وبلاگ

پمپ کف کش چیست؟

پمپ کف کش چیست؟

پمپ‌ها اصلی‌ترین گزینه برای انتقال سیالات محسوب می‌شوند. در واقع استفاده از پمپ باعث می‌شود که سرعت انتقال سیالات بیشتر شود. برای این کار، پمپ‌های متنوعی وجود دارند که هر یک برای نوع خاصی از سیالات مناسب هستند. در برخی مواقع ممکن است سیالات، حاوی مقادیری از ریزجامدات باشند. پمپاژ کردن چنین سیالی نیازمند استفاده از پمپی منحصربه‌فرد است که دچار گرفتگی نشود. یکی از انواع پمپ که برای چنین سیالاتی استفاده می‌شود، پمپ کف کش است. حال شاید بپرسید پمپ کف کش چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ در ادامه به بررسی دقیق‌تر این پمپ می‌پردازیم.

پمپ کف کش چیست؟

پمپ کف کش یکی از انواع پمپ آب است که می‌تواند مایعاتی با ذرات جامد را منتقل و جابه‌جا کند. بخشی به نام کف کش یا همان کفی در قسمت پایین پمپ قرار دارد که با ایجاد نیروی مکانیکی، ریزجامداتی که کف مخزن قرار دارند را از پمپ خارج می‎کند. سپس نیز مایعاتی که ریزجامدات از آن‌ها جدا شده، به سمت بالای پمپ هدایت شده و بیرون می‌ریزند.

انواع پمپ کف کش

پمپ کف کش تنوع زیادی دارد؛ اما دلیل تنوع در پمپ کف کش چیست؟ از آنجایی که این پمپ کاربردهای گوناگونی دارد، آن را در مدل‌های متنوعی تولید می‌کنند تا برای استفاده‌های خاصی، عملکرد بهتری داشته باشد. انواع پمپ کفکش شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تک فاز و سه فاز
  2. آب از رو و آب از بغل
  3. آب خنک و روغن خنک
  4. فلوتردار (قطع‌کن برقی)
  5. خازن داخل و خازن بیرون
  6. پروانه بسته و یا با پروانه نیمه‌باز

البته می‌توان این پمپ را با توجه به پارامترهای دیگری همچون جنس بدنه، نحوه تغذیه و… هم تقسیم‌بندی کرد.

کاربرد پمپ‌های کف کش

کاربرد پمپ کف کش چیست؟ این پمپ کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد که مهمترین آن، استفاده برای تخلیه چاه است. همچنین برای لجن کشی آب استخر، چاه و مخازن هم کاربرد دارد. آب باران را نیز می‌توان به کمک این پمپ تخلیه کرد.

استفاده از پمپ کف کش در استخر

کاربردهای پمپ کف کش بسیار زیاد است و یکی از اصلی‌ترین آن‌ها استفاده در استخر محسوب می‌شود.

انتقال مایعاتی که دارای آب و یا گاز هستند، فاضلاب‌های فعال، سیالات مورداستفاده در صنایع غذایی، فواره حوض، آب‌های گل‌آلود، مایعاتی با الیاف بلند، آبیاری مزارع و بسیاری موارد مشابه دیگر به کمک پمپ کف کش انجام می‌شود.

نکات مهم در زمان خرید پمپ کف‌کش

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از پمپ کف کش استفاده کنید، باید ابتدا محصول مناسبی را تهیه کنید. برای این منظور نیز باید بدانید که اصلی‌ترین پارامترها برای خرید پمپ کف کش چیست:

ارتفاع

اولین پارامتر مهم برای خرید پمپ کف کش، بررسی ارتفاع آن است. بهتر است پمپی را انتخاب کنید که ارتفاع آن کمی بیشتر از ارتفاع موردنیاز شماست. این موضوع کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل و تغییر شرایط، عملکرد پمپ دچار اختلال نشود.

قطر خروجی

اهمیت قطر لوله خروجی پمپ کف کش چیست؟ قطر لوله خروجی به طور مستقیم با میزان آب‌دهی پمپ در ارتباط است. اگر حجم آبی که باید در زمان مشخصی خارج شود زیاد است، بهتر است از پمپ‌هایی با لوله‌های قطورتر کمک بگیرید.

نحوه تغذیه و ولتاژ برق

به طور معمول پمپ‌های کف کش با جریان برق متناوب کار می‌کنند؛ اما بهتر است پیش از خرید این مورد را هم بررسی کنید تا نسبت به آن مطمئن شوید. حال شاید این سوال به وجود آید که بهترین ولتاژ برای پمپ کف کش چیست؟ در پاسخ باید گفت که پرکاربردترین ولتاژها شامل 12، 24، 110 تا 120، 220 تا 240 و 380 تا 400 می‌شود.

قطع کننده

وجود قطع‌کن برقی یا همان فلوتر باعث می‌شود که کار کردن با پمپ کف کش بسیار راحت‌تر شود. همچنین این موضوع علاوه بر نظمی که ایجاد می‌کند، از هدر رفتن آب هم جلوگیری خواهد کرد. اغلب پمپ‌های کف کش به نحوی طراحی می‌شوند که پس از پمپاژ کردن حجم خاصی از آب، به صورت خودکار متوقف خواهند شد. استفاده از فلوتر باعث می‌شود شما بتوانید کنترل بهتری روی این موضوع داشته باشید.

مزایای پمپ کف کش

مزایای استفاده از پمپ کف کش چیست؟ این پمپ ظرفیت بالایی داشته و هزینه نگهداری و تعمیر آن نیز بسیار پایین است. همچنین توانایی بالایی در جمع‌آوری ریزجامدات دارد و اگر در محیطی که تراکم ذرات جامد بالاست قرار بگیرد، می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

پمپ کف کش در آب گل‌آلود با مقداری زیادی از ریزجامدات

پمپ کف کش توان و قدرت بالایی داشته و حتی در محیظ‌هایی که ریزجامدات فراوانی وجود دارند هم می‌تواند بهترین عملکرد را ارائه کند.

از دیگر مزایای این پمپ آن است که می‌توانید بدون تخلیه مخزن، رسوب و ریزجامدات را تخلیه کنید. همچنین این پمپ‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته و امکان بروز مشکلاتی همچون آتش‌سوزی را به حداقل می‌رسانند. پیشگیری از بروز مشکلاتی همچون سیل و آلودگی‌هایی مانند کپک هم از دیگر مزایای استفاده از پمپ کف کش است.

نحوه‌ی کارکرد پمپ کف کش چگونه است؟

پمپ کف کش عملکردی مشابه پمپ لجن کش دارد. اما روش کار پمپ کف کش چیست و دقیقا به چه نحوی عمل می‌کند. در پاسخ باید گفت که در این پمپ، پروانه‌ای وجود دارد که با شروع کار موتور و ورود مایعات، شروع به چرخیدن می‌کند. چرخش پروانه باعث می‌شود که مایعات به جریان افتاده و تخلیه شوند. بدین ترتیب می‌توان درک کرد که میزان خروج مایعات در این پمپ، وابسته به سرعت چرخش پروانه‌ها خواهد بود.

برای دانستن اینکه روش کار پمپ لجن کش چیست؟ این مقاله را مطالعه کنید

مشخصات پمپ کفکش

هر پمپ کف کش وابسته به مدل و کاربردی که دارد، مشخصات متفاوتی هم خواهد داشت. حال این سوال به وجود می‌آید که اصلی‌ترین مشخصات یک پمپ کف کش چیست و در هنگام تهیه آن، باید چه مواردی را بررسی کرد؟ در پاسخ باید گفت برخی مشخصه‌های مهم برای تمامی انواع پمپ وجود دارند که باید مطابق با نیاز شما باشند. این مشخصه‌ها شامل جنس بدنه، ظرفیت پمپ، فشار پمپ برای انتقال سیالات، حداکثر اندازه ریزجامداتی که می‌تواند جابه‌جا کند، توان موتور، سیستم کنترل و روش نصب آن می‌شود.

نکات مهم در انتخاب پمپ آب کف‌کش

فارغ از اینکه پمپ شما چه ویژگی دارد، باید به برخی نکات مهم در خصوص نحوه استفاده هم دقت کنید تا بتوانید بهترین محصول را انتخاب نمایید. در ابتدا باید مشخص کنید حجم مایعی که قرار است پمپاژ شود چقدر است. سپس نیز عمقی که قرار است پمپ غوطه‌ور شود را تعیین کنید. به همین ترتیب با تعیین دقیق نیاز خود می‌توانید بهترین محصول را تهیه کنید.

نحوه انتخاب پمپ کف کش

مهم‌ترین موارد برای انتخاب پمپ کف کش مناسب شامل موارد زیر می‌شود:

پروانه

پروانه‌هایی که برای پمپ کف کش استفاده می‌شوند دارای دو مدل بسته و نیمه باز هستند. برای اینکه بدانید بهترین پروانه برای پمپ کف کش چیست، باید با تفاوت این دو مدل آشنا شوید.

پروانه پمپ کف کش

پمپ کف کش دارای دو مدل پروانه بسته و نیمه بسته است که هر یک از آن‌ها کاربرد متفاوتی دارند.

پروانه نیمه باز یا همان نیمه بسته یک دیواره پشتی دارد که باعث افزایش قدرت آن خواهد شد. این پروانه می‌تواند در انتقال ریزجامدات عملکرد خوبی از خود ارائه کند. از طرف دیگر پروانه بسته دارای دیواره‌ای در پشت و جلو است که این مورد نیز باعث افزایش قدرت آن می‌شود؛ اما ممکن است برای انتقال هر نوع ذره جامدی مناسب نباشد.

الکتروموتور

کاربرد الکتروموتو در پمپ کف کش چیست؟ این وسیله می‌تواند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. الکتروموتور در واقع همان قطعه‌ای است که باعث می‌شود پروانه موجود در پمپ به حرکت درآید. به همین جهت بسیار مهم است که الکتروموتور توان و قدرتی داشته باشد که با نیاز شما و حجم مایعات در تناسب باشد.

محور

محور یا همان شافت پمپ کف کش چیست؟ وسیله‌ای که اتصال میان پروانه و الکتروموتور را برقرار می‌کند، محور نام دارد. محور باید از متریال مناسبی ساخته شده باشد که در شرایط مختلف دوام آورد و اتصال را حفظ کند.

حلزون

به محفظه پمپ، حلزون گفته می‌شود. دلیل این نامگذاری نیز شکل ظاهری محفظه است که مشابه حلزون به نظر می‌رسد. کاربرد حلزون این است که سیالات را به سمت خروجی هدایت کند. این عمل باعث می‌شود که فشار سیال هم افزایش یابد.

درزگیر مکانیکی

پمپ‌های کف کش به طور مستمر با آب و رطوبت در تماس هستند. به همین جهت مهم است که برای حفظ کارایی، از آسیب‌های نفوذ آب در امان بمانند. برای این منظور از درزگیر مکانیکی استفاده می‌شود. این درزگیرها باید کیفیت خوبی داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل، محل اتصال محور و پروانه را پوشش دهند.

کابل

برای تامین انرژی موردنیاز پمپ، باید از یک کابل استفاده کرد تا بتوان الکتریسته را منتقل نمود. مهمترین ویژگی کابل پمپ کف کش چیست؟ این کابل ممکن است به خاطر کاربرد پمپ، در تماس با آب قرار بگیرد. به همین جهت باید عایق مناسبی داشته باشد که از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کند.

متعلقات

علاوه بر تمامی موارد ذکرشده، پمپ کف کش متعلقات دیگری هم دارد که شامل پایه، سیستم کنترل و محافظت الکتریکی، دسته‌هایی برای حمل و نقل و موارد مشابه می‌شود. تمامی این موارد باید کیفیت خوبی داشته باشند تا عملکرد پمپ مختل نشود.

جنس بدنه پمپ کف کش

یکی از مهمترین مواردی که در خصوص پمپ کف کش وجود دارد، جنس بدنه آن است. کف کش‌ها ممکن است از متریال گوناگونی همچون آلومینیوم، استیل و چدن ساخته شوند. در این میان بسیار مهم است که شما جنس آن را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید.

دو مدل پمپ آب کف کش در کنار هم

تنوع در متریال مورداستفاده برای ساخت بدنه پمپ کف کش بسیار زیاد است و انتخاب آن باید با توجه به نیاز شما صورت گیرد.

حال شاید بپرسید که بهترین جنس پمپ کف کش چیست؟ در پاسخ باید گفت که این موضوع کاملا وابسته به نوع نیاز شما و موادی است که پمپ با آن سروکار دارد. به طور مثال در برخی مواقع احتمال سایش زیاد است و بهتر است که پمپ از جنس چدن نباشد. همچنین اگر قرار است پمپ در محیط مرطوبی قرار داشته باشد، بهتر است از جنس استیل باشد که ضدزنگ است. به همین ترتیب نیز با توجه به نوع نیاز، بهترین متریال متغیر خواهد بود.

دلایل استفاده از فلوتر در پمپ کف کش

اهمیت فلوتر یا قطع‌کن برقی برای پمپ کف کش چیست؟ زمانی که پمپ شما فلوتر نداشته باشد، شما باید به صورت دستی آن را خاموش و روشن کنید. در چنین شرایطی هرگونه سهل‌انگاری باعث می‌شود که پمپ خشک کار کرده و بسوزد. در واقع استفاده از فلوتر می‌تواند عمر پمپ را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

طرز استفاده از پمپ کف کش

برای استفاده صحیح از پمپ کف کش، ابتدا باید از وجود آب کافی در مخزن یا محلی که می‌خواهید پمپ کنید، اطمینان حاصل کنید. سپس شیلنگ یا لوله‌های مخصوص را به ورودی و خروجی پمپ متصل کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا آب به‌راحتی از محل مورد نظر به نقطه دیگری منتقل شود. قبل از روشن کردن پمپ، حتماً از اتصال محکم شیلنگ‌ها و لوله‌ها اطمینان حاصل کنید تا از نشت آب جلوگیری شود. سپس پمپ را روشن کنید و نظارت کنید که پمپ به درستی کار می‌کند و آب به‌طور روان از لوله‌ها خارج می‌شود. در طول استفاده، مراقب باشید که پمپ دچار overheating نشود و در صورت نیاز، به‌طور دوره‌ای آن را خاموش کنید تا خنک شود. همچنین، پس از اتمام کار، پمپ را خاموش کرده و شیلنگ‌ها را از آن جدا کنید تا از آسیب‌دیدگی یا گرفتگی جلوگیری شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم که پمپ کف کش چیست و چگونه می‌تواند در انتقال و جابه‌جایی سیالات حاوی ریزجامدات کمک کند. این پمپ‌ها با تنوع بالا و قابلیت‌های مختلف، گزینه‌ای مناسب برای استفاده در منازل مسکونی و صنایع پیچیده به شمار می‌آیند. برای بهینه‌سازی عملکرد، انتخاب پمپ کف کش مناسب با توجه به نیازهای خاص شما ضروری است. با دانستن مشخصات فنی و کاربردهای این پمپ‌ها، می‌توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

پمپ کف کش فلوتردار چیست؟
به پمپ‌هایی که دارای قطع‌کن برقی هستند و به صورت خودکار خاموش و روشن می‌شوند، فلوتردار گفته می‌شود.

آیا فلوتردار بودن پمپ کف کش مهم است؟
بله؛ زیرا در غیر اینصورت شما باید پمپ را به صورت دستی خاموش و روشن کنید که این موضوع احتمال خشک کار کردن و سوختن پمپ را افزایش می‌دهد.

اجزای پمپ کف کش چیست؟
این پمپ متشکل از پروانه، حلزونی، محور و الکتروموتور می‌شود و برخی متعلقات دیگر نیز در آن وجود دارند.

پمپ کف کش چه کاربردی دارد؟
از این پمپ بیشتر برای چاه و استخر استفاده می‌شود؛ اما می‌توان در منازل مسکونی و حتی در صنایع نیز از آن استفاده کرد.

جنس بدنه پمپ کف کش از چه متریالی است؟
متریال مختلفی برای تولید بدنه پمپ کف کش مورداستفاده قرار می‌گیرند که رایج‌ترین آن‌ها شامل استیل، آلومینیوم و چدن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *