وبلاگ

تعویض روغن پمپ کف کش چگونه انجام می‌شود؟

تعویض روغن پمپ کف کش

یکی از اقدامات مهمی که در زمان استفاده و نگهداری از پمپ کف کش باید انجام دهید، تعویض روغن آن است. این کار باعث می‌شود که پمپ بتواند عملکرد صحیح خود را حفظ کند و دوام بیشتری هم داشته باشد. همچنین تعویض روغن باعث می‌شود که از آسیب رسیدن به قطعات هم جلوگیری شود. به همین جهت بسیار مهم است که روش تعویض روغن پمپ کف کش را بدانید و این کار را در زمان‌های مشخص انجام دهید.

اهمیت تعویض روغن پمپ کف کش

شاید برای‌تان سوال ایجاد شود که اهمیت تعویض روغن پمپ کف کش چیست؟ در پاسخ باید گقت که این کار در مرحله اول باعث می‌شود که پمپ، عملکرد بهینه‌ای داشته باشد و بیشترین کارایی خود را ارائه کند. همان‌طور که یک قطعه سالم می‌تواند عملکرد بدون نقصی داشته باشد، روغن تازه و باکیفیت نیز نقش مهمی در کارکرد صحیح پمپ کف‌کش دارد. زمانی که روغن کهنه شده و کیفیت آن افت می‌کند، مشابه یک قطعه فرسوده، می‌تواند عملکرد پمپ را مختل کند. این موصوع می‌تواند علاوه بر کاهش عمر قطعات داخلی پمپ، دلیل سوختن پمپ کف‌کش نیز باشد. عدم تعویض به‌موقع روغن باعث می‌شود تا فشار بیشتری به قطعات وارد شود و در نهایت به خرابی‌های بزرگ‌تری منجر گردد. بنابراین، تعویض منظم روغن می‌تواند به افزایش عمر پمپ و جلوگیری از سوختن آن کمک کند.

زمان تعویض روغن پمپ کفکش

یکی از مهمترین مسائلی که در خصوص تعویض روغن پمپ کف کش وجود دارد، انجام این کار در زمان مناسب است. یکی از انواع پمپ کف کش، پمپ روغن خنک است. در این نوع پمپ، روغن علاوه بر روان‌سازی باعث خنک‌سازی آن هم می‌شود. به همین جهت بسیار مهم است که تعویض روغن در موعد مقرر انجام شود تا پمپ کارایی خود را حفظ کند. در حالت طبیعی توصیه می‌شود که تعویض روغن در بازه‌های 6 ماهه تا یک ساله صورت گیرد. البته دقت داشته باشید برخی عوامل وجود دارند که باعث می‌شوند بازه زمانی تعویض روغن کوتاهتر شود. برخی از این عوامل مهم به شرح زیر است:

  • مشاهده ذرات معلق در روغن
  • وجود روغن بی‌کیفیت در پمپ
  • گرم شدن بیش از حد و مکرر پمپ
  • شنیدن صدای بلند و غیرطبیعی از پمپ
  • کاهش یافتن میزان فشار آب خروجی پمپ
  • سرویس نکردن پمپ در بازه زمانی معین‌شده
  • استفاده از پمپ در شرایط سختی همچون استفاده برای پمپاژ آب‌های آلوده و یا مایعاتی با دمای بالا

ابزار و ملزومات مورد نیاز برای تعویض روغن پمپ کف‌کش

به طور کلی برای تعویض روغن پمپ کف کش نیاز به ابزار خاصی ندارید. تمامی ابزاری که برای این کار نیاز دارید، در هر محیطی یافت می‌شوند. اولین و مهمترین ابزار برای این کار، آچار است. باید آچار مناسبی برای باز کردن پیچ محفظه روغن در اختیار داشته باشید. همچنین بهتر است یک ظرف مناسب برای روغن قدیمی که از پمپ تخلیه می‌شود آماده کنید.

تخلیه روغن قدیمی از پمپ کف کش و ریختن روغن جدید و باکیفیت در آن

تنها وسیله ضروری که برای تعویض روغن پمپ کف کش باید داشته باشید، آچار مناسب است.

پس از تخلیه روغن نیازمند یک دستمال بدون پرز هستید تا بتوانید اطراف درپوش و پیچ محفظه روغن را تمیز کنید. در نهایت نیز برای ریختن روغن جدید در پمپ، به قیف نیاز خواهید داشت. البته به یاد داشته باشید که روغن مناسب هم یکی از ملزومات مهم برای تعویض روغن محسوب می‌شود!

مراحل تعویض روغن پمپ کف کش

برای عوض کردن روغن پمپ کفکش چندین مرحله مهم وجود دارد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

قرار دادن پمپ کفکش در حالت افقی

اولین مرحله برای تعویض روغن پمپ کف کش، قرار دادن آن در حالت افقی است. با این کار کمک می‌کنید که روغن قدیمی به طور کامل از پمپ خارج شود. در این مرحله باید مطمئن شوید که پمپ کاملا افقی شده و هیچ قسمتی از آن عمودی نیست. همچنین جهت جلوگیری از بروز مشکل، اطمینان حاصل کنید که پمپ را روی سطح صافی قرار داده‌اید و هیچگونه لقی ندارد و در جای خود ثابت قرار گرفته است.

بازکردن پیچ محل خروجی روغن

در مرحله دوم از تعویض روغن پمپ کف کش نوبت به باز کردن پیچی می‌رسد که در محل خروجی روغن وجود دارد. با انجام این کار ریزش روغن هم شروع خواهد شد. به همین جهت مهم است که باز کردن پیچ را به آرامی انجام دهید تا روغن هم به آرامی خارج شود. همچنین بهتر است که ظرفی را زیر این پیچ قرار دهید که روغن درون آن بریزد.

خارج کردن روغن از روزنه خروجی

پس از باز کردن پیچ، باید صبر کنید که روغن تخلیه شود. این کار کمی زمان می‌برد. عجله نکنید و زمان دهید که روغن به طور کامل خارج شود. وجود روغن قدیمی باعث می‌شود که روغن جدید زودتر کارایی و کیفیت خود را از دست بدهد.

بستن پیچ خروجی روغن

در این مرحله و پس از آن که مطمئن شدید روغن به طور کامل خارج شد، پیچ خروجی روغن را سر جای خود ببندید و سفت کنید. باید این پیچ را محکم ببندید که پس از تعویض روغن پمپ کف کش، روغن نشت نکند. همچنین برای آن که پیچ کاملا بسته شود، می‌توانید با یک دستمال مناسب، اطراف آن را تمیز کنید که روغن قدیمی کاملا از بین برود.

باز کردن پیچ محل ورودی روغن و پر کردن روغن جدید در محفظه روغن

در این مرحله روغن قدیمی کاملا تخلیه شده و پمپ آماده دریافت روغن جدید است. پیچ ورودی پمپ را باز کنید و روغن مناسب را درون آن بریزید. برای انجام راحت‌تر این کار می‌توانید از قیف کمک بگیرید. همچنین پس از ریختن روغن جدید، بهتر است که اطراف ورودی را با استفاده از یک دستمال مناسب، تمیز کنید.

باز کردن پیچ محل ورودی روغن در پمپ کف کش

برای ریختن روغن جدید در پمپ کف کش، باید ابتدا پیچ ورودی را باز کرده و سپس با کمک قیف، این کار را انجام دهید.

دقت داشته باشید که میزان روغن موردنیاز برای هر پمپ متفاوت است. برای اطلاع از میزان روغن موردنیاز، بهتر است دفترچه راهنمای پمپ را مطالعه کنید.

قرار دادن اورینگ جدید و سالم و بستن پیچ با آچار ترکمتر

حال نوبت به آن می‌رسد که یک اورینگ جدید و البته سالم را استفاده کنید. برای بستن پیچ ورودی نیز از آچار ترکمتر کمک بگیرید تا بتوانید پیچ را به میزان مناسب بسته و احتمال نشت روغن را به حداقل برسانید.

روغن هیدرولیک

برای تعویض روغن پمپ کف کش می‌توان از محصولات بسیار متنوعی بهره برد. روغن‌های اختصاصی شرکت سازنده پمپ، روغن ترانسفورماتور، روغن پارافین خوراکی و روغن کمپرسور از محصولاتی هستند که برای پمپ کف کش بسیار مناسب محسوب می‌شوند. در این میان روغن هیدرولیک نیز یکی از بهترین گزینه‌هاست که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود می‌تواند عملکرد پمپ را بهینه سازد. این روغن همانطور که از نامش هم مشخص است برای سیستم‌های هیدرولیک طراحی شده است. روغن هیدرولیک علاوه بر حرکت روان، باعث می‌شود که اصطکاک کمتری میان قطعات به وجود آید و از این طریق عمر آن‌ها را افزایش خواهد داد.

نکات مهم در تعویض روغن پمپ کف کش

چند نکته بسیار مهم وجود دارد که در هنگام تعویض روغن پمپ کف کش باید به آن دقت داشته باشید:

  1. پیش از هر چیزی بهتر است دفترچه راهنمای پمپ را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین و ایده‌آل‌ترین نوع روغن داخل پمپ کف کش را با توجه به نوع پمپ انتخاب کنید.
  2. در صورتی که در هر یک از مراحل تعویض روغن متوجه وجود آسیب در پمپ شدید، با تعمیرکار مشورت کنید.
  3. در هنگام تعویض روغن مطمئن شوید که آب و مایعات دیگر وارد پمپ نمی‌شوند.
  4. از روغنی با ویسکوزیته مناسب استفاده کنید. بالا بودن ویسکوزیته روغن ممکن است باعث وارد شدن فشار به موتور پمپ و در نهایت تضعیف آن شود.
  5. پس از اتمام کار تعویض روغن، باید عملکرد پمپ را مورد بررسی قرار دهید. با این کار می‌توانید در صورت بروز نشتی، آن‌ها را به سرعت پیدا کنید و مشکل را برطرف سازید.

مزایای تعویض روغن پمپ کف کش

تعویض روغن پمپ‌های کفکش مزایای بی‌شماری دارد. این کار باعث افزایش طول عمر پمپ می‌شود؛ زیرا روغن قدیمی که کیفیت خود را از دست داده، نمی‌تواند از قطعات محافظت کند و باعث خراب شدن آن‌ها خواهد شد. در حالی که تعویض روغن باعث می‌شود روان‌سازی و خنک‌کاری پمپ به شکل بهتری انجام شده و در نهایت عمر پمپ افزایش یابد.

ریختن روغن در پمپ کفکش

تعویض روغن پمپ کف کش می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم کارایی و همچنین عمر پمپ را افزایش دهد.

روغن جدید و باکیفیت باعث می‌شود که عملکرد پمپ بهبود یابد. همچنین از ایجاد صدای اضافه جلوگیری خواهد کرد. جلوگیری از خوردگی و سایش قطعات داخلی نیز از دیگر مزایای تعویض روغن پمپ کف کش محسوب می‌شود. در نهایت هم این کار باعث می‌شود که از نشتی روغن جلوگیری شود.

مقدار روغن پمپ کف کش

یکی از مهمترین چالش‌هایی که در هنگام تعویض روغن پمپ کف کش با آن روبرو خواهید شد، میزان روغن موردنیاز برای پمپ است. در این خصوص نمی‌توان عدد مشخص و یا حتی بازه‌ای را معرفی کرد؛ زیرا تنوع در مدل و ظرفیت پمپ‌های کف کش بسیار زیاد است و هر پمپ نیازمند مقدار متفاوتی از روغن خواهد بود. برای اینکه بتوانید از مقدار دقیق روغن پمپ کف کش مطلع شوید، باید از دفترچه راهنمای پمپ کمک بگیرید.

سخن پایانی

تعویض روغن پمپ کف کش یکی از مسائل مهم در نگهداری این پمپ محسوب می‌شود. این اقدام باید به صورت مستمر انجام شده و همچنین با استفاده از محصولی مناسب صورت گیرد. تعویض روغن پمپ کار سختی نیست و نیاز به ابزار خاصی هم ندارد. تنها باید این کار را با دقت و آرامش انجام دهید تا از بروز مشکل جلوگیری کنید. اهمیت تعویض روغن برای پمپ‌های روغن خنک بسیار بالاتر است و این کار نقش حیاتی برای آن‌ها دارد. این کار به طور غیرمستقیم از سوختن پمپ جلوگیری می‌کند؛ زیرا مانع از اعمال فشار اضافه خواهد شد. با این تفاسیر توصیه می‌شود این کار را در بازه‌های زمانی مقرر انجام دهید تا بتوانید سلامت و کارایی پمپ را تضمین کنید.

تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

بهترین زمان برای تعویض روغن پمپ کف کش چه موقعی است؟
به طور کلی تعویض روغن باید در بازه‌های 6 تا 12 ماهه انجام شود؛ اما نوع پمپ و همچنین شرایط کار کردن آن می‌توانند این زمان را کاهش یا افزایش دهند.

میزان روغن موردنیاز برای تعویض روغن پمپ کف کش چه‌قدر است؟
هر پمپ متناسب با مشخصاتی که دارد، نیازمند مقدار متفاوتی از روغن خواهد بود.

ابزار موردنیاز برای عوض کردن روغن پمپ کفکش چیست؟
تنها وسیله مهمی که برای این کار لازم دارید، آچار است. در کنار آن ظرف برای روغن قدیمی، دستمال برای تمیز کردن روغن از سطح پمپ و قیف برای ریختن روغن جدید می‌توانند باعث سهولت در کار و افزایش تمیزی شوند.

آیا عوض کردن روغن پمپ کف کش مهم است؟
بله. این کار باعث می‌شود که تمامی قطعات پمپ عملکرد و کارایی خود را حفظ کنند و عمر پمپ افزایش یابد.

بهترین روغن برای پمپ کف کش چیست؟
هر پمپ متناسب با شرایطی که دارد، نیازمند روغن متفاوتی خواهد بود؛ اما روغن هیدرولیک یکی از بهترین گزینه‌ها برای انواع پمپ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *