وبلاگ

معرفی انواع پمپ خانگی

انواع پمپ خانگی

یکی از محصولات کاربردی که این روزها به شکل وسیعی مورداستفاده قرار می‌گیرد، پمپ آب است. پمپ‌ها دستگاهی هستند که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و از این طریق می‌توانند سیالات را پمپاژ و جابه‌جا کنند. کاربردهای متعدد پمپ باعث شده تا شاهد مدل‌های بسیار متنوعی از آن باشیم که هر یک، کارایی منحصربه‌فردی دارند. در این میان انواع پمپ خانگی را می‌توان جزء پرکاربردترین‌ها معرفی کرد.

پمپ آب خانگی چیست؟

پیش از آشنایی با انواع پمپ خانگی، باید بدانیم که اصلا پمپ آب خانگی چیست. پمپ آب خانگی به پمپ‌هایی گفته می‌شود که برای تقویت فشار آب و پمپاژ آن در منازل مسکونی استفاده می‌شود. البته تنها کاربرد این پمپ در منازل مسکونی نیست؛ بلکه در ساختمان‌های اداری، تجاری، فروشگاهی و سایر موارد مشابه نیز می‌توان از این پمپ استفاده کرد.

مهم‌ترین نکات در زمان خرید و انتخاب بهترین پمپ آب خانگی

بهترین پمپ خانگی پمپی است که مطابق با نیازهای شما باشد و توانایی لازم برای پمپاژ آب موردنیاز را داشته باشد. به همین جهت باید در هنگام انتخاب و خرید پمپ آب به چند نکته زیر دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین محصول را انتخاب کنید:

  • میزان مصرف آب به صورت حدودی
  • تعداد شیرآلات موجود در کل ساختمان
  • مساحت واحدهایی که پمپ باید آب را به آن‌ها انتقال دهد.
  • تعداد طبقات ساختمان و ارتفاعی که پمپ باید آب را پمپاژ نماید.

عوامل موثر در انتخاب پمپ آب خانگی

دو عامل بسیار مهم وجود دارند که می‌توانند در انتخاب پمپ آب خانگی موثر باشند. این عوامل شامل سایز لوله‌های آب ساختمان و محل قرارگیری پمپ آب است. بهتر است پیش از آن که اقدام به خرید نمایید، این دو مورد را به طور دقیق مشخص نمایید تا پس از آشنایی با انواع پمپ خانگی، بتوانید بهترین محصول را متناسب با نوع نیاز خود انتخاب و تهیه کنید.

آشنایی با انواع پمپ آب خانگی

تنوع در پمپ‌های خانگی بسیار زیاد است. برای آن که بتوانید بهترین محصول را انتخاب کنید، باید تا حدودی با انواع آن آشنا شوید. در ادامه به معرفی برخی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع پمپ خانگی می‌پردازیم:

پمپ جتی

یکی از پرکاربردترین مدل‌ها در انواع پمپ خانگی، پمپ آب جتی است. این نوع پمپ خودمکش بوده و وجود یک قطعه اضافه در آن باعث می‌شود که بتواند نسبت به سایر پمپ‌های خودمکش، قدرت بیشتری داشته باشد. این پمپ حتی زمانی که هوا در آب وجود داشته باشد هم می‌تواند به خوبی کار کند.

پمپ آب جتی برای مصارف خانگی

پمپ آب جتی پمپی خودمکش است و برای مصارف خانگی گزینه‌ای بسیار مناسب با عملکردی بهینه است.

همچنین برای ساختمان‌هایی که پمپ آب باید در سطوح پایین نصب شود بسیار مناسب است. به همین ترتیب نیز گزینه‌ای ایده‌آل برای مناطقی است که فشار آب در آن کم است.

پمپ سیرکولاتور

یکی دیگر از انواع پمپ خانگی، پمپ سیرکولاتور است. این پمپ همانطور که از نامش هم مشخص است آب را به گردش یا چرخش در می‌آورد؛ اما دلیل این کار چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که پمپ سیرکولاتور وظیفه گردش آب گرم و سرد برای سیستم‌های برودتی و حرارتی را بر عهده دارد. این وظیفه خاص باعث شده تا پمپ سیرکولاتور را با متریالی همچون استیل و چدن بسازند که مقاومت بالایی داشته باشد.

پمپ آب یک اسب

پمپ آب یک اسب یکی دیگر از انواع پمپ خانگی است و همانطور که از نامش هم مشخص است، توانی معادل یک اسب بخار دارد. به بیان دیگر توان آن برابر با 0.75 کیلووات است. این نوع پمپ بیشتر برای ساختمان‌های دو طبقه یا دو واحدی مناسب است. البته امکان استفاده از آن در برخی از ساختمان‌های سه تا نهایتا چهار طبقه هم وجود دارد.

پمپ آب سانتریفیوژ

پمپ‌های سانتریفیوژ از سری پمپ‌های نام‌آشنا برای همه هستند. این نوع پمپ‌ها با استفاده از نیروی گریز از مرکز کار می‌کنند. به همین جهت آن را با نام پمپ گریز از مرکز هم می‌شناسند. در این پمپ نوعی ماشین هیدرولیکی، نیروی مکانیکی را به کمک نیروی گریز از مرکز، به انرژی هیدرولیک تبدیل می‌کند. ساختار خاصی که پمپ سانتریفیوژ دارد باعث شده تا به عنوان یکی از بهترین‌ها در میان انواع پمپ خانگی شناخته شود.

پمپ بشقابی

این پمپ بیشتر برای مایعاتی استفاده می‌شود که ویسکوزیته پایینی دارند. به همین جهت برای پمپاژ آب بسیار مناسب است.  پمپ بشقابی را می‌توان نوع خاصی از پمپ سانتریفیوژ معرفی کرد. در این پمپ انرژی مکانیکی که توسط الکتروموتور تولید می‌شود، به سمت پروانه رفته و آن را به چرخش در می‌آورد. سپس نیز چرخش پروانه باعث می‌شود سیالات به جریان افتاده و با فشار از دهانه پمپ خارج شوند.

پمپ محیطی

پمپ محیطی یکی از انواع پمپ خانگی است که به طور اختصاصی جهت تامین آب مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این پمپ از پروانه‌هایی شبیه به توربین استفاده می‌شود که باعث افزایش پیوسته جریان آب خواهند شد.

پمپ محیطی یا پمپ آب کانالی

پمپ محیطی با عملکرد قدرتمندی که دارد می‌تواند برای ساختمان‌هایی با متراژ زیاد و مصرف آب بالا مناسب باشد.

در خصوص روش کار این پمپ نیز باید گفت که تا حدود زیادی مشابه پمپ‌های گریز از مرکز و جابه‌جایی مثبت است. وجود یک کانال محیطی مخصوص، باعث شده تا در انتقال و مکش مایعات بسیار قدرتمند عمل کند. لازم به ذکر است که این پمپ را با نام پمپ آب کانالی هم می‌شناسند.

پمپ آب خانگی محوری

پمپ جریان محوری یکی از پمپ‌های مکانیکی است که مکشی موازی با جهت پروانه دارد. این پمپ جهت جریان آب را تغییر نمی‌دهد. آب از ابتدا به صورت موازی با پروانه وارد پمپ شده و در همین جهت نیز خارج می‌شود.

پمپ آب خانگی با مخزن انبساط

یکی از بهترین گزینه‌ها در انواع پمپ خانگی، پمپ با مخزن انبساط است. این مخزن باعث می‌شود که حجم سیالاتی همچون آب، تنظیم شود. بدین ترتیب اگر حجم سیال در طول پمپاژ تغییر کند، این منبع قادر به جبران آن خواهد بود. به همین جهت فشار سیال همواره ثابت می‌ماند.

پمپ آب خانگی با کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک فشار آب یا پریشر سوییچ و یا کلید اتومات محصولی است که در کنار پمپ نصب شده و باعث تنظیم و کنترل عملکرد پمپ می‌شود. این کلید از خشک کار کردن و یا کار کردن طولانی‌مدت پمپ جلوگیری کرده و عملکرد آن را بهینه می‌سازد. همچنین باعث افزایش عمر پمپ خواهد شد.

انواع پمپ خانگی بر اساس توان

پمپ‌های خانگی با توان‌های مختلفی تولید شده و هر یک از این محصولات برای ساختمان‌های گوناگون مناسب هستند. به طور مثال، کمترین توان پمپ معادل 0.5 اسب بخار است که معمولاً برای خانه‌های یک واحدی و یک طبقه مناسب است. قیمت پمپ آب خانگی برای یک طبقه بسته به توان و برند محصول متفاوت است. همچنین، پمپ‌هایی با توان بالاتر برای ساختمان‌های بزرگتر و چند طبقه به کار می‌روند.

 

خرید آسان و سریع الکتروپمپ کف کش – با چند کلیک ساده سفارش دهید

پمپ خانگی بی صدا یا کم صدا

پیش از هر چیزی باید بدانید که پمپ بی‌صدا وجود ندارد! زمانی که قرار است پمپ در محل خاصی نصب شود، می‌توانید از انواع کم‌صدای آن استفاده کنید که آلودگی صوتی بسیار ناچیزی تولید می‌کند.

انواع پمپ آب خانگی بر اساس کارکرد

به طور کلی انواع پمپ خانگی شامل دو مدل می‌شود؛ مدل اول که رواج بیشتری دارد برای افزایش فشار آب است و مدل دوم نیز برای گردش جریان آب در یک مدار است.

پمپ آب با مصارف خانگی

پمپ آب خانگی با کارکردهای متفاوتی که دارند می‌توانند نیازهای اصلی هر ساختمان را به بهترین شکل برطرف سازند.

هر یک از این پمپ‌ها کاربرد متفاوتی داشته و به همین ترتیب نیز ساختار، توان و صدای منحصربه‌فردی هم دارند.

انواع پمپ آبی خانگی بر اساس برند

برندهای بسیار متنوعی وجود دارند که انواع پمپ خانگی را تولید می‌کنند. برخی از معتبرترین و پرفروش‌ترین این برندها به شرح زیر است:

پمپ پنتاکس (Pentax)

این برند ایتالیایی بوده و محصولات آن کیفیت بالایی دارند. البته محصولات موجود در ایران تحت لیسانس ایتالیا هستند. تمامی قطعات ایتالیایی در ایران مونتاژ می‌شوند و به همین جهت محصول نهایی قیمت مناسبی دارد.

برند گراندفوس (GRUNDFOS)

گراندفوس یک برند دانمارکی است و به عنوان بزرگترین تولیدکننده پمپ در جهان شناخته می‌شود. در میان انواع پمپ خانگی، گراندفوس از قدیمی‌ترین و باکیفیت‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

پمپ آب خانگی لوارا (Lowara)

لوارا نیز یکی از برندهای موفق ایتالیایی است که محصولات بسیار باکیفیتی را به بازار جهانی عرضه می‌کند.

پمپ آب خانگی ابارا (Ebara)

شرکت ابارا یک شرکت ایتالیایی با سابقه‌ای بسیار بالاست که از سال 1912 میلادی فعالیت خود را شروع کرده و قطعاتی بسیار باکیفیت تولید می‌کند.

داب (DAB)

داب نیز یک شرکت ایتالیایی است که محصولاتی بسیار متنوع با کاربردهای گسترده را روانه بازار می‌کند.

پمپ آب خانگی لیو (LEO)

این برند از کشور چین است و کیفیت بالا را در کنار قیمت مناسب دارد.

برند پمپ پدرولو (Pedrollo)

پدرولو برندی ایتالیایی با پیشینه‌ای قوی و محصولاتی منحصربه‌فرد است.

پمپ آب خانگی سایر (SAER)

برند ایتالیایی سایر که در تولید پمپ‌های صنعتی بسیار موفق عمل کرده، توانسته در تولید انواع پمپ خانگی نیز بدرخشد و محصولاتی باکیفیت و بادوام تولید کند.

اسپرونی (Speroni)

اسپرونی نیز یک برند ایتالیایی با محصولات قدرتمند در مصارف خانگی تا صنعتی است.

ارس (ARAS)

ارس برندی ایرانی با کیفیتی شگفت‌انگیز است که تنوع در پمپ‌های آن زیاد بوده و همچنین قیمت مناسبی دارد.

مهم‌ترین مشخصات پمپ های آب

مشخصات مهمی در انواع پمپ خانگی به خصوص پمپ آب وجود دارد که باید در هنگام خرید، توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید. این مشخصات شامل توان، سرعت جریان، متریال به کار رفته در ساخت پمپ، نوع موتور، نوع سوخت و مشخصات هد تخلیه آن می‌شود.

بوستر پمپ خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

بوستر وسیله‌ای است که جهت افزایش فشار آب پمپ استفاده می‌شود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که بوستر پمپ خانگی همانطور که از نامش هم مشخص است، به طور خاص برای پمپ‌های خانگی طراحی شده است.

3 نوع بوستر پمپ خانگی

بوستر پمپ خانگی وسیله‌ای متشکل از چند پمپ بوده و برای تقویت فشار آب بسیار مناسب است.

بوستر پمپ مجموعه‌ای از چند پمپ آب است که به طور موازی با هم در ارتباط هستند. برای جبران عملکرد یک سیستم آب‌رسانی ضعیف می‌توان از بوستر استفاده کرد. همچنین اگر فشار آب در یک منطقه کم باشد، بوستر می‌تواند موثر عمل کند.

سخن پایانی

پمپ‌های خانگی تنوع بسیار زیادی داشته و می‌توانند از جهات گوناگون به راحت‌تر شدن زندگی بشر کمک کنند. یکی از انواع پمپ خانگی که کاربرد بسیار زیادی دارد، پمپی است که برای تقویت فشار آب استفاده می‌شود. این پمپ توسط برندهای متعددی تولید شده و تنوع در مدل آن نیز بسیار زیاد است. از سوی دیگر نیز پمپ‌های سیرکولاتور را داریم که معمولا برای سیستم تهویه مطبوع کاربرد دارد. برای خرید هر یک از این پمپ‌ها باید ابتدا نیاز خود را به صورت دقیق مشخص کرده و سپس محصولی مناسب از برندی معتبر انتخاب نمایید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

پمپ خانگی چیست؟
پمپی که برای مصارف خانگی و مصارف مشابه مناسب است. این پمپ برای استفاده صنعتی کاربردی ندارد.

انواع پمپ خانگی شامل چه مواردی می‌شود؟
پمپ جتی، سیرکولاتور، سانتریفیوژ، بشقابی، محیطی، محوری و یک اسب از رایج‌ترین انواع پمپ خانگی محسوب می‌شوند.

بهترین برندهای تولیدکننده انواع پمپ خانگی کدام‌اند؟
برندهای پنتاکس، گراندفوس، لوارا، ابارا، داب، لیو، پدرولو، سایر، اسپرونی و برند ایرانی ارس پمپ‌هایی بسیار قدرتمند تولید می‌کنند.

آیا استفاده از بوستر پمپ ضروری است؟
زمانی که فشار آب در منطقه‌ای کم باشد و یا سیستم آب‌رسانی ضعیف باشد، می‌توان به کمک بوستر این مشکلات را حل کرد.

بهترین پمپ آب بی‌صدا کدام است؟
پمپی که بدون صدا باشد وجود ندارد. برخی محصولات صدای بسیار ناچیزی تولید می‌کنند که باید متناسب با نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *