وبلاگ

سرویس، نگهداری و تعمیر پمپ آب خانگی

امروزه پمپ آب خانگی یکی از اولین بخش‌هایی از یک سازه هست که بهتر است در هر ساختمانی، قبل از احداث آن ساختمان، در نظر گرفته شود و جاگذاری شود.

پمپ با عملکردی ساده اما کارآمد، آب را به بخش‌های مختلف سازه منتقل می‌کند؛ ازاین‌رو هم برای خانه‌های مسکونی و هم برای کارخانه‌های بزرگ و کوچک وسیله‌ای ضروری به‌حساب می‌آید. در اولین قدم برای استفاده از آن باید با نصب صحیح پمپ آب آشنا باشید زیرا که اگر پمپ آب درست نصب نشود، می‌تواند موجب اتلاف انرژی و یا حتی خراب شدن موتور پمپ شود. سپس باید با راهنمای نگهداری و استفاده از پمپ آب آشنا شوید زیرا پمپ آب همانند تمام الکتروموتورهای دیگر  نیازمند ‌به توجه هست و نباید از آن بیش‌ازحد توانش کار کشید و یا پمپ را در شرایط نامطلوبی استفاده نمود.

پمپ آب به‌عنوان دستگاهی که تمام مدت با آب سروکار دارد و موتور آن تقریباً تمام مدت روشن است و حرکت می‌کند، بعد از مدتی ممکن است کارایی اولیه خود را از دست بدهد و یا حتی بدنش دچار خوردگی شود. مهم نیست جنس و برند پمپ آب شما چه باشد، پس از استفاده طولانی‌مدت، این پمپ‌ها نیازمند به‌گونه‌ای تعمیر خواهند شد و اگر تعمیر پمپ آب به‌درستی انجام شود می‌تواند تا سال‌های متعددی به کار خود ادامه دهد.

 

پمپ آب خانگی چیست؟

 

پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی چیست؟

 

پمپ‌های آب ماشین‌آلاتی برای انتقال آب هستند و با کارایی بالای خود در انتقال  آب را منبع آن، به مزارع و گیاهان، در کشاورزی نقش اساسی دارند. پمپ‌های آب را می‌توان با انواع مختلف آبیاری مانند قطره‌ای، آب‌پاش یا شلنگ استفاده کرد. طیف گسترده‌ای از پمپ‌های آب برای شرایط مختلف در دسترس است، از پمپ‌هایی که با دست‌ کار می‌کنند گرفته، تا پمپ‌هایی از سوخت‌های فسیلی یا برق استفاده می‌کنند.

پمپ‌های آب می‌توانند به چند روش مختلف کار کنند، اما در ساده‌ترین حالت، پمپ‌های آب از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شوند: ورودی، سیستم پمپ و خروجی. وقتی اختلاف فشار در سیستم پمپ ایجاد می‌شود، آب از طریق ورودی به پمپ کشیده می‌شود و سپس رفتار طبیعی آب موجب می‌شود که از یک منطقه با فشار بالا به یک منطقه با فشار کم‌حرکت کند. این فرآیند برای انتقال آب از طریق پمپ به سمت خروجی، داخل یک شلنگ و سپس، به سمت مزرعه یا مخزن آب شما استفاده می‌شود.

دو نوع اصلی پمپ آب وجود دارد و آن‌ها در نحوه ایجاد اختلاف فشار در سیستم پمپ دسته‌بندی می‌شوند. این انواع عبارتید از:

  1. پمپ آب جابه‌جایی مثبت: در این نوع پمپ با تغییر فضای موجود (حجم) درون سیستم پمپ، اختلاف فشار ایجاد می‌شود. در آن از قطعاتی همچون؛ پیستون‌ها، محفظه‌های بسته و دریچه‌ها استفاده می‌شود که فشار آب ورودی به آب را کاهش می‌دهد. سپس فشار از طریق مجرای خروجی سیستم پمپ افزایش می‌یابد و آب جا‌به‌جا می‌شود.
  2. پمپ‌های آب گریز از مرکز: در این پمپ آب از تیغه‌های چرخان، معروف به پروانه، استفاده می‌شود که انرژی را از چرخش پروانه به جریان آب منتقل می‌کند تا آب را از طریق سیستم پمپ هدایت کند.

نکته مشترک این پمپ‌ها این است که هردوی آن‌ها برای کار به انرژی احتیاج دارند، این انرژی می‌تواند از طریق سوخت یا برق یا باکمی تلاش حاصل شود که شما به‌صورت دستی قطعات پمپ را با یک اهرم حرکت می‌دهید. البته نوع دیگر پمپ ارتقای فشار آب، بوستر پمپ است. از بوستر پمپ ها بیشتر در مصارف ساختمانی و آپارتمانی استفاده می شود.

نصب پمپ آب

 

مردی در حال نصب پمپ آب

خرید و نصب پمپ آب

 

برای هر صاحب‌خانه، پمپ‌ آب وسیله‌ای است که هرچه زودتر باید در صورت نبود آن، در فکر نصبش باشد. پمپ آب بسیار راحت و کارآمد است و تأمین آب به‌طور منظم به تمام مناطق خانه شمارا تضمین می‌کند.

درحالی‌که پمپ‌های آب بیشتر توسط لوله‌کش‌های واجد شرایط نصب می‌شوند، بهتر است با نصب صحیح پمپ آب آشنایی داشته باشید، تا هم بتوانید در هنگام نصب، بر روی کار نظارت داشته باشید و هم در شرایط اضطراری بتوانید خودتان کارهای لازم را انجام دهید. می‌توانید نصب صحیح پمپ آب را در ۳ مرحله انجام دهید.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

آماده‌سازی

این یکی از حساس‌ترین مراحل است. این مرحله تعیین خواهد کرد که آیا پروژه شما موفق خواهد بود یا خیر. ابتدا با تعیین و آماده کردن ابزار و موادی که برای پروژه لازم است، شروع کنید. این ابزار ممکن است شامل لوله‌های آب، کابل‌های برق، انبردست، آچار، نوار برق، پیچ و پیچ‌گوشتی باشد (ممکن است به ابزارهای دیگری نیاز داشته باشید).

پمپ را به برق بزنید

شاید باورش سخت باشد اما گاهی اوقات هنگامی‌که نصاب‌های خانگی برای تعمیر پمپ آب با متخصصین تماس می‌گیرند، مشکلشان تنها نزدن پمپ آب به پریز برق هست که کاری ساده است اما به‌راحتی ممکن است فراموش شود. بیشتر پمپ‌های آب خانگی برای کارکرد خود به برق متکی هستند بنابراین یک دوشاخه در این حالت، برق پمپ آب شمارا تأمین می‌کند. دوشاخه باید در نقطه‌ای نه‌چندان دور از جایی که قصد نصب پمپ آب خود رادارید نصب شود. با این کار می‌توانید از حداقل منابع استفاده کنید.

برای پمپ آب خود فضا ایجاد کنید

این مرحله به‌شدت بستگی به این دارد که بخواهید پمپ آب خود را در چه بخشی از خانه خود نصب کنید و انتخاب درست آن می‌تواند در آینده به سرویس پمپ آب و یا عیب‌یابی پمپ آب کمک کند. در اکثر موارد، پمپ آب درجایی در حیاط خانه نصب می‌سود تا بتواند به‌راحتی آب تمام قسمت‌های خانه شمارا تأمین کند. در این صورت باید برای پمپ آب خود، سایه‌بان و پناهگاهی ایجاد کنید. برای ساختن پناهگاه قابل‌قبول برای پمپ آب خود، می‌توانید از چند ورق چوب و آهن استفاده کنید. این باعث می‌شود پمپ شما از عوامل خارجی مانند باران یا حتی سرقت مصون بماند. پس‌ازآن، لوله‌های اصلی آب را متصل کنید.

سیم‌کشی

مرحله بعدی قرار دادن سیم‌های برق به‌گونه‌ای است که آن‌ها منبع برق را با پمپ آب متصل کنند. برای اقدامات ایمنی بیشتر، بسته به محل قرارگیری پمپ آب، همه سیم‌ها باید از زیرزمین عبور کنند که این امر در عیب‌یابی پمپ آب شما در آینده نیز کمک می‌کند، چون اگر پمپ ایرادی پیدا کند، می‌توانید تقریباً مطمئن باشید که از خود پمپ است و نه سیم‌ها.

نصب نهایی پمپ آب

با نصب لوله‌های آب و سیم‌های برق موجود، زمان نصب واقعی پمپ آب فرارسیدهاست. با کمک شخصی دیگر (پمپ‌های آب می‌توانند خیلی سنگین باشند)، پمپ آب خود را برداشته و در پناهگاه پمپ آبی که آماده کرده‌اید، قرار دهید.

کابل‌های برق ولوله‌های آب را با توجه به دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط سازنده، به پمپ آب متصل کنید. بیشتر پمپ‌های آب دستورالعمل‌های متفاوتی دارند، بنابراین عاقلانه خواهد بود که راهنما را بخوانید، فارغ از اینکه چند بار پمپ‌های آب را نصب‌کرده‌اید. یک نکته بسیار مهم دیگر این است که هم برق و هم آب را قطع کنید تا زمانی که کارتان تمام شود. این کار نه‌تنها کار شمارا آسان می‌کند بلکه از خطراتی مانند برق‌گرفتگی نیز جلوگیری می‌کند.

راهنمای نگهداری و استفاده از پمپ آب خانگی

همان‌طور که گفته شد پمپ آب نیز نیاز به نگهداری دارد و تنها با نصب پمپ آب‌کار شما تمام نمی‌شود. اگر می‌خواهید در آینده متحمل هزینه تعمیر پمپ آب و یا سرویس پمپ آب خود نشوید باید چند نکته را در نظر بگیرید.

نصب تابلو برق

شاید نصب تابلو برق برای پمپ آب‌کاری واجب نباشد، زیرا که پمپ آب تمام مدت بدون نیاز به انجام هیچ‌گونه تنظیماتی برای برق ورودی آن به کار خود ادامه می‌دهد، اما اگر تابلو برق کنترل پمپ آب نصب کنید می‌توانید میزان برق ورودی به آن را کنترل کنید و در صورت نیاز آن را کاهش دهید که این کار موجب افزایش طول عمر پمپ  آب شما خواهد شد.

حفظ پمپ در برابر عوامل صدمه زننده خارجی

اگر می‌خواهید پمپ آب شما دوام طولانی داشته باشد و تمام نکات و راهنمای نگهداری و استفاده از پمپ آب را رعایت کرده باشید، باید پمپ آب خود را در برابر عوامل خارجی همچون باران، برف و ضربه حفظ کنید. راحت‌ترین روش برای انجام این کار قرار دادن پمپ آب در پناهگاهی امن هست.

کنترل مایعات ورودی به‌ پمپ

اکثر پمپ‌های آب برای پمپاژ کردن آب معمولی و بدون ریز جامدات هست. اگر مایعات ورودی به پمپ چسبندگی بالایی دارند و یا ریز جامداتی نیز در آن‌ها وجود دارند، پمپ آب شما بعد از مدتی پمپاژ کردن این سیالات خراب خواهد شد و سپس نیازمند سرویس پمپ آب خود می‌شوید. درنتیجه بهتر است در تمام مدت سیالات ورودی به پمپ خود را تحت نظر داشته باشید.

تعمیر پمپ آب خانگی

 

مردی در حال تعمیر پمپ آب خانگی

آموزش تعمیر پمپ خانگی

 

رعایت تمام این موارد بازهم ممکن است برای پمپ آب شما مشکلی پیش بیاید و نیازمند تعمیر بشود. در این حالت است لازم نیست نگران بشوید، زیرا پمپ‌های آب معمولاً عمری طولانی‌مدت( از ۷ تا ۱۲ سال) دارند و اگر مشکلی پیش بیاید نیازمند به تعویض آن نخواهید بود و می‌توانید با تعمیر پمپ آب خود به استفاده از آن ادامه دهید. اولین قدم برای تعمیر، عیب‌یابی پمپ آب هست که اگر مراحل نصب و نگهداری پمپ آب خود را به‌درستی انجام داده باشید اصلاً کار سختی نیست و خودتان نیز می‌توانید به‌راحتی آن را تشخیص دهید. در عیب‌یابی پمپ آب اول به صدمات فیزیکی همانند فرورفتگی و یا خوردگی لوله و بدنه پمپ توجه کنید. سپس برق آن را چک کنید و به صدای موتور آن گوش دهید، اگر موتور آن نیازمند تعمیر باشد بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید.

نحوه صحیح نگهداری و سرویس بوستر پمپ

در ادامه به بررسی نحوه صحیح سرویس بوستر پمپ می پردازیم:

سرویس بوستر پمپ

با رعایت عوامل ایمنی می‌توانید از بروز ایراد و تعمیر بوستر پمپ خود جلوگیری کنید که نهایتاً منجر به صرفه‌حویی بالایی در هزینه‌های شما می‌شود. اگر مسئولیت مراقبت و نگهداری مداوم یک بوستر‌ پمپ را بر عهده دارید، باید درنظر داشته باشید که بوستر‌پمپ باید سالانه توسط یک مهندس حرفه ای پمپ سرویس شود. سرویس بوستر پمپ و تعمیر بوستر پمپ های شما از طریق یک برنامه منظم سرویس پمپ، مزایای زیادی دارد. در ادامه به بعضی از مزایای رعایت نحوه صحیح نگهداری از بوستر پمپ می‌پردازیم.

  • کاهش خطر خرابی غیرمنتظره
  • افزایش کارایی بوستر پمپ
  • کاهش خطر آسیب ناشی از سوعمل عملکرد پمپ
  • رضایت بالاتر اعضا از ساختمان در بوستر پمپ های خانگی
  • کاهش صدا و ارتعاش پمپ
  • اصلاح مشکلات کوچک قبل از اینکه به مشکلات بزرگتر (و گران تر) تبدیل شوند.

در طول سرویس بوستر پمپ باید یک‌سری اصول رعایت شوند و تعدادی از اجزای اصلی برای ارزیابی سلامت آنها در این فرایند، بررسی می شوند.

راهنمای خرید بهترین نوع پمپ آب خانگی

 

پمپ آب خانگی با رنگ آبی

راهنمای خرید پمپ خانگی

 

اگر فشار آب در خانه شما کم است، پس معنای اعصاب‌ خوردی واقعی را می‌دانید! دوش صبحگاه فاقد هرگونه فشار است، شستن ظرف‌ها ممکن است ‌ساعت‌ها طول بکشد و پر کردن وان حمام، تقریباً غیرممکن است، زیرا با فشار کم تا وان پر آب بشود، گرمای آن را از دست خواهید داد.

خوشبختانه، اگر از هر یک از مشکلات ذکرشده در بالا رنج می‌برید، لازم نیست به همین شکل ادامه بدهید. در بیشتر موارد، با نصب انواع پمپ آب خانگی به‌راحتی می‌توان مشکل فشار کم آب در خانه را حل کرد. این پمپ نوعی ابزار کوچک مکانیکی است که به‌ راحتی روی سیستم لوله‌کشی خانه شما نصب می‌شود. در مقاله راهنمای خرید پمپ آب خانگی می توانید در این مورد بیشتر بدانید.

کدام‌یک از انواع پمپ آب خانگی بهتر است؟

پیش از انتخاب پمپ آب خانگی در نظر داشته باشید که بهترین پمپ آب خانگی وجود ندارد و بهترین پمپ با توجه به شرایط شما انتخاب می‌شود. پمپ‌های مختلفی با کارایی‌های متنوع که هر مدام در یک زمینه تمرکز بیشتری دارند، عرضه می‌شود و شما باید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

پمپ‌های حجمی: این پمپ‌ها معمولاً پمپ‌های کم‌توان هستند که در مواردی که نیاز به انتقال حجم نسبتاً کم آب با فشار بالاتر است ، استفاده می‌شوند.

پمپ‌های خودکار: با توجه به ویژگی اضافه‌شده یک ونتوری در داخل پمپ ، این واحدها می‌توانند آب را در سطح پایین‌تری که پمپ به آن نصب‌شده است بکشند. این پمپ‌ها همچنین به پمپ مکش معکوس شناخته می‌شوند. ارتفاع مکش نباید بیش از 3 متر زیر سطح پمپ باشد.

پمپ‌های سانتریفیوژ: این پمپ‌ها بسیار شبیه پمپ‌های شوفاژ هستند اما بدون ونتور ، بنابراین سطح آب باید بالاتر از سطح پمپ باشد ، در غیر این صورت به آن پمپ مکش مثبت گفته می‌شود. این پمپ‌ها در رساندن حجم بالای آب در فشار متوسط تا زیاد بسیار مؤثر هستند.

اجزای پمپ آب خانگی در هر بک از این دسته‌بندی‌ها متفاوت است که منجر به تفاوت عملکرد و دوام نهایی آن می‌شود.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب

دیدگاهی در مورد “سرویس، نگهداری و تعمیر پمپ آب خانگی

  1. الو تعمیراتچی گفت:

    مطلب مفید بود الو تعمیراتچی مایلست همکاری کند با مجموعه شما

    1. سامان دهقان گفت:

      خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید واقع شده است. برای همکاری با مجموعه ما با شماره 08132671415 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *