وبلاگ

طراحی تابلو برق (خلاصه و آسان)

 طراحی تابلو برق، نخستین گام برای تولید یک سیستم کنترل کننده الکتریکی به حساب می آید. این تجهیزات اهمیت چشمگیری در صنایع حیاتی کشور و مصارف خانگی دارند و باید از نحوه طراحی آن ها اطمینان حاصل کرد.

در ادامه با دستورالعمل های لازم برای تولید تابلو برق ها آشنا می شوید.

معرفی تابلو برق های صنعتی و طراحی اصولی و استاندارد آن ها

امروزه تابلو برق ها را می توان از اعضای حیاتی فعالیت های صنعتی معرفی کرد. تابلو برق ها، سیستم های قدرتمندی هستند که از مدار های الکتریکی حفاظت می کنند. برای کنترل و حفاظت انواع مدار ها و تجهیزات، از کلید های قطع و وصل انحصاری در تابلو برق ها استفاده می شود تا بتوانند اتصالات جریان برق را تحت کنترل خود قرار دهند. باید بدانید که هر کدام از مدار ها، یک کلید انحصاری در تابلو برق دارند.

از سوی دیگر کاربران می توانند تعداد کلید ها را متناسب با حجم فعالیت خود تعیین کنند. ظهور تابلو برق ها، تحولات عظیمی را در صنعت ایجاد کرد. به گونه ای که امروزه ادامه حیات بسیاری از صنایع، به تابلو برق ها وابسته است. البته عملکرد این سیستم ها به نوع طراحی آن ها بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

دستورالعمل طراحی تابلو برق

برای این که بتوان یک تابلو برق اصولی را طراحی کرد، باید دستورالعمل های انحصاری آن را در اولویت قرار داد. نخستین دستورالعمل، به ایمنی تابلو ها مربوط است. از این جهت هر تابلو برق باید یک کلید اصلی داشته باشد تا بتوان به وسیله آن جریان الکتریکی را قطع یا وصل کرد. میزان جریان نامی در کلید اصلی و کل تابلو برابر است. در این دستورالعمل عنوان شده که تابلو برق های انشعابی، باید از کلید اصلی اتوماتیک استفاده کنند.

تابلو برق های صنعتی باید استحکام بالایی داشته باشند و تلفات الکتریکی درون شبکه را کاهش دهند. سهولت در بهره برداری، حمل و نقل، بهبود شاخص ها و پارامتر های شبکه و … از اصول مهم طراحی تابلو برق های صنعتی هستند. توجه داشته باشید که زیبایی تابلو برق ها اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به گونه ای طراحی شوند که سوء استفاده از تجهیزات اندازه گیری، تا حد چشمگیری کاهش یابد.

مراحل طراحی تأسیسات الکتریکی و انتخاب تجهیزات تابلو برق

تابلو برق های اصولی و استاندارد، در ۹ مرحله طراحی می شوند. مرحله اول با عنوان تجزیه و تحلیل بار ها شناخته می شود. در این مرحله توان قابل تحمل و مورد نیاز تابلو برق تعیین شده و مراکز تقسیم کننده بار شناسایی خواهند شد. در این مرحله باید مسیر عبور هادی ها مشخص گردد و طول هر مسیر به طور دقیق اندازه گیری شود.

ضریب دیماند و همزمانی، در مرحله اول محاسبه می شوند و با توجه به آن ها، توان مصرفی کل سیستم را تعیین می کنند. در مرحله دوم، ظرفیت ترانسفورماتور ها و ژنراتور ها را با توجه به احتمال افزایش بار، محاسبه خواهند کرد. مرحله سوم، به هادی ها و تعیین سایز آن ها مربوط می شود.

در این مرحله مقطع هادی و بار آن را متناسب با میزان جریان استاندارد تعیین می کنند. از سوی دیگر، نوع هادی ها و جزئیات مربوطه نظیر تعداد رشته ها، اندازه کابل و عایق و … در این مرحله تخمین زده می شوند. طراحان در مرحله چهارم، بار های دور ترین قسمت تابلو برق را از نظر میزان ولتاژ بررسی می کنند.

مرحله پنجم، به محاسبه اتصالات کوتاه ماکزیمم و مینیمم اختصاص دارد و تمامی حفاظت ها در مرحله ششم، انتخاب و تنظیم می شوند. انجام آزمایشات مربوط به عملکرد صحیح حفاظت ها و هماهنگی میان آن ها، به مراحل هفتم و هشتم اختصاص دارد. در مرحله نهایی، تجهیزات جانبی نظیر انواع تابلو های فرعی، برق اضطراری و … بر روی تابلو نصب می شوند. در مقاله ی قبلی درباره ی مونتاژ تابلو برق با شما صحبت کرده بودیم.

تعریف، اجزا و نقش تابلوهای برق در صنعت

تابلو برق ها نقش گسترده ای را در صنایع و جریان های الکتریکی ایفا می کنند. در واقع عملکرد این سیستم مانند یک سوئیچ است و وظیفه اصلی آن را می توان حمل کردن بار طبیعی دانست. این سیستم همچنین وظیفه دارد که جریان بار طبیعی را در صورت لزوم قطع کند. تابلو برق برای از بین بردن خطرات الکتریکی، از تجهیزات منحصر به فردی نظیر رله و ترانسفورماتور کمک می گیرد.

می توان گفت که تعداد و نوع اجزا در تابلو برق ها، به کاربرد و میزان توان و جریان بار آن ها بستگی دارد. اما اجزایی نظیر ابزار های اندازه گیری، فیوز ها، مدار شکن و … در تمامی تابلو برق ها حضور دارند.

سرج ارستر ها را می توان از دیگر اجزای اصلی تابلو های برق معرفی کرد. این اجزا، از افزایش ناگهانی ولتاژ جلوگیری می کنند و میزان آسیب کلید ها ناشی از تغییر ولتاژ را کاهش می دهند. ایزولاتور ها وMCB  ها از دیگر اجزای حیاتی در انواع مختلف تابلو برق ها به حساب می آیند. لازم به ذکر است که تمامی تجهیزات و اجزای تابلو ها، باید مطابق با استاندارد های ملی و تحت نظر شرکت توزیع برق طراحی و تولید شوند.

 

تابلو برق

قیمت تابلو برق

 

تابلو برق را از کجا بخریم؟

تعداد بالای شرکت های تابلو ساز و تنوع برند ها، موجب سردرگمی خریداران شده است. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که تابلو برق های بی کیفیت می توانند خطرات برق گرفتگی و خسارات جانی و مالی را افزایش دهند. از این جهت خرید تابلو های استاندارد با طراحی اصولی، باید در اولویت مشتریان قرار بگیرد.

شرکت تلمبه موتور غرب، از جمله وارد کنندگان معتبر انواع تابلو برق ها و تجهیزات الکتریکی و آبرسانی در ایران است که کیفیت محصولات خود را تضمین می کند. شما می توانید با مراجعه به وب سایت این مجموعه، تجهیزات الکتریکی مورد نیاز خود را برای مصارف صنعتی و خانگی با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کنید.

نتیجه گیری

عملکرد صحیح و طول عمر بالای تابلو برق های صنعتی و خانگی، به نوع طراحی آن ها بستگی دارد. از این جهت امروزه دستورالعمل خاصی برای طراحی انواع تابلو برق ها از سوی شرکت توزیع برق تعیین شده که برای ساخت این تجهیزات، باید به آن توجه کرد. توصیه می شود که قبل از خریداری تابلو برق ها، حتما با کارشناسان تلمبه موتور غرب مشورت کنید. بدین منظور می توانید با شماره های درج شده در وبسایت تماس بگیرید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *