وبلاگ

پمپ هیدرولیکی چیست و چه انواعی دارد؟

انواع پمپ هیدرولیک ( hydraulic pumps ) امروزه به‌طور گسترده‌ای در صنایع و خانه‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پمپ‌ها عموماً وظیفه انتقال سیالات  از مکانی به مکان دیگر را دارند. از این قابلیت می‌توان برای آبیاری مزارع، خنک کردن موتور‌ها و ایستگاه‌های بزرگ، انتقال آب آشامیدنی، استفاده در فرمان ماشین و خیلی کاره‌ای دیگر، در مدل های فشار قوی یا فشار بالا، پرس و … استفاده نمود.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

پمپ هیدرولیکی چیست؟

معمولاً پمپ‌های هیدرولیکی پمپ‌های جابجایی مثبت هستند تا توانایی هدایت فشا­رهای بالا را داشته باشند. انواع متنوعی از پمپ‌های هیدرولیکی وجود دارد که هریک متناسب برای استفاده در شرایط خاصی است. پمپ هیدرولیک دنده‌ای، پمپ هیدرولیک پیستونی و پمپ هیدرولیک پره‌ای چندی از پرکاربردترین پمپ‌های هیدرولیکی هستند که در کارخانه‌ها و خانه‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با اینکه پمپ‌های هیدرولیکی در دسته دستگا‌ه­ پمپ بادوام قرار دارند و به‌ندرت به مشکل خاصی برمی‌خورند، باید در انتخاب خود دقت کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر سیالات عبوری از پمپ حاوی ریز جامداتی همانند شن و ماسه هستند، نباید از پمپ هیدرولیک دنده‌ای استفاده کنید وگرنه به موتورپمپ آسیب خواهد رسید. در این مطلب می‌خواهیم کاربرد پمپ‌های هیدرولیک را برای شما توضیح داده و با انواع آن شمارا آشنا کنیم تا در صورت لزوم بتوانید بهترین انتخاب را بکنید.

کاربرد پمپ‌های هیدرولیک

 

پمپ هیدرولیک

کاربرد پمپ هیدرولیک

 

پمپ‌های هیدرولیک در سیستم‌های محرک هیدرولیک استفاده می‌شوند و می‌توانند  هیدرو استاتیک یا هیدرو دینامیکی باشد. پمپ هیدرولیک منبع مکانیکی نیرو است که نیروی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند. این جریان با قدرت کافی برای غلبه بر فشار ناشی از بار در خروجی پمپ، جریان تولید می‌کند. هنگامی‌ که پمپ هیدرولیک کار می‌کند، در ورودی پمپ خلأ ایجاد می‌کند، که مایعات را از مخزن به خط ورودی به پمپ منتقل می‌کند و با عملکرد مکانیکی، این مایع را به خروجی پمپ و به سیستم هیدرولیک منتقل می‌کند؛ همین نحوه عملکرد است که کاربرد پمپ‌های هیدرولیک را ممکن می‌سازد. پمپ‌های هیدرو استاتیک پمپ‌های جابجایی مثبت هستند در حالی‌ که پمپ‌های هیدرو دینامیکی  پمپ‌های جابجایی غیر مثبت هستند که در آن‌ها جابجایی (جریان از طریق پمپ در هر چرخش پمپ) قابل تنظیم نیست. پمپ‌های هیدرو استاتیک همگی از قانون پاسکال پیروی می‌کنند.

کاربرد پمپ‌های هیدرولیک تنها به پمپاژ آب و روغن محدود نمی‌شود و برای خیلی از دستگاه‌های دیگر همچون بیل مکانیکی، جرثقیل، لودر، تراکتور، کامیون، تجهیزات جنگلداری، گریدر، کمپرسور و ماشین‌ آلات معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه کاربرد پمپ‌های هیدرولیک با نصب  آن‌ها در موتورهای کنترل از راه دور، بیش از هر زمان دیگری شده است.

انواع پمپ هیدرولیکی

 

مدل های مختلف پمپ هیدرولیک

انواع پمپ هیدرولیکی

 

همان‌طور که گفته شد پمپ‌های هیدرولیک در اندازه ابعاد و انواع مختلفی عرضه می‌شود که هر یک مناسب شرایط نصبی متفاوتی است. شما باید پیش از نصب خصوصیات محل مدنظر خود مانند رطوبت و سیالات عبوری و آب‌وهوا (برای شرایطی که قرار است پمپ بیرون باشد) را در نظر بگیرید و سپس انواع پمپ هیدرولیک را بررسی کنید و از میان آن‌ها انتخاب کنید. همان‌طور که گفته شد، پمپ هیدرولیک دنده‌ای، پمپ هیدرولیک پیستونی و پمپ هیدرولیک پره‌ای محبوب‌ترین پمپ‌های هیدرولیکی هستند و می‌خواهیم در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن‌ها بپردازیم.

پمپ هیدرولیک دنده‌ای

 

پمپ هیدرولیک دنده ای

پمپ آب هیدرولیک دنده ای چیست؟

 

پمپ هیدرولیک دنده‌ای معمولاً از انواع ارزان، بادوام و ساده پمپ است. از کار آیی کمتری برخوردار هست، زیرا در یک مکان ثابت کار می‌کند و عمدتاً برای فشارهای زیر 200 بار (3000 psi) مناسب است. بهترین ویژگی پمپ هیدرولیک دنده‌ای در سیستم‌های هیدرولیک، سادگی آن است. در ایدئال‌ترین حالت، این از این پمپ‌ها نباید بالاتر از فشار 180 بار استفاده شوند و در حالت عادی فشار باید زیر 120 بار باشد.

برای سیستم‌های هیدرولیک نصب‌شده بر روی کامیون، متداول‌ترین راه استفاده از پمپ هیدرولیک دنده‌ای است و دلیل آن داشتن قطعات متحرک کمتر، سرویس‌دهی آسان، تحمل آلودگی بیشتر و قیمت نسبتاً ارزان آن است. پمپ هیدرولیک دنده‌ای، از جمله ی پمپ های جابجایی مثبت هستند. این بدان معنی است که با هر چرخش شاقت پمپ، همان حجم جریان تولید می‌شود. پمپ‌های دنده‌ای از نظر حداکثر درجه فشار پمپ، درجه‌بندی می‌شوند.

به‌طورکلی؛ پمپ هیدرولیک دنده‌ای در سیستم‌های هیدرولیک مرکز باز استفاده می‌شوند. پمپ‌های دنده‌ای سیال را در نواحی بین دندانه دنده پمپ و بدنه پمپ گیر می‌اندازند، آن را به دور محیط  چرخ‌دنده منتقل می‌کنند و سپس آن را از طریق درگاه خروجی به خارج پمپاژ می‌کند.

پمپ هیدرولیک پیستونی

 

<yoastmark class=

 

در صورت نیاز به فشارهای کاری بالا، غالباً از پمپ هیدرولیک پیستونی استفاده می‌شود. این پمپ به‌طور کلی در برابر فشارهای بالاتر از پمپ هیدرولیک دنده‌ای مقاومت می‌کند. با این‌ حال، هزینه نصب بالاتر است و همچنین مقاومت کمتری داشته و  پیچیدگی پمپ هیدرولیک پیستونی موجب می‌شود که تعمیر و نگهداری آن، تنها توسط متخصصان صورت بگیرد که نهایتاً هزینه نگهداری را بالاتر خواهد برد. پمپ هیدرولیک پیستونی اغلب با جرثقیل‌های نصب‌شده روی کامیون استفاده می‌شود، اما در سایر وسایل مانند دستگاه برف‌ روب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از انواع پمپ هیدرولیک پیستونی، نوع محوری است که بر اساس مکانیسم جابجایی متغیر طراحی‌ شده‌اند که به شما امکان می‌دهد جریان خروجی را برای کنترل خودکار فشار تغییر دهید. طرح‌های مختلفی از پمپ‌های پیستونی محوری وجود دارد، ازجمله صفحه swash ( پمپ صفحه شیر ) و چک توپ ( پمپ صفحه wobble). متداول‌ترین میان این دو، پمپ صفحه سواش است. به‌طورکلی فشار کار تا 350 بار با جابجایی تقریباً 1 لیتر در دور، در این پمپ‌ها تغییر می‌کند. پمپ‌های پیستونی محوری با  صفحه swash برای ساخت راحت‌تر و مقرون‌به‌صرفه ترند، اما حساسیت بیشتری نسبت به آلودگی روغن‌دارند.

محصولات:

پمپ روغن داغ

پمپ گریز از مرکز

الکتروپمپ اتابلوک

الکتروپمپ سیرکولاتور آبگرد

پمپ هیدرولیک پره‌ای

 

پمپ هیدرولیک پره ای

خرید پمپ آب هیدرولیک پره ای

 

درگذشته، پمپ هیدرولیک پره‌ای معمولاً در وسایل نقلیه کاربردی مانند نردبان‌های هوایی استفاده می‌شد. امروزه پمپ هیدرولیک پره‌ای به‌ طور معمول در سیستم‌های هیدرولیک متحرک (سوار بر کامیون) یافت نمی‌شود زیرا پمپ‌های دنده‌ای با استقبال گسترده‌تری در دسترس هستند.

 در داخل پمپ هیدرولیک پره‌ای، با چرخش شاقت ورودی، باعث می‌شود؛ روغن بین پره‌های پمپ جمع شود و سپس به سمت خروجی پمپ منتقل شود. این همانند عملکرد پمپ‌های دنده‌ای است، اما یک مجموعه پره، در مقابل یک جفت دنده، روی یک کارتریج چرخان در محفظه پمپ وجود دارد. همان‌طور که ناحیه بین پره‌ها در سمت خروجی کاهش می‌یابد و در قسمت ورودی پمپ افزایش می‌یابد، با چرخش کارتریج پره به دلیل تغییر منطقه، روغن از طریق درگاه تغذیه کشیده می‌شود و از طریق خروجی خارج می‌شود.

از ویژگی های پمپ هیدرولیک پره‌ای ارزان، ساده و قابل‌اعتماد (به‌ویژه در فرم ژئوتور) است. برای خروجی فشار پایین با جریان بالاتر بهتر عمل می‌کنند و کار آیی بالاتری نسبت به پمپ‌های دنده‌ دارند. این پمپ‌ها نیز معمولاً برای فشارهای میانی تا 180 بار استفاده می‌شوند.

قیمت پمپ‌های هیدرولیک

هزینه‌ای که باید برای پمپ هیدرولیک صرف کنید به عوامل زیادی همچون نوع پمپ انتخابی، قدرت موتور، سیالات عبوری و شرایط نصبی دارد. قیمت پمپ‌های هیدرولیکی با توجه به این موارد می‌تواند در دسته مقرون‌به‌صرفه و یا گران‌قیمت قرار بگیرد. کیفیت مواد اولیه استفاده‌شده نیز در قیمت پمپ‌های هیدرولیکی مؤثر است. هرچه مقاومت بدنه پمپ در برابر آب‌وهوا و رطوبت بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد زیرا که باید آلیاژها و فلزات گران‌قیمت‌تری در ساخت بدنه استفاده شود.

در انواع محبوب پمپ‌های هیدرولیکی، پمپ هیدرولیک پیستونی از همه گران‌تر و پمپ هیدرولیک دنده‌ای از همه ارزان‌تر است و این امر بیشتر در پیچیدگی عملکرد آن‌ها است. هرچه پیچیدگی پمپ‌ها بیشتر باشد قیمت پمپ‌های هیدرولیکی نیز افزایش می‌یابد و هزینه تعمیر و نگهداری هم افزایش پیدا می‌کند. اگر پمپ شما دارای سانسورهای اضافه باشد تا عوامل مختلفی را تحت نظر بگیرند، به دلیل بالاتر رفتن پیچیدگی، هزینه نصب و نگهداری آن افزایش خواهد یافت.

نمی‌توان قیمت مشخصی برای پمپ‌های هیدرولیکی مشخص نمود اما به‌طور کلی قیمت پمپ‌های هیدرولیکی از دو میلیون تومان شروع می‌شود و ممکن است تا 24 میلیون تومان هم به فروش برسد.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *