وبلاگ

تابلو برق اتوماسیون چیست؟

هر واحد ساختمانی یا صنعتی به یک جز اصلی نیاز دارد. تجهیزات اتوماسیون یکی از اجزایی است که درون تابلو برق قرار می گیرد. تابلو های برق را می‌توان محفظه هایی نامید که وظیفه نگهداری های تجهیزات و قطعات الکتریکی و دیگر قطعات را بر عهده دارند.

تابلو برق اتوماسیون یا PLC از انواع تابلو های برق است که بیشتر در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

تابلو برق اتوماسیون چیست؟

کنترلر های منطقی PLC کامپیوتر  های صنعتی کوچک با اجزای مدولار هستند که برای خودکار سازی فرآیند های کنترل سفارشی طراحی شده اند. PLC ها اغلب در کارخانه های صنعتی برای کنترل موتور ها، پمپ  ها، چراغ  ها، فن  ها، قطع کننده مدار و سایر ماشین آلات استفاده می شوند. پنل PLC یکپارچه می تواند هر فرآیندی را نظارت کند. همچنین می تواند داده ها را در هر کجا و هر طور که نیاز دارید ارائه دهد. اجزای زیادی برای PLC وجود دارد. اما اکثر آن ها را می توان در سه دسته زیر قرار داد.

  • پردازنده (CPU)
  • ورودی ها
  • خروجی ها

PLC ها کامپیوتر های پیچیده و قدرتمندی هستند. ورودی‌ها را می‌ گیرد،  اعمال منطقی را روی ورودی‌ های CPU اجرا می‌کند و سپس خروجی ‌ها را بر اساس آن منطق روشن یا خاموش می‌کند. دو نوع اصلی ورودی وجود دارد. ورودی داده از دستگاه‌ ها و ماشین‌ ها و ورودی داده‌ هایی که توسط انسان تسهیل می‌ شوند. داده های ورودی از سنسور ها و ماشین ها به PLC ارسال می شود. ورودی ‌ها می‌ توانند حالت‌ های روشن/خاموش برای مواردی مانند کلید های مکانیکی، دکمه ‌ها و رمزگذار ها را شامل شوند.

بیشتر بخوانید : آموزش تابلو برق سه فاز

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

تابلو برق اتوماسیون چگونه کار می کند؟

کارکرد این نوع تابلو ها بسیار مهم است و برای کار با آن باید همه اصول آن را بدانید. این تابلو ها معمولا ورودی و خروجی های متعددی دارند. در عملکرد همه تابلو ها، چهار مرحله اساسی وجود دارد: اسکن ورودی، اسکن برنامه و اسکن خروجی. این مراحل بارها و بارها در یک الگوی حلقه تکرار می شوند. کنترل‌کننده ‌های توزیع برق (PLC) رایانه‌ های پیچیده و قدرتمندی هستند. داده‌ ها را دریافت می ‌کنند. منطق را روی داده‌ های CPU اجرا می ‌کنند. سپس بسته به منطق، خروجی ‌ها را روشن یا خاموش می‌ کنند.

مهندسان سیستم های کنترل نرم افزار ارتباطی ایجاد کرده اند که به پنل های PLC اجازه می دهد با استفاده از انواع پروتکل های مختلف با یکدیگر در یک شبکه ارتباط برقرار کنند. با پانل ‌های مبتنی بر  HMI/MMI، plc به اپراتور داده می ‌شود تا پیام ‌ها و کنترل‌ های مختلف کارخانه ‌های فرآیند را به منظور حفظ کنترل موثر بر سیستم روی صفحه لمسی نمایش دهد. HMI ها می توانند روی در تابلو برق نصب شوند. همچنین می توان آن را در روی یک تابلو دیگر اما نزدیک به ماشین آلات نصب کرد.

HMI ورودی هایی دارد که به تابلو برق وصل می شوند. این کار به آن ها کمک می کند که بتوانند ماشین ها را کنترل کنند و بر روی آن ها نظارت داشته باشند. در مرحله بعد PLC می تواند به وسیله HMI سیگنال هایی را برای کنترل و نظارت بهتر منتقل کند. علاوه بر این HMI هم می تواند برای کنترل بهتر سیگنال هایی را ارسال کند. در این صورت تابلو می تواند دستوراتی که ارسال شده را روی همه ماشی آلات اعمال کند. در آخر می تواند نظارت بالایی روی آن ها داشته باشد.

 

تابلو برق اتوماسیون

خرید تابلو برق اتوماسیون

 

چرا باید از تابلو برق اتوماسیون استفاده کنید؟

تابلو های برق اتوماسیون از مزایای فوق العاده ای برخوردارند که می توانید به سادگی از آن ها بهره ببرید. این مزایا عبارتند از.

  • نصب و عیب یابی ساده: در مقایسه با کنترل پنل های مبتنی بر PLC، سیستم های مبتنی بر رله سیمی سخت به زمان بیشتری برای نصب و عیب یابی نیاز دارند.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری ارزان: در مقایسه با انواع دیگر سیستم های کنترلی، مانند سیستم های مبتنی بر رله یا میکروکنترلر، هزینه های نگهداری PLC ها نسبتا پایین است.
  • به دلیل فناوری پیشرفته و تولید گسترده PLC ها نسبت به سایر سیستم های کنترل کننده یا رله ای مقرون به صرفه تر خواهند بود.
  • کاملا سازگار است: یک مدل PLC واحد ممکن امکان دارد بسته به نیازها برای انواع فعالیت ها استفاده شود.

 

جمع بندی

این تابلو ها تغییرات زیادی را در مورد کار با تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به وجود آوردند. نمی توان در اهمیت طراحی پنل کنترل که هم قوی و هم قابل اعتماد است اغراق کرد. کنترل پنل های تجاری این امکان را فراهم می کند تا با ویژگی ها و قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری به شیوه ای موثرتر مدیریت شود. همه اجزای اصلی یک کنترل پنل باید به خوبی سازماندهی و بهینه شده باشند تا عملکرد مطلوب را در هر زمان ارائه دهند.

اگر شما نیز قصد تهیه تابلو برق اتوماسیون را دارید، باید توجه داشته باشید که عوامل تجهیزات پیشرفته  تعداد ورودی ها و خروجی ها می تواند در قیمت آن ها تاثیر بگذارد.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *