی از پمپ های یک اسب در بازار موجود است که از جمله مهمترین آنها می توان به برند های زیر اشاره نمود:

  • پمپ پنتاکس
  • پمپ داب
  • پمپ ابارا
  • پمپ سایر
  • پمپ لوارا
  • پمپ گراندفوس

 

انواع پمپ آب یک اسب

انواع مختلفی از پمپ های 1 اسب بر اساس نوع عملکرد وجود دارد که در ادامه این مطلب به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

پمپ آب یک اسب بشقابی

اینگونه پمپ های آب دارای قابلیت پرتاب آب بالا هستند و رایجترین نوع پمپ آب در ساختمان های مرتفع به شمار می آیند. مکش این نوع پمپ در مقایسه با پمپ جتی کمتر است که البه به دلیل اینکه در اکثر ساختمان های مسکونی آب از طریق لوله های سطحی به پمپ می رسد؛ تاثیر چندانی در عملکرد آن نخواهد داشت.

پمپ آب یک اسب جتی

این دسته از پمپ های آب بیشتر در مواقعی که نیاز به مکش آب از عمق وجود داشته باشد، از جمله مکش آب از چاه، مورد استفاده قرار می گیرند. البته برای ساختمان های 1 تا 4 طبقه نیز می توان از پمپ یک اسب جتی استفاده نمود.

امروزه رساندن آب در طبقات بالا و ساختمان های بسیار مرتفع به عنوان چالشی جدی در زمینه تاسیسات به شمار می رود و راهکارهای گوناگونی از جمله استفاده و خرید بوستر پمپ خانگی برای حل این مشکل به کار می رود. همچنین در مورد ساختمان های با طبقات زیاد از دو نوع پمپ استفاده می شود.

بدین صورت که به عنوان مثال در یک ساختمان سی طبقه در هر ده طبقه یک منبع برای ذخیره آب و یک پمپ بشقابی برای پمپاژ به ده طبقه بالایی نصب می شود و قبل از هر منبع نیز از یک پمپ جتی برای مکش آب به داخل مخزن استفاده می شود.

پمپ آب یک اسب دو پروانه

دسته ای دیگر از پمپ های خانگی با توان یک اسب، پمپ های دو پروانه هستند. از نظر برخی کارشناسان تاسیسات، این نوع پمپ برای ساختمان های چهار طبقه دو واحدی، بهترین گزینه به شمار می آیند.

 از جمله پرمصرف ترین این نوع پمپ های دو پروانه؛ محصولات برند لئو هستند که در بازار با توجه به مدل های مختلف قیمتی بین 6 تا 8 میلیون تومان دارند . از این نوع پمپ ها می توان به منظور پمپاژ و تقویت فشار آب در موقعیت هایی که نیاز به ارتفاع و مسافت بیشتری نسبت به مکان های کوچک دارند نیز استفاده نمود.

 

نکات مهم پس از خرید پمپ آب برای ساختمان

 

پمپ آب به رنگ آبی در حال تعمیر

انتخاب بهترین پمپ آب برای ساختمان

 

پس از آنکه مطابق با نیاز ساختمان پمپ آبی با توان، هد و دبی مناسب انتخاب کردید؛ لازم است تا با رعایت برخی نکات طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید. موارد زیر برخی از مهمترین این نکات می باشند:

  • در زمان نصب پمپ آب خانگی باید محلی ثابت و پایدار و بدون شیب را انتخاب نمایید
  • محل نصب پمپ باید جایی باشد که در معرض یخ زدگی یا حرارت بالا قرار نداشته باشد.
  • برای افزایش طول عمر پمپ آب خانگی باید از منبع دیافراگمی با حجم بالا استفاده شود.
  • به منظور جلوگیری از آسیب های که در اثر خشک کار کردن و استهلاک پمپ به وجود می آید، می توانید طبق نظر کارشناس تاسیسات از ست کنترل یا کلید اتوماتیک مناسب استفاده نمایید.
  • هر چند وقت یکبار قطعات مکانیکی پمپ آب را به دقت روغن کاری کنید.
  • لوله های منتهی به پمپ را به گونه ای نصب کنید که پمپ آب به عنوان تکیه گاه وزن آنها قرار نداشته باشد.
  • سیستم لوله کشی ساختمان را در فواصل زمانی مشخص از لحاظ نبود نشتی بررسی نمایید تا این نشتی های احتمالی تاثیر منفی در عملکرد پمپ ها ایجاد نکنند.
  • توجه داشته باشید که مطابق مقررات ملی ساختمان در ایران، اتصال پمپ به طور مستقیم به انشعاب آب مجاز نمی باشد و به همین علت پمپ خانگی آب باید از لوله اصلی آب شهری جدا شده و در جایی دیگر و توسط شیر یکطرفه به سیستم آب شهری متصل شود.

جمع بندی

امروزه در هر مجتمع مسکونی، وجود پمپ آب به عنوان یکی از اصلی ترین وسایلی که در تامین آسایش زندگی افراد موثر است، انکار ناپذیر است. تهیه فشار مناسبی از آب در تمامی طبقات یک ساختمان مهمترین هدف نصب این گونه تجهیزات در هر ساختمان است. برای رسیدن به چنین هدفی ابتدا باید با انواع پمپ های آب و همچنین تنوع عملکرد و توان آنها آشنا شد.

سپس با توجه به نیاز سنجی ساختمان خود اقدام به خرید نوع مناسب نمود. در این مطلب سعی شد تا به طور مختصر، روشهای انتخاب یک پمپ مناسب و حدود قیمت پمپ آب برای ساختمان بیان شود. البته فراموش نکنید که برای تهیه یک سیستم آبرسانی ایده آل و انتخاب پمپی مناسب برای یک ساختمان 4 طبقه  و با وجود تنوع برندهای موجود در بازار، بهتر است تا از مشورت افراد متخصص در این انتخاب بهره بگیرید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

  • چگونه می‌توانم یک پمپ آب مناسب برای ساختمان خود انتخاب کنم؟
    برای انتخاب و خرید پمپ آب مناسب برای ساختمان، ابتدا باید نیازهای خود را بسنجید. برند، توان، فشار، نوع پمپ (مثل پمپ‌های زیرآبی یا پمپ‌های سطحی)، و جنس موتور از معیارهای مهمی هستند. مشاوره با متخصصان نیز مفید خواهد بود.
  • آیا نصب پمپ آب هزینه‌بر است؟
    هزینه نصب پمپ آب بستگی به میزان کارکرد، نوع پمپ و پیچیدگی نصب دارد. نصب پمپ آب معمولاً هزینه‌بر نیست، اما نیاز به تخصص دارد. اگر نمی‌دانید چگونه پمپ را نصب کنید، بهترین راه این است که از یک تکنسین یا کارشناس نصب پمپ استفاده کنید.
  • چقدر هزینه سرویس و تعمیر پمپ آب است؟
    هزینه نگهداری و تعمیر پمپ آب بستگی به مدل و وضعیت پمپ دارد. عموماً سرویس سالانه به صورت معمول پیشنهاد می‌شود. در صورت خرابی یا مشکل در پمپ، هزینه تعمیر پمپ آب خانگی نیز بستگی به مشکل و میزان تعمیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *