وبلاگ

روش‌های موثر جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب

یخ زدگی پمپ آب

یخ زدگی پمپ آب یکی از مشکلات رایجی است که باعث ایجاد آسیب به پمپ آب، سیستم پمپاژ و لوله‌کشی ساختمان می‌شود.این مشکل در فصل‌های سرد سال شدت بیشتری پیدا می‌کند. وقتی دما به زیر صفر درجه می‌رسد، آب موجود در پمپ‌ها و لوله‌ها یخ زده و حجم آن افزایش می‌یابد. این موضوع در نهایت منجر به ترکیدگی لوله‌ها یا خرابی پمپ می‌شود. با توجه به این تاثیرات منفی بسیار مهم است که روش‌های مختلف جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب و محافظت از آن را بدانید تا بتوانید به بهترین شکل از پمپ آب محافظت کنید.

چگونه از پمپ‌های آب محافظت کنیم؟

پمپ آب بهترین وسیله برای جابه‌جایی و پمپاژ مایعات مختلف محسوب می‌شود. این وسیله حتی قادر به تنظیم فشار مایعات هم بوده و به همین جهت اهمیت بالایی دارد. کاربردهای پمپ آب بسیار گسترده است و می‌توان برای مصارف خانگی تا صنعتی روی آن حساب کرد. به همین دلیل آشنایی با روش محافظت و جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب هم بسیار مهم است. دقت داشته باشید که هر پمپ متناسب با کاربردی که دارد، نیازمند اقدامات محافظتی گوناگونی است.چند اقدام بسیار در این جهت به شرح زیر است:

نصب صحیح برای نگهداری پمپ آب

یکی از ابتدایی‌ترین موارد برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب، نصب صحیح و اصولی آن است. نصب غیراصولی می‌تواند احتمال خراب شدن پمپ را افزایش دهد و باعث شود که آسیب‌پذیرتر باشد. به همین جهت باید دقت بالایی در نصب پمپ داشته باشید.

البته نصب صحیح تنها محدود به روش نصب پمپ نمی‌شود؛ بلکه محل نصب آن نیز بسیار مهم است. بهتر است پمپ را در مکانی نصب کنید که در معرض هوای بسیار سرد قرار نگیرد. پس از نصب صحیح، استفاده از پوشش‌های محافظتی مانند عایق‌های سرما در اطراف پمپ و لوله‌ها می‌توانند به حفظ دمای مناسب کمک کنند و از آسیب‌های سرما جلوگیری کنند.

محافظت از پمپ‌های آب خانگی

در واقع انواع پمپ آب خانگی شرایطی متفاوت از سایر پمپ‌ها دارند. معمولا محدودیت زیادی برای محل نصب این پمپ‌ها وجود ندارد؛ به همین جهت بهتر است که از سیستم‌های کنترل دما در کنار آن استفاده کنید. این نوع پمپ وظیفه تامین آب مصرفی در منازل را بر عهده دارد و به همین جهت باید به خوبی از سرما محافظت شود تا اختلالی در عملکرد آن بروز پیدا نکند.

پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی به طور مستمر مورداستفاده قرار می‌گیرد و باید به خوبی از یخ زدن حفظ شود.

روشی ساده برای این کار، استفاده از عایق‌های پوششی است. این عایق‌ها باید به گونه‌ای نصب شوند که تمام بخش‌های پمپ و لوله‌های متصل به آن پوشش داده شوند. یکی از بهترین لوازم برای این کار نیز پشم شیشه است.

محافظت از پمپ های سانتریفیوژ

پمپ‌های سانتریفیوژ یا همان گریز از مرکز، به دلیل ساختار خاصی که دارند، حساسیت بیشتری در برابر سرما داشته و نیاز به مراقبت‌های ویژه در برابر یخ زدگی دارند. بروز مشکل برای هر بخش از این پمپ می‌تواند مشکلات جدی در عملکرد آن ایجاد کند. یکی از روش‌های موثر برای محافظت از این نوع پمپ‌ها، استفاده از پوشش‌های ضد آب و مقاوم در برابر سرما است. همچنین این پمپ‌ها باید در فضایی بسته و دور از هوای سرد نصب شوند تا بتوانند همراه بهترین عملکرد خود را ارائه کنند.

محافظت از پمپ های شناور

پمپ‌های شناور که معمولاً در چاه‌ها، استخرها، فاضلاب و مخازن زیرزمینی استفاده می‌شوند، در برابر یخ زدگی مقاومت بیشتری دارند؛ زیرا این پمپ‌ها به طور دائم در تماس با آب بوده و به همین جهت ساختار نفوذناپذیری دارند. همچنین در اغلب مواقع تنها سطح آب یخ می‌زند و بخش‌های اصلی این پمپ دچار یخ‌زدگی نخواهند شد. با این حال برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب شناور و همچنین آب موجود در مخازن، بهتر است از عایق‌های سطحی استفاده کرده و دهانه مخزن را پوشش دهید.

کارکرد پمپ با دمای پایین

برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب در دماهای پایین، می‌توان پمپ‌ها را وادار به کار کردن در دمای زیر صفر نمود. برای این کار کافی است که اجازه دهید آب در لوله‌ها جریان داشته باشد. جریان آب باعث جلوگیری از یخ زدن آن شده و در نهایت به ارائه عملکرد صحیح پمپ و حفاظت از آن هم کمک می‌کند. البته دقت کنید که استفاده از پمپ‌های مقاوم در برابر سرما و نصب سنسورهای دمایی برای کنترل عملکرد پمپ در دماهای پایین هم می‌تواند روشی بسیار کارآمد باشد.

عایق بندی موتورخانه

عایق بندی موتورخانه‌ها و محل قرارگیری پمپ‌ها می‌تواند تا حدود زیادی از یخ زدگی پمپ آب جلوگیری کند. برای انجام این کار ابتدا باید مطمئن شوید فضایی که پمپ در آن قرار دارد، فضایی بسته است. سپس نیز می‌توانید در این فضا از انواع سیستم گرمایشی و هیتر استفاده کنید. البته در صورتی که از این لوازم استفاده می‌کنید، باید از مناسب بودن دمای محیط نیز اطمینان حاصل کنید. در برخی مواقع گرم شدن بیش از حد محیط هم می‌تواند باعث داغ شدن موتور پمپ و در نهایت سوختن آن شود.

پمپ آبی که در موتورخانه نصب شده

عایق بندی موتورخانه و کنترل دمای آن می‌تواند از یخ زدگی پمپ آب به طور موثری جلوگیری کند.

همچنین در مرحله آخر و جهت عایق بندی کامل، استفاده از عایق‌های مناسب برای لوله‌ها و نصب درب‌های مقاوم به سرما به شما کمک می‌کند تا دمای محیط را بهتر کنترل کنید.

روش‌های جلوگیری از یخ زدگی پمپ

علاوه بر تمامی مواردی که بررسی کردیم، چندین روش دیگر هم وجود دارند که باعث می‌شوند از یخ زدگی پمپ آب جلوگیری شود. این چند روش به شرح زیر است:

جاری بودن آب با فشار کم در لوله‌ها

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب و لوله‌ها، جاری نگه داشتن آب با فشار کم است. این مورد همان چیزی است که به پمپ اجازه کار کردن در دمای پایین را می‌دهد. همچنین این کار باعث می‌شود آب در لوله‌ها حرکت کند و از یخ زدگی آن جلوگیری شود. حتی اگر آب با کمترین فشار هم جریان داشته باشد، احتمال یخ زدگی آن به اندازه چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

به دنبال اطلاعات درباره انواع پمپ خانگی هستید؟ همین حالا مقاله ما را بخوانید!

عایق کاری لوله‌های تاسیساتی و سیستم پمپاژ

استفاده از عایق‌های باکیفیت برای پوشش لوله‌ها و سیستم پمپاژ یکی دیگر از روش‌های موثر در جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب است. عایق کاری به حفظ دمای مناسب لوله‌ها کمک می‌کند. در واقع این کار باعث می‌شود تا سرما به میزان کمتری به لوله‌ها و پمپ نفوذ کند و در نتیجه می‌تواند از یخ زدن پمپ جلوگیری نماید.

روغن کاری پمپ آب در دوره‌های مختلف

یکی از اقداماتی که به طور غیرمستقیم از یخ زدگی پمپ آب جلوگیری می‌کند، روغن کاری آن است. روغن کاری منظم پمپ‌های آب باعث بهبود عملکرد آن‌ها و جلوگیری از انواع آسیب‌ها می‌شود. روغن‌کاری قطعات متحرک پمپ باعث کاهش اصطکاک آن‌ها شده و در نهایت تمامی این موارد باعث مقاومت در برابر سرما شده و از یخ زدن پمپ جلوگیری می‌کند.

 

خودداری از روشن کردن پمپ بدون آب

روشن کردن پمپ در حالتی که آب کافی در سیستم وجود ندارد، می‌تواند باعث داغ شدن و سوختن پمپ شود. به همین دلیل نیز قبل از روشن کردن پمپ در فصل‌های سرد سال، باید مطمئن شوید که سیستم کاملاً پر از آب است.

هواگیری پمپ آب

یکی از نکات ضروری در نگهداری از پمپ‌ها، هواگیری آن‌ها است که اهمیت آن در فصل‌های سرد سال بیشتر می‌شود.

بررسی پمپ آب برای انجام هواگیری

هواگیری پمپ آب می‌تواند به طور غیرمستقیم از یخ زدن آن جلوگیری کند.

با هواگیری مستمر مطمئن شوید که هیچ هوای اضافی در سیستم وجود ندارد. وجود هوای اضافه باعث یخ زدگی پمپ آب و خرابی آن می‌شود.

استفاده از پروپیلن گلیکول

پروپیلن گلیکول یک ماده ضد یخ است که می‌تواند در سیستم‌های پمپاژ استفاده شود. البته این بدان معنا نیست که می‌توان برای پمپ آب از ضدیخ استفاده کرد. ضد یخ‌ها می‌توانند باعث بروز مشکلات جدی برای پمپ آب شوند. پروپیلن گلیکول با جلوگیری از یخ زدگی آب، باعث می‌شود که پمپ‌ها حتی در دماهای بسیار پایین نیز دچار مشکل نشوند. استفاده از پروپیلن گلیکول به ویژه در مناطق سردسیری که دمای هوا به زیر صفر درجه می‌رسد، بسیار موثر است.

برای بهره بردن از این روش باید از مایع خوراکی پروپیلن گلیکول استفاده کنید. روش انجام کار هم به این صورت است که شما ابتدا باید پیچ‌های تخلیه پمپ را ببندید و سپس این ماده را درون پمپ بریزید. در مرحله بعدی هم باید پیچ هوا را ببندید و در نهایت هم پمپ را در مکانی با دمای مناسب قرار دهید. لازم به ذکر است که این ماده قابلیت جذب آب بسیار بالایی دارد و از این طریق است که می‌تواند در جلوگیری از یخ زدن پمپ آب موثر عمل کند.

سخن پایانی

یخ زدگی پمپ آب یکی از مشکلاتی است که در فصل‌های سرد سال ممکن است به سیستم‌های پمپاژ آسیبهای جدی برساند و باعث از کار افتادگی کامل آن شود. با استفاده از روش‌های مناسب برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب و انجام اقدامات لازم، می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کرده و عمر مفید پمپ را افزایش دهید. نصب صحیح در مکانی با دمای مناسب، استفاده از عایق‌های باکیفیت، جریان مستمر آب در لوله‌ها، خالی کردن کامل پمپ، هواگیری و جلوگیری از کار کردن پمپ خالی از مهمترین اقداماتی هستند که به شما کمک می‌کنند که از انواع پمپ در برابر یخ زدگی محافظت کنید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

چرا پمپ آب در زمستان یخ می‌زند؟
کاهش شدید دما و عدم جریان آب در لوله‌ها ممکن است باعث یخ زدگی پمپ آب در زمستان شود.

برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب چه اقداماتی لازم است؟
ستفاده از عایق حرارتی و جاری نگه داشتن آب می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

آیا پروپیلن گلیکول به پمپ‌های آب آسیب می‌زند؟
خیر. پروپیلن گلیکول یک ماده ضد یخ مناسب است که در دماهای پایین از یخ زدگی آب جلوگیری می‌کند و برای پمپ‌های آب مفید عمل می‌کند.

آیا باید پمپ آب را در زمستان خاموش کرد؟
اگر دمای محیط به شدت پایین است و نمی‌توانید از سیستم پمپاژ در برابر سرما محافظت کنید، بهتر است پمپ را خاموش کرده و لوله‌ها را تخلیه کنید تا از یخ زدگی آن جلوگیری شود.

برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب، چگونه آن را روغن‌کاری کنیم؟
روغن کاری پمپ‌های آب باید در بازه‌های زمانی کوتاه و با استفاده از روغنی باکیفیت انجام شود تا در فصل‌های سرد، پمپ‌ها به بهترین شکل کار کنند.

چگونه باید لوله‌های سیستم پمپاژ را عایق کاری کرد؟
برای عایق کاری لوله‌ها باید از عایق‌هایی همچون پشم شیشه استفاده کرد و تمام نقاط آسیب‌پذیر را خوب پوشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *