وبلاگ

قطعات و اجزای جعبه برق فشار متوسط

اصطلاح “فشار متوسط” معمولاً برای سیستم‌های توزیع یا تابلو برق های با ولتاژ بالای 1 کیلو ولت استفاده می‌شود و به‌طورکلی حداکثر تا 52 کیلو ولت، به آن برق اعمال می‌شود. در این مقاله به بررسی اجزای تابلو برق فشار متوسط و کاربرد آن ها می پردازیم:

جعبه برق فشار متوسط چیست؟

 

جعبه برق فشار متوسط

جعبه برق فشار متوسط چیست؟

 

به دلایل فنی و اقتصادی، ولتاژ سرویس شبکه‌های توزیع فشار متوسط به‌ندرت از 35 کیلو ولت عبور می‌کند. شبکه‌هایی که با ولتاژ 1000 ولت یا کمتر کار می‌کنند، تحت عنوان شبکه‌های توزیع ولتاژ ضعیف (LV) شناخته می‌شوند. اتصال یک تاسیسات الکتریکی به تابلو برق فشار متوسط (MV) همیشه به این معنی است که این تاسیسات نیروی خود را از طریق این تابلو به قسمت‌های مختلف، منتقل می‌کند.

بسته به‌اندازه آن و معیارهای خاص که عمدتاً مربوط به بارها هستند (ولتاژ موردنیاز، تعداد، توان، محل و غیره …)، مراحل نصب ممکن است نیازمند تابلو برق و منابع برق اضافی نیز باشد. مکان‌های این تابلوها به‌منظور بهینه‌سازی بودجه اختصاص‌ یافته به کابل‌های برق MV و LV، باید با دقت انتخاب بشوند. آن‌ها از طریق توزیع داخلی تابلو برق فشار متوسط، از منبع اصلی تامین می‌شوند. استفاده از تابلو برق فشار متوسط (MV) در کارخانه‌هایی که با دستگاه‌های برقی زیادی سروکار دارند دیده می‌شود. به‌طورکلی در شرایط معمولی و شرکت‌های کوچک تابلو برق فشار پایین بسیار مرسوم‌تر است زیرا صرفه‌جویی آن در انرژی بالاتر است. اما تحت شرایط درست تابلو برق فشار متوسط نیز می‌تواند بسیار مؤثر عمل کند.

 

تابلو برق صنعتی و خانگی

خرید تابلو برق صنعتی و خانگی

 

اجزای تابلو برق فشار متوسط

 

اجزای تابلو برق

معرفی اجزای تابلو برق فشار متوسط

 

اجزای تابلو برق فشار متوسط، تفاوت چندانی با اجزای تابلو برق فشار ضعیف ندارند، تنها جنس مواد اولیه و تکنولوژی سیستم بندی آن به‌گونه‌ای طراحی‌شده تا بتواند ولتاژ بیشتری را کنترل کند و از خود عبور دهد و در صورت نیاز آن را تضعیف و یا حتی قطع نیز بکند. اجزای فشار برق متوسط به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

اجزای رسانای نیرو (منتقل‌کننده‌های نیرو)

مانند سوئیچ‌ها ، قطع کننده‌های مدار، فیوزها و برق‌گیرها که جریان برق را هدایت یا قطع می‌کنند. در بعضی از تابلو برق‌های فشار متوسط نیز قابلیت پوست کردن و افزایش ولتاژ نیز وجود دارد که در شرایط مناسب می‌‌تواند به افزایش عملکرد دستگاه‌های موردنظر کمک کند.

سیستم‌های کنترلی

مانند پانل‌های کنترل، ترانسفورماتورهای جریان، ترانسفورماتورهای بالقوه، عوامل محافظ و مدارهای مرتبط، که اجزای رسانای نیرو را کنترل  و محافظت می‌کنند. اجزای جعبه برق فشار متوسط می‌توانند در نصب آن نقشی اساسی داشته باشند، به این شکل که هرچه اجزای آن بیشتر و پیچیده‌تر باشند نصب آن نیز سخت‌تر و زمان‌برتر خواهد بود، ازاین‌رو پیش از نصب تابلو برق فشار متوسط حتماً اجزای داخلی آن را بررسی کنید و شرایط خود را بسنجید.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

انواع تابلو برق فشار متوسط و موارد استفاده از آن ها

به‌طورکلی تابلو برق به مجموعه متمرکز قطع کننده مدار، فیوزها و کلیدها (دستگاه‌های محافظ مدار) گفته می‌شود که برای محافظت، کنترل و جداسازی تجهیزات الکتریکی کار می‌کنند. دستگاه‌های محافظ مدار در سازه‌های فلزی نصب می‌شوند. این عملکرد تابلو برق موجب می‌شود از آن در سراسر سیستم‌های انتقال و توزیع برق و همچنین در تاسیسات تجاری یا صنعتی با اندازه متوسط تا بزرگ استفاده شود. موارد استفاده از تابلو برق فشار متوسط، بیشتر در زمینه همین  تاسیسات متوسط و بزرگ است زیرا که توانایی بالای این تابلو برق برای انتقال ولتاژ بالا، استفاده از این تابلو در خانه‌های مسکونی امری خطرناک و بیهوده می‌‌کند اما از طرفی، نیاز‌های اساسی کارخانه‌ها برای برق را، برطرف می‌سازد.

بهتر است پیش از نصب تابلو برق فشار متوسط با اجزای جعبه برق و انواع آن آشنا بشوید تا بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به شرایط خود انجام دهید.

تابلو فشار برق متوسط عایق‌بندی شده با گاز Gas-insulated switchgear

 

تابلو فشار برق متوسط با عایق بندی

معرفی تابلو فشار برق متوسط عایق بندی شده با گاز

 

تابلو برق عایق گاز (GIS) دارای محفظه (های) مهروموم‌شده است که با هگزا فلورید گوگرد عایق گاز (SF6)، یا مخلوط SF6 و سایر گازهای عایق که اخیراً به بازار عرضه‌شده‌اند، پرشده است. محفظه مهروموم‌شده با گاز، نصب این تابلو برق را تسهیل می‌کند. استفاده از گاز به‌عنوان یک محیط عایق، به‌جای هوا، اجازه می‌دهد تا فاصله بین اجزای قطع کننده کاهش یابد. با اینکه عایق‌بندی تابلو برق فشار متوسط با هوا مرسوم‌تر است اما اگر شرایط شما خطرناک است و مجبور هستید که تابلو برق را در محل کار کارگرها در کارخانه خود قرار دهید بهتر است که تابلو برقی که با گاز عایق‌بندی شده، تهیه کنید.

تابلو برق فشار متوسط بخش‌بندی شده Metal-clad switchgear

 

تابلو برق فشار متوسط

اجزای جعبه برق فشار متوسط بخش بندی شده

 

تابلو برق MC به تابلو برق ولتاژ متوسط اشاره دارد كه در آن تمام اجزای الكتریكی، از جمله گذرگاه ورودی، گذرگاه خروجی، ابزار دقیق و قطع كننده اصلی مدار یا سوئیچ در محفظه‌های فلزی جداگانه محصورشده‌اند تا سطح نگهداری آن را راحت‌تر کنند و ایمنی را نیز افزایش دهند. میزان ولتاژ ورودی برای تابلو برق بخش‌بندی شده، از 5 کیلو ولت تا 38 کیلو ولت است. تابلو برق فشار متوسط MC دارای قطع کننده‌های مدار خروجی برای سهولت در نگهداری است و اغلب در تاسیسات صنعتی و در تولید برق و مراکز انتقال قدرت استفاده می‌شود.

تابلو برق فشار متوسط محفظه فلزی Metal enclosed switchgear

این تابلو برق‌ها تغییر ماند همانند تابلو برق‌های MC عمل می‌کند با این تفاوت که قابلیت جداسازی آن را ندارند و تمام اجزای آن در یک بدنه فلزی بزرگ جا داده‌شده است. قیمت تابلو برق فشار متوسط محفظه فلزی از تابلو برق MC، معمولاً پایین‌تر است و بیشتر مناسب مراکزی است که، خطر بالا و یا پایین آمدن ولتاژ در آنجا کم است.

تابلو برق فشار متوسط سوار بر بتن Pad-mounted switchgear

 

 

تابلو برق پد شده توسط استاندارد IEEE C37.74 ساخته‌شده است. تابلو برق نصب‌شده بر بتن(PM) برای سیستم‌های توزیع زیرزمینی با درجه‌بندی 5 تا 38 کیلو ولت طراحی‌شده است. این تابلو برق دارای درجه حرارت کم و امنیت بالا در برابر دست‌کاری است. سوارشدن آن بر روی بتن، آن را در زمینه‌های همچون توزیع ابزار کاربردی، بخش‌بندی فیدر و محافظت از مدار ایده آل می‌کند. سوئیچ‌ها، فیوزها و خلأ داخلی میان فضاهای این تابلو، برای محافظت از پارها و به حداقل رساندن قطعی‌ها استفاده می‌شوند. تابلو برق بتنی را می‌توان از طریق 6 راه مختلف عایق‌بندی نمود. این روش‌ها شامل عایق‌بندی با هوا، گاز SF6، سیال، فناوری دی‌الکتریک هوایی و مواد جامد است.

تابلو برق فشار متوسط زیرزمینی یا اتاق‌دار Vault or subsurface switchgear

 

اجزای جعبه برق زیرزمینی

تابلو برق فشار متوسط زیرزمینی

 

استفاده از تابلو برق فشار متوسط زیرزمینی، زمانی توصیه می‌شود که برق عبوری بین ۱۸ تا ۳۵ کیلووات باشد. دسترسی به این تابلو برق کمی سخت است زیرا تمام بخش‌های کنترلی آن یا در محفظه‌ای جدا و یا در زیرزمین قرار دارد. این کار به شما اجازه می‌دهد که اگر فضای شما کم است، از آن حداکثر استفاده را ببرید و یا اگر می‌دانید که قرار است با فشارهای خطرناک بالای برق مواجه شوید، بخش‌های حساس و کنترلی را در جایی دورتر از بخش‌های خطرناک‌تر تابلو برق، قرار دهید. همچنین اگر اتاقک کنترل آن را در زیر خاک و در محیطی خشک قرار دهید، با اینکه دسترسی شما برای تعمیر و نصب کمی سخت‌تر می‌شود اما در صورت بروز حادثه، خسارت بسیار کمی به شما وارد می‌شود، زیرا که خاک خشک تمام ولتاژ اضافه را در صورت آزاد شدن، دریافت و دفع می‌کند.

همان‌طور که می‌بینید تابلو برق فشار متوسط از انواع زیادی برخوردار است که هر یک از آن‌ها می‌توانند تحت شرایط متفاوت با مواد مختلف عایق‌بندی شوند تا پاسخگوی نیازهای متنوعی باشند. ازاین‌رو بهتر است پیش از انتخاب نهایی، تمام انواع آن را بررسی کنید و همچنین شرایط نصب خود را تحت نظر داشته باشید.

قیمت تابلو برق فشار متوسط

قیمت تابلو برق فشار متوسط به عوامل متعددی بستگی دارد. شما باید هزینه موردنیاز برای آن را با توجه به موارد استفاده تابلو برق فشار متوسط خود در نظر بگیرید تا متحمل هزینه مضاعف برای فناوری‌های غیرضروری نشوید. همچنین عوامل متنوعی مثل جنس بدنه، مواد مورد استفاده برای عایق‌بندی، نوع تابلو برق، محل نصب و ولتاژ قابل‌قبول برای تابلو در قیمت تابلو برق فشار متوسط تاثیرگذار هستند.

محدوده قیمت می‌تواند از دو میلیون تومان تا صدها میلیون تومان و حتی بیشتر نیز باشد. در هنگام نصب تابلو برق باید در نظر داشته باشید که وظیفه نهایی تابلو برق حفاظت و کنترل وسایل برقی شما است تا هم, در مصرف انرژی کلی شما صرفه‌جویی بکند و از آن مهم‌تر در هنگام بروز مشکلات برقی از وسایل شما محافظت بکند. ازاین‌رو در هنگام خرید تابلو برق از هزینه‌های لازم صرف‌نظر نکنید و با مشورت با یک متخصص، بهترین تابلو برق ممکن را انتخاب کنید. اگر تابلو برق فشار متوسط تحت شرایط خیلی سخت قرار نگیرد و با باد و باران تماس مستقیم نداشته باشد، می‌تواند تا سالیان سال بدون مشکل به عملکرد خود ادامه دهد؛ ازاین‌رو بهتر است که در ابتدای خرید هزینه بکنید تا اینکه بخواهید برای تعمیر و نگهداری آن در درازمدت هزینه بکنید.

با ما تماس بگیرید تا واحد پشتیبانی با توجه به نیاز شما، وسعت تجهیزات الکتریکی جهت توزیع نیرو، خانگی یا صنعتی بودن، اندازه تابلو و جنس آن، اطلاعات کافی در رابطه قیمت، زمان ساخت و نصب تابلو برق را در اختیار شما قرار دهند.

 

جعبه برق فشار متوسط

قیمت اجزای جعبه برق و تابلو برق فشار متوسط

 

مقایسه تابلو برق های فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی

در ادامه به مقایسه تابلو برق فشار ضعیف و فشار متوسط می پردازیم:

تابلو برق فشار ضعیف

 

تابلو برق فشار ضعیف

اجزای جعبه برق فشار ضعیف

 

میانگین دمای 24 ساعت بیشتر از 40 درجه سانتیگراد و کمتر از 5 درجه سانتیگراد نباشد.

در دمای بالای 35 درجه سانتیگراد، رطوبت نباید بیش از 50 درصد هوای محیط باشد. البته در صورتی که دما کمتر از 30 و 20 درجه سانتیگراد باشد، ظرفیت رطوبت 80 تا 90 درصدی هوا را خواهد داشت.

محل نصب تابلو بهتر است آلودگی نوع هادی یا رسانا نداشته باشد، اما اگر به صورت موقت باشد، باید از سوئیچگیر های فشار ضعیف در طراحی تابلو استفاده شود. این مورد برای دو نوع دیگر پنل برد های فشار متوسط و قوی نیز صدق می کند.

از تابلو برق های فشار ضعیف برای ارتفاعات بالای 2 کیلومتر از سطح دریا، نمی توان استفاده کرد. چرا که رقیق شدن هوا باعث کاهش انتقال حرارت و کاهش دی الکتریک هوا شده و موجب شکست عایقی می شود.

اگر تجهیزاتی که تحت پوشش تابلو برق شما قرار می گیرند، تجهیزات ساده خانگی و کم مصرف هستند، مانند یک پمپ ساده یا یک کولر آبی با الکتروموتور، بهتر است از تابلو برق فشار ضعیف استفاده کنید.

شما می‌توانید با نصب یک تابلو برق فشار ضعیف، خطر سوختگی دستگاه‌های برقی خانه خود را به‌طور چشمگیری کاهش دهید که با توجه به قیمت‌های سر به فلک کشیده وسایل برقی و هزینه تعمیرات آن‌ها، امری عقلانی است. یکی از اصول مهم در حفظ دوام و کارایی موتورها و دستگاه‌های برقی در کارخانه‌ها و خانه‌های مسکونی، استفاده از تابلو برق برای کنترل ولتاژ ورودی به این دستگاه‌ها است.  پیش از آنکه تصمیم بر تهیه تابلو برق فشار ضعیف بگیرید، باید در ابتدا تعداد دستگاه‌ها و ولتاژ عبوری از تابلو برق را در نظر بگیرید. موارد استفاده از تابلو برق فشار ضعیف بسیار متنوع است اما نامحدود نیست، تابلو برق‌ها با توجه به میزان ولتاژ عبوری از آن‌ها، به سه دسته فشار ضعیف، فشار متوسط و فشارقوی تقسیم می‌شوند. همان‌طور که از اسم آن‌ها معلوم است، هرچه ولتاژ قوی‌تر باشد، باید تابلو برق قوی‌تری نیز برای کنترل به‌صرفه آن، نصب شود.

به‌عنوان‌مثال، جریان ورودی معمول (طبق استاندارد بین‌المللی) برای تابلو برق فشار ضعیف از ۳۵ تا ۱۰۰۰ ولت هست، که اگر ولتاژ بیشتری از آن عبور داده شود، ممکن است به تابلو برق خسارت وارد شود و یا حتی آن را منفجر کند. قطعاً در چنین ولتاژی، تابلو برق فشار ضعیف هیچ اطمینانی در محافظت از دستگاه‌های برقی به شما نمی‌دهد. به همین دلیل است که باید پیش از نصب تابلو برق، اطلاعات کامل‌ جمع‌آوری کنید و در صورت امکان با متخصص فروش ما مشاوره کنید.

تابلو برق فشار متوسط

میانگین دمای 24 ساعت بیشتر از 50 درجه سانتیگراد و کمتر از 5 درجه سانتیگراد نباشد.

در دمای بالای 40 درجه سانتیگراد، رطوبت نباید بیش از 55 درصد هوای محیط باشد. البته در صورتی که دما کمتر از 30 و 20 درجه سانتیگراد باشد، ظرفیت رطوبت 80 تا 90 درصدی هوا را خواهد داشت.

از تابلو برق های فشار متوسط برای ارتفاعات بالای 2 کیلومتر از سطح دریا، در صورت عدم وجود مشکلات در سایر استاندارد ها می توان استفاده کرد.

این تابلو ها جریان 50 تا 1000 ولت تولید کرده و بیشتر در تولیدی ها، ایستگاه های برق و ساختمان های تجاری از آنها استفاده می شود.

تحمل این تابلو ها در برابر افزایش بار از تابلو های فشار قوی کمتر است و در نتیجه تعداد فیوز های آن نیز بیشتر می باشد.

تابلو برق فشار قوی

 

اجزای جعبه برق

اجزای جعبه برق فشار قوی

 

میانگین دمای 24 ساعت بیشتر از 55 درجه سانتیگراد و کمتر از 1 درجه سانتیگراد نباشد.

در دمای بالای 40 درجه سانتیگراد، رطوبت نباید بیش از 55 درصد هوای محیط باشد. البته در صورتی که دما کمتر از 30 و 20 درجه سانتیگراد باشد، ظرفیت رطوبت 80 تا 90 درصدی هوا را خواهد داشت.

از تابلو برق های فشار قوی می توان به راحتی برای ارتفاعات بالای 2 کیلومتر از سطح دریا استفاده کرد.

مدارشکن‌ های روغنی، هوایی و گاز SF۶ از تجهیزات لازم برای تابلو های فشار قوی می باشند و باید سطح ولتاژی بیش از 36 کیلو وات تولید کنند.

از پنل برد های فشار قوی عموما در موتورخانه هایی با تجهیزات سنگین مانند بوستر پمپ در آپارتمان های بزرگ یا به عنوان تابلو برق های صنعتی در کارخانه ها استفاده می شود.

به صورت کلی ژنراتور هایی با قدرت بالای 1000 ولت را فشار قوی نامند، که برای تامین برق مورد نیاز آن، از تابلو برق فشار قوی استفاده می شود. اجزاء تابلو برق فشار قوی حتما باید از کیفیت و استاندارد های لازم بهره مند باشد تا از وقوع هر حادثه ای جلوگیری شود. معمولا از گاز SF6 برای خنک کردن سیستم قدرت الکتریکی فشار قوی استفاده می شود. با استفاده بیشتر از ژنراتورها و موتورهای ولتاژ بالا و قوی‌تر از سال 2011 به بعد، استفاده از تابلو برق فشار قوی از اهمیت ویژه ای برخوردار شد.

در ایالات‌متحده، دستورالعمل ملی برق (NEC) و انجمن ملی تولیدکننده برق (NEMA)  استانداردهایی هستند که تمام طبقه‌بندی‌های ولتاژ را در این کشور، پوشش می‌دهند. سازمان استاندارد ملی آمریکا (ANSI) بر ایجاد، انتشار و استفاده از تمامی این دستورالعمل‌های مؤثر بر مشاغل مختلف نظارت می‌کند. در هر صنعتی، مقررات اجرایی باید با این استانداردها همخوانی داشته باشند.

خدمات ما در زمینه تولید و توزیع تابلو برق فشار متوسط

گروه تلمبه موتور غرب و متخصصان خبره آن در نمایندگی های تهران مرکزی و استان همدان، به صورت تمام وقت پاسخگوی شما عزیزان جهت مشاوره رایگان در رابطه با انتخاب بهترین تابلو برق و تولید و ارسال آن در سریعترین زمان ممکن می باشد. مهندسان گروه تلمبه موتور غرب، با توجه به نیاز شما از تابلو برق و محل نصب آن و همچنین میزان نیروی لازم برای پوشش فعالیت ها و دستگاه های مورد نیاز، بهترین و مناسب ترین تابلو برق را به شما پیشنهاد می دهند، سپس می توانید تابلوی مورد نظر را با بهترین کیفیت سفارش دهید. تماس با متخصصان تلمبه موتور غرب

گروه تلمبه موتور غرب ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی شامل انواع پمپ، الکتروموتور، تابلو برق، بوستر پمپ و دیگر تجهیزات مرتبط با بخش آبرسانی. گستره مشتریان تلمبه موتور غرب: کشاورزان، کارخانجات صنعتی، شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی، انبوه سازان مسکن و دیگر صنایع مرتبط با بخش انتقال آب و سیالات.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *