وبلاگ

علل رایج از کار افتادن پمپ کف کش

علل اصلی از کار افتادن پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش به دلیل کاربردهای گسترده‌ای که در انتقال آب و مایعات دارند، در بخش‌های صنعتی و خانگی بسیار ضروری هستند. یکی از چالش‌هایی که در استفاده از این پمپ‌ها وجود دارد، بروز مشکلات فنی و خرابی برخی قطعات است که باعث می‌شود پمپ عملکرد اصلی خود را ارائه نکند و یا به طور کامل از کار بیافتد. از کار افتادن پمپ کف کش ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در برخی از این موارد کار نکردن آن موقت بوده و در برخی موارد نیز ممکن است مشکل جدی برای آن وجود داشته باشد. به همین جهت بسیار مهم است که با قطعات مهم پمپ کف کش و مشکلات رایجی که برای آن رخ می‌دهد آشنا باشید تا در صورت بروز چنین مشکلی، بتوانید به راحتی آن را حل کنید.

مهمترین علت کار نکردن پمپ کف کش و راهکارهای تعمیر آن

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، بروز مشکلات در برخی قطعات الکتریکی یا مکانیکی پمپ کف کش می‌تواند منجر به کار نکردن آن شود. حتی برخی قطعات که مهم به نظر نمی‌رسند هم می‌توانند اختلالات جدی در پمپ ایجاد کنند. در این میان چند مشکل رایج وجود دارند که باعث از کار افتادن پمپ کف کش می‌شوند. این علل رایج شامل خشک کار کردن پمپ، جریان نامناسب برق، گیرپاژ پروانه و مشکلات الکتریکی می‌شود. این چند مورد در برخی شرایط حتی می‌توانند باعث سوختن پمپ نیز شوند. در صورتی که مشکلات ذکرشده باعث خراب شدن پمپ شوند، چندین راهکار ساده وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. به طور مثال می‌توانید برق‌رسانی پمپ و وضعیت پروانه را چک کنید تا از صحت عملکرد آن‌ها مطمئن شوید. همچنین در صورتی که قطعه یا قطعاتی از پمپ خراب شده‌اند، می‌توانید آن‌ها را تعمیر کنید.

اجزای تشکیل‌دهنده پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک وظیفه خاصی دارند. بروز مشکل برای هر یک از این قطعات می‌تواند باعث انتقال مشکل به قطعه دیگر و در نتیجه از کار افتادن پمپ شود. به همین جهت مهم است که با تمامی اجزای تشکیل‌دهنده پمپ کف کش آشنا شوید. اجزای تشکیل دهنده‌ی پمپ کف کش عبارتند از:

  • بدنه کف کش: ساختمان اصلی پمپ بوده و وظیفه حفاظت از قطعات و ایجاد ارتباط امن میان آن‌ها را دارد.
  • پایه کف کش: این قطعه کمک می‌کند که بتوانید پمپ را با حفظ کامل تعادل، روی یک سطح قرار دهید.
  • پروانه تعبیه شده در پمپ کف کش: این قطعه به جابه‌جایی و پمپاژ آب کمک می‌کند.
  • بدنه موتور کف کش: این بخش به طور خاص از موتور پمپ در برابر انواع آسیب و آلودگی محافظت می‌کند.
  • کلگی در کف کش: این قطعه وظیفه هدایت جریان آب به سمت خروجی پمپ را برعهده دارد.
  • حلقه نگه دارنده: این حلقه می‌تواند برای ثابت نگه داشتن قطعات داخلی و محکم کردن آن‌ها بسیار موثر عمل کند.
  • روتور: این قطعه چرخشی قادر است که نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل کند.
  • یاتاقان: در طول چرخش قطعات، از شفت پشتیبانی کرده و به کاهش اصطکاک قطعات نیز کمک می‌کند.
  • مکانیکال سیل: قطعه‌ای بسیار مهم که مانع ورود آب به قسمت‌های الکتریکی موتور پمپ کف کش می‌شود.
  • استاتور: یکی از مهمترین بخش‌های موتور پمپ کف کش است که به تولید میدان مغناطیسی کمک می‌کند.

علت سوختن پمپ کف کش

در برخی مواقع ممکن است از کار افتادن پمپ کف کش به دلیل سوختن آن باشد. سوختن پمپ از مشکلات جدی است که در صورت استفاده نامناسب یا عملکرد غیرطبیعی رخ می‌دهد. برخی از مهمترین دلایلی که باعث سوختن پمپ می‌شوند به شرح زیر است:

خشک کار کردن پمپ

از رایج‌ترین شرایطی که ممکن است برای پمپ کف کش بروز پیدا کند، خشک کار کردن آن است. خشک کار کردن پمپ به معنای کارکردن پمپ در زمانی است که هیچ مایعی در آن وجود ندارد. خاموش کردن دیرهنگام پمپ و یا خراب شدن سنسورهای فلوتر (قطع‌کن برقی) باعث بروز این مشکل خواهند شد. زمانی که پمپ به صورت خشک کار می‌کند، موتور آن داغ شده و تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد.

یک پمپ کف کش در موتورخانه

خشک کار کردن پمپ کف کش باعث داغ شدن موتور و در نتیجه سوختن آن خواهد شد.

سپس اگر این وضعیت برای زمان زیادی ادامه داشته باشد، موتور پمپ خواهد سوخت. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می‌شود که حتما از فلوتر استفاده کنید و قبل از روشن کردن نیز از وجود مایعات مطمئن شوید.

استفاده از کابل موجود در روی کفکش

کابل‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی در از کار افتادن پمپ کف کش و یا حتی سوختن موتور آن داشته باشند. همانطور که می‌دانید کابل‌ها وظیفه تامین انرژی موردنیاز پمپ را دارند. اگر کابل به درستی نصب نشده باشد و یا مشکلی در بخشی از آن وجود داشته باشد، تغذیه موتور پمپ به خوبی انجام نخواهد شد. به همین جهت توصیه می‌شود که از کابل‌های باکیفیت و مقاوم استفاده کنید.

با خرید پمپ آب خانگی، آرامش را به خانه‌تان بیاورید

گیرپاژ کردن پروانه

یکی از بخش‌های پمپ کف کش که وظیفه مهمی در پمپاژ سیالات دارد، پروانه است. بروز هر گونه مشکلی برای پروانه می‌تواند باعث از کار افتادن پمپ کف کش و در برخی موارد نیز باعث سوختن آن شود. ابتدایی‌ترین مشکلی که برای این قطعه رخ می‌دهد، انسداد آن است. این موضوع باعث گیرپاژ کردن پروانه می‌شود. زمانی که پروانه نتواند به خوبی بچرخد، به موتور فشار بیشتری وارد می‌شود تا بتواند پروانه را وادار به چرخش کند. در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد، احتمال سوختن موتور پررنگ‌تر خواهد شد. دلیل اصلی گیرپاژ کردن و انسداد پروانه ورود جامدات با ابعاد بزرگ به پمپ است. به همین جهت توصیه می‌شود که همواره پروانه‌های پمپ کف کش را بررسی کنید و آن‌ها را تمیز نمایید تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری شود.

مشکلات مکانیکی پمپ کفکش

مشکلات مکانیکی پمپ کف کش به تمامی مشکلاتی گفته می‌شود که برای قطعات مکانیکی رخ دهد. این قطعات شامل یاتاقان، روتور و استاتور می‌شود. در صورتی که یکی از این قطعات به هر دلیلی خراب شده باشد،  می‌تواند باعث از کار افتادن پمپ کف کش شود.

سرویس نکردن پمپ در زمان معین

اغلب مشکلاتی که باعث از کار افتادن پمپ کف کش می‌شوند با سرویس‌های دوره‌ای قابل پیش‌بینی بوده و می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد. با سرویس پمپ شما می‌توانید متوجه انسدادهای پروانه و عیوب قطعات شوید. به همین جهت بسیار مهم است که جهت جلوگیری از سوختن موتور پمپ کف کش، سرویس‌ها را در بازه‌های زمانی معین انجام دهید.

در حال سرویس کردن پمپ کف کش

سرویس پمپ کف کش باید به موقع انجام شود تا از بروز مشکلات جدی برای آن جلوگیری شود.

دقت داشته باشید که اگر پمپ در شرایط ناپایداری (همچون فاضلاب) کار می‌کند، بهتر است فاصله سرویس‌ها را کوتاه‌تر کنید.

توجه نکردن به موقعیت پمپ

نصب پمپ کف کش در موقعیت مناسب در حفظ کارایی و عملکرد آن نقش مهمی دارد. اگر پمپ در محلی نصب شود که به راحتی آب به آن نرسد یا امکان ورود آلودگی به آن وجود داشته باشد، عملکرد آن مختل می‌شود. همچنین در برخی مواقع ممکن است نصب پمپ در مکان نامناسب باعث اعمال فشار زیادی بر آن شود و در نتیجه داغ شدن و سوختن موتور را به همراه داشته باشد. به همین جهت توصیه می‌شود که پیش از هر چیزی مطمئن شوید که پمپ در محل مناسبی نصب شده و دسترسی راحتی به مایعات دارد. همچنین امکان ورود آلودگی به آن وجود ندارد.

پمپ کف کش چیست؟ برای بررسی مدل‌ها و انتخاب مناسب‌ترین گزینه، کاتالوگ ما را مشاهده کنید

عدم کیفیت در عملکرد

یکی دیگر از علل از کار افتادن پمپ کف کش، وجود قطعات بی‌کیفیت در آن و یا نصب نامناسب آن‌ها است. این مشکلات باعث می‌شوند که پمپ عملکرد بهینه‌ای نداشته باشد. به همین جهت باید همواره پمپ را بررسی کنید تا در صورت وجود قطعات بی‌کیفیت، آن‌ها را تعویض و تعمیر کنید. دقت داشته باشید که نصب نامناسب پمپ هم می‌تواند باعث افت کارایی و به مرور زمان از کار افتادن آن شود.

عوامل احتمالی کار نکردن پمپ کفکش

در کنار عوامل مهمی که باعث از کار افتادن پمپ می‌شوند، برخی عوامل احتمالی دیگر هم وجود دارد که می‌توانند در عملکرد پمپ اختلال ایجاد کنند. اگر پمپ شما از کار افتاده و هیچ یک از مواردی که تا به حال ذکر کردیم علل خرابی آن نبودند، بهتر است به مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم نیز توجه داشته باشید:

کابل ورودی

سالم بودن و عملکرد صحیح کابل ورودی برق را چک کنید تا مطمئن شوید که مشکلی در تغذیه پمپ وجود ندارد.

خازن

خازن وظیفه ذخیره انرژی الکتریکی و پمپ را داشته و همچنین به راه‌اندازی پمپ هم کمک می‌کند. به همین جهت خرابی خازن می‌تواند باعث از کار افتادن پمپ شود.

کلید مینیاتوری

این کلید در واقع یک مدار قطع‌کن عمل است که اگر خراب شود، پمپ نمی‌تواند برق دریافت کند.

الکتروموتور پمپ

یکی از رایج‌ترین دلایل از کار افتادن پمپ، خرابی الکتروموتور است.

الکتروموتور پمپ کف کش

خرابی الکتروموتور یکی از علل رایج از کار افتادن پمپ کف کش محسوب می‌شود.

الکتروموتور نیروی محرک اصلی پمپ را تأمین می‌کند و اگر خراب شود، پمپ نمی‌تواند کار کند.

بلبرینگ

خرابی بلبرینگ‌ها باعث ایجاد صداهای غیرعادی و کارکرد نامناسب پمپ می‌شود. این خرابی در نهایت باعث از کار افتادن پمپ کف کش نیز خواهد شد.

سخن پایانی

پمپ‌های کف کش نقش مهمی در انتقال مایعات و آب دارند. در صورتی که این پمپ‌ها به درستی نگهداری نشوند، ممکن است دچار مشکلات زیادی شوند. همچنین سرویس نکردن آن‌ها نیز می‌تواند نقش مهمی در از کار افتادن پمپ کف کش داشته باشد. بررسی و تعمیر به موقع قطعات و سرویس‌های دوره‌ای می‌تواند از خرابی‌های جدی جلوگیری کند و عمر پمپ را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

چگونه می‌توان از سوختن پمپ کف کش جلوگیری کرد؟
نصب صحیح، دسترسی مستمر به مایعات و سرویس دوره‌ای، مهمترین راه‌های پیشگیری از سوختن پمپ کف کش هستند.

چگونه می‌توان پروانه پمپ کف کش را تمیز کرد؟
ابتدا پمپ را خاموش و آن را از منبع برق جدا کنید. سپس می‌توانید پروانه را باز کنید و اجسام خارجی یا آلودگی را از آن تمیز کنید.

برای جلوگیری از کار افتادن پمپ کف کش، چه زمانی باید آن را سرویس کرد؟
متناسب با  نوع و شرایط کار پمپ، بهتر است حداقل هر 6 ماه تا یک سال پمپ را بررسی و سرویس کنید.

علت سر و صدای زیاد پمپ کف کش و کار نکردن آن چیست؟
یکی از دلایل شایع سر و صدای زیاد پمپ، خرابی بلبرینگ‌ها یا گیرپاژ پروانه است. البته در مواردی ممکن است موتور پمپ دچار مشکل شده باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد.

دلیل خاموش شدن ناگهانی پمپ کف کش چیست؟
بروز مشکل در کلید مینیاتوری، خرابی در سیستم برق‌رسانی پمپ و گرمای بیش از حد موتور به دلیل فشار کاری زیاد می‌تواند باعث خاموش شدن آن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *