وبلاگ

دلیل سوختن پمپ کفکش

دلیل سوختن پمپ کفکش

انواع پمپ از جمله پمپ کف کش برای مصارف خانگی و صنعتی اهمیت فراوانی دارند. یکی از مشکلاتی که ممکن است هر نوع پمپی را درگیر کند، سوختن آن است. برای آن که بتوانیم از سوختن پمپ جلوگیری کنیم، باید با دلایل ایجاد این مشکل آشنا باشیم. هر نوع پمپ وابسته به ساختار و کارایی که دارد، ممکن است به دلایل مختلفی دچار این مشکل شود. در ادامه به بررسی دلیل سوختن پمپ کفکش می‌پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده پمپ کفکش

بروز مشکل در اجزای تشکیل‌دهنده پمپ کفکش ممکن است زمینه را برای سوختن آن مهیا کند. به همین جهت مهم است که پیش از بررسی دلیل سوختن پمپ کفکش، با اجزای آن آشنا شوید و بتوانید از آن‌ها به بهترین شکل نگهداری کنید تا دچار این مشکل نشوید.

حلقه نگه‌دارنده کفکش

یکی از اجزای تشکیل‌دهنده پمپ‌های کفکش، حلقه نگهدارنده آن‌هاست. این وسیله با وجود آن که بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما نقش مهمی در حفظ عملکرد صحیح پمپ دارد.

کلگی کفکش

کلگی یا همان هد پمپ وسیله‌ای است که فشار آب را افزایش می‌دهد تا جریان راحت‌تر و بیشتری داشته باشد. این وسیله کمک می‌کند تا نیروی دورانی که از موتور الکتریکی تولید می‌شود، تبدیل به یک پمپ فشار شود. یک دلیل سوختن پمپ کفکش، ایجاد مشکلاتی همچون ریزش آب و بالا نبردن فشار آب توسط کلگی است. به همین جهت باید برای جلوگیری از سوختن پمپ، هر چه زودتر مشکلاتی که برای هد ایجاد می‌شود را برطرف کنید.

استاتور

استاتور استوانه‌ای فلزی است که روتور را در برمی‌گیرد. این قطعه از بخش‌های مهم برای موتور الکتریکی محسوب می‌شود. فاصله میان استاتور و روتور به شکلی طراحی شده که موتور بهترین عملکرد خود را ارائه کند. در صورتی که استاتور دچار مشکل شود و این فاصله تغییر کند، عملکرد موتور دچار مشکل خواهد شد.

روتور

همانطور که قبلا اشاره کردیم، روتور درون استاتور قرار می‌گیرد. چرخش روتور باعث می‌شود که انرژی لازم برای حرکت موتور تولید شود و موتور شروع به کار کند. به همان اندازه که استاتور برای پمپ کف کش مهم است، روتور نیز اهمیت دارد و باید به سلامت آن توجه داشته باشید.

بدنه موتور

در بررسی دلیل سوختن پمپ کفکش، باید به اهمیت بدنه موتور هم توجه داشته باشید. بدنه موتور در واقع محفظه‌ای است که پروانه‌ها، محور و به طور کلی سیستم آب‌بندی را درون خود نگهداری می‌کند و آب هم از میان آن جریان خواهد یافت.

بدنه موتور پمپ کفکش

بدنه موتور کفکش نقش مهمی در عملکرد صحیح آن دارد و وجود مشکل برای آن ممکن است منجر به سوختن پمپ شود.

اغلب پمپ‌های کفکش بدنه‌ای به شکل حلزون دارند که با نام حلزونی هم شناخته می‌شود. بروز مشکل برای حلزونی به معنی بروز مشکلات جدی برای پمپ و افزایش احتمال سوختن آن است.

یاتاقان

برای آن که شفت و متعلقات آن در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند، از یاتاقان استفاده می‌شود. بدیهی است که اگر یاتاقان پمپ کفکش دچار مشکل شود، بسیاری از قطعات کارایی خود را از دست می‌دهند و در این حالت هم احتمال سوختن پمپ افزایش پیدا می‌کند.

سیلندر روغن

در بلوک سیلندر، پمپی برای روغن وجود دارد. این پمپ، روغنی که در موتور وجود دارد را به مدار روغن‌کاری پمپاژ می‌کند و باعث حرکت روان پمپ خواهد شد. بروز هرگونه مشکل برای سیلندر روغن، در نهایت منجر به عدم عملکرد صحیح پمپ و افزایش احتمال سوختن آن خواهد شد.

مکانیکال سیل

در پاسخ به سوال رایج‌ترین دلیل سوختن پمپ کف کش چیست؟ می‌توان گفت که بروز مشکل برای مکانیکال سیل می‌تواند اصلی‌ترین علت این مشکل باشد. سیل مکانیکی یا همان مکانیکال سیل که به نام آب‌بند مکانیکی هم شناخته می‌شود، از نشت سیالات درون پمپ جلوگیری می‌کند. این قطعه اهمیت بسیار بالایی برای پمپ دارد. در صورتی که مکانیکال سیل دچار مشکل شود و به هر دلیلی نتواند عملکرد صحیح خود را ارائه کند، مایعات نشت کرده و منجر به سوختن پمپ خواهند شد.

بدنه پمپ کفکش

از دیگر موارد مهمی که در بررسی دلیل سوختن پمپ باید به آن بپردازیم، بررسی صحت و سلامت بدنه پمپ است. به طور  کلی بدنه پمپ‌های کفکش ممکن است با متریال متعددی از جمله چدن، آلومینیوم و استیل تولید شوند. بسیار مهم است که جنس بدنه با نیازهای شما هماهنگ باشد. در غیر این صورت بدنه دچار آسیب شده و در نهایت منجر به آسیب‌های جدی همچون سوختن برای پمپ خواهد شد.

پروانه کفکش

پروانه از بخش‌های مهم بدنه پمپ کفکش محسوب می‌شود. در واقع این چرخیدن پروانه است که باعث جریان و خروج سیالات می‌شود. اگر مشکلی در پروانه وجود داشته باشد، سیالات از مسیر اصلی منحرف شده و حتی باعث سوختن پمپ خواهند شد.

پایه کفکش

یکی از اجزای بدنه پمپ کفکش، پایه است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که پایه کفکش اهمیت چندانی ندارد. این در حالی است که پایه می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث اختلال در عملکرد پمپ و در نهایت سوختن آن شود.

دلایل سوختن پمپ کفکش چیست؟

دلیل سوختن پمپ کف کش ممکن است بسیار گسترده باشد؛ اما به طور کلی چند دلیل اصلی برای این مشکل وجود دارد که شامل خشک کار کردن پمپ، گرفتگی پمپ، ورود آب به الکتروموتور، اعمال بار اضافه به پمپ کفکش، تغییر سایز لوله خروجی پمپ کفکش و گیر کردن پروانه‌های پمپ می‌شود.

پمپ کفکش در میان آب

سوختن پمپ کفکش دلایل متعددی دارد؛ اما با سرویس دوره‌ای می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

در کنار تمامی این موارد باید به یاد داشته باشید که سرویس نکردن پمپ در بازه‌های زمانی مشخص، باعث می‌شود که احتمال سوختن آن بیشتر شود.

خشک کار کردن پمپ کفکش

خشک کار کردن پمپ زمانی اتفاق می‌افتد که آب وجود نداشته باشد. پمپ‌های کفکش جهت ارائه عملکرد خود باید حتما در آب قرار داشته باشند. قرار گرفتن این پمپ در آب باعث خنک شدن آن هم می‌شود. در صورتی که آب وجود نداشته باشد و پمپ نتواند آن را پمپاژ کند، انرژی موتور تبدیل به گرما شده و این گرمای مضاعف باعث آسیب به آب‌بند، خرابی عایق‌های الکتروموتور و در نتیجه سوختن پمپ می‌شود.

حل مشکل خشک کار کردن پمپ کف کش

اصلی‌ترین دلیل سوختن پمپ کفکش، خشک کار کردن آن است. به همین جهت بسیار مهم است که از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید. برای حل این مشکل می‌توانید از فلوتر یا همان قطع‌کن الکتریکی استفاده کنید. این وسیله به طور خودکار در مواقعی که سطح آب پمپ کاهش پیدا کند، آن را خاموش کرده و از سوختن آن جلوگیری خواهد کرد.

اعمال بار اضافی به پمپ کفکش

اعمال بار اضافه هم یک دلیل سوختن پمپ کفکش است؛ اما این دقیقا به چه معناست؟ زمانی که از پمپ در ارتفاع غیرمجاز استفاده شود و یا زمانی که از آن برای پمپاژ سیالات سنگین استفاده شود، می‌گوییم بار اضافه به پمپ اعمال شده است. در ادامه این دو مورد را کمی دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

استفاده در ارتفاع غیرمجاز

هر پمپ عددی به عنوان هد ماکزیمم دارد. زمانی که پمپ کفکش مجبور به ارائه هد بیشتر شود و یا به بیان ساده‌تر مجبور شود که آب را به ارتفاع بالاتری پمپاژ کند، بار اضافی به آن وارد می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که بیش از حد به موتور پمپ فشار وارد شده و دمای آن افزایش یابد و در نهایت نیز بسوزد.

استفاده برای سیال‌های سنگین

تنوع در پمپ کفکش بسیار زیاد است. هر یک از انواع پمپ برای سیالات خاصی با ویسکوزیته منحصربه‌فردی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر پمپ مجبور به پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته بالاتر از توان خود شود، مانند حالت قبلی بار اضافی به آن وارد شده و در نهایت می‌سوزد.

ورود آب به قسمت الکتروموتور

زمانی که آب‌بند دچار مشکل شود، احتمالا آب به الکتروموتور نفوذ می‌کند. در این حالت نیز سیم‌پیچ‌ها اتصالی کرده و مشکلات متعددی از جمله سوختن موتور را به دنبال خواهند داشت.

گرفتگی پمپ

گرفتگی هم به عنوان یک دلیل سوختن پمپ کفکش شناخته می‌شود. اگر ریزجامدات موجود در آب زیاد باشند و یا ابعاد بزرگی داشته باشند، پمپ دچار گرفتگی می‌شود.

تعمیر کردن پمپ کفکش

گرفتگی پمپ باعث می‌شود که موتور آن فشار زیادی را متحمل شده و در نهایت بیش از حد داغ شده و بسوزد.

این گرفتگی منجر به تغییر در روند چرخش پروانه خواهد شد و در نهایت گرم شدن بیش از حد و سوختن موتور را به دنبال خواهد داشت.

تغییر سایز لوله خروجی پمپ کفکش

ایجاد هر گونه تغییر در سایز لوله خروجی پمپ کفکش باعث می‌شود که پمپ فشار بیشتری را متحمل شود. سپس نیز گرم شدن بیش از حد و سوختن آن رخ می‌دهد.

گیر کردن پروانه‌های پمپ

گیر کردن پروانه‌ها نیز به عنوان یک دلیل سوختن پمپ کفکش شناخته می‌شود و دقیقا مشابه زمانی است که پمپ دچار گرفتگی می‌شود. در واقع زمانی که پروانه‌ها گیر می‌کنند و نمی‌توانند عملکرد اصلی خود را ارائه کنند، موتور تحت فشار بیشتری خواهد بود. این موضوع نیز در نهایت گرم شدن و سوختن موتور را به دنبال خواهد داشت.

سرویس نکردن پمپ در زمان درست

مهمترین و شاید ابتدایی‌ترین دلیل سوختن پمپ کفکش، سرویس نکردن آن در بازه‌های زمانی مشخص است. اگر سرویس پمپ در بازه‌های زمانی مقرر انجام شود، از ایجاد هر گونه آسیب به قطعات آن جلوگیری خواهد شد. همچنین سرویس منظم باعث می‌شود تا پمپ در شرایط ایده‌آلی کار کند. در نتیجه از سوختن آن جلوگیری خواهد شد.

میزان دفعات مجاز روشن و خاموش کردن کفکش در ساعت واحد

رعایت تعداد مجاز خاموش و روشن کردن پمپ نیز در جلوگیری از سوختن آن تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. این میزان وابسته به قدرت الکتروموتور خواهد بود و تعداد دفعات مجاز نیز به شرح زیر است:

  • موتور 1 تا 11 کیلووات: 10 بار در ساعت
  • الکترومورهایی با قدرت 11 تا 30 کیلووات: 6 بار در ساعت
  • موتورهایی با قدرت 30 تا 55 کیلووات: 4 بار در ساعت
  • موتور 55 تا 130 کیلووات: 2 بار در ساعت

سخن پایانی

پمپ کفکش یکی از پمپ‌های مهمی محسوب می‌شود که کاربردهای زیادی دارد. این پمپ از قطعات مختلفی تشکیل شده و نگهداری نادرست و بروز مشکل برای هر یک از این قطعات می‌تواند منجر به سوختن پمپ شود. البته دلیل سوختن پمپ کفکش تنها به این مورد محدود نمی‌شود و در استفاده از آن باید دقت زیادی به خرج داده شود تا پمپ کارایی خود را حفظ کند. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل، سرویس پمپ در بازه‌های زمانی معین است.

تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

علل سوختن پمپ کف کش چیست؟
خشک کار کردن، کار کردن در هد بالاتر، پمپاژ کردن سیالات با چگالی بیشتر، نفوذ آب به الکتروموتور، گرفتگی پمپ و بروز مشکل برای پروانه از علل سوختن پمپ کف کش هستند.

اصلی‌ترین دلیل سوختن پمپ کفکش چیست؟
خشک کار کردن مهمترین دلیلی است که منجر به سوختن پمپ کفکش خواهد شد.

فلوتر چگونه از سوختن پمپ جلوگیری می‌کند؟
فلوتر یا همان قطع‌کن برقی زمانی که میزان مایعات کاهش پیدا کند، پمپ را به طور خودکار خاموش می‌کند تا از خشک کار کردن و سوختن پمپ جلوگیری کند.

آیا عدم روغن‌کاری پمپ می‌تواند منجر به سوختن آن شود؟
بله. روغن‌کاری باعث حرکت روان می‌شود؛ عدم روغن‌کاری باعث بروز اختلال در عملکرد پمپ و در نتیجه اعمال فشار به پمپ و سوختن آن خواهد شد.

چگونه از سوختن پمپ کف کش جلوگیری کنیم؟
پیش از هر چیزی باید از پمپ در شرایط مناسب استفاده کنید و سپس نیز باید سرویس‌های دوره‌ای را در اولویت قرار دهید تا بتوانید به سرعت هر مشکلی را برطرف و از سوختن پمپ جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *