وبلاگ

پمپ آب طبقاتی چیست؟ خرید بهترین پمپ طبقاتی

پمپ آب طبقاتی امروزه در ساخت‌و‌ساز خانه‌های مسکونی، ساختمان‌های اداری-تجاری، کارخانه‌ها و حتی کشاورزی، نیاز دسترسی سریع به آب، پاترول، فاضلاب و دیگر مایعات، یکی از مواردی است که همان اول کار باید به فکر آن بود.

استفاده و خرید پمپ آب در ساختمان‌ها یکی از معمول‌ترین روش‌های برطرف نمودن این نیاز هست که توانایی بالایی انتقال سیالات به هر بخشی از سازه را دارد. پیش از استفاده از این پمپ بهتر است که انواع پمپ طبقاتی را بشناسیم و با کارکرد هریک آشنا شویم، زیرا که شاید در نگاه اول تفاوت خاصی میان انواع آن نبینیم، اما با نگاهی عمیق‌تر متوجه تفاوت‌های آن‌ها می‌شویم که می‌توان با انتخاب درست و با در نظر گرفتن شرایط، به استفاده بهینه‌تر رسید. در نظر گرفتن شرایط نصب، عوامل استفاده، سیالات عبوری، بودجه و انواع پمپ طبقاتی، پیش از نصب نهایی می‌توانید از هزینه‌های مضاعف و یا خرابی‌های احتمالی جلوگیری کنید. در ادامه به بررسی عمیق پمپ طبقاتی خواهیم‌ پرداخت تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید.

پمپ طبقاتی چیست؟

 

پمپ طبقاتی

معرفی پمپ مدل طبقاتی

 

پمپ طبقاتی که با نام‌های پمپ گریز از مرکز یا پمپ سانتریفیوژ نیز شناخته می‌شود، وسیله‌ای مکانیکی است که برای انتقال مایعات با استفاده از انتقال انرژی چرخشی ایجادشده حاصل از چرخش یک یا چند محرک که پروانه نامیده می‌شوند، استفاده می‌شود. مایعات در امتداد محور خود به پروانه‌ای که به‌سرعت در حال چرخش است وارد می‌شوند و توسط نیروی گریز از مرکز در امتداد محیط خود از طریق نوک  پره پروانه خارج می‌شود.

عملکرد پروانه سرعت و فشار مایع را افزایش می‌دهد و همچنین آن را به سمت خروجی پمپ هدایت می‌کند. محفظه پمپ به‌طور خاصی برای انقباض مایع و هدایت آن از ورودی پمپ طبقاتی به داخل پروانه و سپس کند کردن و کنترل مایع قبل از آزادسازی نهایی، طراحی‌شده است. این نحوه عملکرد پمپ طبقاتی، دلیلی است که به آن نام پمپ گریز از مرکز را داده‌اند.

قیمت پمپ طبقاتی

همان‌طور که گفته شد پمپ طبقاتی یکی از پمپ‌های معمول در انتقال سیالات هست ازاین‌رو دارای انواع مختلفی هست که از جنس‌های مختلفی ساخته‌شده‌اند که دارای قیمت‌های متفاوتی می‌باشند. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و درنظرگرفتن سیالات هدف پمپ طبقاتی خود را انتخاب کنید و قاعدتاً هر چه فشار آب میزان سیالات گذری و ارتفاع انتقال سیالات بیشتر باشد باید از پمپ طبقاتی قوی‌تری استفاده کنید که هزینه بیشتری خواهد داشت. به‌طورکلی قیمت پمپ طبقاتی به تعداد طبقات آن بستگی دارد و هرچه تعداد طبقات بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

پمپ‌های طبقاتی به‌طور میانگین از سه میلیون تومان آغاز می‌شوند که اکثراً پمپ‌های مناسب برای خانه‌های کوچک مسکونی می‌باشند. قیمت آن‌ها نیز می‌تواند تا  صد میلیون‌ تومان و یا حتی بیشتر هم برسد که پمپ‌های مناسب برای کارخانه‌ها و یا استفاده تحت شرایط سخت با فشار بالا می‌باشند. انواع پمپ طبقاتی نیز عامل مهمی برای قیمت‌گذاری آن به‌حساب می‌آید و به‌طورمعمول پمپ طبقاتی عمودی از افقی گران‌تر هست. هزینه نصب پمپ طبقاتی بستگی به شرکت و یا شخص مسئول دارد و با توجه به نرخ روز تعیین می‌شود.

قیمت بهترین مدل های پمپ طبقاتی به شرح زیر می باشد:

  • افقی، پنتاکس، تک فاز، 8.4 متر مکعب بر ساعت، 56 متر، 1 اینچ = 8.800.000 تومان
  • افقی، پنتاکس، سه فاز، 8.4 متر مکعب بر ساعت، 56 متر، 1 اینچ = 8.600.000 تومان
  • افقی، پنتاکس، سه فاز، 9.6 متر مکعب بر ساعت، 74 متر، 1 اینچ = 11.900.000 تومان
  • عمودی، پنتاکس، تک فاز، 8.4 متر مکعب بر ساعت، 80 متر، 1.4 اینچ = 11.600.000 تومان
  • عمودی، پنتاکس، سه فاز، 8.4 متر مکعب بر ساعت، 102 متر، 1.4 اینچ = 11.950.000 تومان
  • افقی، آبروان، تک فاز، 15 متر مکعب بر ساعت، 76 متر، 1.4 اینچ = 18.500.000 تومان
  • عمودی، پنتاکس، سه فاز، 102 متر مکعب بر ساعت، 100 متر، 1.4 اینچ = 23.000.000 تومان

ادامه مطلب را به عنوان یک راهنمای خرید صحیح پمپ طبقاتی در نظر بگیرید و برای خرید بهترین و مناسب ترین نوع پمپ طبقاتی، با ما همراه باشید.

 

نحوه عملکرد پمپ طبقاتی

پروانه گذاشته‌شده در پمپ آب طبقاتی قسمت اصلی و مهم  پمپ است. این پروانه از یک سری پره‌های خمیده تشکیل‌شده است. این پره‌ها معمولاً توسط دو دیسک به هم متصل می‌شوند. اگر قرار است که از این پمپ برای انتقال مایعات همراه با جامدات استفاده کرد، توصیه می‌شود از یک پروانه پره باز یا نیمه‌باز استفاده کرد تا در انتقال ریز جامدات اختلالی پیش نیاید. مایعات در محور خود به قسمت میانی پروانه وارد می‌شوند (قسمتی که به چشمی نیز معروف است) و در امتداد محیط میان پره‌ها خارج می‌شوند. پروانه، در طرف مخالف چشمی، از طریق یک محور محرک به موتور متصل می‌شود و با سرعت‌بالا (معمولاً 500-5000 دور در دقیقه) می‌چرخد. حرکت چرخشی پروانه باعث تسریع حرکت مایع از طریق پره‌های پروانه به داخل محفظه پمپ می‌شود.

برای پوشش پره پمپ آب طبقاتی، از دو ساختار استفاده می‌شود که هدف هردو کنترل شدت‌جریان مایعات خروجی از پمپ هست، ساختاری طوماری و ساختار پخشگر. در یک محفظه طوماری، پروانه تقویت می‌شود، درواقع یک قیف منحنی با افزایش سطح مقطع، در سمت خروجی پمپ ایجاد می‌شود. این طرح باعث افزایش فشار مایع به سمت خروجی می‌شود. همین اصل در محفظه‌های پخشگر نیز صدق می‌کند. در این حالت، با دفع مایع، بین مجموعه‌ای از پره‌های ثابت اطراف پروانه، فشار مایع افزایش می‌یابد. محفظه‌های پخشگر می‌توانند متناسب با کاربردهای خاص باشند و بنابراین می‌توانند کارآمدتر باشند.

در انتخاب میان این دو باید عملکرد پمپ آب طبقاتی خود را در نظر بگیرید. اگر مایعات حامل ریز جامدات و یا مایعات چسبناک قرار است از پمپ عبور کند، پوشش طوماری انتخاب بهتری است زیرا از گیرکردن ذرات در محفظه جلوگیری می‌کند اما در کل، محفظه طوماری فشار بیشتری بر پروانه‌ها و محور متحرک در طولانی‌مدت وارد می‌کند. پس اگر مایعات بدون جامدات قرار است از پمپ عبور کنند، پوشش پخشگر مناسب‌تر است.

 

نکات مثبت و منفی استفاده از پمپ طبقاتی چیست؟

دو پمپ طبقاتی آبی رنگ

مزایا و معایب پمپ های طبقاتی

 

پیش از نصب پمپ آب طبقاتی در سازه خود بهتر است تمام جوانب آن را در نظر بگیرید، زیرا با اینکه این پمپ بسیار محبوب است اما تنها پمپ موجود در بازار نیست و شاید پمپ‌های دیگر بیشتر مناسب شرایط شما باشند. در شرایط مناسبی که آب بدون املاح از پمپ طبقاتی عبور کند این پمپ می‌تواند برای مدتی طولانی به کارکرد خود بدون هیچ مشکلی ادامه دهد. قیمت پمپ طبقاتی نیز در مقایسه با پمپ‌های دیگر مقرون‌به‌صرفه تر هست که موجب می‌شود استفاده از آن  در شرایط معمولی کاری عقلانی‌تر بشود.

عملکرد کارآمد پمپ گریز از مرکز به چرخش ثابت و پرسرعت پروانه آن متکی است. با گذر مایعات با ریز جامدات بالا، پمپ‌های سانتریفیوژ به‌طور فزاینده‌ای ناکارآمد می‌شوند زیرا که مقاومت بیشتری وجود دارد و فشار بیشتری برای حفظ میزان جریان خاص لازم است. به‌طورکلی، پمپ‌های گریز از مرکز برای فشار کم، ظرفیت بالا و پمپاژ مایعات با گرانروی بین 0.1 تا 200 )CP همانند آب (مناسب‌تر هستند. موادی همانند گل، یا روغن‌های با ویسکوزیته بالا می‌توانند باعث سایش بیش‌ازحد و گرم شدن بیش‌ازحد شوند که منجر به آسیب و خرابی زودرس می‌شود. پمپ‌های جابجایی مثبت اغلب با سرعت قابل‌ملاحظه کمتری کار می‌کنند و کمتر در معرض این مشکلات هستند. جدا از خود پمپ اگر در پمپ‌های طبقاتی مایعاتی که نسبت به برش تیغه حساس باشند عبور پیدا کنند این مایعات نیز صدمه می‌بینند؛ که در این شرایط نیز پمپ جابجایی مثبت انتخاب مناسب‌تری است.

یک محدودیت دیگر این است که برخلاف پمپ جابجایی مثبت، پمپ گریز از مرکز در صورت خشک شدن نمی‌تواند مکش ایجاد کند و ابتدا باید آن را با مایع پمپ شده ر کرد؛ بنابراین پمپ‌های سانتریفیوژ برای هر برنامه‌ای که مایع متناوب باشد مناسب نیست. بعلاوه، اگر فشار تغذیه متغیر باشد، پمپ گریز از مرکز جریان متغیری ایجاد می‌کند. پمپ جابجایی مثبت نسبت به تغییر فشارها حساس نیست و یک خروجی ثابت ایجاد می‌کند؛ بنابراین، در کاربردهایی که دوز دقیق لازم است، پمپ جابجایی مثبت ترجیح داده می‌شود.

 

انواع پمپ طبقاتی

اگر به این نتیجه رسیدید که پمپ آب طبقاتی پمپ مناسب کار شما هست حال باید با انواع پمپ طبقاتی آشنا شوید و از میان آن‌ها انتخاب کنید. پمپ‌های طبقاتی به دودسته عمودی و افقی تقسیم می‌شوند. اگرچه هر دو تقریباً به یک‌شکل عمل می‌کنند، اما تفاوت‌های مشخصی وجود دارد. در ادامه به بررسی این دو خواهیم پرداخت. در بررسی دو گزینه پمپ‌های گریز از مرکز چندمرحله‌ای، تفاوت اصلی مربوط به موقعیت و شکل محور (شفت) آن است.

افقی – به‌طورمعمول در پمپ طبقاتی افقی، شفت به‌صورت افقی کار می‌کند. بااین‌حال، مواردی وجود دارد که آن را در میان پمپ قرار می‌دهند یا از بلبرینگ آویزان می‌کنند.

عمودی – پمپ‌های طبقاتی عمودی دارای یک محور می‌باشند که به‌صورت عمودی در داخل پمپ جاگذاری شده است.

بنابراین آیا این بدین معناست که یکی از این دو پمپ از دیگری بهتر است؟ پاسخ کوتاه خیر هست، زیرا که با توجه به استفاده و فضای قابل‌دسترسی شما هر یک از این پمپ‌ها می‌تواند انتخابی مناسب باشد. حال به بررسی ویژگی‌های هر یک از این پمپ‌ها خواهیم پرداخت.

 

پمپ طبقاتی افقی

 

یک پمپ طبقاتی افقی

الکتروپمپ طبقاتی افقی

 

نصب و نگهداری این پمپ‌های چندمرحله‌ای آسان‌تر است. دلیل آن این است که این نوع پمپ دسترسی آسان به قطعات داخلی را فراهم می‌کند. می‌توانید این پمپ‌ها را به موتور، موتور الکتریکی یا حتی توربین وصل کنید. همچنین چندین تنظیمات مختلف برای نازل خواهید داشت، ازجمله مکش جانبی با تخلیه کناری و همچنین مکش انتهایی و بالایی با تخلیه بالا. اگر می‌خواهید از پمپ در فضای داخلی سازه استفاده کنید این انتخاب بسیار مناسبی هست زیرا که به فضای بسیار کمی برای نصب نیاز دارد.

انواع مدل های پمپ طبقاتی افقی به شرح زیر است:

  • پمپ گریز از مرکز
  • پمپ افقی گريز از مركز فشار قوی
  • الکتروپمپ اتابلوک
  • پمپ روغن داغ

شما می توانید هر کدام از این 4 مدل را با خدمات پس از فروش و بهترین قیمت از گروه تلمبه موتور غرب خریداری نمایید.

 

پمپ طبقاتی عمودی

 

انواع سایز پمپ عمودی طبقاتی

خرید پمپ طبقاتی عمودی

 

پمپ‌های عمودی نیز دارای مزایای زیادی هستند. به‌عنوان‌مثال، در مقایسه با پمپ‌های گریز از مرکز افقی، آن‌ها به فضای بسیار کوچک‌تری نیاز دارند. اگر محدوده نصب پمپ طبقاتی محدود باشد، این پمپ‌ها انتخاب بسیار بهتری می‌باشند. همچنین متوجه خواهید شد که با استفاده از این پمپ‌ها می‌توان فشار نهایی مایع خروجی را افزایش داد. یک نکته مثبت دیگر پمپ عمودی در مقایسه با پمپ افقی این است که آن‌ها درگذر مایعات پرحرارت و یا اشاره‌ای بالاتر بهتر عمل می‌کنند.

انواع پمپ طبقاتی عمودی به شرح زیر است:

  • الکتروپمپ شناور ملخی
  • الکتروپمپ شناور آب شور
  • الکتروپمپ شناور تک فاز
  • الکتروپمپ چاهکی

شما می توانید این نوع از پمپ ها را از گروه تلمبه موتور غرب با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خریداری نمایید.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

نصب پمپ طبقاتی

همان‌طور که گفته شد نصب پمپ آب طبقاتی نیازمند به مراحل پیچیده ندارد و تنها باید فضای کافی برای نصب آن را در نظر گرفت و البته باید مشخص کرد که می‌خواهید در داخل سازه از آن استفاده کنید و یا در خارج سازه و جعبه تابلو برق و دیگر امکانات را فراهم نمایید. نکته مهمی که در هنگام نصب پمپ طبقاتی باید به آن توجه کنید این است که اکثر پمپ‌های طبقاتی بدون حرکت سیالات در داخلشان آغاز به حرکت نمی‌کنند پس باید پیش از نصب آن‌ها را پرکنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی پمپ طبقاتی و انواع آن پرداختیم. شما کافیست با ما تماس گرفته و سفارش پمپ خود را ثبت کنید و در سریع ترین زمان، محصول مورد نظر را درب منزل تحویل بگیرید. در صورتی که پمپ طبقاتی شما دچار ایراد شده و نیاز به تعمیر دارد، حتما با واحد پشتیبانی ما به شماره 08132546760 تماس بگیرید تا فرایند تعمیر پمپ طبقاتی پیگیری شود.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *