وبلاگ

پمپ مکنده چیست؟ خرید و آشنایی با انواع آن

پمپ مکنده

محال است که تا به حال نام پمپ مکنده را نشنیده باشید یا حداقل یک بار در زندگی خود، چشمتان به این لوازم، نیفتاده باشد. پمپ های مکنده دستگاه هایی هستند که به شکل وکیوم عمل کرده و با نیروی جذب کننده خود، در بسیاری از امور زندگی به کمک ما می آیند. از جاروبرقی های ساده تا سیستم های تخلیه چاه، همه آن ها از نوعی پمپ مکنده برای انجام امور خود بهـره می گیرند.
در ادامه این مقاله قصد داریم تا انواع مختلف پمپ مکنده را بررسی کرده و ویژگی های مختلف آن را با یکدیگر مقایسه نماییم. در نهایت نیز بهترین مرکز خرید  را به شما معرفی کرده و راه اطمینان پیدا کردن از کیفیت محصولات را به شما نشان می دهیم.

 

انواع پمپ مکنده

 

پمپ مکنده

انواع پمپ مکنده

 

همانطور که می دانید، انواع مختلفی از پمپ های مکنده در بازار وجود دارد که در ادامه، به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

سانتریفیوژال

پمپ‌های مکنده سانتریفیوژال به دلیل طراحی منحصر به فرد و کارایی بالا در انتقال مایعات با سرعت و فشار بالا، بسیار محبوب هستند. این پمپ‌ها با استفاده از نیروی گریز از مرکز، مایع را از مرکز به سمت خارج پرتاب می‌کنند، که این امر باعث افزایش فشار و جابجایی مایع می‌شود. برای کاربردهایی که نیاز به حجم بالایی از جابجایی مایع با فشار ثابت دارند، مانند سیستم‌های آبیاری، تهویه مطبوع، و فرآیندهای صنعتی، ایده‌آل هستند. به دلیل قیمت خوب و در دسترس بودن، عموما از این پمپ ها در جاروبرقی های مختلف نیز استفاده می شود.

ساید چنل

این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که هوای ورودی را به کانال های خروجی منتقل می کنند. هر چه هوا با قدرت بیشتری خارج شود، قدرت مکش این پمپ ها نیز افزایش پیدا می کنند. پمپ‌های مکنده ساید چنل با استفاده از یک مکانیزم خاص برای افزایش فشار گاز یا مایع از طریق یک کانال جانبی کار می‌کنند. این نوع پمپ‌ها برای کاربردهایی که نیاز به جابجایی مایعات یا گازها با فشار نسبتاً بالا دارند، مناسب هستند. طراحی آن‌ها امکان پمپاژ افزایش یافته بدون نیاز به سیل مکانیکی را فراهم می‌کند، که این خود برای محیط‌های کاری خاصی که نیاز به حفظ خلوص ماده انتقال یافته دارند، ایده‌آل است.

مکش لوبه

این پمپ ها دو گرداننده و لوب دارند که این دو در خلاف جهت یکدیگر در حال گردش هستند؛ این گردش سبب می شود تا هوا در بین این دو لوب گرفتار شده و پس از آن با شدت بیشتری از مکنده خارج شود. پمپ‌های مکنده مکش لوبه از دو لوبه دوار استفاده می‌کنند تا مایع یا گاز را از طریق پمپ جابجا کنند. این نوع پمپ‌ها برای انتقال مواد با ویسکوزیته بالا، حاوی جامدات یا گازهای محلول بسیار مناسب هستند. طراحی آن‌ها بدون تماس و بدون سیل مکانیکی است، که این خصوصیت به حفظ خلوص بالای محصول انتقالی کمک می‌کند و برای کاربردهای صنعتی و بهداشتی که نیاز به استانداردهای بهداشتی بالایی دارند، ایده‌آل است.

بلید

این پمپ ها از دو دیسک پروانه ای تشکیل شده اند که از اندازه های مختلفی برخوردار هستند. به دلیل کوچک و بزرگ بودن دیسک های این پمپ، هوا در میان آن ها به گردش در آمـده و باعث افزایش قدرت مکندگی این دستگاه ها می شوند. پمپ‌های مکنده بلید از یک سری تیغه‌ها یا بلیدهای دوار در داخل یک محفظه بسته استفاده می‌کنند تا فشار منفی ایجاد کرده و مواد را مکش کنند. این نوع پمپ‌ها برای جابجایی هوا یا گازها، بخصوص در سیستم‌های خلاء یا تهویه مطبوع مناسب هستند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که امکان انتقال مواد با کمترین اصطکاک و حداقل اتلاف انرژی را فراهم می‌آورد.

ونتوری

هوا با سرعت بالایی به داخل این پمپ ها می رود و هوای بازمانده در درون موتور را به حرکت در می آورد. این هوا سپس به سمت خروجی هدایت شـده و باعث ایجاد مکش در پمپ می شود. پمپ‌های مکنده ونتوری از اصل برنولی برای ایجاد خلاء یا مکش با استفاده از جریان سیالات استفاده می‌کنند. این پمپ‌ها بدون قطعات متحرک، مایع، گاز، یا هوا را با عبور دادن یک سیال در فشار بالا از یک نازل به درون محفظه‌ای تنگ، که باعث کاهش فشار و ایجاد مکش در خروجی می‌شود، منتقل می‌کنند. این خصوصیت آنها را برای استفاده در شرایطی که نیاز به پمپاژ مواد بدون آلودگی یا تماس است، ایده‌آل می‌سازد.

 

قسمت های اصلی مکنده صنعتی

در ادامه قسمت های اصلی این نوع پمپ را برای شما آورده ایم.

پمپ آن

pump یکی از بخش های اصلی هر دستگاه مکنده محسوب می شوند و وظایف مختلفی را در سیستم، اجرا می کنند. پمپ ها می توانند یکی از اجزای اصلی دستگاه باشند و میزان مکش و قدرت دستگاه را تعیین خواهند کرد. وجود یک پمپ پر قدرت می تواند دستگاهی قوی و کارساز را برای ما داشته باشد.
انتخاب دیگر بخش های یک مکنده، به صورت مستقیم با پمپ در ارتباط خواهد بود و شما باید دیگر بخش های یک مکنده را بر اساس نوع پمپ خود تعیین نمایید.

موتور

موتور ها قلب تپنده و اصلـی ترین بخش هر وسیله الکتریکی یا صنعتی محسـوب می شوند. الکتروموتور ها می توانند قدرت یک وسیله را تعیین کرده و عمر و کارایی آن را تغییر دهند.
شما باید بستـه به نیاز خود و نوع مکنده ای که در ذهـن دارید، الکتروموتور مناسب را انتخـاب نمایید. اگر موتور قدرت به حرکت انداختـن پروانه ها را نداشته باشد، احتمالا مکش دستگاه شما کم شـده یا حتی از بین خواهد رفت.

فیلتر

فیلتر ها می توانند از ورود و خروج ذرات کوچک و آسیب زننده به داخل موتور جلوگیری کرده و امنیت دستگاه شما را به راحتی تامین کنند. از فیلتر ها در بسیاری از دستگاه های مکنده استفاده می شود که یکی از آن ها، دستگاه های جارو برقی خواهد بود.
هرچند که وجود فیلتر برای تمامی دستگاه های مکنده واجب نیست، اما برای بسیاری از آن ها امری ضروری محسوب می شود. توجـه کنید که برای داشـتن دستگاهی سالم، باید فیلتر دستگاه را به موقع و در زمان های معـین و مقـرر، تعویـض نمایید.

 

قیمت پمپ مکنده چقدر است؟

قیمت این پمپ ها بر اساس کیفیت، برند و سایز آن ها تعییـن خواهـد شد. شما می توانید نوع پمپ مورد نظر خود را تشخیـص دهـید و پس از آن، برای خریداری آن اقدام نـمایید. توجـه داشـته باشید که این تفاوت قیمت در میان پمپ های مختلف، گاهی می تواند به ضرر شما تمام شـده و آسیب هایی جدی را به سیستم های صنعتی شما وارد کـند.
بهتر است تا با صرف هزینه های بیشتر، پمپ های با کیفیت تری را خریداری کـرده و از آن ها در جهت بالا بـردن کیفیت کار خود استفـاده نمایید.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

هنگام خرید پمپ مکنده چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

زمان تصمیم‌گیری برای خرید پمپ مکنده، مهم است که ابتدا فضای موجود را مد نظر قرار دهید تا از جایگیری مناسب پمپ در محیط کارگاه یا سایر محیط‌های کاری اطمینان حاصل شود. بررسی دقیق میزان مکش مورد نیاز برای انجام کارهای خاص بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، در محیط‌هایی که با ذرات معلق یا مایعات سروکار دارید، استفاده از پمپ‌های مجهز به فیلترهای مخصوص مایعات ضروری است. انتخاب نوع موتور پمپ، چه تک فاز و چه سه فاز، نیز باید با دقت انجام شود تا بهترین عملکرد را از پمپ خود دریافت کنید. این عوامل به شما کمک می‌کنند تا یک انتخاب مناسب و متناسب با نیازهای خاص خود داشته باشید.

 

خرید پمپ مکنده از شرکت تلمبه موتور غرب

بعد از مشخص شدن بهترین نوع پمپ مکنده برای ما، آن گاه زمان بررسی آخرین چالش فرا می رسد؛ انتخاب درگاه مناسب برای خرید پمپ. شرکت تلمبه موتور غرب یکی از شرکت های کهنه کار در زمینه فروش پمپ های مختلف محسـوب می شود و اعتبار آن، برای همگـان به مرحله اثبات رسیـده است.

شما می توانید با مراجعه به این سایت و مشاهده محصولات مختلف این شرکت، قیمت محصولات را با نمونه های مشابه و دیگر شرکت ها مقایسه کرده و پس از آن، اقدام به خرید مطمئن ترین گزینه نمایید. انتخاب پمپ مکنده با کیفیت، می تواند زندگی کاری شما را دگرگون کرده و شرایط کار را برای شما به چیزی راحت تر از آنچه تصور می کنید، تبدیل کند.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *