وبلاگ

انواع پمپ آب کشاورزی و نحوه عملکرد آن ها + قیمت

پمپ آب کشاورزی از مهمترین و بهترین لوازم لازم برای پمپاژ آب از مخزن آب به زمین های زراعی یا محل استفاده می باشد. در این مقاله نحوه عملکرد پمپ آب کشاورزی، انواع آن، راهنمای انتخاب پمپ مناسب کشاورزی و مقایسه قیمت انواع پمپ آب کشاورزی به صورت دقیق بررسی خواهد شد.

پمپ‌ها در كشاورزی به ‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند تا آب را از منبع آب، كه می‌تواند رودخانه، سد، چشمه و یا چاه آب باشد، از طریق لوله‌ها به محل استفاده یا محل ذخیره‌سازی، مانند مخزن آب یا سیستم آبیاری منتقل كنند. در ایران و خیلی دیگر از کشورها، به دلیل هزینه بالای برق و یا عدم دسترسی به آن در تمامی مناطق کشاورزی، کشاورزها استفاده از پمپ آب گازوئیلی را ترجیح می‌دهند! البته این مسئله به سرعت به سمت برقی شدن سیستم آبیاری پیش می رود. در دسته بندی کلی، پمپ کشاورزی یا برقی است و یا با نیروی محرکه از الکتروموتور های دیگر فعالیت می کند. پمپ آب کشاورزی برقی با اتصال مستقیم برق فعالیت می کند و نیازی به نصب الکترو موتور ندارد. البته خرید و نصب تابلو برق برای اکثر پمپ ها جهت تامین برق و محافظت از نوسانات توصیه می شود.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

پمپ‌های کشاورزی برقی، به چند دلیل، از جمله هزینه تعمیر و نگهداری پایین، پتانسیل بیشتر برای کنترل خودکار و از راه دور، توانایی استفاده از انرژی خورشیدی به‌ عنوان تنها منبع تغذیه، ترجیح داده می‌شوند که بدین معناست که موتور پمپ کشاورزی برقی می‌تواند در شرایط درست مناسب‌تر باشد. در هر زمانی، اصول انتخاب و عملکرد پمپ یکسان است. کارایی مقرون ‌به ‌صرفه به انتخاب شما در مدل پمپ و نگهداری صحیح شما بستگی دارد. ادامه مطالب به شما در خرید مناسب پمپ برای استفاده مورد نظر و همچنین اطلاع از انواع پمپ آب کشاورزی، کمک خواهد کرد. موارد زیر را به عنوان راهنمای خرید پمپ آب کشاورزی مطالعه کنید و چنانچه بازهم در رابطه با نوع پمپ مورد نیاز به اطمینان نرسیدید، با ما تماس گرفته تا با توجه به نیاز شما، بهترین پمپ آب را برای شما ارسال نماییم.

پمپ آب کشاورزی چیست و چگونه عمل می کند؟

 

پمپ آب کشاورزی در کنار یک مزرعه

معرفی انواع پمپ آب کشاورزی

 

در صنعت پمپ و بوستر پمپ، پمپ آب‌های کشاورزی در دسته قوی‌ترین و حرفه‌ای ‌ترین پمپ‌ها قرار دارند زیرا که باید میزان قابل ‌توجهی آب را با فشار بالا و در مسافت‌های نسبتاً طولانی، منتقل کنند. به‌طور معمول سیالات عبوری از موتور پمپ آب کشاورزی دارای ریز جامدات نیز هستند. به خاطر این موارد، پمپ آب‌های کشاورزی باید باکیفیت و پردوام باشند تا در این شرایط سخت عملکرد خود را از دست ندهد.

دو روش پمپاژ وجود دارد: پمپ‌های دینامیکی و پمپ‌های جابجایی مثبت

پمپ آب کشاورزی دینامیکی

پمپ‌های دینامیکی عموماً کارایی و انعطاف‌پذیری بهتری دارند و برای کارهای بزرگ پمپاژ، مانند آبیاری جریب وسیع مناسب هستند. یک پمپ دینامیکی از مجموعه‌ای از تیغه‌های چرخان به نام پروانه برای افزایش یا کاهش فشار در تمام سیستم استفاده می‌کند. با چرخش تیغه‌های ساخته ‌شده مخصوص در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف عقربه ساعت، می‌توان جریان سیالات را تغییر داد، درنتیجه فشار آن مایع تغییرمی‌یابد. این نوع پمپ به دلیل قدرت بالایشان به‌عنوان موتور پمپ آب کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ آب کشاورزی معمولی

تیغه‌های مخصوص به آن اجازه می‌دهد تا جریان هوای اطراف را تغییر داده و آن را در جهت خاصی قرار دهد. پمپ‌های جابجایی مثبت با تغییر میزان فشار در یک سیستم بسته کار می‌کنند. با کاهش حجم، فشار افزایش می‌یابد. با افزایش حجم، فشار کاهش می‌یابد. این تغییرات فشار باعث مکش مایع به سیستم می‌شود، سپس در جهت موردنظر خارج می‌شود.

برای نشان دادن این مفهوم، یک بطری پلاستیکی باز را در نظر بگیرید، زیر آب نگه‌ داشته تا فشرده شود و از حجم آن کاسته  شود. با آزاد شدن فشار بر روی بطری، حجم آن افزایش می‌یابد، فشار را کاهش می‌دهد و باعث مکش آب به داخل بطری می‌شود. سپس درب بطری را می‌گذارند و آن را از آب خارج می‌کنند. بطری مهر و موم‌ شده فشرده می‌شود، حجم آن کاهش می‌یابد و فشار روی محتوای آن افزایش می‌یابد. با باز شدن درب این فشار آزاد می‌شود و باعث می‌شود آب از دهانه بطری خارج شود.

نکته

معمولا پمپ کشاورزی از انواع طبقاتی و شناور برای چاه آب می باشد و قیمت این پمپ های حدودا از 8 میلیون تومان شروع و تا 30 میلیون تومان در بازار موجودا است. البته برای چاه های عمیق با زمین های زراعی باید پمپ هایی با قیمت حتی 120 میلیون تومان نیز خریداری شود. البته شمایی که می خواهید سیستم آبرسانی یک مزرعه را راه اندازی کنید، دو حالت ممکن است پیش آید؛ یکی این که برق دارید و می توانید به راحتی با خرید پمپ، الکتروموتور و یک تابلو برق مناسب همراه با لوله کشی مزارع، آب را از چاه یا رودخانه، به مزارع هدایت کنید. دوما شرایطی است که دسترسی به برق ندارید، در این حالت شما برای ایجاد نیروی مکانیکی جهت راه اندازی پمپ، به یک موتور دیزل گازوئیلی یا بنزینی نیاز خواهید داشت که قیمت آنها بستگی به نوع موتور از  15 میلیون تومان، تا 300 میلیون تومان متغیر خواهد بود.

خرید موتور دیزل کشاورزی:

موتور دیزل کشاورزی 4.248

موتور دیزل کشاورزی 4.236

راهنمای انتخاب پمپ آب کشاورزی

 

نمودار راهنمای انتخاب پمپ آب کشاورزی

راهنمای خرید پمپ کشاورزی

 

با توجه به جدول زیر، شما باید مقدار آب مورد نیاز خود را بر حسب متر مکعب بر ساعت، مشخص کنید. این عدد میزان آبدهی پمپ است که محور افقی جدول فوق می باشد. از عدد مورد نظر یک خط عمودی رسم کنید تا محور را قطع کند. سپس از نقطه اتصال یک خط افقی رسم کرده و میزان هد پمپ را بدست آورید. به عنوان مثال اگر آبدهی 200 متر مکعب در ساعت را انتخاب کنید، بهترین پمپ آب برای شما پمپی است که هد 30 متری داشته باشد.

با این اطلاعات می توانید بهترین پمپ آب کشاورزی و یا پمپ مناسب هر فعالیت دیگری را انتخاب و خریداری کنید. البته تیم فروش ما، شما را در انتخاب بهترین پمپ کشاورزی، همراهی خواهد کرد. تنها کافی است با نمایندگی های فروش ما تماس گرفته، اطلاعات میزان آبدهی، مساحت زمینهای تحت آبیاری، میزان آب مخزن چاه یا منبع آب مورد نظر و تعداد فصل های آبیاری را در اختیار متخصصان فروش قرار داده تا بهترین پمپ را به شما معرفی کنند.

محاسبه میزان نیروی برق مورد نیاز برای پمپ انتخاب شده

 energyinformation.ir pump 02

Han = ساعت کارکرد پمپ در سال

 Pump = توان پمپ بر حسب وات

LHV = ارزش حرارتي پايين نفت گاز

 Can = مصارف سالانه نفت گاز

 motorη = راندمان موتور ديزلي

– توان لازم براي عملکرد يک پمپ به موارد زیر بستگی دارد:

  • مجموعه ارتفاع رانشي (هد)
  • آبدهي

رابطه زیر می تواند این مراحل را تکمیل کند:

 energyinformation.ir pump 03

H = توان لازم بر حسب وات

Q = ميزان آبدهي چاه بر حسب ليتر بر ثانيه

pumpη = راندمان محرکه پمپ

H = هد مورد نياز  بر حسب متر

جدول مصرف برق و سوخت موتور های دیزلی و برقی پمپ کشاورزی

 

نوع آبياریچقدر قدرت نیاز دارند؟در یک ساعت چقدر سوخت یا انرژی مصرف می کنند؟
برقيديزليبرقيديزلي
قطره اي0.48 (HP)0.71 (HP)0.35 Kwh0.16 L/h
باراني1.05 (HP)1.57 (HP)0.77 Kwh0.36 L/h
پمپ کشاورزی

مصرف سوخت انواع پمپ کشاورزی

 

انواع پمپ آب کشاورزی

 

انواع پمپ کشاورزی

انواع پمپ آب کشاورزی

 

بر اساس نحوه نصب

از دیدگاه نصب نیز، دو نوع نصب پمپاژ آب وجود دارد: پمپ‌های سطحی و پمپ‌های زیر آب

پمپ آب کشاورزی سطحی

پمپ‌های سطحی: این نوع پمپ‌ها روی زمین بالاتر از سطح آب مانند دیواره سد نصب می‌شوند. پمپ آب را از منبع آب می‌گیرد و سپس آب را به نقطه ذخیره یا استفاده می‌رساند.

پمپ آب کشاورزی زیر آب

پمپ‌های زیر آب: این نوع پمپ در زیر سطح آب منبع نصب می‌شود، مانند سد یا سوراخ و آب را مستقیماً از منبع به نقطه ذخیره یا استفاده می‌رساند. در انواع پمپ آب کشاورزی هر دوی این شیوه‌های نصب را می توان مورد استفاده قرار داد.

حداکثر فاصله بین پمپ سطح و منبع آب آن محدودیت دارد: کشیدن آب به سمت بالا برای پمپ دشوارتر از کشیدن فشار آب توسط پمپ در سربالایی است. حد عملیاتی لیفت مکش حدود 25 فوت (7.62 متر) است اما تولیدکنندگان پمپ باید برای هر مدل پمپ، رقم حد ماکزیمم مکش ارائه دهند. این محدودیت باید در هنگام طراحی سیستم پمپاژ آب خورشیدی مورد توجه قرار گیرد. پمپ‌هایی که در معرض عناصر هستند باید محافظت بیشتری شوند. این امر بیشتر به پمپ‌های نصب ‌شده در رودخانه‌ها یا سدها اعمال می‌شود، نه به پمپ‌های سوراخ‌دار. ازآنجا که این نوع پمپ‌هامعمولاً روی زمین نصب می‌شوند، می‌توان از آن به‌ راحتی با نصب یک پناهگاه محافظت کرد. محافظت از پمپ شناور ممکن است چالش ‌برانگیزتر باشد! زیرا این مواد در آب قرار دارند، معمولاً در وسط منبع که عمیق‌ترین جای آب است. برخی از تولیدکنندگان پانتون های شناور تهیه می‌کنند که برای محافظت از پمپ‌های زیر آب در این شرایط طراحی‌ شده‌اند که می‌توانید در راهنمای انتخاب پمپ آب کشاورزیدر نظر بگیرید.

بر اساس نحوه عملکرد

انواع پمپ آب کشاورزی برای استفاده در شرایط مختلف وجود دارند که در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ‌ آب کشاورزی گریز از مرکز سطحی

 

پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز سطحی

خرید پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز سطحی

 

پمپ‌های گریز از مرکز در سطح زمین معمولاً با منابع آب سطحی یا منابع آب زیرزمینی کم‌ عمق استفاده می‌شوند. همچنین از آن‌ها به‌عنوان تقویت‌ کننده پمپ در خطوط لوله آبیاری استفاده می‌شود. قبل از اینکه بتوانند کار کنند، باید آن‌ها را با آب پرکنید یا “بتونه‌کاری” کنند. خط مکش و پمپ باید پر از آب و فاقد هوا باشد، بنابراین اتصالات و بخصوص اتصالات ضد هوای لوله مکش در پمپ آب کشاورزی مهم هستند. قیمت پمپ آب کشاورزی در این مدل  نسبتاً پایین و مقرون به صرفه است.

پمپ‌های سانتریفیوژ برای عملکرد افقی یا عمودی طراحی ‌شده‌اند. افقی یا عمودی به جهت موتور و شافت محرک اشاره دارد، نه به پروانه. پمپ‌های سانتریفیوژ افقی متداول‌ترین روش برای آبیاری هستند. آن‌ها معمولاً هزینه کمتری دارند، به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند و نصب و بازرسی یا سرویس آن‌ها از انواع دیگر آسان‌تر است. از پمپ‌های سانتریفوژ افقی کمتر در آبیاری کشاورزی استفاده می شود چراکه قدرت زیادی برای پمپاژ آب ندارند، اما می توانید برای موارد آبیاری سبک از آنها استفاده نمایید.

پمپ‌های سانتریفیوژ عمودی می‌توانند روی چیز دیگری نصب یا سوار شوند بنابراین ورودی و پروانه همیشه در زیر آب هستند. آماده‌سازی پمپ در این مورد غیرضروری است و آن را برای کاربردهای شناور مفید می‌کند. ویژگی خودآزمایی در مناطقی که قطعی برق مکرر دارند یا در محورهای مرکزی که راه‌اندازی مجدد خودکار برق در دسترس نیست، مفید است. بااین‌حال، تعمیر و نگهداری بیشتر ممکن است لازم باشد، زیرا یاتاقان‌ها دائماً زیر آب هستند. این پمپ‌ها معمولاً در چاه‌های عمیق‌تر نصب می‌شوند و در میان انواع پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز قیمت بالاتری دارد.

همین الان سفارش دهید:

پمپ افقی گريز از مركز فشارقوی

پمپ‌ آب کشاورزی توربینی

 

پمپ آب کشاورزی توربینی

خرید پمپ آب کشاورزی توربینی

 

پمپ توربین شامل سه قسمت اصلی است: مجموعه هد پمپ که موتور را پشتیبانی می‌کند، معمولاً از چدن است و روی پایه نصب می‌شود. شاقت و ستون و مونتاژ کاسه پمپ. شاقت روی پمپ توربین ممکن است روغن‌کاری شده با آب یا روغن باشد، اما برای تأمین آب خانگی باید از پمپ روغن‌کاری شده با آب استفاده شود.

اطمینان از اینکه چاه مستقیم و ستون پمپ به‌صورت عمودی تراز شده در نصب پمپ آب کشاورزی توربینی مهم است. نباید به پوشش چاه دست بزند. در صورت لمس شدن پوشش چاه، لرزش می‌تواند سوراخ‌هایی را در پوشش ایجاد کند و همچنین ممکن است باعث سایش بیش ‌از حد تحمل موتور پمپ آب کشاورزی شود. یک فونداسیون بتنی که به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند محکم مجموعه سر را محکم کند، به نصب و حفاظت آن کمک می‌کند. قیمت پمپ آب کشاورزی توربینی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

پمپ آب کشاورزی شناور

 

پمپ آب کشاورزی شناور

خرید پمپ آب کشاورزی شناور

 

در این مدل، پمپ بالای موتور است و آب از طریق صفحه‌ای بین پمپ و موتور وارد پمپ می‌شود. از آنجا که قطر موتورهای زیر آب کمتر است، بازده کمتری نسبت به پمپ‌های توربین گریز از مرکز یا چاه عمیق دارند. اگر گردش آب در کنار موتور محدود یا ناکافی باشد ممکن است موتور بیش‌ ازحد گرم شود یا حتی بسوزد. طول لوله بالابر بایدبه‌اندازه‌ای باشد که مونتاژ کاسه و موتور را همیشه غوطه‌ور نگه دارد. همچنین، محفظه چاه باید به ‌اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند آب از موتور عبور کند. پمپ‌های زیر آب که برای آبیاری استفاده می‌شوند باید دارای برق الکتریکی سه فاز باشند و سیم‌کشی از پمپ به سطح باید ضد آب باشد و تمام اتصالات آن مهر و موم‌ شده باشد.

در راهنمای انتخاب پمپ آب کشاورزی خود باید در نظر داشته باشید که رعدوبرق دلیل اصلی خرابی پمپ زیر آب است، بنابراین محافظت باید به جعبه کنترل وارد شود. پس اگر زمین شما در منطقه‌ای طوفانی و بارانی شدید قرار دارد، این پمپ مناسب نیست.

بوسترپمپ‌ های شناور مخصوصی طراحی ‌شده که می‌توانند به‌ صورت افقی در یک خط لوله نصب شوند و اگر در نزدیکی یک مکان مسکونی استفاده شوند، لازم نیست نگران سروصدا باشید. استفاده دیگر از شناورها به‌عنوان تقویت‌کننده در خط مکش پمپ‌های گریز از مرکز است که ممکن است سطح آب بسیار زیاد باشد. در لیست قیمت پمپ آب کشاورزی، این پمپ در رده قیمت میانی قرار دارد.

نحوه عملکرد پمپ شناور بر اساس فناوری پمپ گریز از مرکز (سانتریفیوژ) می‌باشد که بدین معنی است که انرژی اصلی مکانیکی این پمپ‌ها از چرخش یک یا چند پروانه که در داخل موتور کار گذاشته‌شده، تأمین می‌شود. پمپ‌های شناور برقی، درواقع پمپ‌های چندلایه‌ای گریز از مرکز هستند که در موقعیت عمودی کار گذاشته می‌شوند. سرعت مایعات ورودی، در ابتدا توسط حرکت پروانه تسریع می‌شوند و سپس انرژی پویایی خود را در پخش‌کننده از دست می‌دهند و در اینجاست که تبدیل انرژی جنبشی به فشار انجام صورت می‌گیرد. این سیستم اصلی عملکرد پمپ‌های محوری  و ترکیبی است؛ اما در پمپ‌های HSP، موتور الکتریکی نیست و به‌جای آن‌یک موتور هیدرولیکی قرار دارد که ممکن است یا سیکل بسته باشد (سیال خروجی نهایی جدا از سیال در حال چرخش می‌باشد) یا سیکل باز باشد (سیال خروجی با سیال در حال چرخش مخلوط می‌شود).

محصولات:

الکتروپمپ شناور ملخی

الکتروپمپ شناور آب شور

پمپ آب کشاورزی پروانه‌ای

 

پمپ آب کشاورزی پروانه ای

خرید پمپ آب کشاورزی پروانه ای

 

شرایط انرژی پایین و سرعت جریان بالا، ما را به استفاده از موتور پمپ آب کشاورزی پروانه ای می‌کند. پمپ‌های پروانه‌ای، پمپ‌هایی هستند که در این شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این پمپ از پروانه‌ای شبیه پیچ موتور قایق استفاده می‌شود. پمپ‌های جریان مختلط از پروانه‌های نیمه‌ باز یا بسته استفاده می‌کنند که شبیه پمپ‌های توربینی است.

پمپ‌های پروانه‌ای می‌توانند در جهت یک سکوی پمپاژ متحرک به‌ صورت عمودی قرار بگرند، اما برای کاربردهای کشاورزی به‌ طور افقی روی تریلرها نصب می‌شوند. این به سیالات اجازه می‌دهد تا به‌راحتی در خطوط لوله پمپاژ و به منبع آب برگردانده شوند. در بسیاری از مزارع، ازپمپ‌های پروانه‌ای برای پمپاژ تالاب‌های ذخیره زباله استفاده می‌شود و معمولاً از طریق قدرت موتور تراکتورها تأمین می‌شوند.

ازپمپ‌های پروانه‌ای نمی‌توان برای بالابر مکش استفاده کرد، زیرا پروانه باید در زیر آب قرار گیرد و پمپ در عمق و زیر آب مناسب کار کند. به‌طورکلی، هرچه قطر پمپ بیشتر باشد، برای جلوگیری از مکش هوا، غوطه‌ور شدن بیشتر در آب لازم است. باید این امر را به عنوان نکته ای در انتخاب پمپ آب کشاورزی در نظر بگیرید. این نوع پمپ جزء انواع پمپ کشاورزی برقی می باشد، یعنی می توان با اتصال الکتریسیته شروع به کار کند. برخی از انواع پمپ های کشاورزی نیز نیاز به نیروی محرکه از الکتروموتور های مجزا دارند و با اتصال مستقیم برق، کار نمی کنند.

انواع پمپ آب کشاورزی دیزلی

این نوع موتور ها از نظر سوخت و اندازه به چند مدل متفاوت تقسیم می شوند. موتور های دیزلی کشاورزی از نظر مصرف سوخت به سه مورد گازوئیلی، بنزینی و گاز سوز تقسیم بندی می شوند. از نظر اندازه این پمپ ها را در دو مورد پمپ دیزلی موتور بزرگ و موتور کوچک میشناسند. با توجه به قدرت بالای این موتور ها، می توانند 3 تا 4 اینچ خروجی آب برای آبیاری مزارع داشته باشند و به راحتی پاسخگوی نصب بیش از 12 آبپاش آمبو باشند.

بیشتر بخوانید : شمش مسی تابلو برق

 

آیا بوستر پمپ کشاورزی داریم؟

 

بوستر پمپ کشاورزی

بوستر پمپ کشاورزی چیست؟

 

بله، در صنعت ساخت بوستر پمپ، انواع بوستر پمپ های آبیاری مناسب برای مصارف کشاورزی طراحی شده اند. عملکرد همه ی بوستر پمپ ها یکی است، و اصلا فکر نکنید که بوستر پمپ کشاورزی، وسیله عجیب و غریبی است. از خیلی سال پیش این تجهیزات مشغول به آبیاری مزارع کشاورزی بوده اند. اما از سال 13 91 به بعد، بوستر های کشاورزی به صورتی ساختار یافته و بهینه تر طراحی شده اند، تا بتوانند علاوه بر بازدهی بالا، مصرف آب های زیرزمینی را نیز بهینه کنند. به همین دلیل از سال 1393 به بعد تجهیزات ساخت بوستر پمپ و لوازم آبیاری قطره ایی به شدت افزایش یافته است.

از مزایای بوستر پمپ کشاورزی، امکان کم و زیاد کردن دستی و خودکار فشار آب، با توجه به نیاز آبرسانی می باشد. از دیگر مزایای بسیار خوب بوستر کشاورزی، امکان برنامه ریزی پمپ ها و کارکرد نوبتی آنها است که استهلاک قطعات پمپ را به حداقل میرساند. البته جهت پیاده سازی این دستورات اجرایی، به نصب تابلو برق نیاز خواهید داشت.

پمپ طبقاتی از پر استفاده ترین پمپ های چاه آب کشاورزی

 

پمپ طبقاتی

پمپ طبقاتی چیست؟

 

پمپ طبقاتی که با نام‌های پمپ گریز از مرکز یا پمپ سانتریفیوژ نیز شناخته می‌شود، وسیله‌ای مکانیکی است که برای انتقال مایعات با استفاده از انتقال انرژی چرخشی ایجاد شده حاصل از چرخش یک یا چند محرک که پروانه نامیده می‌شوند، استفاده می‌شود. مایعات در امتداد محور خود به پروانه‌ای که به‌سرعت در حال چرخش است وارد می‌شوند و توسط نیروی گریز از مرکز در امتداد محیط خود از طریق نوک  پره پروانه خارج می‌شود. عملکرد پروانه سرعت و فشار مایع را افزایش می‌دهد و همچنین آن را به سمت خروجی پمپ هدایت می‌کند

قیمت بهترین مدل های پمپ طبقاتی به شرح زیر می باشد:

  • افقی، پنتاکس، تک فاز، 8.4 متر مکعب بر ساعت، 56 متر، 1 اینچ = 8.800.000 تومان
  • افقی، پنتاکس، سه فاز، 8.4 متر مکعب بر ساعت، 56 متر، 1 اینچ = 8.600.000 تومان
  • افقی، پنتاکس، سه فاز، 9.6 متر مکعب بر ساعت، 74 متر، 1 اینچ = 11.900.000 تومان
  • عمودی، پنتاکس، تک فاز، 8.4 متر مکعب بر ساعت، 80 متر، 1.4 اینچ = 11.600.000 تومان
  • عمودی، پنتاکس، سه فاز، 8.4 متر مکعب بر ساعت، 102 متر، 1.4 اینچ = 11.950.000 تومان
  • افقی، آبروان، تک فاز، 15 متر مکعب بر ساعت، 76 متر، 1.4 اینچ = 18.500.000 تومان
  • عمودی، پنتاکس، سه فاز، 102 متر مکعب بر ساعت، 100 متر، 1.4 اینچ = 23.000.000 تومان

تابلو برق کشاورزی

 

تابلو برق کشاورزی

تابلو برق کشاورزی چیست؟

 

کشاورزی در زمین های آبی و غیر دیم، نیاز به آبیاری دارد. قبلا از چشمه ها بدون داشتن تجهیزات پمپ برای آبیاری استفاده می کردند، اما اکنون که ذخایر آب زیرزمینی به اعماق پایینتر نزول پیدا کرده اند، نیاز به تجهیزاتی برای استفاده از این ذخایر جهت آبیاری مزارع کشاورزی وجود دارد. البته که این کار را موتور های دیزل گازوئیلی و نفتی نیز انجام می دهند. همان موتور های تراکتور که در محل چاه نصب می کنند و با نیروی حاصل از سوخت منابع طبیعی را به نیروی محرکه جهت چرخش شافت و پروانه پمپ تبدیل می کنند. اما این کار در صورتی که دسترسی به برق وجود نداشته باشد، مقرون به صرفه است!

هم اکنون تقریبا 85 درصد مزارع کشاورزی به برق بین شهری نزدیک هستند و می توانند به راحتی مجوز استفاده از نیروی برق را برای مزارع خود دریافت کنند. خب اینجاست که خرید و نصب یک تابلو برق الزامی می شود. یک پمپ کشاورزی، برق، پنل برد و لوله کشی مناسب مزارع، تمام کاری است که برای آبیاری نیاز دارید.

ویژگی های اضافه تابلو برق کشاورزی نسبت به تابلو های خانگی و صنعتی:

  • باید دو خروجی مستقل داشته باشد (یکی 25 و دیگری 5 آمپر)؛
  • باید ترمینالی جهت خروجی 30 آمپر داشته باشد که بتوان به صورت دستی و همچنین از راه دور با گوشی، آن را خاموش و روشن کرد که در این جهت یک کنتاکتور 25 آمپر با قابلیت افزایش جریانداشته باشد؛
  • باید یک خروجی پریز 5 آمپر داشته باشد که بتوان آنرا نیز حضوری و از راه دور تنظیم کرد؛
  • و اگر سیستم دزدگیر داشته باشد، در صورت باز شدن آن به سرعت به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

 

کاربرد پمپ فشار قوی در کشاورزی

 

پمپ فشار قوی در کشاورزی

کاربرد پمپ فشار قوی در کشاورزی

 

آبیاری زمین بالای 10 هکتار، نیاز به پمپ فشار قوی دارد. پمپ فشارقوی، پمپ گریز از مرکز دارای تعدادی طبقات است که موجود بودن تعداد طبقات بیشتر نسبت به پمپ گریز از مرکز عادی باعث زیاد شدن فشار و هد می‌گردد. موارد استفاده از پمپ فشارقوی

1-موارد استفاده از پمپ فشارقوی برای آماده‌سازی آب شهری

2-پمپاژ آب و زهکشی

3-سیستم آب‌رسانی در بخش مصارف صنعتی

4-عمل بوستر پمپ

5-عمل آبیاری به حالت بارانی

6-عمل پمپاژ آب گرم و سرد در بخش تأسیسات صنعتی

7-آتش‌نشانی

نحوه عملکرد پمپ فشارقوی به این صورت است که سیال از بخش درونی مکش و لوله داخلی وارد پمپ می‌شود از جایی که پروانه‌ها بر سطح محور هستند و در حال حرکت هستند، نیروی گریز از مرکز از حرکت پروانه با حرکت موتور معین باعث مکش سیال به داخل پروانه می‌گردد. سیال فشاری برابر صفر دارد و زمانی که به داخل پروانه جذب می‌شود با حرکت از پره‌های پروانه به‌طرف محیط خارجی پروانه فشار آن زیاد می‌گردد.

بیشتر بخوانید : پلاک الکتروموتور چیست؟

 

کاربرد پمپ کف کش در کشاورزی

 

پمپ کف کش در کشاورزی

کاربرد انواع پمپ کف کش در کشاورزی

 

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که بخواهید عمق چاه مزرعه خود را افزایش دهید و یا یک برکه آب جمع شده در یک گوشه زمین را تخلیه کنید، این دقیقا زمانی است که به یک پمپ کف کش مناسب احتیاج خواهید داشت. پمپ کف کش می تواند با توان و سرعت بالا آب را از منبع به نقطه دیگری تخلیه کند و کار را برای فعالیت شما هموار سازد.

اگر نحوه استفاده صحیح از پمپ کف کش رعایت شود می‌تواند در جاهایی که طغیان زیرزمین به‌ طور منظم اتفاق می‌افتد، بسیار به‌دردبخور باشد و آب مضاعف را از زیرزمین خارج کند. پمپ کف کش آب را از خانه به هر مکانی که دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند، مانند محفظه تخلیه طوفان شهری یا چاه خشک می‌فرستند.

از پمپ های کفکش، در مصارف غیر از کشاورزی نیز استفاده می شود. مشکل جمع شدن آب در منازل مسکونی و خطر تخریب آن در دراز مدت، نگرانی برخی از افرادی می باشد که در مناطق حاصلخیز مانند شمال کشور زندگی میکنند، خوشبختانه راهی دیگر برای رفع این مشکل ابداع‌ شده که هزینه و زمان بسیار کمتری مصرف می­کند و مشکل را به‌صورت دائم حل می­کند؛ استفاده از پمپ کف کش که از انواع کاربردی پمپ می باشد. پمپ کف کش (یا به انگلیسی sump pump) در زیر سطح زیرزمین شما، جایی که بیشترین رطوبت و آب وجود دارد نصب می­شود و زمانی که آب از یک حد معینی بالاتر بیاید، آن را پمپ کرده و از طریق یک شلنگ به بیرون خانه منتقل می­کند.

سوالات متداول

  • علت نکشیدن آب توسط پمپ کشاورزی چیست؟

این که مایع پمپ شونده به سمت خروجی پمپاژ نمی شود، به احتمال زیاد ناشی از وجود هوا در لوله ها یا پمپ می باشد. جهت جلوگیری از وقوع و رفع مشکل، پمپ و لوله ها را از آب یا مایع پمپ شونده پر کنید.

  • پروانه پمپ از کار افتاده است، چه کار کنیم؟

باید پمپ را پیاده کرده و آن را تمیز کنید. در صورتی که لبه های پروانه نیز خراب شده بود، آن را تعویض نمایید.

  • مشخصات پمپ آب کشاورزی چیست؟

پمپ آب کشاورزی مانند دیگر پمپ ها، وظیفه پمپاژ آب را دارد و مشخصات پمپ آب کشاورزی در قوی بودن و قدرت بالای آن برای مزارع بزرگ می باشد. همچنین بیشتر پمپ های کشاورزی از نوع شناور بوده و در عمق چاه فرو می روند (بجز پمپ های کشاورزی که در لبه رودخانه قرار می گیرند و در آب غرق نمی شوند). پمپ های کشاورزی باید دارای منبع انرژی تابلو برق برای برق رسانی بوده و از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

  • فشار آب برای آبیاری مناسب نیست، باید چکار کنیم؟

در صورتی که پمپ کشاورزی مناسبی خریداری کرده ایت و فشار آبی که باید داشته باشد را ندارد، مشکل از ولتاژ و برق رسانی تابلو برق می باشد. باید با متخصص تعمیر تابلو برق ارتباط برقرار کنید.

  • قوی ترین پمپ آب کشاورزی کدام است؟

گر چه لازم نیست شما قوی ترین پمپ آب را نصب کنید، بلکه با توجه شرایط خود، میزان آب مورد نیاز برای پمپاژ، فاصله انتقال آب و… باید مناسب ترین مدل را انتخاب کنید. به هر حال پمپ های سانتریفیوژ و گریز از مرکز فشار قوی با قیمت حدود 30 تا 40 میلیون تومان و پمپ های لیو 40 تا 50 اسب بخار با قیمت حدود 50 تا 60 میلیون تومان، می توانند عنوان قوی ترین پمپ کشاورزی را کسب کنند. یک معیار مناسب برای شناسایی پمپ قوی برای کشاورزی، شامل موارد زیر است:

1. هد بیش از 150 متر داشته باشد

2. دبی بیش از 90 متر مکعب در ساعت داشته باشد.

3. قطر دهانه ورودی و خروجی پمپ، بیش از 1.5 اینچ باشد.

4. منبع نیروی برق سه فاز باشد و یا در صورت نبود برق، موتور دیزل گازوئیلی استفاده شود.

5. در صورتی که به الکتروموتور جدا نیاز داشته باشد، باید از الکتروموتور های بیش از 1500 دور پشتیبانی کند.

  • منظور از موتور پمپ آب کشاورزی برقی چیست؟

پمپ برقی دقیقا همان الکتروپمپ ها هستند. این مدل پمپ ها در قطعات خود، تجهیزات الکتروموتور را برای تبدیل نیروی الکتریسیته به نیروی مکانیکی دارند. یعنی نیازی به نصب و خرید جداگانه الکتروموتور ندارند. به همین جهت به این پمپ ها، پمپ آب برقی می گویند. قیمت آنها نسبت به پمپ معمولی بیشتر است و حدودا از 2 میلیون تومان شروع می شود.

  • استفاده از پمپ آب دستی کشاورزی مقرون به صرفه است؟

در بیشتر موارد خیر، در صورتی که یک پمپ آب دستی برای یک تیکه زمین کوچک کمتر از یک چهارم هکتار، یا تهیه آب آشامیدن و شستشو برای خانه مزرعه می خواهید، بله خرید یک پمپ آب دستی کشاورزی مقرون به صرفه و مناسب خواهد بود. در غیر این صورت امکان آبیاری و انتقال آب به کل مزارع با پمپ دستی، غبر ممکن است.

  • برای نصب پمپ آب کشاورزی باید چکار کنیم؟

دقت داشته باشید نصب و راه اندازی پمپ کشاورزی یک کار تخصصی است. تنها کاری که شما باید انجام دهید، خرید پمپ و تجهیزات مورد نیاز و فراهم کردن شرایط و مکان نصب در کنار چاه آب یا موتورخانه است. بقیه کارهای نصب و فعالسازی با تیم متخصص است. ما برای نصب، از بهترین و باتجربه ترین نیرو های خود استفاده می کنیم.

جمع بندی

به‌طورکلی تفاوت چندانی میان انواع پمپ معمولی و انواع پمپ آب کشاورزی در عملکردشان وجود ندارد به‌جز اینکه پمپ‌های کشاورزی قدرت و دوام بالاتری دارند. مدل‌های متفاوتی وجود دارد که هریک مناسب شرایط خاصی هستند. قیمت پمپ آب کشاورزی بیشتر از پمپ‌های معمولی است و نگهداری آن‌ها هزینه‌برتر می باشد. به خاطر همین امر، راهنمای انتخاب پمپ آب کشاورزی را حتماًدر نظر بگیرید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *