وبلاگ

نکات طلایی شینه کشی تابلو برق

همانطور که می دانید در ساخت تابلوهای برق که جریان بالایی دارند از شینه ها استفاده می شود. فرض کنید یک کلید فشرده با جریان نامی 250 آمپر داریم و می خواهیم آن را به ترمینال وصل کنیم یا به کلید دیگری وصل کنیم. برای این کار باید کابل مربعی 70-95 میلی متری را برای سیم کشی انتخاب کنیم،

اما مشکل اینجاست که کابل 95 میلی متری بسیار ضخیم است و نمی توان کابل را در داخل تابلو برق که سیم ها اغلب مسیرهای کوتاهی دارند، شکل داد. بنابراین برای اتصال و ارتباط فیدرها باید از شینه کشی در تابلو برق استفاده کرد زیرا پس از نصب کاملاً در محل نصب ثابت می مانند و شکل آنها همانند کابل ها در اثر حرارت و لرزش تغییر نمی کند و جا به جا نمی شود.

شینه چیست؟

 

شینه

شینه چیست؟

 

شینه تابلو برق معمولا جنس مس بوده که در تابلوهای برق برای انتقال برق استفاده می شود. در ولتاژهای پایین از کابل و سیم رایج استفاده می شود. اما هنگامی که جریان مصرف کننده افزایش می یابد، به جای کابل از شینه مسی استفاده می کند. به همین دلیل زمانی که قصد خرید تابلو برق را دارید باید کاربرد شین یا کابل و همچنین حداکثر ولتاژ آن را بدانید.

شینه کشی در تابلو برق

زمانی که تابلو برق ساخته می شود امکان مواجهه با شدت جریان بالایی در تابلو وجود دارد به همین دلیل نقشه کشی شینه روی تابلو انجام می شود.

بنابراین به دلیل حجم بالای سیم و کابل یا آمپر بالا، استفاده از سیم امکان پذیر نیست. معمولا در داخل هر تابلو برق سیم هایی با طول های کوتاه وجود دارد که امکان شکل دادن به آنها وجود دارد. در این صورت برای اتصال فیدرها باید از قطعه ای به نام شینه مسی استفاده شود. این شینه ها پس از نصب کاملاً در جای خود ثابت می مانند و مانند کابل ها در اثر گرما فرم آنها تغییر نمی کند و حتی در محل نصب خود حرکت نمی کنند.

اصولاً برای اتصال دو شینه به یکدیگر، شینه فرعی یا شینه که آمپر کمتری دارد، حداقل باید اندازه مربع با عرض یکسان سطح تماس را به شینه اصلی وصل کرد. طبق استاندارد 110 حداقل فاصله بین دو شینه ده برابر خواهد بود. به عبارت ساده تر، در هر فاز، فاصله بین یک باس دوبل و دو باس بعدی ده برابر است. به طور کلی فاصله بین دو شینه مختلف باید برابر با عرض شینه باشد.

 

شینه کشی در تابلوهای برق

دلیل انجام شینه کشی در تابلو برق

 

چرا در تابلو برق شینه کشی می کنند

لازم به ذکر است که استفاده از کابل در جریان های بالاتر از 160 آمپر غیرممکن است به همین دلیل شینه بندی در بسیاری از پروژه های برق صنعتی بسیار حائز اهمیت است و نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت. میله اصلی یا آمپر شینه برای انشعاب سایر وسایل استفاده می شود. یعنی باید حدود 1.5 برابر آمپر کلید اصلی باشد، بنابراین معمولاً سوراخ های زیادی روی شینه اصلی به منظور انشعاب و اتصال به سایر شینه ها ایجاد می شود و سطح مقطع شینه کاهش می یابد.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

ابعاد شینه کشی

شینه تابلو برق یک مکعب مستطیل از مس یا آلومینیوم می باشد. از این قطعه در تابلو برق برای هدایت جریان الکتریکی به قسمت های مختلف داخل تابلو استفاده می شود. استاندارد VDE0201 برای شینه های مسی و استاندارد VDE0202 برای شینه های آلومینیومی استفاده می شود. محاسبه ابعاد شینه چندان پیچیده نیست. کافی است با در نظر گرفتن جریان اسمی کلید به کمک جداول انتخاب شینه مسی و آلومینیوم استاندارد اندازه شینه مورد نیاز را به دست آورید.

در شینه کشی تابلو برق به موارد زیر دقت کنید

  • از خراشیدگی سطح اتصال شینه، سنباده زدن و ساییدن بر روی پلیسه ها (ضایعات اطراف سوراخ) ناشی از سوراخ کاری خودداری کنید.
  • محل اتصال دو شمش را با مواد چربی گیر مانند تینر کاملا تمیز کنید و با گریس های مخصوص از سولفاته شدن و چربی بین دو شمش به مرور زمان جلوگیری کنید.
  • لبه های تیز شینه ها که با برش ایجاد می شود باید با سوهان پولیش داده شود.
  • در اتصال دو شینه دقت کنید، شینی که آمپر کمتری دارد، شینه ثانویه محسوب می شود. این شینه باید حداقل در ابعاد یک مربع باشد و طول ضلع مربع برابر با عرض شینه اصلی باشد که آمپر بیشتری دارد.
  • زاویه در نظر گرفته شده برای خم شدن شینه باید بیشتر از 90 درجه باشد.
  • برای اتصال شینه ها به یکدیگر از وسیله ای به نام پانچ لاستیک استفاده می کنند.

 

شینه

استانداردهای شینه کشی چیست؟

 

استاندارد شینه کشی

  • برای اتصال کامل دو شینه به یکدیگر، میله ثانویه (آمپر کمتر) باید حداقل به اندازه عرض همان میله مربع به شینه متصل شود.

نکته مهم: عمدتاً بار یا جریان از سطح شینه حرکت می کند. بنابراین، یک شینه با سطح تماس بیشتر جریان بیشتری را حمل می کند.

  • تعداد سوراخ و تعداد پیچ ​​برای اتصال کامل دو شمش به یکدیگر با باسبار80
  • جریان مجاز شینه (شینه اصلی) که برای انشعاب به وسایل دیگر انتخاب می شود باید حدود 1/5 برابر جریان کلید اصلی باشد، دلیل آن این است که معمولاً سوراخ های زیادی روی شینه برای انشعاب و انشعاب وجود دارد. برای اتصال به شینه های دیگر نباید، سوراخ ها سطح مقطع شینه اصلی را کاهش دهد.
  • فاصله بین دو فاز غیر همنام مستقیماً با مقدار ولتاژ شینه مرتبط است. فاصله کمتر از حد مجاز باعث ایجاد قوس الکتریکی بین دو شینه می شود. البته این موضوع در ولتاژهای بالاتر اهمیت بیشتری دارد.
  • تاثیر گرما بر شینه ها: جریان مجاز شینه های مسی در دمای معمولی 30-35 درجه سانتی گراد تعیین می شود.

 

آرایش شینه بندی در تابلو برق

شینه بندی در تابلو برق با چه آرایشی باشد؟

 

نکاتی در مورد آرایش شینه بندی

  • انعطاف پذیری شینه برای عملکرد مورد نیاز
  • مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی و عملکرد
  • امنیت در کار
  • طراحی و آماده سازی آسان شینه
  • پیش بینی نرخ به روز رسانی شینه
  • شرایط محیطی مانند رطوبت، دما، آلاینده های محیطی

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *