وبلاگ

پمپ و بوستر پمپ چه تفاوتی با هم دارند؟ (مقایسه جامع)

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

پمپ‌ آب و پمپ‌های بوستر سال‌ها است که به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تفاوت پمپ و بوستر پمپ در چیست؟

زمانی که این دو پمپ را کنار یکدیگر بگذارید، سؤالاتی همچون، رابطه پمپ و بوستر پمپ چیست؟ مقایسه کاربرد پمپ و بوستر پمپ به چه شکل است؟ فضای موردنیاز نصب پمپ و بوستر پمپ چقدر است؟ و نهایتاً، کدام‌یک بهتر است، برای شما پیش‌ می‌آید. برای پاسخ به این سؤالات باید در ابتدا با کارکرد هریک از آن‌ها به‌طور جدا آشنا شویم و سپس به رابطه پمپ و بوستر پمپ بپردازیم.

باید در نظر داشته باشید که پمپ‌های سانتریفیوژ به یک‌شکل عمل می‌کنند که بدین معنی است که تفاوت چندانی میان پمپ‌های فشار و پمپ‌های بوستر وجود ندارد و درزمینهٔ هدایت و کنترل آب هردوی این پمپ‌ها وظیفه‌دارند که جریان آب را با فشار مطلوب و ثابت به چرخه درآورند.

پیش از مقایسه رابطه پمپ و بوستر پمپ حتماً باید در نظر داشته باشید که حیطه مشترک کارکرد این دو پمپ، چرخش آب هست و اگر سیالات ورودی به پمپ دارای ریز جامدات باشند و یا روغنی باشند، دیگر از پمپ‌های بوستر برای کنترل این سیالات استفاده نمی‌شود و فقط از پمپ‌های فشار خاص استفاده می‌شود همانند پمپ‌های لجن کش.

 

رابطه پمپ و بوستر پمپ

همان‌طور که گفته شد برای درک بهتر رابطه پمپ و بوستر پمپ باید با تعریف هر یک به‌صورت جداگانه آشنا شویم. در ادامه به بررسی کارکردهای هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

 

تعریف بوستر پمپ

بوستر پمپ

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

 

برای شروع، بوستر پمپ، پمپی است که برای افزایش فشار آب و افزایش جریان آب طراحی‌شده است. در اکثر استخرهای شنا از نوعی بوستر پمپ استفاده می‌شود، زیرا هنگام افزایش فشار آب و اطمینان از جریان آب در آن استخر بسیار ایدئال هستند.

به‌عنوان‌مثال، در یک استخر شنا وقتی فشار آب کم است، این بدان معناست که آب کمتری در استخر شنا جریان دارد و آب کمتری از استخر خارج می‌شود. سپس این امر منجر به مشکل جریان آب می‌شود که برای مواردی مانند فیلتراسیون(فیلتر کردن آب) بسیار بد است.

کاری که یک بوستر پمپ انجام می‌دهد، این است که فشار آب کل سیستم آب را افزایش می‌دهد. این امر اطمینان حاصل می‌کند که فشار آب به همان سرعتی که نیاز است سریع و ثابت است و جریان آب بدون وقفه است. به خاطر همین امر است که به این پمپ نام ‘بوستر’ را داده‌اند که به معنی تقویت‌کننده است.

 

تعریف پمپ

 

همان‌طور که از نام آن پیداست، نوعی پمپ است که برای افزایش فشار آب طراحی‌شده است. اما، همراه با افزایش فشار آب، پمپ فشار نیز جریان آب را افزایش می‌دهد. این اجازه می‌دهد تا مقدار بیشتری آب از طریق یک سیستم آب رسانی خاص جریان یابد. به همین دلیل در مکان‌هایی که نیازمند انتقال به طبقات بالاتر هستند، پمپ فشار انتخاب مناسب‌تری است. از بسیاری جهات، بوستر پمپ‌ها و پمپ‌های فشار شبیه یکدیگر هستند. این بدان دلیل است که هر دو عملکرد اساسی یکسانی دارند – عملکرد افزایشی فشار آب در سیستم آبرسانی.

 

تفاوت پمپ‌ و بوستر پمپ

در رابطه پمپ و بوستر پمپ نباید به مقایسه کاربرد پمپ و بوستر پمپ بپردازیم، بلکه باید به محل و شرایط نصبی خودمان نگاه کنیم. تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد، اگرچه برخی از برندها برچسب پمپ خود را “بوستر پمپ” یا “پمپ فشار” می‌گذارند. هرچند صرف‌نظر از نام، هر دو در یک مجموعه اساسی از توابع کار می‌کنند.

اگرچه به  بوستر پمپ‌ها و پمپ‌های فشار نگاه می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که پمپ‌های فشار قدرت بیشتری دارند. این به این دلیل است که افراد تمایل دارند بوستر پمپ را در استخرهای شنا استفاده کنند، زیرا بیشتر تمیزکننده‌های استخر نیازمند فشار کمتری هستند و به پمپ‌های کوچک‌تر متکی هستند و بیشتر آن پمپ‌های کوچک‌تر “بوستر پمپ” نامیده می‌شوند. پمپ‌های بزرگ‌تر را اغلب “پمپ‌های فشار” می‌نامند.

درنتیجه رابطه پمپ و بوستر پمپ به مکان و هدف استفاده از آن مربوط است.

 

عملکرد متقابل پمپ و بوستر پمپ

 

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

 

پمپ‌های تقویت‌کننده در کنار سایر پمپ‌ها کار می‌کنند، بدین معنی که به‌خودی‌خود نمی‌توانند سیالاتی را در سیستم منتقل کنند. آن‌ها فقط برای “تقویت” عملکرد سیستم پمپاژ موجود طراحی‌شده‌اند. پمپ‌های تقویت‌کننده پمپ‌ گریز از مرکز در نظر گرفته می‌شوند که برای کشیدن و حرکت مایعات به یک یا چند پروانه متکی هستند.

مشخصات اولیه‌ای که هنگام مقایسه کاربرد پمپ و بوستر پمپ  باید در نظر گرفته شود جریان، افزایش فشار، قدرت اسب بخار و میزان قدرت است.

جریان، حداکثر جریان میزان قابل‌دستیابی به تخلیه حجم از طریق پمپ را توصیف می‌کند.

افزایش فشار حداکثر نشان‌دهنده بالاترین فشار قابل‌تحمل به فشار موجود یا حد سیستم است. این ممکن است به‌صورت کیلوگرم در هر اینچ مربع (kgsi) یا به‌عنوان فوت سر (فوت) بیان شود. فشاری که بوستر پمپ باید ایجاد کند ، تفاوت بین فشار سیستم موردنیاز و فشار موجود در پمپ است. این اختلاف فشار ، تقویت فشاری است که بوستر پمپ برای تأمین نیازهای هدف موردنیاز ، با سرعت جریان موردنظر تأمین می‌کند.

اسب بخار نیز عامل دیگری در مقایسه کاربرد پمپ و بوستر پمپ است که قدرت خروجی پمپ را نشان می‌دهد که در واحد اسب بخار (اسب بخار) اندازه‌گیری می‌شود.

درجه‌بندی توان، قدرت موردنیاز برای کارکرد پمپ را نشان می‌دهد که با وات (W) یا اسب بخار اندازه‌گیری می‌شود. در مورد پمپ‌های برقی، برخی از تولیدکنندگان در عوض ولتاژ (ولت یا ولتاژ)، جریان موردنیاز در آمپر یا (A) را تعیین می‌کنند. درواقع به‌جای ولت از آمپر برای تعیین درجه قدرت محصول استفاده می‌کنند.

 

فضای موردنیاز نصب پمپ و بوستر پمپ

به‌طورکلی پیش از نصب باید فضای موردنیاز نصب پمپ و بوستر‌پمپ موردنظر خود را در نظر بگیرید زیرا که فضای کم موجب می‌شود موتور داغ کند و نتواند به‌درستی عمل کند و یا دسترسی به آن سخت شود. اگر فضا زیاد باشد هم موجب می‌شود که هدر مکان رخ دهد.

باید رطوبت هوا را نیز در نظر بگیرید زیرا که اگر رطوبت مکان زیاد باشد، موتور پس از مدتی کارکرد خود را از دست می‌دهد و یا حتی ممکن است بسوزد. در این شرایط باید از پمپ‌های عایق‌بندی شده استفاده کنید.

پس از در نظرگیری تمام این شرایط فضای موردنیاز برای پمپ و بوستر پمپ را مقایسه کنید. بوستر پمپ به فضای کوچکی نیاز دارد، به همین دلیل برای استخرهای شنا مناسب است. پمپ‌های فشار به فضای بیشتری برای نصب نیاز دارند تا بتوانند آب را باقدرت بیشتری انتقال دهد. البته نباید فضا را فدای عملکرد کنید. اگر فضای کافی برای نصب پمپ فشار ندارید نباید جای آن بوستر پمپ نصب کنید، زیرا در این شرایط توان انتقال آب به طبقات بالا با فشار مناسب را ندارند.

 

ویژگی‌های متفاوت پمپ و بوستر پمپ

بوستر پمپ‌ها ممکن است به‌گونه‌ای طراحی شوند که ویژگی‌های متنوعی را ارائه را با توجه به شرایط مختلف ارائه دهند.

پمپ‌های با سرعت قابل تنظیم یا متغیر، پمپ‌هایی هستند که از تجهیزات قابل تنظیم درایو سرعت (ASD) یا درایو با سرعت متغیر (VSD) استفاده می‌کنند، که به شما امکان کنترل و عملکرد پمپ را در چندین سرعت می‌دهد. این امر برای فرآیندهایی که به دلیل شرایط کار خاص یا کاهش هزینه‌های انرژی به تنظیم جریان پمپ یا فن در حین کار نیاز دارند، حائز اهمیت است (همانند استخرهای عمومی).

پمپ‌های مداوم، پمپ‌هایی هستند که برای کار کردن و کارکرد مداوم و بدون سایش زیاد طراحی‌شده‌اند.

پمپ‌های چندمرحله‌ای مایع فشرده‌شده را از مرحله اولیه به محفظه‌های پی‌درپی یا مراحل تحت‌فشار منتقل می‌کنند تا فشار بالاتری را نسبت به پمپاژ تک‌مرحله‌ای تولید کنند. به‌طورمعمول، هر دو پمپ یک مرحله‌ای و چندمرحله‌ای فشارسنج دارند.

پمپ‌های خود شوفاژ، پمپ‌های هستند که سطح خلا را ایجاد می‌کنند تا مایع را به داخل ورودی بدون هیچگونه کمک خارجی بکشند.

 

پمپ بهتر است یا بوستر پمپ؟

در شرایطی که می‌خواهید میان پمپ فشار و بوستر پمپ، یکی را انتخاب کنید، نباید به سؤال کدام‌یک بهتر است، فکر کنید! زیرا که هردوی این پمپ‌ها یک کار می‌کنند، با این تفاوت که این کار را در شرایط متفاوتی انجام می‌دهند. اگر فضای کوچکی دارید و نیازمند قدرت و فشار انتقال بالا نیستید، بوستر پمپ مناسب‌تر است. اگر در شرایطی هستید که نیازمند انتقال پرفشار آب به طبقات هستید، پمپ فشار یا بوستر پمپ چیزی است که مناسب کار شما هست. در شرایط معدودی که هم‌فشار لازم دارید و هم‌ جریان متناوب، می‌توانید از جفت این‌ پمپ‌ها استفاده کنید و آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا به حداکثر فشار دست‌یابید (همان بوستر پمپ های چند پمپه).

 

بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت

تفاوت بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت چیست؟ وقتی تمام پمپاژهایی را که در سطح جهان اتفاق می‌افتد، چه در کارخانه‌های بزرگ صنعتی و چه در سیستم‌های گرمایشی خانگی، در نظر بگیرید، تقریباً 20٪ از انرژی مصرفی جهان را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل در صنعت پمپاژ فرصتی عظیم برای کمک به استفاده بهینه از منابع انرژی ما وجود دارد. در برنامه‌های پمپاژ که کار مورد پمپ ثابت نیست، به‌احتمال‌زیاد نصب بوستر پمپ دور متغیر باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در انرژی می‌شود. احتمالاً در بسیاری از کاربردها استفاده از بوستر پمپ دور متغیر بین 30 تا 50 درصد، مصرف را کاهش خواهد داد.

افزایش فشار آب به یک مقدار مشخص و حفظ فشار حتی اگر جریان و فشار ورودی متفاوت باشد، کاری است که بوستر پمپ دور ثابت آن را به نحو احسن انجام می‌دهد. در توزیع آب، ثابت نگه‌داشتن فشار آب برای راحتی کاربر در استفاده نهایی بسیار مهم است. بااین‌حال، تغییر تقاضا برای آب در طول روز باعث نوسان فشار می‌شود. برای جلوگیری از این امر، بوستر پمپ دور ثابت با فشارسنج قادر به تنظیم خروجی و درنتیجه ثابت نگه‌داشتن فشار هستند.

 

راهنمای خرید پمپ آب خانگی مناسب

می‌خواهید بدانید، بهترین پمپ آب خانگی چیست؟ طرز کار و قیمت پمپ آب خانگی به چه صورت است. تمامی این سؤالات برای کسی که قصد آشنایی و یا خرید پمپ آب خانگی را دارد طبیعی است. در ادامه چند نکته به عنوان راهنمای خرید پمپ آب خانگی در اختیار شما قرار داده ایم. در خرید پمپ، به موارد زیر دقت داشته باشید:

1. درجه فشار چیست؟

این فشاری است که در آن آب از پمپ خانگی خارج می‌شود. به‌عنوان‌مثال، بهترین پمپ آب خانگی خارجی، مدل Salamander دارای درجه فشار 1.5 بار است. اگر فشار آب شما 0.7 بار باشد ، سالاماندر فشار آب شمارا دو برابر می‌کند. بازهم ، اگر شما در یک خانواده پرجمعیت در خانه‌ای با اندازه قابل‌توجه هستید ، پس احتمالاً به انواع پمپ آب خانگی با درجه فشار بالاتری نیاز دارید.

2. نوع سیستم چیست؟

پمپ آب‌ها در جابه‌جایی مثبت یا منفی وجود دارند. این نحوه فعال شدن پمپ را نشان می‌دهد. یک پمپ مثبت توسط نیروی جاذبه فعال می‌شود درحالی‌که پمپ منفی با افت فشار بین پمپ و دستگاه فعال می‌شود. پیش از انتخاب در نظر داشته باشید که جدا از شرایطتان، تعمیر پمپ آب خانگی جابه‌جایی منفی کار تخصصی‌تری است.

سرویس، نگهداری و تعمیر پمپ آب خانگی

3. پروانه چیست؟

پمپ آب‌ها با استفاده از سیستم پروانه کار می‌کنند، همانند موتورهای هواپیما. در بیشتر انواع پمپ آب خانگی مدرن می‌توانید یک یا چند پروانه داشته باشید. هرچه پروانه بیشتر باشد ، پمپ قدرت بیشتری دارد.

تاثیر منبع تحت فشار در بهینه سازی عملکرد پمپ یا بوستر پمپ

اگر می خواهید پمپ آب خانگی شما به بهترین شکل عمل کند، طول عمر بیشتری داشته باشد و فشار را به صورت بهینه در کل سیستم آبرسانی نگه دارد، از مخزن تحت فشار استفاده کنید. این وسیله می توانید دفعات روشن و خاموش شدن پمپ را برای پمپاژ آب به حداقل برساند و همچنین فشار آب را به صورت ثابت برای شما نگه دارد، حتی زمانی که برای چند ساعت برق قطع باشد!

مخزن یا منبع تحت فشار یک مخزن استوانه ای شکل است. پمپ آن از آب پر می کند، با این تفاوت که آب در یک تیوپ که داخل محفظه است پر می شود. در نتیجه با پر شدن تیوپ، هوای داخل مخزن فشرده شده و تحت فشار قرار می گیرد. وقتی این فشار به حد مطلوب و تنظیم شده برسد، پمپ خاموش شده و منبع تحت فشار، آب را برای پمپاژ به سیستم آبرسانی منزل، آماده نگه می دارد.

کدام‌یک از انواع پمپ آب خانگی بهتر است؟

پیش از انتخاب پمپ آب خانگی در نظر داشته باشید که بهترین پمپ آب خانگی وجود ندارد و بهترین پمپ با توجه به شرایط شما انتخاب می‌شود. پمپ‌های مختلفی با کارایی‌های متنوع که هر مدام در یک زمینه تمرکز بیشتری دارند، عرضه می‌شود و شما باید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

پمپ‌های حجمی: این پمپ‌ها معمولاً پمپ‌های کم‌توان هستند که در مواردی که نیاز به انتقال حجم نسبتاً کم آب با فشار بالاتر است ، استفاده می‌شوند.

پمپ‌های خودکار: با توجه به ویژگی اضافه‌شده یک ونتوری در داخل پمپ ، این واحدها می‌توانند آب را در سطح پایین‌تری که پمپ به آن نصب‌شده است بکشند. این پمپ‌ها همچنین به پمپ مکش معکوس شناخته می‌شوند. ارتفاع مکش نباید بیش از 3 متر زیر سطح پمپ باشد.

پمپ‌های سانتریفیوژ: این پمپ‌ها بسیار شبیه پمپ‌های شوفاژ هستند اما بدون ونتور ، بنابراین سطح آب باید بالاتر از سطح پمپ باشد ، در غیر این صورت به آن پمپ مکش مثبت گفته می‌شود. این پمپ‌ها در رساندن حجم بالای آب در فشار متوسط تا زیاد بسیار مؤثر هستند.

اجزای پمپ آب خانگی در هر یک از این دسته‌بندی‌ها متفاوت است که منجر به تفاوت عملکرد و دوام نهایی آن می‌شود.

 

آیا می خواهید یک پمپ شناور خریداری کنید؟

چند نکته زیر را به عنوان یک راهنمای خرید پمپ شناور، مورد توجه قرار دهید.

از تجهیزاتی که جهت برق دار شدن و راه اندازی به تابلو برق نیاز دارد پمپ می باشد. عملکرد پمپ شناور بر اساس فناوری پمپ گریز از مرکز (سانتریفیوژ) می‌باشد که بدین معنی است که انرژی اصلی مکانیکی این پمپ‌ها از چرخش یک یا چند پروانه که در داخل موتور کار گذاشته‌شده، تأمین می‌شود. پمپ‌های شناور برقی، درواقع پمپ‌های چندلایه‌ای گریز از مرکز هستند که در موقعیت عمودی کار گذاشته می‌شوند. سرعت مایعات ورودی، در ابتدا توسط حرکت پروانه تسریع می‌شوند و سپس انرژی پویایی خود را در پخش‌کننده از دست می‌دهند و در اینجاست که تبدیل انرژی جنبشی به فشار انجام صورت می‌گیرد.

نکات مثبت پمپ شناور

مهم‌ترین مزیت پمپ شناور این است که هرگز لازم نیست که آن را از قبل پُر کنید، زیرا از قبل در مایع غوطه‌ور شده است. پمپ‌های شناور نیز بسیار کارآمد و کم‌مصرف هستند زیرا مجبور نیستند انرژی زیادی را برای انتقال آب به پمپ صرف کنند. فشار آب باعث هجوم آب به داخل پمپ شناور می‌شود، بنابراین در مصرف مقدار زیادی از انرژی پمپ “صرفه‌جویی” می‌کند.

همچنین، اگرچه خود پمپ‌ها چندمنظوره نیستند و قابل تعویض نمی‌باشند، در ابتدا انتخاب‌های شما در میان مدل‌های آن‌ها بسیار زیاد است. برخی از پمپ‌های شناور به‌راحتی می‌توانند مواد جامد را اداره کنند، درحالی‌که برخی فقط برای مایعات بهتر هستند. پمپ‌های شناور بی‌صدا هستند، زیرا زیر آب قرار دارند و به‌علاوه لازم نیست نگران به وجود آمدن حفره بر بدنه پمپ باشید، زیرا که آب همیشه در حال تردد است و درنتیجه فشار آن نیز ثابت می‌ماند و به بدنه صدمه نمی‌زند.

نکات منفی پمپ شناور

پمپ شناور چندین عیب نیز دارد که دو مورد آن مربوط به بدنه آن است. بدنه آن می‌تواند باگذشت زمان خورده شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، آب به داخل موتور نفوذ می‌کند و تا زمانی که ترمیم نشود، موتور کاملاً بلااستفاده می‌شود. همچنین، این بدنه عایق آب، باعث می‌شود که تعمیر پمپ شناور کمی دشوار و زمان‌بر بشود که نیاز به حضور متخصص دارد.

در نتیجه اینکه پمپ برای شما مناسب باشد یا بوستر پمپ، به نیاز شما، فضای در دسترس، بودجه، دبی و هد مورد نیاز بستگی دارد. البته ممکن است یک هد و دبی مشخصی را هم بتوانید با پمپ و هم با بوستر پمپ ارائه دهید! در نتیجه فرقی نمی کند که در این حالت از کدام یک استفاده کنید. معمولا هزینه های نصب بوستر پمپ از نوع چند پمپه، هزینه های بیشتری برای شما خواهد داشت.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *