وبلاگ

همه چیز درباره اتو ترانسفورماتور در تابلو برق

ترانسفورماتور در تابلو برق

قطعه اتو ترانسفورماتورها از مهم ترین تجهیزات بکار رفته در سیستم های برق و مونتاژ تابلو برق به شمار می روند. تفاوت اصلی اتو ترانسفورماتورها با ترانسفورماتورهای معمولی در نوع ساختمان آن ها است. اتو ترانسفورماتورها از یک سیم پیچ و یک هسته آهنی ساخته می شوند و همانند ترانسفورماتورهای معمولی دارای ورودی و خروجی هستند.از ورودی اتو ترانسفورماتورها به منظور اعمال برق استفاده می شود. برق تولید شده در اتو ترانسفورماتور را می توان از قسمت خروجی آن دریافت کرد. استفاده از اتو ترانسفورماتور در تابلو برق به دلیل ساختمان درونی متفاوت، با مزایای متعددی همراه است.

 

اتو ترانسفورماتور در تابلو برق چیست؟

اتو ترانسفورماتور که با نام اتو ترانس یا اتو فورمر نیز شناخته می شود، نوعی ترانسفورمر الکتریکی ساخته شده از یک سیم پیچ است. ساختمان ساده اتو ترانسفورماتورها از دو سر ورودی و خروجی و یک سر در میان آن ها تشکیل می شود. اتو ترانس ها برخلاف ترانسفورماتورهای معمولی از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل نمی شوند. به عبارت دیگر، سیم پیچ اولیه و ثانویه هر دو یکی هستند. به همین دلیل، سیم پیچ به مراتب کمتری در این نوع ترانس ها بکار می رود. هر اتو ترانس دارای سه تپ یا لغزاننده است که از آن ها در اتصالات الکتریکی استفاده می شود.

اتو ترانسفورماتورها در مقایسه با ترانس های معمولی دارای عملکرد و بازدهی بهتری هستند. به طور کلی، از اتو ترانس ها به منظور تنظیم ولتاژ و افت ولتاژ استفاده می شود. قطعه اتو ترانسفورماتور بکار رفته در تابلو برق به صورت تک فاز و سه فاز به فروش می رسد.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

اتو ترانسفورماتور در تابلو برق چگونه عمل می کند؟

اتو ترانس ها برخلاف ترانسفورماتورهای معمولی از یک سیم پیچ برای طرف اولیه و ثانویه استفاده می کنند. در نتیجه، نوع ارتباط بین دو سیم پیچ اولیه و ثانویه اتو ترانسفورماتورها با ترانس های معمولی متفاوت است. تعداد دورهای طرف اولیه و ثانویه اتو ترانس ها نیز تفاوتی ندارد. تنها در قسمتی از سیم پیچ که به آن بخش سری گفته می شود، دورهای اولیه و ثانویه مشترک نیستند.

اگر بخواهیم عملکرد اتو ترانسفورماتورها را به زبان ساده توضیح دهیم، باید بگوییم که ولتاژ اولیه بین دو ترمینال ایجاد می شود. ولتاژ خروجی از ترمینال را ولتاژ ثانویه می نامند. اما در حقیقت هر دو ولتاژ یکی هستند. از سوی دیگر، جریان خروجی از ترمینال های ورودی و خروجی اتو ترانس وارد بخش سری می شود. به عبارت دیگر، روش القای بین دو سیم پیچ تنها برای بخش مشترک کاربرد دارد. همین موضوع باعث استفاده از سیم پیچ کوچک تر و در نتیجه، پایین آمدن قیمت اتو ترانسفورماتورها شده است.

بیشتر بخوانید: با انواع کلید تابلو برق آشنا شوید…

کاربرد اتو ترانسفورماتور

به طور کلی، اتو ترانسفورماتورها به منظور انتقال قدرت در کلاس های ولتاژی مختلف استفاده می شوند. به همین دلیل است که اتو ترانسفورماتورها در صنایع مختلف کاربرد دارند و به راحتی با ساختار ماشین آلات دیگر هماهنگ می شوند. اتو ترانسفورماتورها به طور گسترده در موتورهای سنکرون و القایی، تقریباً تمام وسایل برقی و سیستم توزیع و انتقال نیرو بکار می روند.

از اتو ترانسفورماتورهای بزرگ معمولاً برای زمین کردن سیستم های سه فازی استفاده می شود که هیچ اتصالی به زمین ندارند. به این نوع اتو ترانس ها، ترانسفورماتور زیگ زاگ نیز می گویند. این نوع از اتو ترانسفورماتورها، مسیر عبور جریانی را ایجاد می کنند که با نام جریان مولفه صفر شناخته می شود. اتو ترانسفورماتورها نیز همانند بسیاری از ترانسفورماتورهای چند سیم پیچه از خاصیت میدان مغناطیسی متغیر با زمان برای تبدیل ولتاژ استفاده می کنند.

 

ترانسفورماتور سفید رنگ

مزیت ترانسفورماتور در تابلو برق

 

مزیت اتو ترانسفورماتور در جعبه برق

استفاده از اتو ترانسفورماتور در تابلو برق به دلیل ساختمان ساده ای که دارد، با مزایای متعددی همراه است. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • بکارگیری میزان مس پایین تر در ساخت اتو ترانسفورماتور
  • هزینه پایین نصب، نگهداری و بهره برداری
  • استفاده از تعداد دور کمتر
  • بازدهی بالا در مقایسه با سایر ترانسفورماتورها
  • قابلیت تنظیم ولتاژ بهتر از سایر ترانسفورماتورها
  • دارای تلفات کمتر و بهره وری بالاتر
  • قابل تغییر بودن خروجی ولتاژ (کاهش یا افزایش)
  • مقرون به صرفه بودن

استفاده از اتو ترانسفورماتور در تابلو برق در مقایسه با ترانسفورماتورهای معمولی، گزینه بهتری به شمار می رود. اتو ترانسفورماتورها مصرف برق کمتری دارند و در ساخت آن ها از حجم هسته فلزی کمتری استفاده می شود. یکی دیگر از مهم ترین مزایای استفاده از اتو ترانسفورماتورها در تابلو برق، ابعاد کوچک تر با مشخصات ورودی و خروجی یکسان است. این قابلیت باعث می شود تا بتوان از آن ها در تابلو برق های کوچک تر بدون پایین آمدن بازدهی و بهره وری استفاده کرد.

جمع بندی

تابلو برق یکی از مهم ترین تجهیزات در پروژه های مختلف صنعتی به شمار می رود. تابلو برق ها در واحدهای مسکونی و صنعتی مختلف بکار می روند. از تابلو برق به منظور نصب تجهیزات الکتریکی دیگر روی آن استفاده می شود. تابلو برق ها با توجه به عملکرد دارای انواع مختلفی هستند. محل نصب آن ها نیز بر اساس نوع کارایی که دارند، انتخاب می شود. تمامی تابلو برق ها فلزی نیستند و برخی از آن ها از پلاستیک ساخته می شوند.

عوامل بسیار زیادی در قیمت اجزای تابلو برق تاثیرگذار هستند، ازجمله، جنس بدنه، نوع کارایی، ابعاد و سه فاز یا تک فاز بودن. ما در گروه بازرگانی و صنعتی تلمبه موتور غرب به شما در داشتن انتخابی مناسب و مقرون به صرفه کمک خواهیم کرد.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *