وبلاگ

پمپ لجن کش چیست؟ انواع آن کدام است؟

پمپ لجن کش چیست

پمپ‌ها یکی از تجهیزاتی هستند که در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. هر یک از انواع پمپ، از اجزای خاصی تشکیل شده و با توجه به توان و ساختاری که دارند، عملکرد مخصوصی ارائه می‌کنند. البته باید این نکته را یادآوری کرد که تمامی پمپ‌ها برای پمپاژ کردن مایعات و به طور کلی برای پمپاژ کردن سیالات کاربرد دارند. یکی از انواع پمپ سانتریفیوژ یا گریز از مرکز، پمپ لجن کش است. حال شاید این سوال به وجود آید که پمپ لجن کش چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ در ادامه به بررسی دقیق مشخصات این پمپ‌ها می‌پردازیم.

لجن کش چیست؟

همانطور که گفتیم پمپ لجن کش یکی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژ است. پیش از آن که بررسی کنیم پمپ لجن کش چیست، باید بدانیم پمپ سانتریفیوژ یا گریز از مرکز چیست. پمپ‌های سانتریفیوژ به کمک چرخنده یا همان پروانه کار می‌کنند. در این پمپ، سیالات وارد محوری می‌شوند که پروانه در حال چرخیدن قرار دارد. سپس نیروی گریز از مرکز کمک می‌کند تا نوک چرخنده، سیالات را به بیرون، پمپاژ یا پرتاب کند.

پمپ لجن کش قدرت و توان بسیار بالایی دارد و به همین دلیل نیز می‌تواند انواع سیالات چگال و ریزجامداتی که با مایعات ترکیب شده‌اند را به راحتی پمپاژ کند. با این توضیحات شاید گمان کنید که پمپ لجن کش همان پمپ کف کش است. در این خصوص باید گفت که این دو پمپ تشابه زیادی با هم دارند؛ اما قدرت پمپ لجن کش بیشتر است.

متریال و جنس بدنه پمپ لجن کش

یکی از مهمترین مسائلی که کاربرد پمپ لجن کش را تعیین می‌کند، جنس بدنه و متریال آن است. به همین جهت در هنگام تهیه باید دقت ویژه داشته باشید تا تشخیص دهید که جنس بدنه پمپ لجن کش چیست. به طور کلی از متریال متعددی برای ساخت این نوع پمپ استفاده می‌شود. برای انتخاب بهترین متریال باید ابتدا نوع نیاز خود را مشخص نمایید. به طور مثال اگر قرار است پمپ با مواد شیمیایی و اسیدی سروکار داشته باشد، باید جنس بدنه آن به نحوی انتخاب شود که مقاومت کافی در برابر خوردگی داشته باشد.

استفاده از پمپ لجن کش برای فاضلاب

جنس بدنه پمپ لجن کش باید متناسب با استفاده‌ای که دارید انتخاب شود تا عملکرد صحیحی داشته باشد.

به همین ترتیب میزان استفاده شما از پمپ هم می‌تواند برای تعیین جنس بدنه آن اثرگذار باشد. به طور مثال اگر استفاده زیادی از پمپ دارید، بهتر است محصولی را انتخاب کنید که دوام زیادی دارد.

با پمپ آب خانگی، فشار آب همیشه در اوج

نحوه کارکرد پمپ لجن کش

همانطور که قبلا هم توضیح دادیم عملکرد این پمپ بر اساس استفاده از نیروی گریز از مرکز است. با این وجود اگر می‌خواهید بدانید که جزئیات کارکرد پمپ لجن کش چیست، باید گفت چرخنده‌هایی که برای این پمپ قرار گرفته‌اند، دارای پره‌های خمیده هستند. زمانی که الکتروموتور پمپ شروع به کار می‌کند، سیالات وارد پمپ می‌شوند. در این شرایط چرخش پره‌ها باعث می‌شود که سرعت سیال زیاد شده و بتواند از آن خارج شود. زمانی که تعداد پره‌ها کم باشد و یا فاصله میان آن‌ها زیاد باشد، احتمال گرفتگی پمپ کمتر می‌شود. پمپ‌هایی با پره کمتر یا فاصله زیاد، مناسب شرایطی هستند که ابعاد جامدات موجود در سیال زیاد است. البته به طور کلی پره‌های این نوع پمپ به نحوی طراحی می‌شوند که مواد جامد بتوانند به راحتی از میان آن‌ها عبور کنند.

انواع پمپ لجن کش

پمپ‌های لجن کش تنوع زیادی دارند و می‌توان آن‌ها را بر اساس پارامترهای گوناگون، به دسته‌های متعددی تقسیم کرد. یکی از پرتکرارترین سوالاتی که برای اغلب مصرف‌کنندگان وجود دارد آن است که از نظر طراحی، انواع پمپ لجن کش چیست و شامل چه محصولاتی می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که بر اساس نحوه طراحی، پمپ لجن کش در مدل‌های زیر وجود دارد:

  • ساده
  • ضدانفجار
  • بادی یا پنوماتیک
  • خازن داخل و خازن خارج
  • فلوتردار یا همان دارای قطع کن برقی

موضوع دیگری که پمپ‌های لجن کش را دسته‌بندی می‌کند، نوع پروانه است که شامل تک کاناله، دو کاناله، پروانه باز و نیمه باز می‌شود. همچنین بر اساس روش خنک‌کاری می‌توان این پمپ‌ها را به دو دسته کلی آب خنک و روغن خنک تقسیم کرد. در نهایت هم دسته‌بندی برای روش نصب این محصولات وجود دارد که شامل ثابت و متحرک می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای پمپ لجن کش چیست؟

این پمپ همانطور که از نامش مشخص است، پیش از هر چیزی می‌تواند برای انتقال لجن کاربرد داشته باشد. انواع فاضلاب‌های صنعتی و شهری را می‌توان به کمک پمپ لجن کش جابه‌جا کرد. حال شاید بپرسید که در صنایع مختلف، کاربرد پمپ لجن کش چیست؟

از مهمترین کاربردهای این پمپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انتقال مواد در فولادسازی
  2. جابه‌جایی مواد برای خمیر کاغذ
  3. پمپاژ سیالاتی با ذرات سایشی
  4. پمپاژ سیالاتی با خاصیت خورندگی
  5. انتقال مایعاتی با ذرات جامد و یا الیاف‌های بلند

استفاده از پمپ لجن کش چه مزایایی دارد؟

پس از بررسی تمامی این موارد سوالی که به وجود می‌آید آن است که مزایای استفاده از پمپ لجن کش چیست؟ در پاسخ باید گفت که این پمپ امکان پاکسازی سیستم فاضلاب را به شما می‌دهد و همچنین می‌تواند احتمال گرفتگی را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

انتقال فاضلاب صنعتی و خانگی به کمک پمپ لجن کش مناسب

پمپ لجن کش یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پمپاژ فاضلاب است که می‌تواند بدون گرفتگی و مشکل کار کند.

از دیگر مزایای آن کنترل بوی نامطبوع است. گرفتگی و یا پمپاژ ناقص می‌تواند باعث پخش شدن بوی بد فاضلاب شود که این پمپ از بروز آن جلوگیری می‌کند. البته در صنایع گوناگون نیز امکان بروز این مشکل وجود دارد که با پمپ لجن کش می‌توان آن را حل کرد. همچنین با استفاده از این پمپ شما می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن، سیالات را منتقل کنید.

استفاده از پمپ لجن کش چه معایبی دارد؟

در پاسخ به این سوال که معایب استفاده از پمپ لجن کش چیست؟ می‌توان گفت که استفاده از این پمپ ممکن است هزینه‌های بالایی مانند هزینه سوخت و هزینه نیروی کار را به دنبال داشته باشد. برای استفاده از پمپ لجن کش باید فردی با مهارت و تخصص آن را مدیریت کند. همچنین عیب دیگر این پمپ، ایجاد آلودگی صوتی است.

نحوه انتخاب پمپ لجن کش

برای خرید پمپ لجن کش باید پارامترهای متعددی را مورد بررسی قرار دهید که برخی از مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

  1. قطر لوله
  2. نوع پروانه
  3. قدرت مکش
  4. قابلیت تنظیم دبی
  5. ارتفاع یا همان هد پمپ و قابلیت تنظیم آن

اجزاء پمپ لجن کش

اجزای اصلی پمپ لجن کش شامل موتور، پروانه و محفظه آن می‌شود. همچنین اجزای دیگری همچون بلبرینگ و شفت‌ها هم در آن وجود دارند. این پمپ‌ها انرژی موردنیاز خود را از طریق نیروی برق، بنزین و یا گازوئیل تامین می‌کنند.

نکاتی پیرامون نصب و نگهداری الکتروپمپ لجن کش

پس از خرید پمپ لجن کش باید به چند نکته مهم در نصب و نگهداری آن دقت داشته باشید تا بتوانید بدون مشکل از آن استفاده کنید. پیش از هر چیزی از پر شدن بلبرینگ با گریس تمیز اطمینان حاصل کنید. سپس باید اتصال سیم‌های برق را بررسی کرده و از وضعیت سیم ارت هم اطلاع حاصل کنید. همچنین بهتر است روشن و خاموش کردن پمپ را با تجهیزات کنترلی انجام دهید.

نگهداری از پمپ لجن کش در شرایط مناسب

برای استفاده طولانی‌مدت از پمپ لجن کش کافی است که نکات ایمنی را رعایت کنید و از پمپ در شرایطی مناسب نگهداری کنید.

حال شاید این سوال به وجود آید که بهترین زمان تعویض روغن پمپ لجن کش چیست؟ در پاسخ باید گفت که به طور معمول این زمان معادل 4000 ساعت استفاده است؛ اما  ممکن است تحت شرایط گوناگونی، زمان آن کاهش یابد.

سخن پایانی

دراین مقاله سعی کردیم به سوال پمپ لجن کش چیست؟ پاسخ دهیم. همانطور که گفته شد، این محصول برای پمپاژ کردن و انتقال سیالات کاربرد دارد. زمانی که سیالات حاوی ریز جامدات باشند، پمپ لجن کش می‌تواند به خوبی آن‌ها را جابه‌جا کند. این پمپ به کمک نیروی گریز از مرکز کار می‌کند و تنوع در مدل آن بسیار زیاد است. پیش از خرید بهتر است که نیاز خود را به طور دقیق مشخص کنید تا بتوانید محصولی مناسب تهیه کنید. در نهایت نیز باید نکات ایمنی را در هنگام استفاده از آن رعایت نمایید و هر چند وقت پمپ را بررسی کنید تا دچار مشکل نشود.

وست پمپ

سوالات متداول

آیا پمپ لجن کش برای فاضلاب خانگی هم استفاده می‌شود؟
بله. این پمپ برای انواع فاضلاب صنعتی و خانگی کاربرد دارد و می‌تواند از گرفتگی جلوگیری نماید.

برای انتقال و پمپاژ گازهای قابل اشتعال هم می‌توان از پمپ لجن کش استفاده کرد؟
بله. پمپ‌های ضدانفجار می‌توانند بدون هیچ خطری انواع گازهای خطرناک و مواد قابل اشتعال را جابه‌جا کنند.

کدام یک از انواع پمپ لجن کش برای فاضلاب مناسب است؟
انتخاب نوع پمپ وابسته به میزان فاضلاب و پسماند، میزان ریزجامدات موجود در آن و حجم لجنی است که پمپ باید منتقل کند.

آیا آب گل‌آلود هم با پمپ لجن کش جابه‌جا می‌شود؟
بله. این پمپ قدرت بالایی داشته و می‌تواند به خوبی آل گل‌آلود را پمپاژ کند.

کاربرد پمپ لجن کش در صنعت چیست؟
از این پمپ می‌توان در صنایع مختلفی همچون کشاورزی، چرم‌سازی، تولید رنگ، تولید کاغذ و بسیاری موارد دیگر برای پمپاژ سیالات استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *