وبلاگ

منظور از تابلو برق آسانسور چیست؟

تابلو برق آسانسور، دارای قطعات مختلفی است که جهت اهداف خاصی طراحی شده اند. اما حساس ترین بخش آن را می توان میکروکنترلر دانست که وظیفه کنترل در آسانسور را داشته و از مدارهای تابلو برق محافظت می کند.

این بخش از تابلو برق، دارای اجزای متفاوتی است که کاربرد و نوع تابلو را شامل می شود و می تواند به عملکرد بهتر آن کمک کند.

انواع تابلو برق آسانسور

تابلوهای برق آسانسور که به صورت سه فاز طراحی شده اند، دارای دو وظیفه اصلی هستند که تامین قدرت آسانسور و انتقال برق را شامل می شود. همچنین نیروی برق روشنایی آسانسور نیز بر عهده تابلو برق می باشد که به صورت سه فیوز طراحی شده و می تواند جریال تک یا سه فاز را منتقل نماید. ضمن آنکه کلید گردان و لامپ سیگنال نیز به همراه کلیدهای مینیاتوری در آن نصب می شود. در این جا انواع تابلو برق آسانسور را معرفی می کنیم:

تابلو فرمان دو سرعته آسانسور

یکی از قطعات مهمی که در بخش موتورخانه آسانسور نصب می شود، تابلو فرمان است که در شکل های مختلفی طراحی و تولید می شود. این تجهیزات شامل قطعات الکترونیکی، مدارهای فرمان و بخش ریز پردازنده می شوند.

نکته قابل توجه این است که تابلوهای فرمان، در دو نوع تک و دو سرعته طراحی می شوند. از مهم ترین مسئولیت این تابلوهای فرمان، حرکت آسانسور و کنترل سرعت آن است. تابلو فرمان های دو سرعته، قادر هستند با دو سرعت متفاوت حرکت کنند، زیرا موتور آنها به صورت دو سیم پیچ طراحی شده است.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

این نوع از آسانسورها هنگام حرکت از حالت ثابت، با دور تولید شروع به کار کرده و در ادامه به سرعتی استاندارد می رسند. این سرعت استانداردشده، به طور معمول میان طبقات ایجاد شده و در یک متر بر ثانیه منظور می شود.

این در حالی است که در هنگام توقف کابین در طبقات، دارای سرعت کمتری شده و در نهایت می ایستد. در آسانسورهایی با تابلو فرمان دو سرعته، سرعت استاندارد در طبقاتی که قرار است کابین متوقف شود، نصف سرعت معمولی بوده و در نهایت به سرعت صفر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: تابلو برق فشار ضعیف

 تابلو فرمان آسانسور درایو دار

تابلو فرمان آسانسور درایور دار، مجهز به سیستم کنترل پیشرفته ای است که درایو نامیده می شود و می تواند حرکت کابین آسانسور را به شکلی نرم تنظیم و کنترل کرده و بدون ضربه کابین در طبقات متوقف شود. این نوع از تابلو فرمان، کنترل و دستورات را به صورت پیشرفته ای منتقل کرده و افزایش یا کاهش سرعت موتور را به آرامی تنظیم می نماید.

همین قابلیت در آسانسور باعث می شود که حرکات کابین به بالا و پایین، بسیار نرم بوده و ضربه ای نداشته باشد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که این نوع از آسانسورها در مقایسه با نوع دو سرعته، دارای مصرف برق بسیار کمتری است که می تواند یک مزیت در هزینه های ساختمان باشد.

از دیگر مزیت های این سیستم آن است که نوع تابلو فرمان درایو دار می تواند سیگنال های متفاوتی را از اجزای مختلف یک آسانسور، دریافت و پردازش کند. بنابراین با ارسال سیگنال هایی که دریافت کرده است، اجزای سیستم را کنترل کرده تا با عملکردی هماهنگ و بدون ایجاد خطا کار کنند. این نوع از عملکرد می تواند حرکت آرام و دقیق را برای آسانسور تامین کند.

 

تابلو برق آسانسور

معرفی اجزا و قطعات تابلو برق آسانسور

 

اجزای تابلو برق آسانسور

تابلو برق آسانسور، شامل اجزای مختلفی است که می تواند کارکرد صحیح و ایمن آسانسور را فراهم کند. این تابلوها، از طریق یک کابل پنج رشته که دارای سطح مقطع شش میلی متری است تغذیه می شود. از سویی دیگر، سه رشته سیم فاز، جهت کلیدهای مینیاتوری نصب شده در تابلو برق صنعتی به کار گرفته می شود.

ضمن آنکه رشته نول را به شینه نول متصل کرده و کابل هادی را در راستای محافظت از تابلو، به شینه زمین متصل می کنند. بنابراین، هنگام انتخاب کلیدهای مینیاتوری و کابل سه فاز، می بایست مصرف تابلو برق آسانسور را در نظر داشت.

در برخی از موارد به جای نصب کلید مینیاتوری سه فاز در تابلو برق، از نوع سکسیونوری کلیدهای مینیاتوری استفاده می شود. زیرا سرعت عمل فیوز هنگام اتصال کوتاه، بیشتر از کلید مینیاتوری است. این را باید در نظر داشت که قسمت خروجی نوع سه فاز این کلیدها، سه بخش را تغذیه خواهد کرد که شامل موارد ذیل می شود:

  • امکان اتصال به باس بار یا رابط مینیاتوری سه فاز
  • نیاز به سه کلید فیوز شیشه ای جهت ترمینال ورودی در بخش چراغ سیگنال
  • استفاده از کلید صفر و یک، جهت اتصال یا قطع برق آسانسور، بدون نیاز به بازکردن در تابلو

بیشتر بخوانید : تابلوبرق اتوماسیون

 

تابلوبرق آسانسور

خرید تابلو برق آسانسور با قیمت مناسب از وست پمپ

 

تابلو برق آسانسور را از تلمبه موتور غرب بخرید.

تابلو برق آسانسور شامل یک محفظه فلزی است که قطعات و تجهیزات مشخصی در آن طراحی و نصب می شوند. این تابلوها دارای عملکرد متفاوتی بوده و از نظر جنس و ابعاد دارای تنوع هستند. از مهم ترین نکات در این زمینه آن است که قطعات الکتریکی که در این تابلو نصب می شود می تواند در قیمت نهایی آن تاثیرگذار باشد.

در صورتی که نیاز به این تجهیزات در سازه خود دارید، می توانید آن را از فروشگاه تلمبه موتور غرب خریداری کنید. کارشناسان این مجموعه، مشاوره های کارشناسی را پیش از خرید در اختیار شما قرار خواهند داد.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *