پمپ‌های شناور (مغروق) به این دلیل نام‌گذاری شده‌اند که برای غوطه‌ور شدن در سیالات طراحی‌شده‌اند. گاهی اوقات، پمپ‌های شناور "پمپ‌های شناور برقی" یا "ESP" نامیده می‌شوند.

ازآنجا که بعضی از انواع پمپ باید در آب فرو بروند، در تماس مستقیم حفره پمپ قرار نمی‌گیرند. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف نسبتاً بالایی میان سطح مایع و پمپ وجود داشته باشد. پمپ‌ شناور کارایی بیشتری دارند و نسبت به پمپ‌های جت به انرژی کمتری احتیاج دارند زیرا به‌جای کشیدن آب به داخل، آن‌ را به سطح آب هُل می‌دهند.

 

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

 

پمپ شناور چیست؟

پمپ‌های شناور دارای موتوری هستند که درون پمپ قرار دارد. این پمپ به‌گونه‌ای دور الکتروموتور قرارگرفته است که هیچ‌گونه مایعی وارد آن نمی‌شود. این معماری اطمینان می‌دهد که آب هرگز با قسمت الکتریکی موتور تماس پیدا نمی‌کند. پمپ‌های شناور اغلب در خانه برای پمپاژ آب از زیرزمین استفاده می‌شوند. به‌غیراز آن، در صنعت‌های مختلف کاربردهای متفاوتی دارند که برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نحوه کار پمپ شناور

پمپ شناور سرمه ای

روش کار پمپ شناور

نحوه عملکرد پمپ شناور بر اساس فناوری پمپ گریز از مرکز (سانتریفیوژ) می‌باشد که بدین معنی است که انرژی اصلی مکانیکی این پمپ‌ها از چرخش یک یا چند پروانه که در داخل موتور کار گذاشته‌شده، تأمین می‌شود. پمپ‌های شناور برقی، درواقع پمپ‌های چندلایه‌ای گریز از مرکز هستند که در موقعیت عمودی کار گذاشته می‌شوند. سرعت مایعات ورودی، در ابتدا توسط حرکت پروانه تسریع می‌شوند و سپس انرژی پویایی خود را در پخش‌کننده از دست می‌دهند و در اینجاست که تبدیل انرژی جنبشی به فشار انجام صورت می‌گیرد. این سیستم اصلی عملکرد پمپ‌های محوری  و ترکیبی است؛ اما در پمپ‌های HSP، موتور الکتریکی نیست و به‌جای آن‌یک موتور هیدرولیکی قرار دارد که ممکن است یا سیکل بسته باشد (سیال خروجی نهایی جدا از سیال در حال چرخش می‌باشد) یا سیکل باز باشد (سیال خروجی با سیال در حال چرخش مخلوط می‌شود).

شفت (محور) پمپ توسط یک اتصال مکانیکی در پایین پمپ به جداکننده گاز یا  محافظ متصل می‌شود. مایعات از طریق حفره ورودی، به پمپ شناور وارد می‌شوند و در طی مراحل عملکرد پمپ، به بالای آن منتقل می‌شوند. قطعات دیگر شامل یاتاقان‌های دایره‌ای (بوشینگ) توزیع‌شده در طول شفت است که در شعاع پمپ پشتیبانی قرار دارد. یاتاقان رانش اختیاری نیز بخشی از نیروهای محوری ناشی از پمپ را می‌گیرد اما بیشتر این نیروها توسط یاتاقان رانش محافظ جذب می‌شوند.

همچنین پمپ شناور پیچی نیز وجود دارد که نوع دیگری از پمپ‌های شناور است. در این نوع پمپ یک پیچ فولادی وجود دارد که به‌عنوان ‌یک عنصر مفید در آن‌ها عمل می‌کند. این پیچ به پمپ اجازه می‌دهد تا در آب با محتوای شن زیاد و سایر ناخالصی‌های مکانیکی کار کند.

 

مزایا و معایب استفاده از پمپ شناور

پمپ شناور در انواع مختلف

مزیت ها و معایب پمپ شناور

پیش از انتخاب پمپ شناور مناسب خود، بهتر است نکات مثبت و منفی استفاده از آن را بدانید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

مزایا

مهم‌ترین مزیت پمپ شناور این است که هرگز لازم نیست که آن را از قبل پُر کنید، زیرا از قبل در مایع غوطه‌ور شده است. پمپ‌های شناور نیز بسیار کارآمد و کم‌مصرف هستند زیرا مجبور نیستند انرژی زیادی را برای انتقال آب به پمپ صرف کنند. فشار آب باعث هجوم آب به داخل پمپ شناور می‌شود، بنابراین در مصرف مقدار زیادی از انرژی پمپ "صرفه‌جویی" می‌کند.

همچنین، اگرچه خود پمپ‌ها چندمنظوره نیستند و قابل تعویض نمی‌باشند، در ابتدا انتخاب‌های شما در میان مدل‌های آن‌ها بسیار زیاد است. برخی از پمپ‌های شناور به‌راحتی می‌توانند مواد جامد را اداره کنند، درحالی‌که برخی فقط برای مایعات بهتر هستند. پمپ‌های شناور بی‌صدا هستند، زیرا زیر آب قرار دارند و به‌علاوه لازم نیست نگران به وجود آمدن حفره بر بدنه پمپ باشید، زیرا که آب همیشه در حال تردد است و درنتیجه فشار آن نیز ثابت می‌ماند و به بدنه صدمه نمی‌زند.

معایب

پمپ شناور چندین عیب نیز دارد که دو مورد آن مربوط به بدنه آن است. بدنه آن می‌تواند باگذشت زمان خورده شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، آب به داخل موتور نفوذ می‌کند و تا زمانی که ترمیم نشود، موتور کاملاً بلااستفاده می‌شود. همچنین، این بدنه عایق آب، باعث می‌شود که تعمیر پمپ شناور کمی دشوار و زمان‌بر بشود که نیاز به حضور متخصص دارد.

عیب اصلی دیگر این است که، یک پمپ شناور متناسب استفاده در همه شرایط  نیست. از پمپ‌های یک طبقه‌ای برای اکثر پمپاژهای خانگی و سبک صنعتی استفاده می‌شود. این شامل فیلترهای آکواریوم، ایستگاه پمپاژ فاضلاب یا تخلیه مخزن  است. پمپ‌های شناور چندطبقه‌ای برای مکان‌های زیرزمینی مانند چاه‌های آب یا چاه‌های روغن استفاده می‌شوند. همچنین، اکثر پمپ‌ها برای کار با مایعات سبک مانند آب، یا مایعات غلیظ مانند سیالات فاضلاب ساخته‌شده‌اند و نمی‌توان از یکی برای استفاده در شرایط دیگری استفاده نمود.

 

راهنمای انتخاب و خرید پمپ شناور مناسب

پمپ شناور

خرید پمپ شناور

چه پمپ شناوری، با چه مشخصات، با چند اینج خروجی و چه ارتفاعی خریداری کنیم؟ حال پس از آشنایی با عملکرد پمپ شناور و انواع آن باید تصمیم بگیرید که چه نوعی از این پمپ را خریداری و نصب کنید. برای پاسخ این سؤال در اولین قدم باید شرایط خود را بررسی کنید زیرا همان‌طور که گفته شد پمپ‌های شناور در انواع و اشکال متنوعی وجود دارند که هر یک متناسب با شرایط مختلف می‌باشد. همچنین تقریباً تمام پمپ‌های شناور به‌صورت تک کار می‌باشند و نمی‌توان از آن‌ها برای انجام چند عمل مختلف استفاده کرد برای مثال نمی‌توان از پمپ شناوری که برای پمپاژ فاضلاب خانگی استفاده می‌شود برای پمپاژ فاضلاب یک شرکت بزرگ استفاده کرد.

در مرحله اول باید فضای نصب پمپ شناور خود را بسنجید و پمپ شناوری متناسب با آن ابعاد تهیه کنید. سپس باید سیالاتی که قرار است از پمپ شناور پمپاژ شوند را در نظر بگیرید اگر این سیالات دارای ریز جامدات هستند باید پمپ‌های شناور مخصوص انتقال ریز جامدات را تهیه کنید و یا اگر سیالات چسبنده‌ای همانند روغن چسبنده قرار، است پمپاژ شوند باید پمپ‌های شناور مخصوص روغن تهیه کنید. سپس باید حجم سیالات ورودی را در نظر بگیرید. هر چه پمپ شناور در شرایط سخت‌تر مورداستفاده قرار بگیرد باید پمپ آن نیز باید به‌مراتب  قوی‌تر باشد. حداکثر فشار قابل جریان این پمپ‌ها را می‌توان، با محاسبه حد فشار تعیین کرد. پس‌ازآن، لازم است بیشترین نیروی تخلیه پمپ آب را نیز در نظر گرفته شود.

قدرت این پمپ‌ها ازنظر اسب بخار تخمین زده می‌شوند و محاسبه انرژی به‌صورت مکانیکی است. اسب بخار را می‌توان به‌عنوان عاملی تعریف کرد که برای هر ثانیه با سرعت 7312  کیلوگرم در متر، تولید می‌شود و معادل انرژی 745.7 وات است. به تعریفی ساده‌تر هرچه اسب بخار پمپ بیشتر باشد قدرت آن نیز بیشتر است. نهایتاً، باید میزان دفع پمپ شناور برآورد شود. باید حساب شود که لازم است چقدر آب در هر ثانیه دقیقه و یا ساعت، از پمپ خارج شود. پمپ‌هایی که خروجی بیشتری دارند برای فضاهای بزرگ‌تر مناسب‌ترند. این راهنمای انتخاب پمپ شناور مناسب تنها اشاره‌ای کوچک به تمام جزئیاتی که باید در نظر گرفته شود دارد و بهتر است پیش از خریداری و نصب با یک متخصص مشاوره شود تا از حوادث احتمالی و هزینه مضاعف، جلوگیری شود.

 

قیمت پمپ شناور

چه عواملی در تعیین قیمت پمپ شناور موثر هستند؟ پمپ شناور بستگی به عوامل زیادی همچون جنس بدنه، قدرت موتور، سنسور و یا فناوری‌های اضافه نصب‌شده در پمپ و برند پمپ شناور دارد. جنس بدنه پمپ شناور باید بسته به سیالات عبوری از بدنه پمپ تعیین شود برای مثال در ساخت بعضی از پمپ‌های شناور از استیل ضدزنگ استفاده می‌شود تا در تماس با آب‌های اسیدی، دچار خوردگی نشود و قاعدتاً استفاده از این جنس بدنه قیمت پمپ را افزایش می‌دهد. عامل تأثیرگذار دیگر، ارتفاع موردنیاز برای انتقال سیالات می‌باشد که هر چه ارتفاع بیشتر باشد طبقات پمپ شناور نیز باید بیشتر باشد ازاین‌رو قیمت آن افزایش می‌یابد. پمپ شناور به‌طورکلی، از 1 میلیون تومان، برای استفاده در فاضلاب خانگی تا صدها میلیون تومان و یا حتی بیشتر، برای استفاده در کارخانه‌های بزرگ و مراکز تصفیه آب، متغیر است.

در نهایت؛ در هنگام خرید پمپ شناور نباید از خرج واجبی برای سرویس و نگهداری پمپ صرف‌نظر کرد زیرا که اگر شما پمپ شناور ارزان‌قیمت‌تر و یا ضعیف‌تری را برای شرایط سخت استفاده کنید، جدا از احتمال خراب شدن پمپ و اضافه شدن هزینه تعمیر ممکن است حوادث جبران‌ناپذیری نیز به وجود بیاید. به‌عنوان‌مثال اگر سیالات حاوی گازهای قابل اشتعال همانند متان باشند، باید پمپ شناور دارای قابلیت جداسازی گاز از آب تهیه کنید چون ممکن است موتور در هنگام کار با ایجاد جرقه گازها را فعال کند و منجر به یک فاجعه شود.

همچنین اگر مایعات دارای ریز جامدات زیادی می‌باشند، استفاده از پمپ آب‌های شناوری که توانایی کنترل این ریز جامدات را ندارند، ممکن است موجب سوراخ شدن پمپ و فوران سیالات و جامدات به بیرون شود. ازاین‌رو با در نظر گرفتن عوامل امنیتی، پمپ شناور را در نظر بگیرید و از هزینه کردن برای آن کوتاهی نکنید. پمپ آب‌های شناور تحت شرایط درست، به‌ندرت به مشکل برمی‌خوردند و یا نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند و 7 تا 10 سال کارایی مفید دارند. پس بهتر است با هزینه کافی در همان ابتدای کار، از هزینه کردن‌های مضاعف و مدام در طول عمر پمپ شناور جلوگیری کنید.

 

جمع بندی

گروه تلمبه موتور غرب ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی شامل انواع پمپ، الکتروموتور، تابلو برق، بوستر پمپ و دیگر تجهیزات مرتبط با بخش آبرسانی. گستره مشتریان تلمبه موتور غرب: کشاورزان، کارخانجات صنعتی، شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی، انبوه سازان مسکن و دیگر صنایع مرتبط با بخش انتقال آب و سیالات. با ما تمس بگیرید تا مشاورین ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

گروه صنعتی تلمبه موتور غرب