وبلاگ

بوستر پمپ دور متغیر چیست و مقایسه آن با پمپ دور ثابت

مقایسه بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت

در هر مکانی که نیاز به انتقال آب به طبقات بالاتر و یا فواصل طولانی‌مدت وجود داشته باشد، می‌توان این نیاز را با نصب یک بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت برطرف نمود. بوستر پمپ با افزایش فشار آب و رساندن آن به میزان دلخواه جریان آب را زیاد می‌کند تا نهایتاً هنگامی‌ که آب از شیر موردنظر بیرون می‌آید فشار کافی داشته باشد.

بوستر پمپ دور متغیر و بوستر پمپ دور ثابت هر دو در این زمینه کارایی دارند و فشار را به حد نیاز می‌رسانند. بااین‌حال به دلیل متغیر بودن جریان موردنیاز آب، معمولاً از بوستر پمپ دور متغیر استفاده می‌شود، مگر در شرایط خاصی که نیاز به انتقال آب با بالاترین فشار در هر دقیقه باشد (همانند شیرهای آتش‌نشانی)؛ که در این‌جور مواقع استفاده از بوستر پمپ دور ثابت توصیه می‌شود.

زمانی که فشار آب برای طبقات بالاتر کم است و شما تصمیم بر استفاده از بوستر پمپ دور متغیر و ثابت را می‌گیرید، باید در نظر داشته باشید که بهتر است برای تحت نظر گرفتن عملکرد بوستر پمپ خود، از کنترلر بوستر پمپ دور متغیر و یا کنترلر بوستر پمپ دور ثابت استفاده کنید تا بتوانید از راه دور جریان آب را کنترل کنید و در صورت نیاز آن را قطع و وصل کنید. در این مقاله می‌خواهیم درباره نحوه عملکرد بوستر پمپ دور متغیر و بوستر پمپ دور ثابت و استفاده از کنترلرهای آن‌ها صحبت کنیم.

بوستر پمپ دور متغیر و کارایی آن

 

بوستر پمپ دور متغیر

معرفی پمپ دور متغیر

 

وقتی تمام ایستگاه پمپاژهایی را که در سطح جهان، چه در کارخانه‌های بزرگ صنعتی و چه در سیستم‌های گرمایشی خانگی، در نظر بگیرید، تقریباً 20٪ از انرژی مصرفی جهان را صنعت پمپاژ تشکیل می‌دهد. به همین دلیل در صنعت پمپاژ فرصتی عظیم برای کمک به استفاده بهینه از منابع انرژی ما وجود دارد. در یک ایستگاه پمپاژ نصب بوستر پمپ دور متغیر باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در انرژی می‌شود. احتمالاً در بسیاری از کاربردها استفاده از بوستر پمپ دور متغیر بین 30 تا 50 درصد، مصرف را کاهش خواهد داد.

مزایای بوستر پمپ دور متغیر

از دیگر مزایای این مدل بوستر پمپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قابلیت اطمینان بالا

ازآنجاکه بوستر پمپ دور متغیر با سرعتی کمتر از حداکثر کار می‌کند، کاهش ساییدگی به‌ویژه در مهروموم‌های مکانیکی دستگاه وجود دارد.

  1. کنترل بهتر

کنترلر بوستر پمپ دور متغیر می‌تواند تغییراتی در فشار را کنترل کرده و بر این اساس تنظیمات را انجام دهد. این همچنین بدان معنی است که احتمال تغییرات ناگهانی جریان یا فشار کمتر است. بوستر پمپ دور متغیر تمامی این مزایا را دارد اما هنوز جایگاه بوستر پمپ دور ثابت را در مصارف خانگی نگرفته است و این امر دو دلیل اصلی دارد. اول اینکه، هزینه اولیه نصب بوستر پمپ دور متغیر از دور ثابت بیشتر است و در کل برای مصارف سنگین‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد و در مصارف مسکونی یا ساختمان‌های که ۴ یا ۵ طبقه هستند چندان طرفداری ندارد. دوم، بااینکه بوستر پمپ دور متغیر به دلیل افزایش و کاهش مداوم سرعت در تئوری صدای کمتری تولید می‌کند اما در واقعیت به دلیل افزایش و کاهش مداوم دور موتور، سروصدای آن از بوستر پمپ دور ثابت بیشتر است.

کنترلر و تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر

پمپ‌ از نوع دور متغیر به‌خودی‌خود گزینه‌های تغییر و تنوع بیشتری دارند اما بااین‌حال با استفاده از کنترلر بوستر پمپ متغیر می‌توانید، این گزینه‌ها را افزایش دهید و از راه دور (منظور از راه دور فواصل طولانی نیست بلکه تنظیم بدون باز کردن موتور است) آن را کنترل کنید و یا حتی درزمانی که ولتاژ مداوم بالا پایین می‌شود آن را خاموش‌کنید تا عمر دستگاه شما افزایش یابد. پس توجه داشته باشید که بوستر پمپ دور متغیر برای عملکرد بهتر و کنترل عملکرد پمپ، به تابلو برق نیاز دارد.

استفاده از بوستر پمپ دور متغیر و ثابت و تفاوت میان آن‌ها

حال که با کارایی و عملکرد بوستر پمپ دور متغیر و ثابت آشنا شدیم، می‌خواهیم به مقایسه این دو بپردازیم. به دلیل اینکه بوستر پمپ دور متغیر کارایی بیشتری از آن بوستر پمپ دور ثابت دارد، مزایای استفاده از آن را بررسی می‌کنیم و مقایسه را بر عهده خودتان می‌گذاریم.

بوستر پمپ دور ثابت و کارایی آن

 

بوستر پمپ دور ثابت

معرفی پمپ دور ثابت

افزایش فشار آب به یک مقدار مشخص و حفظ فشار حتی اگر جریان و فشار ورودی متفاوت باشد، کاری است که بوستر پمپ دور ثابت آن را به نحو احسن انجام می‌دهد. در توزیع آب، ثابت نگه‌داشتن فشار آب برای راحتی کاربر در استفاده نهایی بسیار مهم است. با این‌حال، تغییر تقاضا برای آب در طول روز باعث نوسان فشار می‌شود. برای جلوگیری از این امر، بوستر پمپ دور ثابت با فشارسنج قادر به تنظیم خروجی و درنتیجه ثابت نگه‌داشتن فشار هستند.

دسته‌بندی سیستم‌های تقویت‌کننده آب یا همان بوستر پمپ‌ها به‌صورت زیر است:

سیستم‌های تقویت مستقیم

سیستمی است که مجموعه تقویت‌کننده‌ای آن مستقیماً به شبکه آب متصل است که معمولاً کل ساختمان یا فقط قسمت‌های بالای آن را سرویس می‌دهد.

سیستم‌های تقسیم‌شده بر اساس منطقه

در اینجا، تعدادی بوستر پمپ متصل به شبکه آب یا یک مخزن مشترک، فشار منطقه خاص خود را تأمین می‌کنند.

سیستم‌های مخزن بالای سقف

این سیستم‌ها اغلب دارای یک مجموعه بوستر پمپ دور ثابت جداگانه هستند که در طبقات فوقانی قرار دارد که دلیل قرار دادن آن در آنجا استفاده از ارتفاع هندسی برای افزایش فشار آب است.

سیستم متصل به سری با مخازن میانی

در اینجا، هر بوستر پمپ منطقه فشار خود را تأمین می‌کند و از مخزن مخصوص خود که در یک طبقه جداگانه قرار دارد، تأمین می‌شود.

سیستم متصل به سری بدون مخازن میانی

در اینجا بوسترها مستقیماً به‌صورت سری متصل می‌شوند. دامنه تقویت‌کننده Grundfos Hydro MPC، پمپ چندمرحله‌ای CRE و تمام پمپ‌های E Grundfos نمونه‌هایی از بوستر پمپ دور متغیر با سرعت متغیر و فشارثابت هستند که با جریان مختلف و فشار ورودی کنار می‌آیند و برای مواقعی که این دو عامل به‌شدت غیرقابل‌پیش‌بینی هستند،(همانند سدهای کوچک در مناطق بارانی) مناسب هستند.

همان‌طور که می‌بینید برای استفاده از بوستر پمپ دور ثابت، روش‌های زیادی وجود دارد که هریک متناسب شرایط و بودجه خاص خود است.

کنترلر و تابلو برق بوستر پمپ دور ثابت

در پمپ‌های دور ثابت، در هنگام آغاز کار پمپ، حداکثر توان آن استفاده می‌شود و تا لحظه‌ای که خاموش نشود، توان مصرفی آن کم‌ نمی‌شود. این امر شاید موجب ثابت نگه‌داشتن فشار آب در تمام مدت شود اما این استفاده مداوم عمر و کارایی پمپ را کاهش می‌دهد. ازاین‌رو، برای کاهش مصرف خود، می‌توانید از کنترلر بوستر پمپ دور ثابت استفاده کنید که این اجازه را به شما می‌دهد که جریان را کم‌وزیاد کنید و یا در صورت لزوم، آن را بدون کشیدن از برق، کامل قطع کنید. به‌عبارتی‌دیگر، کنترلر بوستر پمپ دور ثابت عمر دستگاه شما را افزایش خواهد داد.

ازآنجاکه استفاده از بوستر پمپ دور متغیر و ثابت انرژی زیادی مصرف می‌کنند، پمپ با سرعت متغیر روشی مؤثر برای بهبود کارایی سیستم پمپاژ است. این امر با تعیین فشار موردنیاز در نقطه خروجی و بر اساس تنظیم سرعت عملکرد موتور انجام می‌شود. این تنظیم بسته به نیاز سیستم پمپاژ می‌تواند به‌صورت دستی یا اتوماتیک انجام شود که پر بخش کنترلر بوستر پمپ دور متغیر به آن اشاره کردیم. موتور فقط به‌اندازه سرعت ثابت مانند موتورهای معمولی، پروانه را فقط به‌اندازه‌ای فشار می‌دهد كه مقدار سیالات موردنیاز را تحت‌فشار قرار دهد. این باعث کاهش مصرف انرژی و فرسایش و افزایش عمر موتور می‌شود.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

موارد استفاده از بوستر پمپ های دور متغیر و دور ثابت

تغییر در سرعت موتور را می‌توان با استفاده از یک درایو فرکانس متغیر (فقط برای موتورهای AC) یا یک درایو سرعت متغیر (برای موتورهای AC و DC) ایجاد کرد. سیستم‌های پمپاژ با دور متغیر در طیف وسیعی از برنامه‌های خانگی، تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. در اینجا چند نمونه از متداول‌ترین موارد ذکرشده است:

سیستم‌های آب خانگی

پمپ‌های مورداستفاده برای گردش آب در خانه‌ها یکی از بهترین نمونه‌ها برای استفاده از بوستر پمپ دور متغیر است. بسته به اینکه یا دو نفر در حال استفاده از آب باشند، موتور سرعت خود را تغییر می‌دهد تا مقدار لازم آب را با فشارثابت تحویل دهد. این امر معمولاً با استفاده از سنسور فشار در نقطه خروجی انجام می‌شود.

پمپ‌های روغن در وسایل نقلیه موتوری

پمپ‌های روغن، از موتورهای متغیر در انواع اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و وسایل نقلیه آفرود استفاده می‌کنند. صرفه‌جویی در مصرف سوخت از 1٪ تا 5٪ بوده است!

جک پمپ

حرکت رفت و برگشتی در جک‌های پمپ در چاه‌های روغن منجر به نوسان بار می‌شود. ازآنجاکه این‌یک چرخه است، می‌توان میزان بار را تعیین کرد. سیستم‌های پمپاژ برای کاهش خروجی متناسب با آن برنامه‌ریزی‌شده‌اند. جک‌های پمپ یک روش معمول برای استخراج روغن است و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌تواند قابل‌توجه باشد. در این شرایط استفاده از کنترلر بوستر پمپ دور متغیر می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

پمپ‌های زیرآب(شناور)

پمپ‌های شناور یک دستگاه روزمره در خانه‌ها و فضاهای تجاری هستند. از پمپ هوا در آکواریوم گرفته تا پمپ فیدر در یک کارخانه، در هر دو مورد، ممکن است حجم آب موردنیاز در طول زمان متفاوت باشد و این باعث می‌شود که یک سیستم پمپاژ با سرعت متغیر سودمند باشد.

امکانات تصفیه آب

پمپاژ و هوادهی دو فرآیند پرمصرف در تصفیه آب هستند. با استفاده از بوستر پمپ دور متغیر، تأسیسات تصفیه آب می‌توانند اطمینان حاصل کنند که پمپ‌های آن‌ها با سرعت کمتری کار می‌کنند و انرژی کمتری را می‌گیرند، درحالی‌که فشار مطلوب را در سیستم‌های توزیع حفظ می‌کنند.

سیستم‌های فیلتراسیون استخر شنا

یک سیستم فیلتراسیون استخر به‌طورمعمول به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود تا کل حجم آب در مدت‌زمان مشخص فیلتر شود. بااین‌حال، آب جمع شده از طریق ورودی در طول زمان بسیار نوسان می‌کند. بنابراین، یک پمپ با دور متغیر می‌تواند هنگامی‌که آب کمتری از آن عبور می‌کند، به‌طور مؤثر سطح عملکرد سیستم فیلتراسیون را کاهش دهد.

سخن آخر

استفاده از انواع بوستر پمپ می‌تواند بخش زیادی از نیاز فشار آب شما را برطرف کند. چه در کشاورزی و صنایع و چه در مصارف خانگی، این پمپ‌ها آب را به مناطق موردنیاز منتقل می‌کنند. شرکت تلمبه موتور غرب با سالیان سال تجربه در عرضه پمپ باکیفیت، هرروز هفته پاسخگوی سؤالات شماست و در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با متخصصان وست پمپ ایران تماس حاصل فرمایید. جهت خرید و سفارش یا سرویس بوستر پمپ، با گروه تلمبه موتور همراه باشید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *