وبلاگ

پمپ انژکتور دیزل چیست؟

پمپ انژکتور دیزل چیست؟

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های موتورهای دیزلی، پمپ انژکتور است. پمپ انژکتور دیزل (Diesel Fuel Injector Pump) با نام پمپ تزریق سوخت هم شناخته می‌شود که برگرفته از کارایی این محصول است. حال این سوال به وجود می‌آید که پمپ انژکتور دیزل چیست و چه کاربردی دارد؟ این پمپ وظیفه تزریق سوخت به سیلندرهای موتور را بر عهده دارد. همچنین باید زمان و مقدار سوختی که تزریق می‌شود را نیز کنترل کند تا موتورهای دیزل بتوانند بدون نقص کار کنند. کنترل و مدیریت زمان و همچنین میزان سوخت تزریقی باعث می‌شود که احتراق سوخت به درستی انجام شده و سرعت موتور نیز به بهترین شکل تنظیم گردد.

پمپ گازوئیل چیست؟

موتور دیزل به موتوری گفته می‌شود که بدون نیاز به جرقه و تنها به کمک حرارت بالا، ماده سوختنی را شلعه‌ور ساخته و شروع به کار می‌کند. سوخت اصلی این موتورها گازوئیل است. به همین جهت پمپ انژکتور دیزل با نام پمپ گازوئیل هم شناخته می‌شود. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم باید گفت که پمپ انژکتور دیزل، سوخت موتور دیزل که همان گازوئیل است را به آن‌ها می‌رساند. این نوع پمپ عمر بسیار زیادی دارد و می‌تواند تا مدت‌های طولانی بدون مشکل کار کند. همین موضوع نیز باعث شده تا موتورهای دیزل هم بتوانند مدت زیادی بدون مشکل کار کنند. لازم به ذکر است که نگهداری از این وسیله هم چندان سخت نیست و با اندکی دقت می‌توانید تا سالیان سال از عملکرد آن بهره ببرید.

انواع پمپ انژکتور

انواع پمپ انژکتور دیزل چیست؟ این پمپ در مدل‌های متنوعی و با ویژگی‌های متفاوتی تولید می‌شود که هر یک، در شرایط خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی پمپ انژکتور شامل دو مدل می‌شود که عبارتند از:

  1. پمپ ردیفی: در این نوع پمپ، به تعدادی که سیلندر وجود دارد، پمپ هم به شکل ردیفی در یک واحد قرار می‌گیرد.
  2. پمپ آسیایی: در این پمپ به جای چند واحد مجزا برای تولید فشار، تنها یک واحد مشترک وجود دارد که برای تمامی سلیندرها سوخت تحت فشار را پمپاژ و ارسال می‌کند.

علاوه بر این موارد چند مورد از مهم‌ترین مدل‌های پمپ گازوئیلی که استفاده از آن‌ها رواج زیادی دارد شامل پمپ تک سیلندر، والو، نازل، پلانجر، پمپ دستی، یونیت و انژکتور می‌شود.

هدف استفاده از پمپ انژکتور دیزل

یکی از مهمترین مسائلی که در خصوص پمپ گازوئیل باید بدانید این است که دقیقا هدف استفاده از پمپ انژکتور دیزل چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که موتور دیزل برای کار کردن نیاز به سوخت دارد. پمپ انژکتور همچون واسطه‌ای میان مخزن سوخت و موتور عمل می‌کند. این پمپ سوخت را از مخزن آن دریافت کرده و سپس با فشار زیادی به سیلندرهای موتور تزریق یا همان ارسال می‌کند.

پمپ گازوئیل یا پمپ انژکتور دیزل

پمپ انژکتور دیزل قادر است که سوخت موردنیاز موتور را از مخزن گرفته و با فشار زیاد به موتور تزریق کند.

همچنین این پمپ میزان دقیق سوخت موردنیاز را اندازه‌گیری و سپس آن را در زمان مناسب به سمت موتور ارسال خواهد کرد. چنین دقتی باعث می‌شود که عملکرد موتور بهبود یافته و در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی شود. بدین ترتیب پمپ انژکتور در کاهش آلودگی محیطی هم موثر عمل خواهد کرد.

ساختار پمپ انژکتور دیزل

به طور معمول پمپ انژکتور دیزل یک واحد تکی است. این واحد شامل پیستون‌هایی می‌شود که با حرکت دقیق خود، سوخت را با بیشترین دقت ارسال می‌کنند. برای چنین عملکرد دقیقی، در پمپ انژکتور از سنسورهایی حساس استفاده می‌شود. در صورتی که زمان‌بندی پمپ انژکتور صحیح نباشد، عملکرد موتور کاهش پیدا می‌کند و حتی احتمال سوختن آن هم خواهد شد. به همین جهت بسیار مهم است که ساختار پمپ بدون نقص باشد. از سوی دیگر نیز ساختار پمپ به نحوی طراحی می‌شود که راه‌اندازی موتور به سرعت انجام شود. در صورتی که پمپ انژکتور اشکالی در ساختار خود داشته باشد، سوخت بیش از اندازه معمول مصرف می‌شود. در این حالت تولید دود هم افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. با این توضیحات می‌توان اهمیت حفظ ساختار پمپ انژکتور را بهتر درک کرد.

نحوه عملکرد پمپ انژکتور دیزل

همانطور که تاکنون با هم بررسی کردیم، پمپ انژکتور وظیفه انتقال سوخت از مخزن به موتور را دارد. حال می‌خواهیم به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم که نحوه عملکرد پمپ انژکتور دیزل چیست. در یک تعریف کلی باید گفت که پمپ انژکتور سوخت را از مخزن آن مکش کرده و سپس مقدار معینی از سوخت را در زمان مناسب و با فشار بالا به سمت سیلندر موتور منتقل می‌کند. نکته‌ای که در خصوص این فرایند باید بدانید آن است که محور پمپ انژکتور به کمک چرخ‌دنده‌های تایمینگ به حرکت می‌افتد. در واقع این چرخ‌دنده‌ها هستند که به کمک تنظیمات خاصشان، زمانبندی ارسال سوخت را کنترل می‌کنند و آن را در موعد مقرر به موتور می‌رساند.

مزایای استفاده از پمپ انژکتور دیزل

مزیت استفاده از پمپ انژکتور دیزل چیست؟ استفاده از این پمپ مزایای بی‌شماری دارد. در این میان تنظیم لحظه شروع تزریق سوخت، یکی از مهم‌ترین مزایا محسوب می‌شود. برای موتورهای دیزلی بسیار مهم است که تزریق سوخت از زمان مناسبی آغاز شود. پمپ انژکتور این کار را با بهترین دقت انجام داده و به بهینه‌سازی موتور کمک زیادی خواهد کرد.

نمای نزدیک از پمپ انژکتور دیزل

دریافت سوخت به میزان مناسب، در زمان معین و با فشار کافی توسط موتور، از مهم‌ترین مزایای پمپ انژکتور دیزل است.

از دیگر مزایای استفاده از انژکتور، کنترل زمان تزریق و همچنین میزان سوخت موردنیاز است که قبلا هم به آن اشاره کردیم. علاوه بر این، پمپ انژکتور فشاری به سوخت وارد می‌کند که باعث می‌شود احتراق آن به طور کامل انجام شود. در نهایت هم این پمپ در مواقعی که لازم باشد (همچون دماهای پایین)، مقدار بیشتری از سوخت را تزریق می‌کند تا استاتر قادر به کارکرد صحیح باشد.

پمپ آب خانگی مناسب منزل خود را همین امروز پیدا کنید

وظایف پمپ گازوئیل یا پمپ انژکتور چیست؟

تاکنون متوجه شدیم که پمپ انژکتور دیزل نقشی حیاتی برای موتورهای دیزل ایفا می‌کند. این وسیله  قدرتمند در ماشین‌های کشاورزی، انواع تجهیزات کارخانه‌های، خودروهای سنگین همچون کامیون و ماشین‌های راه‌سازی و به طور کلی تمام ماشین‌آلات سنگین استفاده می‌شود. در تمامی موارد ذکرشده، وظایف پمپ انژکتور دیزل به شرح زیر است:

  1. کنترل میزان سوخت
  2. تزریق به موقع سوخت
  3. اعمال فشار مناسب به سوخت برای احتراق بهتر آن
  4. پاشیدن سوخت به سر پیستون‌ها

اجزای اصلی موتورهای دیزلی شامل چه مواردی است؟

اجزای پمپ انژکتور دیزل چیست؟ این وسیله به دلیل کارایی خاص و عملکرد حساسی که دارد، از قطعات متعددی تشکیل شده که به شرح زیر است:

  • پوسته
  • بادامک
  • دسته پلانجر
  • شانه گاز
  • پلانجر سیلندر
  • فنر نگهدارنده
  • تایپیت
  • دنده تاج خروسی سوپاپ فشار

دلایل خرابی پمپ انژکتور یا پمپ گازوئیل

دلایل خراب شدن پمپ انژکتور دیزل چیست؟ این وسیله در معرض آسیب‌های متعددی قرار دارد. از آنجایی که نقش مهمی در موتورهای دیزلی ایفا می‌کند، باید با انواع مشکلاتی که آن را تهدید می‌کنند آشنا باشید که بتوانید تا حد امکان از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. خراب شدن پمپ انژکتور می‌تواند آسیب جدی به موتور گازوئیلی بزند. همچنین در صورتی که از خرابی آن مطلع نشوید و برای مدت زیادی با نقص کار کند، می‌تواند حتی کارایی موتور را تحت‌تاثیر قرار دهد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که این پمپ را تهدید می‌کند، خالی نگه داشتن مخزن سوخت برای مدت طولانی است. سعی کنید همواره مقدار کمی گازوئیل را در مخزن سوخت نگهدارید تا آسیبی به پمپ انژکتور وارد نشود. از سوی دیگر نیز سوخت بی‌کیفیت هم می‌تواند باعث خراب شدن پمپ انژکتور شود. سوخت‌های بی‌کیفیت و یا حتی کم کیفیت حاوی مواد رسوبی زیادی هستند. رسوب این مواد در پمپ انژکتور باعث اختلال در عملکرد و در نهایت خرابی آن خواهد شد.

پمپ انژکتور کهنه و قدیمی

خالی بودن مخزن سوخت و کار نکردن پمپ انژکتور دیزل برای مدت طولانی می‌تواند باعث خراب شدن آن شود.

یکی دیگر از دلایل خرابی پمپ انژکتور دیزل، گرم شدن بیش از حد موتور است. این مشکل معمولا زمانی ایجاد می‌شود که سیستم خنک‌کننده دچار مشکل شود. در این شرایط به پمپ انژکتور هم فشار مضاعفی وارد شده و احتمال خراب شدن آن افزایش پیدا می‌کند. در نهایت هم یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که پمپ انژکتور را تهدید می‌کند، ورود گرد و غبار و ریزجامدات است. ساختار پمپ انژکتور دیزل به شکلی است که تنها برای گازوئیل مناسب است. در صورتی که چنین موادی وارد پمپ شوند، می‌توانند به طور کامل کارایی آن را از بین ببرند.  برای آن که از بروز این مشکلات جلوگیری کنید، باید پیش از هر چیزی در نگهداری پمپ دقت بالایی به خرج دهید. سپس نیز با انجام سرویس دوره‌ای می‌توانید از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید.

سخن پایانی

پمپ انژکتور دیزل چیست؟ پمپ انژکتور دیزل وظیفه انتقال سوخت از مخزن به موتور را بر عهده دارد. این پمپ سوخت را با فشار مشخص، در زمان دقیق و به میزان مناسب به محفظه احتراق می‌فرستد، تا فرآیند احتراق بهینه و کامل انجام شود. عملکرد صحیح پمپ انژکتور برای افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت حیاتی است. موتورهای دیزلی بدون نیاز به جرقه الکتریکی کار می‌کنند. به همین جهت پمپ انژکتور اهمیت بسیار بالایی برای آن‌ها دارد و بروز هر گونه مشکل برای این وسیله، می‌تواند عملکرد موتور را نیز دچار مشکل کند. این وسیله مهم در معرض آسیب‌های گوناگونی قرار دارد. به همین جهت بسیار مهم است که آن را به بهترین شکل نگهداری کنید و به طور منظم آن را سرویس کنید تا در صورت بروز مشکل، هر چه زودتر مطلع شده و اقدامات لازم را انجام دهید.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

سوالات متداول

کاربرد پمپ انژکتور دیزل چیست؟
این وسیله همانطور که از نامش مشخص است در موتورهای دیزلی انواع ماشین‌آلات مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع پمپ انژکتور دیزل چیست؟
این وسیله از لحاظ ساختار به دو دسته کلی پمپ ردیفی و پمپ آسیایی تقسیم می‌شود.

وظیفه اصلی پمپ انژکتور چیست؟
وظیفه این قطعه دریافت سوخت از مخزن و تزریق مقدار مناسبی از آن در زمان مقرر و با فشار معین به سیلندرهای موتور جهت احتراق است.

اصلی‌ترین دلایل خراب شدن پمپ انژکتور دیزل چیست؟
خالی ماندن مخزن سوخت برای مدت طولانی، استفاده از سوخت بی‌کیفیت، ورود گرد و غبار و آشغال و همچنین کار کردن بیش از حد موتور

اهمیت پمپ انژکتور برای موتورهای دیزلی چقدر است؟
زمان تزریق سوخت برای موتورهای دیزلی بسیار مهم است و این وسیله قادر به تنظیم دقیق این زمان بوده و باعث عملکرد بهینه موتور، کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های آن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *