پمپ لجن‌ کش

پمپ لجن‌ کش یکی از این انواع پمپ است که در دسته پمپ‌های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار دارد و می تواند با قدرت و توان بالا، سیالاتی مانند لجن و گل و ... را پمپاژ کند. موارد استفاده از پمپ لجن‌ کش می‌توانند با توجه به استفاده شما متفاوت باشند اما به‌طورکلی برای خروج و یا تصفیه سیالاتی که حاوی ریز جامدات هستند استفاده می‌شوند.

پمپ‌های لجن‌کش بر اساس نوع پروانه، نحوه نصب و امکانات اضافی موردنیاز، در انواع و گروه‌های مختلف عرضه می‌شوند. پیش از خریداری و نصب باید تمام این عوامل را در نظر بگیرید اما نکته مهم درباره در نظرگیری پمپ لجن‌ کش و یا درکل، پمپ‌های گریز از مرکز، شرایط شما هست.

 
پمپ لجن کش

پمپ لجن کش چیست؟

 

باید عواملی همچون فضای قابل‌ دسترس برای نصب، داخل و یا خارج بودن پمپ از سیالات موردنظر، بودجه، احتیاج به متحرک و یا ثابت بودن پمپ و فشار سیالات در حال گذر را در نظر بگیرید و با توجه به همه این موارد لجن‌ کش‌ های مناسب را پیدا کنید و از میان آن‌ها بهترین انتخاب را انجام دهید.

پمپ لجن‌کش چیست؟

 
عکس یک پمپ لجن کش

پمپ لجنکش

 

پیش از اختراع پمپ لجن‌ کش، فضولات و یا ریز جامدات مخلوط با آب و دیگر مایعات از طریق لوله به خارج از سازه منتقل می‌شدند و به دلیل نبود فشار کافی، دفع این لجن‌ها در نزدیکی سازه و یا حتی گاهی در مکان‌های عبور و مرور صورت می‌گرفت که امری منزجرکننده بود؛ اما امروزه به لطف تکنولوژی و ساخت پمپ لجن‌ کش می‌توان تمام این ضایعات و لجن‌های بدبو را بدون دخالت دست به محیطی مناسب منتقل کرد. پمپ‌های لجن‌کش معمولاً در داخل سازه و یا به بیانی دیگر، در داخل کار جاسازی می‌شوند و قابل‌رؤیت نیستند. ازاین‌رو از محبوبیت بسیاری در میان ساخت‌وسازهای مسکونی برخوردار هستند که  دیده نشدن تمام اجزا امتیازی مثبت به‌حساب می‌آید. نحوه کارکرد پمپ لجن‌ کش همانند دیگر پمپ‌های گریز از مرکز هست و با حرکت یک و یا چند پروانه، انرژی مکانیکی موردنیاز خود را تولید می‌کند.

قیمت پمپ لجن‌ کش

با توجه به مواد اولیه استفاده‌شده و جنس بدنه پمپ لجن‌ کش و دیگر عوامل آن، قیمت این پمپ می‌تواند تغییر کند. گاهی اوقات برای استفاده در شرایط خاص لازم است که سنسورهای نیز بر روی پمپ‌ها نصب شود که گازها و یا سیالات خاصی را تشخیص دهد و سرعت چرخش پروانه‌ها را تسریع و یا کند که قاعدتاً نصب این سنسورها بر روی پمپ لجن‌ کش به قیمت آن می‌افزاید.

به‌طورکلی قیمت پمپ لجن‌ کش از محدوده دو میلیون تومان شروع می‌شود و ممکن است به صدها میلیون تومان و یا حتی بیشتر نیز برسد. پمپ‌های ارزان‌قیمت‌تر مناسب شرایط کاری سبک و استخراج سیالات بی‌خطر می‌باشند و هر چه شرایط کاری پمپ سخت‌تر شود و حجم و خطر سیالات خروجی افزایش یابد، قیمت پمپ لجن‌ کش نیز بالاتر می‌رود.

  • قیمت پمپ لجن کش چدنی 1.1 اینچ، تک فاز، 7.5 متری، 250 وات = 2.550.000 تومان
  • قیمت پمپ لجن کش سه اینچ، تک فاز سری ML = 5.300.000 تومان
  • قیمت پمپ لجن کش 1.1 اینچ، فلوتردار، تک فاز، 7.5 متری = 5.850.000 تومان
  • قیمت پمپ لجن کش استیل پنتاکس ایتالیایی سری DX = 8.500.000 تومان
  • قیمت پمپ لجن کش، دارای خرد کن، 20 متری، 2 اینچ = 9.300.000 تومان
  • قیمت پمپ لجن کش صنعتی، پنتاکس ایتالیایی، لوله 65 مدل310 DMT = 21.200.000 تومان
  • قیمت پمپ لجن کش صنعتی، پنتاکس ایتالیایی، لوله 80 مدل550 DMT = 43.000.000 تومان

برای انتخاب بهترین پمپ لجن کش و آشنایی با ساز و کار این پمپ، در مطالعه ادامه مطلب همراه ما باشید. این مطلب توسط تیم فروش تلمبه موتور جمع آوری شده و به عنوان یک راهنمای خرید پمپ لجن کش، در اختیار شما قرار داده شده است.

 

نحوه عملکرد پمپ لجن‌ کش

 
الکتروپمپ لجن کش

عملکرد الکترو پمپ لجن کش

 

همان‌طور که گفته شد پمپ‌های لجن‌کش در دست پمپ‌های سانتریفیوژ قرار دارند. پروانه‌های پمپ‌های سانتریفیوژ دارای پره‌های خمیده به عقب هستند که یا باز هستند و یا دارای پوشش هستند. پروانه‌های نیمه‌باز فقط پوشش پشت‌دارند و پروانه‌های بسته هر دو پوشش جلو و عقب را دارند و قاعدتاً پروانه‌های باز هیچ‌گونه پوششی ندارند. برای پمپاژ فاضلاب معمولاً از پروانه‌های نوع باز یا نیمه‌باز استفاده می‌شود.

فاصله بین پره‌های پروانه به‌اندازه کافی بزرگ نگه‌داشته می‌شود تا مواد جامد وارد پمپ با مایع از بین بروند تا پمپ مسدود نشود. به همین ترتیب برای اداره فاضلاب با مواد جامد در اندازه بزرگ، پروانه‌ها معمولاً با پره‌های کمتری طراحی می‌شوند. پمپ‌هایی که پره‌های کمتری در پروانه دارند یا فاصله زیادی بین پره‌ها دارند، پمپ‌های بدون گرفتگی نامیده می‌شوند. بااین‌وجود، پمپ‌هایی که پره‌های کمتری در پروانه دارند، کارایی کمتری دارند.

یک پوشش مارپیچی شکل به نام پوشش طوماری (ولت) در اطراف پروانه کار گذاشته می‌شود. در ورودی به پمپ در قسمت مرکزی یک لوله مکش متصل شده است، انتهای پایین آن به مایع مخزن یا مخزنی که مایع از آن پمپ یا بلند می‌شود فرو می‌رود.

در دهانه خروجی پمپ، یک لوله تحویل یا لوله اصلی متصل شده است که مایع را به ارتفاع موردنیاز منتقل می‌کند. درست در مجرای خروجی پمپ بر روی لوله خروجی، یک شیر تحویل تهیه‌شده است. پمپ لجن‌کش با استفاده از این شیر، خروجی خود را انجام می‌دهد که البته می‌توان این شیر را به‌صورت دستی و یا با سنسور کنترل نمود.

 

انواع پمپ لجن‌ کش

 
دو مدل پمپ لجن کش

انواع پمپ لجن کش

 

پیش از انتخاب پمپ لجن‌ کش باید با انواع آن آشنا شوید که هر یک مناسب شرایطی خاص می‌باشد.

  • پمپ برای نصب در شرایط خشک با پروانه تک پره
  • پمپ‌های موتور زیرآب یا مغروق (نصب عمودی) با پروانه تک پره
  • پمپ‌های اتصال نزدیک (سیستم‌های بسته آماده اتصال)
  • پمپ‌های جریان گشتاور با پروانه جریان آزاد

همان‌طور که می‌بینید برای تشخیص نوع پمپ لجن‌ کش موردنیاز خود احتیاج به کمی دقت و نظریه تخصصی دارید و بهتر است پیش از انتخاب با شخصی آشنا با ساختار پمپ لجن‌کش مشورت کنید.

پمپ لجن‌ کش نصب خشک

همان‌طور که از اسم این پمپ معلوم هست، مناسب شرایط خشک هست و این بدین معنی است که پمپ لجن‌ کش در بالای مایعات قرار می‌گیرد و قسمتی از آن (اکثراً لوله منتقل‌کننده) در مایه قرار می‌گیرد و مراحل مکش را انجام می‌دهد و به داخل پمپ منتقل می‌کند و سپس از بخش خروجی آن لجن خارج می‌شود. قابل‌توجه است که بدنه این پمپ لجن‌کش ضد آب نیست و نباید در تماس مستقیم سیالات قرار بگیرد و این پمپ بیشتر مناسب برای استفاده در فضاهای بزرگ همراه با مایعات زیاد می‌باشد. فضایی همانند یک فاضلاب.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

پمپ‌ لجن‌ کش موتور مغروق

پمپ‌های موتور مغروق پمپ‌هایی هستند که توسط یک موتور ناهماهنگ رانده می‌شوند. اجزای هیدرولیکی آن‌ها (پوشش پمپ، پروانه، عنصر پخش‌کننده) و موتور آن‌ها توسط مایع مورداستفاده احاطه می‌شوند که موجب خنک شدن موتور می‌شود.

پمپ‌های لجن‌ کش موتور مغروق با قرار گرفتن در مایعات در امتداد موتور نصب می‌شود. موتورپمپ با استفاده از یک گیره پلاستیکی به بدنه کامل متصل شده و این اجازه را به پمپ می‌دهد که کاملاً پر از آب شود که موجب می‌شود آب در حال عبور از موتور به خنک کردن آن کمک کند و نیازی به مواد خنک‌کننده دیگری نباشد. پمپ‌های موتور مغروق برای کار در هر عمق نصب مناسب هستند.

پمپ لجن‌ کش اتصال نزدیک

پمپ‌های اتصال نزدیک با یک موتور و محور (شفت) مشترک که جهت آن‌ها به یک سمت می‌باشد، مشخص می‌شوند. محفظه پمپ به‌جای نصب در پایه پمپ، به فلنج بدنه پیچ می‌شود. این امکان نصب مستقیم را فراهم می‌کند زیرا نیازی به تراز شدن شفت و قطعات داخلی نیست. این پمپ بیشتر مناسب کارهای سبک‌تر و فضاهای کوچک هست که فشار زیادی به آن وارد نشود.

پمپ لجن‌ کش جریان گشتاور

پمپ جریان گشتاور که به آن پمپ جریان گرداب نیز گفته می‌شود. توان هیدرولیکی آن، مستقیماً به مایعات، توسط دیسک چرخان قرار داده‌شده در آن‌که دارای دنده است، منتقل می‌شود.

این پمپ بیشتر مناسب لجن‌کشی آب فاضلاب هست زیرا که موتور در تماس مستقیم آب قرار نمی‌گیرد و خطر انفجار و یا اشتعال گازهای موجود را کاهش می‌دهد.

 

موارد استفاده از پمپ لجن‌ کش

 
پمپ لجن کش در چاه

موارد استفاده از پمپ لجن

 

همان‌طور که می‌بینید پمپ‌های لجن‌ کش کارایی‌ها و توانایی‌های متنوعی دارند که می‌توان از آن‌ها برای هر شرایطی که نیاز به پمپ کردن لجن و یا ریز ذرات جامد دارد استفاده کرد. به‌عبارت‌دیگر موارد استفاده از پمپ لجن‌کش اصلاً محدود نیست اما به‌طورکلی از آن‌ها در شرایط زیر می‌توان استفاده کرد:

  • فاضلاب‌های خانگی
  • فاضلاب‌های صنعتی و کارخانه‌ها
  • انتقال سیالات همراه با ریز جامدات
  • انتقال سیالات با چسبندگی بالا
  • انتقال سیالات با گازهای خطرناک قابل اشتعال
  • انتقال سیالات برای زمین‌های کشاورزی
 

راهنمای انتخاب پمپ لجن‌ کش مناسب

 
پمپ لجن کش در آب

راهنمای خرید پمپ آب لجن کش

 

برای اطمینان از انتخاب پمپ لجن‌ کش مناسب و جلوگیری از هزینه مضاعف و فواجع احتمالی، در اولین قدم باید شرایط خود را بسنجید. در نظر بگیرید که از پمپ لجن‌ کش می‌خواهید تحت چه شرایطی استفاده کنید. آیا قرار است در داخل خانه مسکونی از آن استفاده کنید و یا خارج از آن و یا شاید می‌خواهید برای کارخانه خود در مقیاسی بزرگ از پمپ لجن‌ کش استفاده کنید. حتی شاید به دنبال لجن‌ کشی مناسب برای انتقال سیالات یک رودخانه کوچک هستید.

در هر صورت باید شرایط و بودجه خود را در نظر بگیرید و سپس پمپ‌های لجن‌کش مختلف را بررسی کنید و در صورت امکان با مشاوره با شخصی متخصص، پمپ لجن‌کش مناسب خود را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم جهت انتخاب و خرید بهترین پمپ، به صورت رایگان با مشاورین فروش تلمبه موتور غرب تماس گرفته تا شما را در رابطه با خرید بهترین لجن کش راهنمایی کنند.

 

تفاوت پمپ کف کش و لجن کش

از پمپ کف کش برای تخلیه آب تقریبا تمیز و روان استفاده می شود. یعنی سیالاتی که فاقد ذرات درشت و چسبندگی بالا باشند. اما در صورتی که آب ذرات اضافی داشته باشد، مانند لجن استخر و فاضلاب ها، از پمپ لجن کش استفاده می شود.

اغلب پمپ های کف کش دارای یک صافی یا استرینر هستند تا ذرات درشت به پمپ آسیب نزنند. اما در پمپ لجن کش احتیاجی به استرینر نیست.

پروانه پمپ کف کش و لجن کش نیز با هم متفاوت است. پمپ کفکش از پروانه های نیمه باز یا بسته تشکیل شده است. اما پمپ لجن کش پروانه کاملا باز دارد. به همین دلیل پمپ لجن کش می تواند سیالات را با مواد و ذرات اضافی خارج کند.

تمام انواع موتور های پمپ کف کش، مستغرق هستند. یعنی موتور این نوع پمپ ها داخل آب مخزن قرار می گیرد.

پمپ لجن کش فقط مدل تک پروانه ایی دارد، چرا که از این پمپ ها اغلب برای تخلیه فاضلاب، استخر و آب چاه استفاده می شود و هدف انتقال آب به ارتفاعات زیاد نیست. اما پمپ های کفکش مدل دو پروانه ایی نیز برای افزایش هد پمپ دارد.

پمپ کف کش شباهت بسیار زیادی به پمپ های معمولی خانگی دارد. اما اغلب عمودی، استوانه ایی و مستغرق هستند.

یکی دیگر از تفاوت های پمپ لجن کش و کف کش، توان موتور آنها است. قطعا پمپ لجن کش توان موتور آن بیشتر از پمپ کفکش می باشد.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب